Brandend vliegtuig op luchthaven O'Hare International Airport - Chicago (VS) 28-10-2016

Auteur Topic: Brandend vliegtuig op luchthaven O'Hare International Airport - Chicago (VS) 28-10-2016  (gelezen 7689 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: zwelgje link=msg=1455327 date=1478066207
Het viel mij wel op dat de achterste slide zich niet goed ontvouwt of in ieder geval niet goed recht terecht komt.
(Waarbij opgemerkt dat er wel snel gehandeld werd om dit te corrigeren...)

Op zich maakt het weinig uit als een glijbaan onbruikbaar is tijdens de evacuatie. Alle verkeersvliegtuigen zijn zo ontworpen dat alle passagiers binnen 90 seconden uit het vliegtuig moeten kunnen zijn als men gebruik kan maken van de helft van het aantal nooduitgangen/glijbanen.

De gezagvoeder van het toestel weet net als de ambulancedienst op een luchthaven dat als men gebruik maakt van de glijbanen voor een evacuatie 10% van het totaal aantal passagiers gewond raakt (fracturen, weke delen letsel, etc). Bij een volle Airbus A380 moet je rekening houden met 50 - 85 gewonden zodra men besluit te gaan evacueren m.b.v. de glijbanen van het toestel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: oma link=msg=1455328 date=1478067475
...

Er bestaan geen internationale eisen voor responsetijden van de brandweer op de luchthaven. Er bestaan ook geen eisen voor ambulancezorg. Het is toegestaan om de Airbus A380 (met veel passagiers) te ontvangen op je internationale luchthaven zonder dat je beschikt over een ambulancevoeruig. Als je maar zorgt dat je 3 blusvoertuigen hebt (per voertuig (9000 l/min), 24.300 liter water/450 kg poeder).

Interessant dat er geen responsetijden zijn. Ik heb altijd begreep dat binnen 3 minuten alle plekken van de luchthaven met crashtenders bereikt moeten worden en een aanvang gemaakt moet worden met koeling/knock-down zodat passagiers een langere tijd hebben om te ontsnappen. Zoals ik het nu lees kun je dus eerst een tankautospuit sturen en 5 minuten later de eerste crashtender. Trouwen ook bijzonder te noemen m.b.t. de ambulancezorg.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: RemRoof link=msg=1455330 date=1478070334
Interessant dat er geen responsetijden zijn. Ik heb altijd begreep dat binnen 3 minuten alle plekken van de luchthaven met crashtenders bereikt moeten worden en een aanvang gemaakt moet worden met koeling/knock-down zodat passagiers een langere tijd hebben om te ontsnappen. Zoals ik het nu lees kun je dus eerst een tankautospuit sturen en 5 minuten later de eerste crashtender. Trouwen ook bijzonder te noemen m.b.t. de ambulancezorg.

Brandweermaterieel en personeel voldoende op Schiphol, hoe zit het met de directe ambulancezorg voor grotere aantallen gewonden op Schiphol.
Moet er veel aanrukken vanuit de Haarlemmermeer en vanuit Amsterdam e.o. etc. ?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: RemRoof link=msg=1455330 date=1478070334
Interessant dat er geen responsetijden zijn. Ik heb altijd begreep dat binnen 3 minuten alle plekken van de luchthaven met crashtenders bereikt moeten worden en een aanvang gemaakt moet worden met koeling/knock-down zodat passagiers een langere tijd hebben om te ontsnappen. Zoals ik het nu lees kun je dus eerst een tankautospuit sturen en 5 minuten later de eerste crashtender. Trouwen ook bijzonder te noemen m.b.t. de ambulancezorg.

Het klopt ten dele, de ICAO spreekt echter niet over "moeten worden bereikt". Het gaat niet om de gehele de luchthaven maar om de op dat moment in gebruik zijnde start-/en landingsbanen. De ICAO spreekt over operationele doelstellingen t.b.v. redding en brandbestrijding onder optimale omstandigheden bij goed zicht en het bewerkstelligen van de responsetijd van 3 minuten. De responsetijd is de tijd tussen alarmering en 50% van de voorgeschreven hoeveelheid blusstof te hebben verbruikt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Thor link=msg=1455337 date=1478073834
Moet er veel aanrukken vanuit de Haarlemmermeer en vanuit Amsterdam e.o. etc. ?

Ik verwacht dat het gaat om meer ambulanceregio's dan uitsluitend Kennemerland en Amsterdam. In Doha en Dubai heeft de overheid bepaalt dat er bij een crash of noodlanding binnen 15 minuten 40 ambulancevoertuigen ter plaatse moeten zijn. Als ik de verhalen op het forum lees verwacht ik niet dat het de RAV Amsterdam en Kennemerland dergelijke aantallen ambulances (snel) kunnen leveren bij een calamiteit op Schiphol.

De beide ambulancedienst hebben zelf besloten dat ook het zwaardere materieel (ambulancebussen, mobile field support (Dubai) en Mass casualty Incident Response containers + containers met extra tenten) ter plaatse moet zijn. In beide steden heeft de ambulancedienst ook een main station op het luchthaventerrein.





