Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 37891 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #10 Gepost op: 1 augustus 2016, 10:11:36
Dan komt dit in de melding vanzelf naar voren de A1-urgentie: In 95% van de gevallen betreft het iemand met mogelijk nek- of wervelletsel.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #11 Gepost op: 1 augustus 2016, 10:13:53
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1439915 date=1470039096
Dan komt dit in de melding vanzelf naar voren de A1-urgentie: In 95% van de gevallen betreft het iemand met mogelijk nek- of wervelletsel.

Bepaal jij als EHBO-er dat er sprake is van mogelijk nek- of wervelletsel of moet de meldkamer jou eerst uitvragen voor ze een ambulance de weg opsturen voor deze indicatie?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #12 Gepost op: 1 augustus 2016, 10:19:22
Ja, ik stel een vermoedelijkediagnose. Op basis van mijn bevindingen bij het slachtoffer is dat mijn vermoedelijkediagnose. Dus er kan het geval zijn dat er mogelijk sprake is van nek- of wervelletsel.

Als EHBO'er stel je geen diagnoses: daar heb ik niet de opleiding voor en alles. Enige wat ik kan doen is een vermoedelijke diagnose stellen. Ik vermoed dat diegene letsel heeft aan een wervel of aan de nek. Ik zeg hiermee niet dat dit zo is, maar op basis van mijn bevindingen vermoed ik dat diegene dat en dat heeft.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #13 Gepost op: 1 augustus 2016, 10:22:27
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1439917 date=1470039562
Ja, ik stel een vermoedelijkediagnose. Op basis van mijn bevindingen bij het slachtoffer is dat mijn vermoedelijkediagnose. Dus er kan het geval zijn dat er mogelijk sprake is van nek- of wervelletsel.

Als EHBO'er stel je geen diagnoses: daar heb ik niet de opleiding voor en alles. Enige wat ik kan doen is een vermoedelijke diagnose stellen. Ik vermoed dat diegene letsel heeft aan een wervel of aan de nek. Ik zeg hiermee niet dat dit zo is, maar op basis van mijn bevindingen vermoed ik dat diegene dat en dat heeft.

Inderdaad, een EHBO-er stelt geen diagnose. Ik weet niet wat een vermoedelijke diagnose is, een werkdiagnose?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #14 Gepost op: 1 augustus 2016, 10:39:13
Dat is zodat ik wel mijn taak als EHBO'er kan uitvoeren. Wij noemen het een vermoedelijke diagnose. Ergens anders heet het misschien anders. Maar het is gewoon zodat ik mijn werk kan doen als EHBO'er en dus bij dat (vermoedelijke) letsel de bijbehorende (EHBO) handelingen kan uitvoeren. Dit zetten we niet altijd op papier, maar als we iemand doorsturen naar de HAP of we hebben een ambu nodig dan gaan we een slachtoffer formulier invullen voor eigen administratie en voor de overdracht naar HAP/ambu toe.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #15 Gepost op: 1 augustus 2016, 10:48:27
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1439921 date=1470040753
Dat is zodat ik wel mijn taak als EHBO'er kan uitvoeren. Wij noemen het een vermoedelijke diagnose. Ergens anders heet het misschien anders. Maar het is gewoon zodat ik mijn werk kan doen als EHBO'er en dus bij dat (vermoedelijke) letsel de bijbehorende (EHBO) handelingen kan uitvoeren. Dit zetten we niet altijd op papier, maar als we iemand doorsturen naar de HAP of we hebben een ambu nodig dan gaan we een slachtoffer formulier invullen voor eigen administratie en voor de overdracht naar HAP/ambu toe.

Duidelijk, ik begrijp er weer helemaal niets van. Ik werk in een land waar EHBO-ers niet bepalen of er een ambulance gaat worden ingezet. De meldkamer bij ons zal de EHBO-er direct onderbreken zodra je 999 (112) belt omdat ze niets hebben aan jouw vermoedelijke diagnose maar je gaan uitvragen (ProQA).

EHBO-ers hebben bij ons ook geen eigen patientenadminstratie of slachtofferadministratie. De huisartsen en ambulancedienst zitten hier trouwens ook niet te wachten op schriftelijke/administratieve overdracht door EHBO-ers. Als ze informatie willen vragen ze het de patient wel of eventueel de EHBO-er, andere omstanders, familie, etc.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #16 Gepost op: 1 augustus 2016, 11:00:36
Ik word ook gewoon uitgevraagd door de meldkamer op het moment dat ik bel. Daar is niks anders aan. Alleen doordat ik van tevoren heb gebeld met ze en ons evenement heb "aangemeld" (en ze weten dus wat voor soort evenement het is en waar) gaat het uitvragen veel sneller en is de ambu veel sneller onderweg. Vanzelfsprekend vragen ze naar waar ik ben, wie ik ben, wat er is gebeurd en alles. Dat is niks anders dan dat ik prive een ambu nodig heb. Waarom doen wij een slachtoffer registratie bijhouden? Mocht iemand naderhand een aanklacht tegen ons indienen (of dit nu voor een mogelijk wervelletsel was of onderkoeling) dan kunnen wij laten zien wat wij hebben gedaan. Stukje verantwoording. Ook hou je hiermee bij hoeveel ernstigere slachtoffers je hebt behandeld en wat je ermee gedaan hebt. En als ik iemand naar de HAP stuur, hoe willen ze het mij vragen? Ik ga niet van het evenement af. Vandaar dus de schriftelijke informatie/overdracht. Naar ambulance dragen we altijd mondeling over en is het slachtofferformulier alleen dus voor onszelf.

Maar we dwalen volgens mij erg af van het topic 98uiye
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #17 Gepost op: 1 augustus 2016, 11:01:56
Kan wel zijn dat de 112 centralist of uiteindelijk zijn mooie software bepaald of er wel of niet een ambulance ter plaatse moet komen, maar voor elk wisse wasje 112 bellen is volstrekt onnodig als er geen sprake is (vermoedelijk) levensbedreigende (trauma) letsels en stoornissen.

Als EHBO-ers niet meer wordt geleerd verder te kijken dan hun neus lang is werkt de huidige vorm van laagdrempelige EHBO alleen maar contra-productief, belast de 112 alarmcentrale en worden onnodige spoedritten gemaakt.
Dit effect wordt nog versterkt door de nieuwe "Nederlandse EHBO richtlijnen".

Zonder de triagerende EHBO-er op straat kunnen de huidige 112 alarmcentrales en ambulancezorg de noodhulpvraag echt niet aan.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #18 Gepost op: 1 augustus 2016, 11:03:11
Citaat van: oma link=msg=1439919 date=1470039747
Inderdaad, een EHBO-er stelt geen diagnose. Ik weet niet wat een vermoedelijke diagnose is, een werkdiagnose?

Ook ambulanceverpleegkundigen stellen geen diagnose, wij noemen het een werkdiagnose.
Artsen stellen diagnoses.
Never underestimate the power of stupid people


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #19 Gepost op: 1 augustus 2016, 11:05:22
Citaat van: Achterkamp link=msg=1439928 date=1470042116
Zonder de triagerende EHBO-er op straat kunnen de huidige 112 alarmcentrales en ambulancezorg de noodhulpvraag echt niet aan.


Dat zijn harde woorden.
Never underestimate the power of stupid people