Minderjarigen bij incident-fotografie

Auteur Topic: Minderjarigen bij incident-fotografie  (gelezen 29485 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #20 Gepost op: 5 januari 2015, 15:51:55
Stel; je stelt het leeftijdslimiet van 18 in. Hoe ga je dan controleren dat niet alsnog iemand van 13/14 de foto's maakt. Ik liep ook mijn eerste krantenwijk op naam van mijn ouders..

Voorkomen doe je het toch niet.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #21 Gepost op: 5 januari 2015, 17:03:37
Je kunt het niet voorkomen, maar je kunt wel als bedrijf bij afname eerst ID kaart o.i.d. opvragen, waardoor je dus kunt controleren of je leverancier wel aan de door jezelf opgelegde eisen voldoet.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #22 Gepost op: 5 januari 2015, 17:06:15

Nou wil het wel zo zijn dat over het ongeval van het voorbeeld ook plaatjes/filmpjes geschoten zijn door PolitiePers kaart houders en deze ook zijn gepubliceerd dus waarom zou je dat aan een jongen van 14 verbieden..


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #23 Gepost op: 5 januari 2015, 17:45:20
In het geval van AS-Media is het niet zo dat de fotografen dit doen zonder medeweten van het 'bedrijf'. Het 'bedrijf' raad minderjarige zelf aan om te verkopen via ouders, broers, neefjes en andere mensen. Ze zeggen zelf dat ze geen minderjarige in dienst hebben, en dat ze ook niet weten wie daarin eventueel fraudeert. Het zou overigens niet moeilijk voor ze moeten zijn daar achter te komen gezien ze wel 'perskaarten' laten drukken voor 14 en 15 jarige.  ;)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Reactie #24 Gepost op: 5 januari 2015, 18:54:53
Voor velen zijn dit soort persbureaus een goede drempel om te "beginnen" en om uiteindelijk zelf je afspraken met media te maken. Het is echter voor velen slechts een hobby (zoals de middelbare jeugd) die beide persbureau's blijkbaar al te graag binnen willen halen wat ook weer ten koste gaat van de kwaliteit.
Er zijn namelijk genoeg serieuze mensen binnen die 2. (opvallend genoeg zijn dat vaak de stillen die je nooit hoort) Die willen ook dolgraag een officiële (ik snap eigenlijk ook niet dat een persbureau haar eigen perskaart maakt) politie perskaart halen, helaas lijkt het vrijwel onmogelijk bij deze persbureaus.
Zelf ervaring met beiden (zit zelf nog steeds bij één waar ik liever niet al te veel mee te koop loop, ben nog bezig de drempel over te komen) en het moge wel duidelijk zijn dat beide zelf - hoe jammer ook - een slechte naam aan zichzelf hebben te danken. Er is gewoon geen discipline.  Ook intern rommelt het vaak.


EMG Fotografie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
    • EMG Fotografie
Reactie #25 Gepost op: 6 januari 2015, 09:16:35
Helaas komen er hier in de regio steeds meer mensen van diverse persbureaus, daardoor zakt de verkoop hier in de regio aardig snel. De media neemt nu opeens bijna alleen nog van het persbureau af, en de freelancers die zelfstandig bezig zijn krijgen weinig kansen.

Oudejaarsdag was er een autobrand, niet veel bijzonders op het eerste gezicht tot je de informatie had wat er echt was gebeurd. Een persbureau melde dat het zou gaan om een 'gewone' autobrand. Terwijl er opzet in het spel was (verdachte was bekend en zat achter slachtoffer aan). Dit soort informatie komt naar mijn idee niet snel bij persbureuas terecht waardoor ze verkeerde informatie gaan verstrekken. Naar mijn idee komt dit door de mensen die fotograferen en geen connecties hebben, en geen informatie winnen bij een incident.

Dit gaat ook ten koste van de kwaliteit van de artikelen.
EMGFotografie.nl ~ Canon 5DmkIII & 7D ~ @EMGFotografie


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #26 Gepost op: 6 januari 2015, 14:27:48
Citaat van: EMG Fotografie link=msg=1320419 date=1420532195
Helaas komen er hier in de regio steeds meer mensen van diverse persbureaus, daardoor zakt de verkoop hier in de regio aardig snel. De media neemt nu opeens bijna alleen nog van het persbureau af, en de freelancers die zelfstandig bezig zijn krijgen weinig kansen.

Oudejaarsdag was er een autobrand, niet veel bijzonders op het eerste gezicht tot je de informatie had wat er echt was gebeurd. Een persbureau melde dat het zou gaan om een 'gewone' autobrand. Terwijl er opzet in het spel was (verdachte was bekend en zat achter slachtoffer aan). Dit soort informatie komt naar mijn idee niet snel bij persbureuas terecht waardoor ze verkeerde informatie gaan verstrekken. Naar mijn idee komt dit door de mensen die fotograferen en geen connecties hebben, en geen informatie winnen bij een incident.