MIR en DEC containers ambulancedienst Qatar


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: oma link=msg=1455342 date=1478075461
1.Ik verwacht dat het gaat om meer ambulanceregio's dan uitsluitend Kennemerland en Amsterdam. In Doha en Dubai heeft de overheid bepaalt dat er bij een crash of noodlanding binnen 15 minuten 40 ambulancevoertuigen ter plaatse moeten zijn. 2.Als ik de verhalen op het forum lees verwacht ik niet dat het de RAV Amsterdam en Kennemerland dergelijke aantallen ambulances (snel) kunnen leveren bij een calamiteit op Schiphol.

De beide ambulancedienst hebben zelf besloten dat ook het zwaardere materieel (ambulancebussen, mobile field support (Dubai) en Mass casualty Incident Response containers + containers met extra tenten) ter plaatse moet zijn. In beide steden heeft de ambulancedienst ook een main station op het luchthaventerrein.





MIR en DEC containers ambulancedienst Qatar

1.Dat lijkt mij ook. Tijdens de Bijlmerramp heb ik o.a. ambulances uit Friesland en Groningen ter plaatse gezien, of ze toevallig in de buurt waren of waren aangerukt uit die
   buurten is mij niet bekend.
2.Zijn die verhalen representatief.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Thor link=msg=1455346 date=1478079632
1.Dat lijkt mij ook. Tijdens de Bijlmerramp heb ik o.a. ambulances uit Friesland en Groningen ter plaatse gezien, of ze toevallig in de buurt waren of waren aangerukt uit die
   buurten is mij niet bekend.
2.Zijn die verhalen representatief.

1. Ik weet zeker dat deze ambulances zijn aangerukt omdat ik destijds werkzaam was in AMC en op eigen initatief mee ben gegaan naar de ongevalslocatie met andere chirurgen en SEH-verpleegkundigen (LOTT). In 1992 bestond MMT nog niet. Ik was destijds een chirurg die in buitenland al een keer te maken had gehad met een grootschalig ongeval met veel slachtoffers (voetbalstadion in brand).

2. Iedereen moet zelf maar inschatten of je de verhalen in de media en de verhalen van ambulancepersoneel wilt geloven over de opkomsttijden niet kunnen halen, geen ambulance beschikbaar hebben voor spoedmeldingen en veiligheidsregio die denken dat de ambulancezorg het stiefkindje dreigt te worden in hun verzorgingsgebied.

Uiteraard gaat het in Nederland niet alleen om Schiphol. In het hoge noorden hebben we ook nog een vliegveld. Een ATR kan ongeveer 70 mensen vervoeren. Als je na een crash 40 gewonden hebt ga je het niet redden er snel voldoende ambulancevoertuigen ter plaatse te krijgen. In het noorden heeft men al een ambulancebus aangeschaft, zie elders op forum, om te proberen het gebrek aan slagkracht nog een een beetje te kunnen compenseren.

In Dubai en Qatar is de ambulancezorg gegarandeerd omdat 10% van de jaarbegroting van de luchthaven gebruikt dient te worden voor bewaking- en veiligheid. Het grootste gedeelte gaat richting extra capaciteit voor politie-/terreurbestrijders. De (veiligheids)politie is de partij die niet alleen aan haar eigen belang denkt maar ook verwacht dat de ambulancedienst er snel is met veel slagkracht zodra het toch een keer fout gaat. De ambulancediensten in Qatar en Dubai willen er graag zijn voor de politie en de passagiers/bezoekers op de luchthaven, echter moet men niet alleen de wens/eis uitspreken maar ook zorgen voor de bijbehorende financiele middelen.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Citaat van: RemRoof link=msg=1455308 date=1478039793
Het gaat niet over crashtender maar hoeveelheid blusstof afhankelijk van het type vliegtuig en categorie luchthaven. Het kunnen dus meerdere crashtenders zijn om aan de norm te voldoen.

Ja, maar dan schrijven verschillende normen nog wel voor dat het eerste voertuig binnen 3 minuten ter plaatse moet zijn en de blussing moet aanvangen. Bindend zijn die normen wel niet dacht ik, zoals Oma al zei. Zit ook best veel verschil tussen de voorschriften. Zo zijn er die zeggen binnen 3 minuten het einde van de landingsbaan kunnen bereiken, anderen dan weer binnen 3 minuten midden van landingsbaan.

Van mijn bezoek aan de brandweerdienst van een internationale luchthaven onthoud ik dat ze vooral veel medische opdrachten rijden: veel diepe veneuze tromboses, en een aanhanger vol lijkzakken hadden ("een paar honderd".  Zo een crashtender is echt machtig om in mee te rijden. Haalt vrij vlotjes 140km/u.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: oma link=msg=1455352 date=1478082928
1. Ik weet zeker dat deze ambulances zijn aangerukt omdat ik destijds werkzaam was in AMC en op eigen initatief mee ben gegaan naar de ongevalslocatie met andere chirurgen en SEH-verpleegkundigen (LOTT). In 1992 bestond MMT nog niet. Ik was destijds een chirurg die in buitenland al een keer te maken had gehad met een grootschalig ongeval met veel slachtoffers (voetbalstadion in brand).

