Algemeen Crisisbeheersing

Auteur Topic: Algemeen Crisisbeheersing  (gelezen 32145 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 26 januari 2018, 19:06:45
Optie kan natuurlijk ook zijn eens te kijken naar de organisatie structuur en de efficiëntie.

De beide opties welke worden geopperd gaan beide voor verlies van vrijwilligers zorgen, vrijwilligers waar men in Nederland niet van over loopt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #21 Gepost op: 26 januari 2018, 19:51:44
Optie kan natuurlijk ook zijn eens te kijken naar de organisatie structuur en de efficiëntie.

De beide opties welke worden geopperd gaan beide voor verlies van vrijwilligers zorgen, vrijwilligers waar men in Nederland niet van over loopt.

Ik kan ook niet zo goed bedenken hoe het afscheid nemen van vrijwillige brandweermensen gaat zorgen voor kostenbesparing. Het gaat hier om mensen die je alleen maar een (geringe) financiele vergoeding hoeft te betalen zodra je ze daadwerkelijk nodig hebt.

Het zou wijsheid zijn als iemand van buiten de veiligheidsregio eens gaat kijken wie er allemaal werken bij deze veiligheidsregio en ze vervolgens vraagt wat ze precies doen op een dag en hoe het aan de veiligheid van de burgers in de regio bijdraagt. Iedereen die niet in 2 zinnen kan uitleggen wat ze doen en hoe het bijdraagt aan veiligheid van burgers is een prima kandidaat om ander werk te zoeken.
Een stukje tekst uit een vacature bij deze regio:

Citaat
Functioneel beheerder. (32 / 36 uur) vacaturenummer VR 32 -15. De Functioneel beheerder werkt hiërarchisch onder de Servicemanager IM en wordt inhoudelijk aangestuurd door de Coördinator DIV.


Ik heb geen idee wat een functioneel beheerder bij de brandweer is. Het wekt de suggestie dat er behalve een functioneel beheerder ook een disfunctioneel beheerder is. Het moet een lastige taak zijn omdat je een servicemanager IM en een Coordinator DIV nodig hebt om deze persoon te kunnen laten werken.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #22 Gepost op: 26 januari 2018, 20:01:35
Ik kan een kleine poging doen om het uit te leggen.
Om software te gebruiken heb je een netwerk en servers nodig. Daar zorgen netwerk/systeembeheerders van de ICT-afdeling voor.
Verder moet je software geïnstalleerd worden op servers en werkplekken. Dat doen de technisch applicatiebeheerders van ICT.
Om de software te laten werken heb je proceskennis (leer brandweerkennis) nodig. Dat doet de functioneel beheerder. Die kan onder ICT vallen, maar vaak is het iemand van de werkvloer die deels met deze taak belast is.
Bij kleine organisaties overlappen deze taken elkaar vaak en voert 1 persoon meerdere taken/rollen.

IM staat vermoedelijk voor Informatie Management.
DIV is vermoedelijk de Dienst Informatie Voorziening.

Een behoorlijk gelaagde structuur voor een relatief kleine organisatie.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #23 Gepost op: 28 januari 2018, 11:22:21
Ik kan een kleine poging doen om het uit te leggen.
Om software te gebruiken heb je een netwerk en servers nodig. (vaste kosten ?) Daar zorgen netwerk/systeembeheerders van de ICT-afdeling voor.
Verder moet je software geïnstalleerd worden op servers en werkplekken. Dat doen de technisch applicatiebeheerders van ICT.
Om de software te laten werken heb je proceskennis (leer brandweerkennis) nodig. Dat doet de functioneel beheerder. Die kan onder ICT vallen, maar vaak is het iemand van de werkvloer die deels met deze taak belast is.
Bij kleine organisaties overlappen deze taken elkaar vaak en voert 1 persoon meerdere taken/rollen.

IM staat vermoedelijk voor Informatie Management.
DIV is vermoedelijk de Dienst Informatie Voorziening.

Een behoorlijk gelaagde structuur voor een relatief kleine organisatie.

Hoe ligt de verhouding vaste kosten, dus aanloopkosten, aanschaf, vergunningen etc. en de variabele kosten dus kosten per incident etc.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #24 Gepost op: 28 januari 2018, 18:36:43
Hoe ligt de verhouding vaste kosten, dus aanloopkosten, aanschaf, vergunningen etc. en de variabele kosten dus kosten per incident etc.

Veel antwoorden staan hier: http://www.vrgz.nl/media/1827/05begroting-2018-vrgz-basisbestand-v13.pdf

Zoals ik het lees kost crisisbeheersing en brandweerzorg in de VRGZ bijna 8 miljoen per jaar. Om dan vrijwilligers af te stoten teneinde 150.000 euro te besparen is van de zotte, toch?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.


Voor wie/wat is deze productie eigenlijk bedoeld ?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #27 Gepost op: 31 januari 2018, 08:20:06
Weeffout in veiligheidsbestel

Citaat
Terug naar de eenvoud

Sinds begin deze eeuw bestaat in Nederland een ondoorzichtige structuur in het veiligheidsbestel. De burger is het spoor bijster en weet bijvoorbeeld niet wat de veiligheidsregio precies doet, hoe de politie is georganiseerd en wat de dreigingsniveaus van terrorisme inhouden. Er is een spaghetti aan organisaties ontstaan waardoor het in de aanpak van kleinschalige calamiteiten al vaak misgaat. Hoe is dat te verklaren? En welke oplossing is hiervoor?

https://platformoverheid.nl/weeffout-in-veiligheidsbestel/


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Reactie #28 Gepost op: 31 januari 2018, 21:35:51
Weeffout in veiligheidsbestel

https://platformoverheid.nl/weeffout-in-veiligheidsbestel/

Jammer dat meneer Lubben geen ambtenarensalaris ontvangt, ik ben het namelijk met hem eens en denk ook dat zijn oplossing het meest effectief werkt. Het meest interessante vind ik deze uitspraak:

“Veel professionals uit het werkveld zijn het hiermee eens. Toch wil men deze discussie liever niet voeren, omdat er geen chemie is tussen het lokale en het midden-bestuur.”

Werkt men bij de veiligheidsregio om veiligheid te garanderen in de regio of om de zakken te vullen? Ik denk eerder dat de duur betaalde directeuren van de 25 eilandjes liever niet zien dat ze hun eigen eiland op moeten laten gaan in een ander eiland waardoor ze weer sollicitatiebrieven moeten gaan schrijven.

Ik heb ook het idee dat elk van de veiligheidsregio’s alles maar zelf probeert uit te vinden. Landelijk overkoepeling en provinciale verdeling is effectief en (lijkt mij) kostenbesparend. Maar laten we de reorganisatiekosten dan nog niet meenemen. Nederland kennende zal een dergelijke reorganisatie flink geld kosten en vertraging oplopen. Maar ik zie liever dat daar wat extra geld aan wordt besteed dan geld uitgeven aan YouTube-filmpjes met uitleg over een nieuwe veetakel van de brandweer.
Uitspraken op persoonlijke titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711