Particuliere bergers op het water: Misleiding?

Auteur Topic: Particuliere bergers op het water: Misleiding?  (gelezen 31194 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #30 Gepost op: 25 augustus 2013, 21:36:06
Citaat van: Peter71 link=msg=1195177 date=1377448555
Ik zie hier 2 berichten die mij verontrusten. Ik zie berichten over topjes van de ijsberg, en scheldpartijen. Hoe vaak komt dit voor, dat het mis gaat tussen een reddingsbootbemanning en een berger? Hoe vaak gaat het volledig mis?

Over het algemeen is er in Nederland een goede verstandhouding tussen professionele bergers onderling en tussen professionele bergers en de reddingmaatschappijen. Bij calamiteiten wordt uitstekend samengewerkt tussen de bergingsbedrijven en de redders. In het heetst van de strijd zijn er wel eens wat kleine strubbelingen maar dat wordt vervolgens tot een ieders tevredenheid snel uitgepraat en opgelost. Men komt elkaar vaker tegen en men heeft elkaar nodig, niet alleen op het water maar ook bij de ontwikkeling van nieuw materieel en werkmethoden, opleidingen etc. waar de diverse disciplines vanuit hun achtergrond doen aan research, productontwikkeling en de implementatie.

De KNRM is de reddingsmaatschappij die werkt in opdracht van de Kustwacht. De dienstverlening door de KNRM is gratis. Bij een noodoproep op kanaal 16 naar de Kustwacht worden o.a. een of meerder vaartuigen van de KNRM reddingsbrigades naast bijv. SAR helikopters, Sleepboten, de eigen Kustwacht vaartuigen en vliegtuigen, RWS vaartuigen marine vaartuigen en andere vaartuigen toevallig in de directe nabijheid zijn door de Kustwacht naar de noodoproep gedirigeerd.

Er zijn een of twee gebieden waar soms ernstige strubbelingen voorkomen. Deze gebieden vormen maar een zeer beperkt deel van de totale omzet aan hulpverlening op de Nederlandse wateren en kust. De strubbelingen zijn dan tussen een particuliere waterhulpverlener en de KNRM.
Deze strubbelingen worden veroorzaakt doordat het noodverkeer zich afspeelt op het openbaar kanaal 16.
Terwijl de Kustwacht een of meerdere reddingboten naar de noodoproep dirigeert spoedt ook de particuliere waterhulpverlener zich in die richting om zo snel mogelijk haar betaalde diensten aan te bieden.

(Overigens kunnen sommige particulieren ook de alarmering middels 112 etc. etc opvangen.)


absoluteleek

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #31 Gepost op: 25 augustus 2013, 22:19:01
Wat een rare discussie is dit zeg. De een zegt dat je verplicht bent om te helpen, de ander vindt de oorzaak in het feit dat "worden veroorzaakt doordat het noodverkeer zich afspeelt op het openbaar kanaal 16."

Wat ik nu begrijp is dat "De KNRM is de reddingsmaatschappij die werkt in opdracht van de Kustwacht. De dienstverlening door de KNRM is gratis."

Ik krijg geen duidelijkheid over wat nu het verschil tussen de "particuliere bergers" en de "professionele bergers"is, dus ik neem aan dat het over grote en kleine bedrijven gaat. Ook blijft Thor het antwoord schuldig op de vraag of die grote bedrijven wel geïnteresseerd in de binnenwatertjes waar de kleine bedrijven opereren.

Als de KNRM zijn diensten gratis aan biedt, begin ik wel wat te begrijpen van de werkelijke oorzaak van de frictie tussen hen en de betaalde diensten.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #32 Gepost op: 25 augustus 2013, 23:52:26
Citaat van: Thor link=msg=1194998 date=1377378866
Een schipper van een plezierjacht die meent dat hij "in nood" is roept de kustwacht op kanaal 16,geeft de positie door en de kustwacht antwoordt dat er door de Kustwacht een reddingboot wordt gestuurd.

Jij, en ik denk ook heel veel anderen, hebben een probleem met situaties die zich voordoen in de praktijk maar wat eigenlijk allemaal symptomen zijn van een dieperliggend probleem dat je zelf hierboven beschrijft.

