Risicoanalyse publieksevenementen

Auteur Topic: Risicoanalyse publieksevenementen  (gelezen 6020 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 3 maart 2011, 12:15:10
Klik hier voor het maken van een risicoanalyse van het publiekevenement dat je wil organiseren.
bron: http://www.ghor.hollands-midden.nl/index.php?option=content&task=view&id=110&Itemid=181




joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2011, 13:15:28
Zo jammer dat er dan weer niks in staat over waterveiligheid..
In mijn ogen vergeet de GHOR bijna altijd de vraag te stellen: is het op of aan het water?
Dat maakt meteen een heel ander risicoprofiel 8)

Er staat gelukkig wel iets in over zwemgelegenheden, dat er dan toezicht moet zijn etc.

Maar wat ik vaak mis is de risicobepaling voor evenementen aan het water waarbij het niet de bedoeling/toegestaan is om te zwemmen, maar waar wel mensen onvrijwillig te water kunnen geraken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan havenconcerten of een sinterklaasintocht: als ze achteraan gaan duwen, vallen er aan de voorkant een hoop van de kade...
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 8 maart 2011, 13:38:18
Zo jammer dat er dan weer niks in staat over waterveiligheid..
In mijn ogen vergeet de GHOR bijna altijd de vraag te stellen: is het op of aan het water?
Dat maakt meteen een heel ander risicoprofiel 8)

Er staat gelukkig wel iets in over zwemgelegenheden, dat er dan toezicht moet zijn etc.

Maar wat ik vaak mis is de risicobepaling voor evenementen aan het water waarbij het niet de bedoeling/toegestaan is om te zwemmen, maar waar wel mensen onvrijwillig te water kunnen geraken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan havenconcerten of een sinterklaasintocht: als ze achteraan gaan duwen, vallen er aan de voorkant een hoop van de kade...

helemaal mee eens..  
Ik heb dit al een paar keer aangekaart.. echter het lijkt soms wel als een Non-Issue behandeld te worden..

Ik heb dit in nog geen enkele regio in de richtlijnen voor evenementen zien staan...
Wel dat er bij ambulances moeten zijn, om langs de kade te staan bij risicovolle evenementen, maar hoe die ambulancehulpverleners multi-trauma drenkelingen uit het water moeten halen, die meer dan 200 meter uit de kant liggen.. word er niet bij vermeld.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #3 Gepost op: 8 maart 2011, 15:18:04
Misschien dat men het bij GHOR niet als hun taak ziet, omdat ze toch meer de medische hulpverlening als uitgangspunt nemen. Als dat zou zou zijn zou ik het me goed kunnen voorstellen. Misschien dat brandweer/ gemeente hier iets in kan betekenen.

Ik weet niet hoe het in de rest van het land zit, In mijn woonplaats heeft de brandweer volgens mij ook inspraak op de voorwaarden van de door de gemeente af te geven vergunning voor een evenement. En is het niet alleen de GHOR die advies mag uitbrengen.

Want je hebt wel een probleem als je een complete ambu bemanning/ehbo op de kade hebt staan en er ligt een slachtoffer met multitrauma in het water.

Sta je wel mooi te kijken met z'n allen tot de brandweer/RB/KNRM of wie dan ook de reddingsoperatie komt uitvoeren. Tegen die tijd denk ik dat je eerder de begravenisondernemer standby kan laten staan (weer een eis toegevoegd aan het lijstje van de GHOR  e050). Oftewel het verhaal van de kalf in de put 998765.


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #4 Gepost op: 8 maart 2011, 18:38:44
Mocht je dit excelletje willen aanpassen, het wachtwoord rijmt op: "Dit zul je nooit raden hoor!" in kleine lettertjes.

 ;D ;D ;D ;D
Freude am Fahren


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #5 Gepost op: 8 maart 2011, 21:48:43
Niet alle regio's over 1 kam scheren, in Haaglanden wordt er wel degelijk aandacht aanbesteed. Bijvoorbeeld bij het Royal Beach Concert
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #6 Gepost op: 8 maart 2011, 22:29:10
Heb het eens globaal ingevuld, kwam op een C uit. Hij geeft alleen niet het aanbevolen aantal EHBO-ers aan.

Zie ook niet direkt een verklaring van de uitkomsten staan.

Maar leuk om eens in te vullen...
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 9 maart 2011, 08:55:53
Ik vind de risico-analyse een verkeerde benaming van dit document..

Dit is een meer score lijst, om te kijken of er aanvullend advies bij een GHOR nodig is...

Naast het water activiteiten mis ik invloed van meteo, voedselveiligheid en type deel activiteiten, gebruik van zware machines, arbeidrisico's.

Per Type deel activiteit zou je een Risico-index moeten bepalen per omstandigheid.  

Activiteit + Omgeving + Omstandigheid

 (Kans x Blootstelling x Effect) - collectieve preventie maatregelen - Individuele PBM  

Sport activiteit, Varen met 20 rafts 10 deelnemers per raft (ongeoefend 1 ervaren gids  + Op zeer snel stromend water; omgeving stuw + buitentemp 6 graden, water temp =4 graden, af en toe bui. geen verwarmde omkleed ruimtes aanwezig..

200 bezoekers, geen fysieke afzetting tot de waterrand van een snel stromende rivier .

In dit model hoef je geen EHBO-ers aanwezig te hebben en is het een type A evenement..


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #8 Gepost op: 9 maart 2011, 22:19:59
Misschien dat men het bij GHOR niet als hun taak ziet, omdat ze toch meer de medische hulpverlening als uitgangspunt nemen. Als dat zou zou zijn zou ik het me goed kunnen voorstellen. Misschien dat brandweer/ gemeente hier iets in kan betekenen.

Ik weet niet hoe het in de rest van het land zit, In mijn woonplaats heeft de brandweer volgens mij ook inspraak op de voorwaarden van de door de gemeente af te geven vergunning voor een evenement. En is het niet alleen de GHOR die advies mag uitbrengen.

Mijn ervaring is dat waterveiligheid ergens zweeft tussen gemeente, GHOR en brandweer, maar dat ze geen van allen er echt de verantwoordelijkheid voor nemen. Alle 3 gaan ze voor het inschalen van een evenement in beginsel uit van bezoekersaantallen in plaats van omgevingselementen. 50 kinderen op een voetbalveld heeft een heel ander risicoprofiel dan 50 kinderen in een zwemplas, vooral als er niemand naar zwemdiploma's vraagt.

In onze eigen gemeente is er naar mijn weten voor geen enkel evenement beveiliging op of aan het water (badmeesters of reddingsbrigade) verplicht gesteld in de vergunning. De gemeente vertrouwt blijkbaar op een snelle komst van de brandweerduikers....
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch