Nieuw crisismodel GHOR

Auteur Topic: Nieuw crisismodel GHOR  (gelezen 8809 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 2 juli 2013, 12:14:34
GHOR lanceert nieuw crisismodel
De Raad van Directeuren Publieke Gezondheid heeft eind april een nieuw crisismodel afgesproken voor de aansturing, regie en coördinatie van de geneeskundige hulpverlening bij rampen en crises. Het nieuwe model sluit beter aan op de multidisciplinaire crisisorganisatie (knoppenmodel), de organisatie van de geneeskundige hulpverlening en de wijziging van de Wet publieke gezondheid (1 januari 2012). Afgesproken is dat de alle regio’s, voor zover mogelijk, hetzelfde model gaan hanteren. lees verder




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 2 juli 2013, 12:17:50
zie ook crisismodel GHOR

functies van HS-GHOR, HAC en MAC zijn gewijzigd in Hoofd acute gezondheid, hoofd informatie en hoofd ondersteuning


sigma-zob

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #2 Gepost op: 3 juli 2013, 15:43:42
De nieuwe naam voor de functie HS-GHOR is Algemeen Commandant Geneeskundige Zorg (ACGZ).


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 6 juli 2013, 22:48:44
Dit model is in zekere zin een doorvertaling van het Referentiekader Regionaal Crisisplan uit 2009. Daarin worden namelijk - naast een Algemeen Commandant - een Hoofd Publieke Gezondheid, een Hoofd Psychosociale Hulpverlening en een Hoofd Spoedeisende Medische Hulpverlening beschreven voor de primaire processen. Daarnaast het Hoofd Informatie en Hoofd Ondersteuning voor de ondersteunende processen.

Citaat van: Maarten link=msg=706156 date=1260047147


Het Hoofd Spoedeisende Medische Hulpverlening heeft hier de naam Hoofd Acute Gezondheid gekregen.
De psychosociale kant in ondergebracht bij het Hoofd Publieke Gezondheid.

Wat me verder opvalt, is dat de CvDG niet in het plaatje voorkomt. Op complexe plaatsen incident, met bijvoorbeeld meerdere OvD-G's, kan ik me voorstellen dat een dergelijke functie wel wenselijk is. Zeker als je ook nog moet afstemmen in een COPI.

Maar goed, in het artikel staat dan ook: "Afgesproken is dat de alle regio’s, voor zover mogelijk, hetzelfde model gaan hanteren." Toch nog een escape gelukkig ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 7 juli 2013, 06:52:00
"Hoofd acute gezondheid"...?!?!? Wat is dat voor managementtaal?

"Ik voelde me zo ziek, maar toen kreeg ik een aanval van acute gezondheid en nu gaat het prima dokter."  ::)
Arts  www.alphalog.nl


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 7 juli 2013, 18:08:10
 ;D

Ach, plak er in de praktijk ~zorg aan vast en het wordt vanzelf de officiële term ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s