Brandend vliegtuig op luchthaven O'Hare International Airport - Chicago (VS) 28-10-2016

Auteur Topic: Brandend vliegtuig op luchthaven O'Hare International Airport - Chicago (VS) 28-10-2016  (gelezen 7687 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=TmTyHaiHgHw
De Telegraaf
Gepubliceerd op 29 okt. 2016
Citaat
Een toestel van American Airlines vat vlak voor vertrek vlam. Door snel handelen van cockpitcrew en cabinepersoneel konden alle passagiers, inclusief in een hond, op tijd worden geëvacueerd. Dit gebeurde op O'Hare International Airport in Chicago.


Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.


Chukkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
  • UNIX/Linux/OpenVMS beheerder.
Chicago O'Hare International Airport
American Airlines Boeing 767 [N345AN - AAL383] Engine Failure at ORD [10.28.2016]
https://www.youtube.com/watch?v=ru0_sHcjDP0

ATC radio verkeer
https://www.youtube.com/watch?v=wc-cvUS_3Ok
Politie  | Dienst ICT | Sector Levering | Hosting (vtsPN-DRC)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Chukkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
  • UNIX/Linux/OpenVMS beheerder.
http://avherald.com/ is een goede site over luchtvaart incidenten
voorbeelden:
van O'Hare International Airport: http://avherald.com/h?article=49ffa115&opt=0
van Fort Lauderdale: http://avherald.com/h?article=49ffaff0&opt=0
Politie  | Dienst ICT | Sector Levering | Hosting (vtsPN-DRC)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Interessante filmpjes. Het valt op dat het ontruimen van het vliegtuig ordelijk verliep gezien de omstandigheden. Het eerste voertuig van de luchthavenbrandweer was snel ter plaatse. De filmpjes van de inzet van dit eerste voertuig en de daarop volgende voertuigen geven goede beelden voor "vliegtuigbrandbestrijders".


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Citaat van: Thor link=msg=1455157 date=1477984654
Interessante filmpjes. Het valt op dat het ontruimen van het vliegtuig ordelijk verliep gezien de omstandigheden. Het eerste voertuig van de luchthavenbrandweer was snel ter plaatse. De filmpjes van de inzet van dit eerste voertuig en de daarop volgende voertuigen geven goede beelden voor "vliegtuigbrandbestrijders".

Afhankelijk van de norm moet de eerste crashtender binnen de 2 danwel 3 minuten ter plaatse zijn.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Vigilant link=msg=1455305 date=1478039367
Afhankelijk van de norm moet de eerste crashtender binnen de 2 danwel 3 minuten ter plaatse zijn.

Het gaat niet over crashtender maar hoeveelheid blusstof afhankelijk van het type vliegtuig en categorie luchthaven. Het kunnen dus meerdere crashtenders zijn om aan de norm te voldoen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Interessante filmpjes. Het valt op dat het ontruimen van het vliegtuig ordelijk verliep gezien de omstandigheden.

Het viel mij wel op dat de achterste slide zich niet goed ontvouwt of in ieder geval niet goed recht terecht komt.
(Waarbij opgemerkt dat er wel snel gehandeld werd om dit te corrigeren...)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: RemRoof link=msg=1455308 date=1478039793
Het gaat niet over crashtender maar hoeveelheid blusstof afhankelijk van het type vliegtuig en categorie luchthaven. Het kunnen dus meerdere crashtenders zijn om aan de norm te voldoen.

Er bestaan 10 categorieen luchthavens (ICAO). De langste romplengte van toestellen die door een luchthaven worden is bepalend voor de categorie. Als de Boeing 767 de langste romplengte heeft op Chicago O' Hare moet de luchthaven 3 blusvoertuigen hebben. Ieder blusvoertuig (7200 l/min) moet 18.200 liter water en 450 kg bluspoeder aan boord hebben.

Er bestaan geen internationale eisen voor responsetijden van de brandweer op de luchthaven. Er bestaan ook geen eisen voor ambulancezorg. Het is toegestaan om de Airbus A380 (met veel passagiers) te ontvangen op je internationale luchthaven zonder dat je beschikt over een ambulancevoeruig. Als je maar zorgt dat je 3 blusvoertuigen hebt (per voertuig (9000 l/min), 24.300 liter water/450 kg poeder).