Vraag over een klacht omtrent een BHV-er

Auteur Topic: Vraag over een klacht omtrent een BHV-er  (gelezen 10899 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2014, 17:44:17
Even "Advocaat van de Duivel":

Dat de werkgever dit in de eerste instantie niet gemeld heeft, is op zich logisch....immers stelt de inspectie "De Arbowet verplicht werkgevers om arbeidsongevallen die hebben geleid tot de dood, blijvend letsel of een ziekenhuisopname"

Op het moment van handelen (En ook na afloop) is er geen van deze drie ter sprake geweest.....dus was er op dat moment geen meldingsplicht.
Nu blijkt dat je er blijvend letsel aan over gehouden hebt, is deze "meldingsplicht" er wel, en kan de inspectie daar documentatie over opvragen.
De werkgever is dan verandwoordelijk, de BHV-er is daarin maar een schakel....

Blijft het een miskleun van deze BHV-er, maar kan je em niet kwalijk nemen.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #11 Gepost op: 17 mei 2014, 19:06:51
Citaat van: VKRC link=msg=1268216 date=1400341457
..............................................
Blijft het een miskleun van deze BHV-er, maar kan je em niet kwalijk nemen.
Toch wel. Deze man had gewoon moeten adviseren om desnoods even naar een dokter te gaan.

Ik als gewoon burger zou al adviseren om naar je eigen lichaam te luisteren en te doen wat je verstand je ingeeft. Als dat zegt "medisch advies" dan raadpleeg ik een dokter. Wat een ander ook vindt.


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #12 Gepost op: 17 mei 2014, 19:28:21
Wat jij zou doen, zouden de meeste doen....ik ook....even (als ik het niet vertrouw) naar een arts sturen.
Maar wellicht had deze BHV-er bepaalde signalen niet, of onvoldoende medische kennis...kan je het dan kwalijk nemen? Ok, of het verstandig is om dan BHV-er te zijn is één...maar vaak worden deze door de werkgever aangewezen....als hij/zij geen "feeling" er mee heeft, zal het kennis niveau onvoldoende zijn.
In deze casus is de werkgever verantwoordelijk voor handelen personeel, ook die van de BHV-er.

PS: Deze RemcoS was bij bewustzijn en had zelf ook kunnen handelen.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #13 Gepost op: 17 mei 2014, 23:36:44
@ Remco S

Mijn inziens betreft de BHV-er geen verwijt te maken en heeft hij kennelijk gehandeld volgens zijn beperkte EHBO kennis.
Hij zal ongetwijfeld na het voorval onder zware druk gezet zijn om vooral te zwijgen. Deze vorm van intimidatie komt vaker voor dan je denkt.

De BHV-er is kennelijk opgeleid met de gebruikelijke standaard BHV Levens Reddend Eerstehulp (LEH).
Deze LEH opleidingen worden door tal van BHV certificeerders geacht voldoende te zijn voor alle bedrijfsomstandigheden, waarschijnlijk ook voor jullie bedrijf. Dat is overigens een farce, BHV-ers moeten zijn opgeleid naar de risico's binnen een bedrijf. Wat er dus zeer vaak aan BHV opleidingen ontbreekt is een deugdelijke EHBO opleiding waarin meer dan alleen levensreddend handelen wordt behandeld.
Het feit dat de directie (tracht!) alle verantwoordelijkheden naast zich neer te leggen zegt al iets over de betrokkenheid en verantwoordelijkheid welk de directie (niet) neemt.
Het aantoonbaar niet melden van een ongeval kan je bedrijf gezien de blijvende klachten inderdaad behoorlijk opbreken.
Wellicht kan je naar aanleiding van je ongeval schriftelijk aantonen dat je NA het ongeval je hebt gemeld bij de huisarts of SEH voor behandeling van je verwondingen en ter controle.

