Werving van brandweer vrijwilligers

Auteur Topic: Werving van brandweer vrijwilligers  (gelezen 108377 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 18 juli 2004, 22:28:40
ik denk dat dit een kwestie is die lastig op te lossen zal zijn,het ene korps krijgt makkelijk de auto,s vol overdag het andere niet.

Wat Erik al aangeeft bij de middelgrote korpsen wordt de dagdienst gevuld door de kantoormensen,maar dat heb je bij kleine korpsen niet.
Bij ons wordt overdag de vrije instroom gehanteert.En dan geld in de avond/nacht en weekenden weer het ploegensysteem,en tot nog toe hebben we weinig problemen ermee.Tja de komende 3 weken worden kritiek,ivm de vakanties van de korpsleden


Hout

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 18 juli 2004, 23:09:15
Ik heb me net aangemeld als vrijwilliger. Echter waarschijnlijk word ik niet aangenomen omdat ik overdag niet vaak genoeg beschikbaar ben.

Persoonlijk vind ik dit erg jammer. Vooral als je kijkt dat er komende 1,5 jaar 6 mensen weg gaan bij het korps in ons dorp (bestaande uit 18 plaatsen, allemaal vrijwillig).

Ik hoop dat ik alsnog aangenomen wordt. In ons dorp (ongeveer 2500 inwoners) zijn niet veel bedrijfen waar je als brandweerman aan het werk kan. Op een gegeven moment moeten ze toch weat lijkt me.


firemanr

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 19 juli 2004, 01:20:15
Dat is jammer om te horen, Eelco en stom van de leiding die brandweer heet.....Tegenwoordig mag je idd blij zijn dat iemand bij de brandweer wilt, dus laat staan dat je die iemand dan ook nog wegstuurt. :-\

Maar zoals je in de voorgaande discussie kunnen volgen heb, is er een groot probleem om overdag genoeg mensen bij elkaar te krijgen, dus tja, hun reden kan ik ook wel begrijpen.

Ik wens je in ieder geval veel suc6 met je sollicitatie.!

 ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 19 juli 2004, 17:09:08
dat is dus het dubbele van deze hele zaak,aan de ene kant wordt er om nieuwe mensen gesprongen.Aan de andere kant worden mensen afgewezen omdat ze niet helemaal aan de eisen voldoen.

Ik ben ook niet altijd overdag beschikbaar,maar als ze daar bij ons mensen om weg zouden sturen blijft er niemand meer over :-X


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #24 Gepost op: 19 juli 2004, 18:59:39
Dan bestaat er ook nog zo iets als een kostenplaatje. Als iemand niet voor de volle 100% overdag beschikbaar is dan los je daarmee het probleem niet op en moet je naast het aannemen van "dure" vrijwilligers, nog steeds een goed alternatief uitvoeren. Das dus dubbel op dan  :-\

Die situatie maken wij nu met onze vrijwillige post ook mee. Er wordt dus voor gekozen om het natuurlijke verloop aan te vullen en getracht is extra mensen aan te nemen, dit is dus niet gelukt.

Het gevolg kun je wel raden denk ik.


Gast48368

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 19 juli 2004, 19:24:13
Inderdaad, het is dubbel, maar aan de andere kant begrijp ik het volledig, want, wat heb je aan een vrijwilliger die overdag weinig beschikbaar is, terwijl je er overdag al te weinig hebt. Al is het nog zo'n gemotiveerd en geschikt persoon......de auto zit s'avonds en snachts al vol genoeg, oftewel, kunnen er allemaal niet eens in.

Daarom pleit ik voor "deeltijd" vrijwilligers welke overdag vlak bij de post zijn, en bijv. tot 5 uur mee uitrukken, en daarna niet meer(is ook niet te doen als die in een ander dorp/stad woont). Andersom heb je ook al vrijwilligers, welke vanaf 5 uur pas mee kunnen uitrukken, of perongeluk overdag omdat ze dan toevallig een vrije dag hebben..........

Moet je overdag een extra korps piepen omdat je te weinig vrijwilligers hebt, kost ook handen vol geld.. :-\


T

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 19 juli 2004, 22:04:13
eigenlijk is het vreemd, de brandweer mensen moeten toch ergens blijven overdag?

waarom niet een "vast" korps in je woonplaats, en overdag uitrukken in de plaats waar men werkt?


Uiteraard kan het niet bij iedere beroepsgroep,
maar het gebeurd wel al in sommige plaatsen het zou een gedeelte van het plobleem oplossen.
en een hoop kosten schelen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #27 Gepost op: 19 juli 2004, 22:06:25
eigenlijk is het vreemd, de brandweer mensen moeten toch ergens blijven overdag?

waarom niet een "vast" korps in je woonplaats, en overdag uitrukken in de plaats waar men werkt?


Uiteraard kan het niet bij iedere beroepsgroep,
maar het gebeurd wel al in sommige plaatsen het zou een gedeelte van het plobleem oplossen.
en een hoop kosten schelen.
tsja,op zich geen gek idee.Zeker als je daar een hoop problemen mee oplost


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #28 Gepost op: 19 juli 2004, 22:25:14
nou ik zit ook nog bij een vrijwillig korps en daar hebben ze overdag ook iemand uit een ander korps die bij ons dan mee uitrukt.

Op oefenavonden zie je hem nooit en af en toe eens bij een uitruk. Ik heb geen binding met die man en weet ook totaal niet wat ik daar aan heb. Als je zo aan je eerste uitrukbezetting moet komen stap ik toch niet meer in hoor.

Ik weet wel graag wat ik aan iemand heb of van kan verwachten en op die manier werkt dat niet in mijn ogen... :-\


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #29 Gepost op: 19 juli 2004, 23:12:39
Citaat
Op oefenavonden zie je hem nooit en af en toe eens bij een uitruk. Ik heb geen binding met die man en weet ook totaal niet wat ik daar aan heb. Als je zo aan je eerste uitrukbezetting moet komen stap ik toch niet meer in hoor.

Ik weet wel graag wat ik aan iemand heb of van kan verwachten en op die manier werkt dat niet in mijn ogen...

Theoretisch gezien dient elke brandweerman dezelfde opleiding en opleidingsnivo te bezitten. Alle basis principe's zijn bij elk korps het zelfde. Als dit niet zo is, dan ligt het niet aan de 'vreemde' maar aan het korps wat aan het 'hospitaliseren' is.


Met het nieuwe piepersysteem P2000 zouden er heel goede mogelijkheden zijn om met 'gast' brandweerlieden te werken.
Je kan aangeven welke tijden je in een andere uitruk regio bent en wordt dan via de pieper mee gealarmeerd als er een uitruk in dat gebied is. Je zou dit heel simpel direct in GMS via een beveiligde internet verbinding kunnen doen.
Als voorbeeld mijn mogelijkheden:
Ik werk overdag op Neeltje Jans. Dat ligt precies tussen 2 korpsen in. Ik log in met naam en wachtwoord. Geef aan dat ik van maandag tot vrijdag tussen 11.00 en 18.00 beschikbaar ben voor die twee korpsen en gepiept kan worden.
Ik denk dat er in een behoorlijk aantal gebieden de opkomst een stuk hoger kan liggen.

Groeten Ton.