Bewaking van patiënten door DV&O

Auteur Topic: Bewaking van patiënten door DV&O  (gelezen 37963 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #10 Gepost op: 12 december 2015, 14:24:57
Citaat van: Expert link=msg=1391376 date=1449925782
Mijn vraag blijft; wie zijn deze mensen van justitie. Welke bevoegdheden hebben zij en wat is hun hiërarchische lijn. Zijn het BOA's?
Deze mensen werken bij de Dienst Justitiële Inrichtingen. Het zijn inderdaad BOA's.

En wellicht ook handig: https://www.dji.nl/contact/U-heeft-een-klacht-over-DJI/index.aspx


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #11 Gepost op: 12 december 2015, 14:27:05
Citaat van: Expert link=msg=1391378 date=1449925842
Wat een flauwe kul! Je leest niet eens wat er staat. Het gaat erom dat er afspraken zijn gemaakt tussen de juristen van het ziekenhuis, de artsen van IC en OVJ. Daar hoort men zich aan te houden en dat zijn de kaders van hun opdracht. Het is niet aan de individuele arts, verpleegkundige of bewaker daarvan af te wijken.

Is er nog geen algemeen protocol wat alle ziekenhuizen betreft? Of worden er nu nog individueel afspraken gemaakt?

Beide partijen weten dat er afspraken gemaakt zijn, dus mocht een DV&O medewerker zich hier niet aan houden kan het ziekenhuis toch contact opnemen met DV&O? Afspraken zijn er niet voor niets.

Bij gedetineerden met een hoger risico wordt het BOT van Justitie ingezet:

Vervoer waarbij sprake is van dreiging van buitenaf (bijvoorbeeld een poging tot bevrijding of liquidatie) gebeurt met een bijzondere beveiligingsopdracht. Hierbij zet DV&O het Bijzondere Ondersteuningsteam (BOT) in. De gedetineerden worden met gepantserde personenvoertuigen vervoerd.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #12 Gepost op: 12 december 2015, 14:44:02
Citaat van: Daniel! link=msg=1391374 date=1449925628
Aan de andere kant kan ik mij ook voorstellen dat als je als beveiliger de opdracht krijgt om deze persoon 24/7 te bewaken,omdat er mogelijk dreiging van binnen- of buitenaf is. En er wordt vervolgens tegen je gezegd dat je maar op de gang moet wachten, dat daar conflict ontstaat. Want jij hebt een bepaalde taak, jij draagt op dat moment de verantwoordelijkheid voor de persoon die wordt beveiligd.

Dus je kunt als medisch personeel dan wel zeggen 'jij mag dit niet en jij moet dit doen', maar het medische personeel wordt er niet op afgerekend als er iets met die verdachte gebeurd.

Gevangen komen niet op een OK afdeling of IC terecht vanwege een flapoorcorrectie. Het zijn (zeer) zieke mensen die geen gevaar vormen voor de artsen of verpleegkundigen, ze zijn meestal amper in staat om in bed om te draaien laat staan dat ze in staat zijn om te ontsnappen.

Het klopt dat een aantal van deze lieden het doelwit kan zijn van andere criminelen die de kans schoon zien om de gevangene om zeep te helpen met geweld.

De beveiligers horen daarom niet in de behandelruimte of aan bed van de patient te zijn tussen de artsen en verpleegkundigen. Ik bestempel dat weer als de laffe cultuur die schijnbaar troef is geworden; je wilt stoer werk doen maar persoonlijke veiligheid gaat altijd voor en het mag geen gevolgen hebben voor het sociale leven.

