Rij en rusttijden

Auteur Topic: Rij en rusttijden  (gelezen 33272 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Gepost op: 10 augustus 2013, 13:10:49
Hoe zit het eigenlijk met de rij en rusttijden van een Hap-chauffeur die volgens de taxiwet werkt? En met name de vraag: Is er vrijstelling van de rij en rusttijden?




Defflynn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #1 Gepost op: 10 augustus 2013, 13:31:00
Een HAP-C die met blauwe (taxi) kentekens rijdt hoort zich aan de rij- en rusttijdenwet van de taxi te houden. Er zijn hier geen vrijstellingen voor.
Levert dus soms problemen op aangezien dit bijna niet na te leven is/was.


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #2 Gepost op: 10 augustus 2013, 14:01:18
Wij hebben diensten zonder pauze. Dus daar ga je al en dit is nog maar 1 van die voorbeelden.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #3 Gepost op: 10 augustus 2013, 17:30:04
Ook als HAP-chauffeur heb je diensten zonder officiële pauzes. Je kunt patiënten immers niet laten wachten omdat wij toevallig nét aan onze pauze zijn begonnen... Hier is, voor zover mij duidelijk is gemaakt, dan ook officieel vrijstelling voor. In onze rijtijdenadministratie (de streep-boekjes) vind je dus ook geen registratie terug van pauzes, deze lijn is ongebruikt. Waar deze vrijstelling terug te vinden is weet ik niet, ik doe alleen wat mij verteld is...  998765
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #4 Gepost op: 10 augustus 2013, 23:23:43
Ik zou dat maar zwart op wit willen hebben tenzij de dienst niet langer is dan 6 uur. Ik kan, tot nu toe, nergens iets terug vinden dat dit anders is en de HAPchauffeur hier vrijstelling voor heeft.


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2013, 00:16:00
Lijkt mij een strak plan. Straks heb ik een vette bekeuring aan m'n kont hangen en de huisartsenpost weet weer van niets. Dus gaan we voortaan om 12 uur lekker ons bammetje opeten en die patiënt met een te lage bloedsuiker moet maar ff wachten. Het is niet anders...


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2013, 07:36:31
Als jullie gewoon aanteken wat jullie doen is de beschikking voor jullie werkgever. Ik kan me niet voorstellen dat jullie de gehele dienst rijden. Jullie ook momenten dat jullie niks doen toch. Dat kan je dan zien als zijnde een onderbreking. Zal eens kijken hoe het zit maar binnen het atbv is een ambulance uitgesloten( vrijgesteld).


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2013, 09:27:34
Je bent als HAP-C ook niet uren achter elkaar aan het rijden, wel veel relatief korte stukjes gevolgd door gemiddeld 20 tot 30 minuten stilstaan tijdens de visite, en vaak zit je ook uren op de post te wachten op een rit hetgeen eigenlijk ook niet kan worden aangerekend als werktijd.
De HAP-C neemt inderdaad een aparte plek in voor wat betreft de pauze registratie in het werkboekje aangezien hij/zij ook geen taxichauffeur is.
En inderdaad is het argument van de onverwachte spoedrit die niet kan wachten tijdens je pauzetijd reden om van de regelgeving in deze af te wijken.

Ruud


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2013, 10:32:11
Geen diender zal vallen over de onderbreking, wel over het feit dat je te weining dagelijkse of wekelijkse rust heb genoten. Om te kijken of jullie in aanmerking komen voor een vrijstelling moeten jullie kijken wat er op het kentekenbewijs staat, dat is nammelijk bepalend.


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2013, 17:29:46
Ik heb even gekeken op het kentekenbewijs en er staan wel wat code's op met zie bijlage..(geen bijlage aanwezig) Onder het kentekenbewijs staat taxi verder niets.