Dit gaat ook ten koste van de kwaliteit van de artikelen.
Ik blijf het zeggen: concurreer op kwaliteit (van beeld en bijgeleverde info van het artikel) en op snelheid.

Als de afnemers dan toch voor beeld van kleuters kiezen, kan ik alleen maar concluderen dat ze zodanig krap zitten dat ze voor die paar euro lagere prijs blijkbaar genoegen nemen met minder. En dat ze niet op zoek zijn naar een overeenkomst met iemand waarvan ze weten dat die altijd beeld kan leveren (ook als er geen schoolvakantie is).

Organiseer je met gelijkgestemden: zorg ervoor dat je samenwerkt en op die manier iets creëert waarmee je dat vertrouwen bij je afnemers waard bent. Al is het maar een simpele gezamelijke fotoserver waar via mobiel internet iedereen zijn beelden op dumpt, zodat ze snel bij afnemers zijn en die zelf een keuze kunnen maken.

En als ze dan toch nog voor kleuterbeelden gaan, zitten ze blijkbaar zo krap dat ze één dezer maanden of jaren de tent gaan sluiten. Want anders doe je dat niet, als serieus medium.

Peen
Redacteur van


Ultra

  • Journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 103
Reactie #27 Gepost op: 6 januari 2015, 15:51:38
Of het verstandig is om als 13-jarige bij zulke zware incidenten te staan valt over te discussiëren, maar uiteindelijk blijft dit de verantwoordelijkheid van hem/haar zelf. Ook de ouders zouden hierin een rol moeten spelen. Wat ik me afvraag is hoe handelt de politie in zulke situaties als ze daar iemand van een jaar of 13 aan het lint hebben staan. Van een PPK kan geen sprake zijn lijkt me. Toch zie ik foto's die gemaakt zijn op de snelweg om maar een voorbeeld te noemen.

Dat persbureau's afnemen van zeer jonge 'fotografen' is al vaker aan het licht gebracht. Over het algemeen is gewoon duidelijk te zien dat de kwaliteit gewoon waardeloos is. Ik snap ook niet hoe het komt dat sommige media de voorkeur hebben voor bovengenoemde persbureau's, terwijl er vaak goed materiaal beschikbaar is van freelancers. Komt zelfs regelmatig voor dat ANP foto's overneemt van bijvoorbeeld Ginopress.

Zo'n persbureau kan inderdaad een mooie opstap zijn, maar zorg er dan wel voor dat er er goed gescreend wordt. Mij maak je niet wijs dat die persbureau's niet weten dat ze met minderjarigen werken, want ze drukken perskaarten met naam en foto's voor ze. Zorg er in ieder geval voor dat ze weten hoe ze zich moeten gedragen bij incidenten, wat de regels zijn en hoe ze moeten omgaan met hulpdiensten en privacy van de slachtoffers. Ook in dit specifieke geval weer tientallen foto's met slachtoffers en/of anderen betrokken herkenbaar in beeld.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #28 Gepost op: 6 januari 2015, 16:08:26
Citaat van: Ultra link=msg=1320522 date=1420555898
Of het verstandig is om als 13-jarige bij zulke zware incidenten te staan valt over te discussiëren, maar uiteindelijk blijft dit de verantwoordelijkheid van hem/haar zelf. Ook de ouders zouden hierin een rol moeten spelen.
Op die leeftijd is het de verantwoordelijkheid van de ouders. Het is niet voor niets dat jongeren van die leeftijd nog in bescherming worden genomen qua aansprakelijkheid etc. Natuurlijk heeft een kind van 13 een bepaalde keuze, maar de verantwoordelijkheid ligt wat mij betreft echt bij de ouders.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


EMG Fotografie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
    • EMG Fotografie
Reactie #29 Gepost op: 6 januari 2015, 16:13:56
Citaat van: Red link=msg=1320527 date=1420556906
Op die leeftijd is het de verantwoordelijkheid van de ouders. Het is niet voor niets dat jongeren van die leeftijd nog in bescherming worden genomen qua aansprakelijkheid etc. Natuurlijk heeft een kind van 13 een bepaalde keuze, maar de verantwoordelijkheid ligt wat mij betreft echt bij de ouders.

Maar daar in tegen zie je ook vaak dat ouders rijden voor de kinderen. Ook dat zie je hier regelmatig gebeuren, en dan word er vaak ook flink door gereden. Dus die verantwoordelijkheid nemen veel ouders niet.
EMGFotografie.nl ~ Canon 5DmkIII & 7D ~ @EMGFotografie