Als je op de gang staat of in een hal loop je risico dat je daar een confrontatie krijgt met gewapende criminelen, als je zorgt dat je tussen de zusters staat kun je in ieder geval snel onder het bed duiken als er kwaadwillend bezoek komt en kun je bidden dat een stoere zuster of dokter ingrijpt om het dreigende gevaar af te wenden.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #13 Gepost op: 12 december 2015, 16:18:08
Citaat van: Oma link=msg=1391391 date=1449927842
Gevangen komen niet op een OK afdeling of IC terecht vanwege een flapoorcorrectie. Het zijn (zeer) zieke mensen die geen gevaar vormen voor de artsen of verpleegkundigen, ze zijn meestal amper in staat om in bed om te draaien laat staan dat ze in staat zijn om te ontsnappen.

Het klopt dat een aantal van deze lieden het doelwit kan zijn van andere criminelen die de kans schoon zien om de gevangene om zeep te helpen met geweld.

De beveiligers horen daarom niet in de behandelruimte of aan bed van de patient te zijn tussen de artsen en verpleegkundigen. Ik bestempel dat weer als de laffe cultuur die schijnbaar troef is geworden; je wilt stoer werk doen maar persoonlijke veiligheid gaat altijd voor en het mag geen gevolgen hebben voor het sociale leven.

Als je op de gang staat of in een hal loop je risico dat je daar een confrontatie krijgt met gewapende criminelen, als je zorgt dat je tussen de zusters staat kun je in ieder geval snel onder het bed duiken als er kwaadwillend bezoek komt en kun je bidden dat een stoere zuster of dokter ingrijpt om het dreigende gevaar af te wenden.


Hmm. Even vanuit mijn eigen ervaring; Ik heb meer tijd in een ziekenhuis aan het bed doorgebracht dan me lief is. En in een aantal gevallen heb ik ook conflicten gehad met de medische staf. Meestal was het simpel op te lossen door een goed gesprek te voeren.

In een aantal gevallen is mij opgedragen om me te verwijderen uit de ruimte. Waar ik gehoor aan gegeven heb, onder protest.

In één geval heb ik op een hele nare manier gelijk gekregen. Toen heeft een behandelend arts een enorme puist voor zn bakkus gehad, en is een verpleegster ernstig bedreigd. Van een patient die volgens hen niet eens in staat was om zijn arm op te tillen.  :-\


De bewaking van deze mensen is er niet om HEN te bewaken. Deze bewaking is er om de samenleving te bewaken tegen hen. Daar mag je wat van vinden, en als je arts bent, mag je zelfs bepalen dat de bewaking weg moet blijven uit die ruimte.

Maar kom dan bij mij niet piepen als je een ram voor je harses krijgt. En die denigrerende toon over de beveiligers waardeer ik voor geen meter, trouwens.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #14 Gepost op: 12 december 2015, 16:25:52
Citaat van: Expert link=msg=1391272 date=1449879565
Mijn vraag is; Wat zijn dit voor lui? Wat zijn hun bevoegdheden? Hoever rijken die? Kan deze dienst, afspraken gemaakt met een OVJ, zomaar terzijde schuiven. Kan ik ze de deur uitzetten?

DV&O, ook wel Dienst Vervoer en Ondersteuning is een landelijk onderdeel van de Dienst Justitiële Inrichtingen. Eén van de taken van DV&O is het begeleiden en beveiligen van gedetineerden tijdens een ziekenhuisbezoek. De medewerkers van DV&O zullen inderdaad BOA zijn. E.e.a. is beschreven in het 'Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar Dienst Vervoer & Ondersteuning 2014'. De bevoegdheden rijken dus niet verder dan die van een andere willekeurige BOA. Als er goede afspraken zijn gemaakt tussen Justitie en het ziekenhuis, kunnen zij deze natuurlijk niet zomaar aan hun laars lappen. Dat dit kennelijk wel gebeurd is natuurlijk spijtig. Is er al contact geweest hierover met Justitie of de directie van DV&O? Welke argumenten geven zij zelf voor het constant overal aanwezig willen zijn?

Citaat van: Oma link=msg=1391380 date=1449926308
Als het echt om uiterste gevaarlijke figuren gaat is er Koninklijke Marechaussee en/of politie bij.