Als je op 16 roept dat je in nood bent, stuurt de Kustwacht een reddingsboot. Als ik 112 bel dat mijn kind zo hoest, dan sturen ze geen ambulance, maar verwijzen ze me door naar de huisartsenpost. Ik denk dat de Kustwacht zich moet gaan realiseren dat de kennis en kunde van de gemiddelde watersporter steeds slechter wordt, en ze daarom ook steeds makkelijker om hulp gaan roepen. Ik denk dat zij richting de toekomst meer als een echte meldkamer moeten gaan fungeren. Met behulp van protocollen kunnen ze dan het kaf van het koren scheiden. Dit leidt tot minder werkdruk voor de vrijwilligers en een eerlijke markt voor bergers.

Tussen de reddingsdiensten en bergers is de relatie nu al zo verkloot, dat gaan ze nooit meer rechttrekken. Hier moet echt de overheid, in de vorm van de Kustwacht, een daad stellen.  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #33 Gepost op: 26 augustus 2013, 01:20:24
Je ziet nu op sommige plaatsen een strijd tussen KNRM en bergers en daar is niemand bij gebaat volgens mij.
En inderdaad, de berger wint vaak want die is sneller ter plaatse. Die knoopt dan vast aan het schip in nood en de KNRM kan weer terug naar de post. Vrijwilligers bedroeft en dat is het gevaar. Want op de KNRM kun je vertrouwen maar is die berger er ook 24/7? Of slaat hij bij een gezellige avond over om te reageren?.....  
Moeizame discussie want in "nood" wil je zsm hulp en op het water helemaal. Op het land kan ook niet iedereen zomaar voertuigen bij een ongeval gaan slepen maar op het water ligt dat toch  even wat ingewikkelder.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #34 Gepost op: 26 augustus 2013, 06:54:51
Citaat van: Onger Oensien link=msg=1195262 date=1377472824
Op het land kan ook niet iedereen zomaar voertuigen bij een ongeval gaan slepen maar op het water ligt dat toch  even wat ingewikkelder.
Op 'het land' speelt exact hetzelfde probleem, voornamelijk bij de 'zware berging' voor vrachtauto's.. Een slachtoffer heeft de keus door wie hij zich laat redden en 1 partij wordt daar altijd het slachtoffer van..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


absoluteleek

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #35 Gepost op: 26 augustus 2013, 10:14:11
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1195267 date=1377492891
Op 'het land' speelt exact hetzelfde probleem, voornamelijk bij de 'zware berging' voor vrachtauto's.. Een slachtoffer heeft de keus door wie hij zich laat redden en 1 partij wordt daar altijd het slachtoffer van..

Is het niet zo dat als deze vrachtauto de weg blokkeert of op de snelweg niet meer verder kan rijden, IM van kracht is en een gegunde berger hem binnen een bepaalde tijd van de weg af moet halen? Als de vrachtauto van de weg af is, kan hij een berger naar keuze bellen voor transport naar een garage naar keuze.

Maar is dat wel het zelfde? Is dan de vrachtauto "in nood" omdat hij met pech staat? En zijn daar ook vrijwilligers voor?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #36 Gepost op: 26 augustus 2013, 11:20:32
Citaat van: joostvankempen link=msg=1195247 date=1377467546
Jij, en ik denk ook heel veel anderen, hebben een probleem met situaties die zich voordoen in de praktijk maar wat eigenlijk allemaal symptomen zijn van een dieperliggend probleem dat je zelf hierboven beschrijft.

Als je op 16 roept dat je in nood bent, stuurt de Kustwacht een reddingsboot. Als ik 112 bel dat mijn kind zo hoest, dan sturen ze geen ambulance, maar verwijzen ze me door naar de huisartsenpost. Ik denk dat de Kustwacht zich moet gaan realiseren dat 2.de kennis en kunde van de gemiddelde watersporter steeds slechter wordt, en ze daarom ook steeds makkelijker om hulp gaan roepen. Ik denk dat zij richting de toekomst meer als een echte meldkamer moeten gaan fungeren. Met behulp van protocollen kunnen ze dan het kaf van het koren scheiden. Dit leidt tot minder werkdruk voor de vrijwilligers en een eerlijke markt voor bergers.