Ik adviseer je sterk om juridische hulp in te schakelen.
Zeer belangrijk is om in het bezit te komen van de op de datum van je ongeval geldende Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) van jouw bedrijf. Geen wettelijk verplichte RI&E aanwezig betekend juridisch dat je vele malen sterker in je schoenen staat.
Wellicht kan je met een RI&E aantonen dat BHV-ers met een LEH opleiding binnen jouw bedrijf onvoldoende opgeleid, getraind en geoefend zijn, e.e.a. afgezet tegen de risico's (genoemd in de RI&E) binnen je bedrijf.

Sterkte!
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #14 Gepost op: 18 mei 2014, 12:31:15
Hoe vervelend ook voor het SO en misschien trap ik wel iemand voor de schenen (niet bewust bedoeld) maar, ik ben bang dat je in de basis ook de werkgever niet verantwoordelijk kunt houden, dit is iets wat voer is voor juristen, voor het (niet) handelen van de BHV-er.

In basis heeft de werkgever voldaan aan de wetgeving, er is immers een BHV-er en de werkgever heeft hem laten opleiden, dat die opleiding blijkbaar onvoldoende is geweest is niet de schuld van de werkgever of BHV-er maar van de opleider die zich kennelijk onvoldoende heeft laten informeren (ik denk dat de opleiding van deze opleider sowieso beneden de maat is geweest zelfs als het hier een fietsenmaker betreffen zou)

De BHV-er en daarmee de werkgever hebben gehandeld naar kennis, eer en geweten als ook op de klachten van het SO op het moment direct na het ongeval, het SO heeft het advies van de BHV-er opgevolgd terwijl hij zelf niet het gevoel lijkt te hebben gehad dat het advies van de BHV-er voldoende was, dit verzwakt de positie van het SO behoorlijk (althans in mijn optiek).

Nu blijkt dat de situatie vele malen ernstiger is dan het op het moment van het ongeval leek kun je wijzen naar de werkgever maar m.i. niet verder dan het niet vastleggen van het ongeval maar, ook daarin ligt een stukje verantwoording van het SO hij is er kennelijk mee accoord gegaan dat het ongeval niet is vastgelegd. Ik denk dat het SO zichzelf hiermee onbewust en onbedoeld in een lastige situatie heeft gebracht want maak nu maar hard dat het ongeval heeft plaats gevonden (is het niet bij het tennissen gebeurd ???) Het aansprakelijk stellen van de werkgever zal daardoor volgens mij een lastig verhaal worden (nogmaals voer voor de juristen)

Een heel belangrijke les is hier overigens wel voor zowel werkgever als werknemers (en dus ook de BHV-ers) uit te trekken en dat is om (zo als de wet ook voorschrijft) alle (bijna)ongevallen vast te leggen eventueel kompleet met de adviezen van de BHV-er. Hiermee kunnen alle partijen zich indekken en heb je als partij ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld de opleider op zijn verantwoording te wijzen van een deugdelijke opleiding.

Helaas vrees ik dat het SO weinig grond onder de voeten zal hebben om iemand aansprakelijk te stellen met als hoofdoorzaak, onwetendheid van het SO.............en een kennelijk gebrek aan opleidingsnivo van de BHV-er

Nogmaals ook een werkgever moet het belang van de BVH-er op juiste waarde schatten en zijn BHV-er steunen in dienst beslissingen en pas na afloop incident met de BHV-er in gesprek gaan over de juistheid van zijn beslissing. Gelukkig is mijn werkgever (ondanks dat het af en toe best een balgehakt kan zijn) daar heel kort mee, de beslissingen van de BHV-ers zijn op het moment dat ze genomen zijn de enige juiste en dienen gewoon gevolgd te worden tenzij de werkgever of het SO een zwaardere stap wensen te maken want uit eindelijk is de zwaarste beslissing leidend. Met andere woorden denk ik dat een bezoek aan de prof-HV-er niet noodzakelijk is maar de werkgever of het SO denkt van wel dan telt de zwaarste mening en gaan we gewoon naar de prof-HV
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #15 Gepost op: 18 mei 2014, 13:13:11
Ten aanzien van de grootte van het bedrijf: Is er een Ondernemingsraad?