Het is ook nog eens zo dat je als chirurg niet hoeft toe te laten dat deze mensen aanwezig zijn in de OK. Ik zou weigeren te gaan opereren tenzij deze lui de OK verlaten, ze kunnen in de hal voor het OK-complex wachten.

Er is een verschil tussen gedetineerden en aangehouden verdachten. De eerste groep is de verantwoording van DV&O. Als daar uiterst gevaarlijke figuren tussen zitten zal het BOT (Bijzonder ondersteuningsteam) de verantwoording op zich nemen. Pas bij aangehouden verdachten zal de politie of de Koninklijke Marechaussee om de hoek komen. In bijzondere gevallen kan er natuurlijk om bijstand gevraagd worden van andere eenheden...

Ik heb ook regelmatig op een verpleegafdeling voor de deur gezeten. Ik heb er niet eens behoefte aan om bij de patiënt naast het bed te zitten. Laat staan dat ik op een OK aanwezig wil zijn... Het enige waar ik interesse in heb zijn eventuele vluchtwegen etc. Dergelijke bewakingsmomenten zijn ook vaak in samenspraak met de artsen, beveiliging en Justitie in afspraken vast gelegd.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #15 Gepost op: 12 december 2015, 16:28:15
Citaat van: Expert link=msg=1391378 date=1449925842
Het is niet aan de individuele arts, verpleegkundige of bewaker daarvan af te wijken.

Dat is ziekenhuis afhankelijk. Bij de ziekenhuizen waar wij zaken mee doen is het aan de behandelend arts of verpleegkundige die de leiding heeft over de verzorging.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #16 Gepost op: 12 december 2015, 16:55:58
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1391406 date=1449934095
Dat is ziekenhuis afhankelijk. Bij de ziekenhuizen waar wij zaken mee doen is het aan de behandelend arts of verpleegkundige die de leiding heeft over de verzorging.

Het lijkt mij nogal logisch dat behandelend arts de leiding heeft over de behandeling en de verpleegkundige verantwoordelijk is voor de verpleging.

Een chirurg kan vrij simpel afwijken van afspraken gemaakt door justitie met juristen van het ziekenhuis. Het ziekenhuis kan wel vinden dat je moet gaan opereren met bewakers in de operatiekamer, als de chirurg het niet van plan is moet men een andere chirurg zoeken of de juristen vragen of zij de operatie willen gaan uitvoeren.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #17 Gepost op: 12 december 2015, 17:34:03


En die denigrerende toon over de beveiligers waardeer ik voor geen meter, trouwens.
Negeer dit gewoon, sommigen hier voelen zich nogal verheven boven de rest en denken dat ze toch met respect en fatsoen hun verhaal verwoorden.

Ik zou in dit geval zeggen. Hou je aan het protocol die er ligt. Als dat de afspraak is dan moet je je in principe daar gewoon aan houden.

Gaat het mis dan niet wijzen naar DVenO maar op de protocol-makers


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #18 Gepost op: 12 december 2015, 17:39:08
Ik kies ervoor om het niet te negeren. Ik vind dat forumleden Oma en Expert zeer waardevolle bijdragen leveren. Ik zou het zonde vinden als hun nuttige bijdragen het slachtoffer worden van "vorm over inhoud".

En dus benoem ik het als ze woorden gebruiken die ik niet prettig vind. Dat doet niks af aan hun bijdrage, die lees ik alsnog geintereseerd.


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #19 Gepost op: 12 december 2015, 17:46:21
Citaat van: Oma link=msg=1391411 date=1449935758
Een chirurg kan vrij simpel afwijken van afspraken gemaakt door justitie met juristen van het ziekenhuis. Het ziekenhuis kan wel vinden dat je moet gaan opereren met bewakers in de operatiekamer, als de chirurg het niet van plan is moet men een andere chirurg zoeken of de juristen vragen of zij de operatie willen gaan uitvoeren.

Dus als medisch personeel afwijkt van de afspraken is het oke, maar als een beveiliger het doet is het niet oke?