2. Iedereen moet zelf maar inschatten of je de verhalen in de media en de verhalen van ambulancepersoneel wilt geloven over de opkomsttijden niet kunnen halen, geen ambulance beschikbaar hebben voor spoedmeldingen en veiligheidsregio die denken dat de ambulancezorg het stiefkindje dreigt te worden in hun verzorgingsgebied.


1.Dan waren er zeker drie leden van dit forum ter plaatse, HIT als KMAR stond er ook heb ik eerder van hem begrepen, ik reed er toevallig in de Bijlmer onderweg van Schiphol naar Muiderberg en hoorde brandweer Diemen "Er schijnt een vliegtuigje te zijn neergestort gaan jullie eens even kijken".
Was op afstand zeker onder de indruk van wat er toen allemaal aan ambulances etc. ter plaatse kwam, heb mij vooral bezig gehouden met de organisatie van de brandbestrijding. N.B.Men was in de veronderstelling dat de crashtender(een paar minuten water aan boord !) van Schiphol de enorme vuurzee wel even zou blussen zonder bluswatervoeding etc.

2.De cijfers liegen er niet om.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Vigilant link=msg=1455357 date=1478084998
Ja, maar dan schrijven verschillende normen nog wel voor dat het eerste voertuig binnen 3 minuten ter plaatse moet zijn en de blussing moet aanvangen. Bindend zijn die normen wel niet dacht ik, zoals Oma al zei. Zit ook best veel verschil tussen de voorschriften. Zo zijn er die zeggen binnen 3 minuten het einde van de landingsbaan kunnen bereiken, anderen dan weer binnen 3 minuten midden van landingsbaan.

Van mijn bezoek aan de brandweerdienst van een internationale luchthaven onthoud ik dat ze vooral veel medische opdrachten rijden: veel diepe veneuze tromboses, en een aanhanger vol lijkzakken hadden ("een paar honderd".  Zo een crashtender is echt machtig om in mee te rijden. Haalt vrij vlotjes 140km/u.

De ICAO schrijft niet voor dat het moet (resultaatsverplichting). Het gaat om een inspanningsverplichting om binnen 2 minuten ter plaatse zijn met een blusvoertuig (conform specificaties op basis van categorie luchthaven) op de in gebruik zijnde start-/landingsbaan (-banen) en binnen 3 minuten op de rest van het platform. Het gaat dan ook nog om de situatie met optimale omstandigheden en optimaal zicht.

Iedere nationale overheid kan uiteraard wel zelf besluiten om er resultaatsverplichtingen van te maken en te bepalen dat de luchthavenbrandweer het onder alle omstandigheden dient te behalen.

Ik ben verplicht om iedere dag zelf de kazerne van brandweer en ambulancedienst op de internationale luchthaven te bezoeken omdat de regering van Qatar een hoge prioriteit heeft gehangen aan de veiligheid op en rond de luchthaven. De directeuren van brandweer en ambulancedienst hebben daarom besloten dat de eindverantwoordelijke hoofdofficieren van de uitrukdiensten dagelijks zich dienen te vergewissen dat alles op orde is.

Ik ben het helemaal met je eens dat een bezoek aan de luchthavenbrandweer indrukwekkend is. Ik vind het ook ontzettend leuk en fascinerend om dagelijks betrokken te zijn bij het werk op de luchthaven. De enorme blusvoertuigen (bij ons Rosenbauer Panther) zijn indrukwekkend, mijn Toyota Landcruiser van de ambulancedienst lijkt een speelgoedauto zodra ik parkeer in de uitrukhal.

Tijdens een uitruk vanuit de voertuighal zijn ze uiteraard trager dan de voertuigen van ambulancedienst echter als ze eenmaal op gang zijn gekomen is het ook indrukwekkend omdat ze 140 km/u halen.

Op de luchthaven is net zo als in de rest van Qatar, de ambulancedienst en politie moeten vele malen meer meldingen afhandelen dan de brandweer moet.

Wij hebben twee grote (vrachtwagen)koelopleggers in de uitrukhal op de luchthaven staan om overleden slachtoffers in lijkzakken te bewaren. Wij zorgen alleen dat ze ter plaatse komen. Het bergen van lijken is bij ons een taak van de politie, zij moeten ook zorgen voor veilig stellen van bewijs en zorgen dat ze zo goed mogelijk in staat om de slachtoffers te identificeren. Op de luchthaven heb je eigenlijk nergens schaduw. In de zomer is het hier dagelijks 48 graden Celsius, in de felle zon op en rond de landingsbanen is het nog veel heter. Het is daarom belangrijk dat we slachtoffers zo snel mogelijk in voertuigen/ruimte met airco krijgen en voor politie ook belangrijk de lijken zo snel mogelijk in de koeltrailers te krijgen.