1.Tussen de reddingsdiensten en bergers is de relatie nu al zo verkloot, dat gaan ze nooit meer rechttrekken. Hier moet echt de overheid, in de vorm van de Kustwacht, een daad stellen.  8)

Ad1.Ik denk dat dat eigenlijk best wel meevalt op enkele uitwassen van een paar particuliere waterhulpverlener na.

AD2.Inderdaad veelal o.a.Nonchalance,onbekendheid met "het watergebeuren", geen goede voorbereiding op de reis, gemakzucht, geen kennis van en begrip voor de zeden en gewoonten op het water en het steeds verder verminderen van de onderlinge behulpzaamheid.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #37 Gepost op: 26 augustus 2013, 11:28:27
Citaat van: Onger Oensien link=msg=1195262 date=1377472824
Je ziet nu op sommige plaatsen een strijd tussen KNRM en bergers en daar is niemand bij gebaat volgens mij.
En inderdaad, de berger wint vaak want die is sneller ter plaatse. Die knoopt dan vast aan het schip in nood en de KNRM kan weer terug naar de post. Vrijwilligers bedroeft en dat is het gevaar. 1.Want op de KNRM kun je vertrouwen maar is die berger er ook 24/7? Of slaat hij bij een gezellige avond over om te reageren?.....  
Moeizame discussie want in "nood" wil je zsm hulp en op het water helemaal. Op het land kan ook niet iedereen zomaar voertuigen bij een ongeval gaan slepen maar op het water ligt dat toch  even wat ingewikkelder.

ad 1 :De particuliere waterhulpverlener doet het om inkomsten uit hulpverleningen te verwerven. Drogen deze inkomsten in een bepaald gebied op of kan de particuliere waterhulpverlener ergens anders meer inkomsten genereren dan vertrekt hij naar elders. Logisch toch.
De KNRM en reddingsbrigades garanderen continuïteit omdat zij niet afhankelijk zijn van directe inkomsten vanuit hulpverleningen.


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #38 Gepost op: 26 augustus 2013, 11:37:44
Citaat van: absoluteleek link=msg=1195320 date=1377504851
Is het niet zo dat als deze vrachtauto de weg blokkeert of op de snelweg niet meer verder kan rijden, IM van kracht is en een gegunde berger hem binnen een bepaalde tijd van de weg af moet halen? Als de vrachtauto van de weg af is, kan hij een berger naar keuze bellen voor transport naar een garage naar keuze.

Maar is dat wel het zelfde? Is dan de vrachtauto "in nood" omdat hij met pech staat? En zijn daar ook vrijwilligers voor?
Maar bij IM betaalt het slachtoffer niet voor de verplaatsing van een gevaarlijke plaats naar een veilige plaats. Bij berging op zee wordt er toch wel altijd een rekening gepresenteerd als het geen overheidsdienst is?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #39 Gepost op: 26 augustus 2013, 12:12:30
Citaat van: petre link=msg=1195352 date=1377509864
Maar bij IM betaalt het slachtoffer niet voor de verplaatsing van een gevaarlijke plaats naar een veilige plaats. Bij berging op zee wordt er toch wel altijd een rekening gepresenteerd als het geen overheidsdienst is?

Als een schip een noodoproep uitzendt gaan daar sleepboten van bergingsbedrijven op af om assistentie te verlenen.
Het schip in nood is vrij om de hulp al dan niet te accepteren
De hulpverlening is dan in de regel op basis van No Cure No Pay en wordt later middels arbitrage meestal in Londen afgehandeld.

De overheden van de meeste landen aan een kust, zeker de West-Europese, hebben de beschikking over vaartuigen die als een schip bijvoorbeeld dreigt te stranden of in aanvaring kan of dreigt komen met een offshore installatie oid kunnen ingrijpen.
De inzet van de overheidsvaartuigen is op kosten van de overheid, een schip is min of meer verplicht de betreffende hulp die door de overheid ter plaats wordt gestuurd te accepteren.

Een verschil tussen het ruime water en de weg is dat je op of aan een snelweg niet mag stilstaan/parkeren en je ook de veiligheid voor het overige verkeer in gevaar kunt brengen, nog daargelaten de mogelijke hinder voor het overige verkeer.
Op het ruime water kun je wel als dat geen gevaar voor anderen oplevert rustig enige tijd blijven drijven, soms wel dagen/weken.