Ten aanzien van het ongeval: Is er een melding gedaan en is deze geregistreerd voor het jaarverslag van de BHV en OR?

Is er een ongevalsregistratie gedaan aan de Inspectie?  

Was er op de datum ongeval een RI en E?  is deze in een later stadium geactualiseerd? Zo ja , is dit goed gekeurd door de OR.

Is er een intentieverklaring van vóór de datum ongeval, ten aanzien van de in werking hebben van een BHV organisatie?

Al deze gegevens moeten aanwezig zijn en worden tijdens een onderzoek nader bekeken.

Daarnaast is in dit geval, waarbij diverse personen "vergeten"zijn dat er dingen zijn gebeurd, welke toch enige impact op de personen en organisatie hebben veroorzaakt, het mogelijk om eens dingen na te gaan en personen te laten verklaren, over het hoe en wat?
Bij instappen begint de inzet.


Haaglanden

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #16 Gepost op: 18 mei 2014, 20:39:15
Hallo,

even ter informatie: Op het bericht van Vider...
Bedankt voor de beterschap!!

Ik heb achteraf gehoord dat de BHV'er het ongeval wel heeft doorgegeven aan de directie, maar niet gelijk op de dag.
Wel is deze chef/BHV'er met alles heel snel gestrest. (weet de directie ook, maar doen der niks mee)
En dit bedrijfsongeval heeft net vlak voor een grote verbouwing plaatsgevonden......
en de werkgever heeft nu zijn handen ervan terug getrokken, hij heeft wel gezegd dat ik een klap op mijn hoofd heb gehad, maar het letsel wat ik heb opgelopen dat dat NIET onder werktijd heeft plaatsgevonden......!!!


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #17 Gepost op: 18 mei 2014, 22:17:28
Citaat van: Remko S link=msg=1268486 date=1400438355
Hallo,

even ter informatie: Op het bericht van Vider...
Bedankt voor de beterschap!!

Ik heb achteraf gehoord dat de BHV'er het ongeval wel heeft doorgegeven aan de directie, maar niet gelijk op de dag.
Wel is deze chef/BHV'er met alles heel snel gestrest. (weet de directie ook, maar doen der niks mee)
En dit bedrijfsongeval heeft net vlak voor een grote verbouwing plaatsgevonden......
en de werkgever heeft nu zijn handen ervan terug getrokken, hij heeft wel gezegd dat ik een klap op mijn hoofd heb gehad, maar het letsel wat ik heb opgelopen dat dat NIET onder werktijd heeft plaatsgevonden......!!!

Dat laatste is dus gelijk voer voor je rechtsbijstandverzekering. Als ik een advies mag geven: bel hen morgen en wacht voorlopig even met verder hier op het forum dingen te posten. Je bent misschien wel redelijk anoniem nu, maar als je werkgever of de BHV'er de situatie in dit topic herkennen zouden zij jou weer kunnen verwijten dat je ze zwart probeert te maken. Dat helpt jou zaak niet want het heeft niets te maken met waar het om gaat. Wanneer je zelf geen rechtsbijstandverzekering hebt kun je altijd contact opnemen met de vakbond als je daar lid van bent of anders de jurofoon eens bellen.

De hulp op het forum hier is goed bedoeld, maar ik weet niet of je er in de praktijk iets aan hebt.


Haaglanden

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #18 Gepost op: 22 mei 2014, 22:25:35
Hey hallo allemaal,

Ik wilde bij deze effe laten weten dat wij veel informatie en ook steun van diverse leden hebben ontvangen, en dat we er nu mee verder kunnen.
Ons dank hiervoor!!! O0

Groetjes,
Danielle & Remko