GRIP 1 (gaslekkage) Merwede/Rivierenlaan - Pijnacker 01-11-2016

Auteur Topic: GRIP 1 (gaslekkage) Merwede/Rivierenlaan - Pijnacker 01-11-2016  (gelezen 3587 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 4 november 2016, 12:56:42
Mijn idee, volgens mij is het alleen zaak om je explosie gevaar gebied in kaart te hebben en dat af te zetten en te blijven monitoren.
Gasbedrijf zal de ballonnen plaatsen zoals je ook in de foto's ziet.
Kost alleen ff graaf en boorwerk, qua tijd.

Uiteraard kun je LD afleggen, maar zet die alleen onder druk mocht het gas ontsteken, bedoelt om hitte af te schermen.


CH4

  • WV netbeheerder
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #11 Gepost op: 4 november 2016, 13:26:36
Helaas was het antwoord op mijn vraag 'waarom al dat water': dit is standaardprocedure...

Die OVD kon ook niet echt uitleggen wat het effect dan moest zijn van het water.

Iets met neerslaan en verdunnen van de gasconcentratie en eventueel sturen van de gasstroom. Maar mijn reactie was (en is) dat de uitstroming toch niet minder werd en dat dus de hoeveelheid gas in de omgeving hetzelfde blijft. We hoeven ter plekke geen discussie te hebben, er is iets anders te doen op dat moment, maar misschien moet die 'standaardprocedure' eens tegen het licht gehouden of beter uitgelegd worden.

PS: het water is wel goed voor overuren...  :), lekkages / schades hebben de neiging om pas in de middag op te treden


guest12562

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 4 november 2016, 14:04:12
Ik vraag me af of er een procedure is bij een gas lekkage in een leiding in de (open) grond?
En zo ja staat het dan echt zo beschreven?

Zal zelf ook eens zoeken kijken wat ik er over kan vinden.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #13 Gepost op: 4 november 2016, 14:10:44
Citaat van: CH4 link=msg=1455870 date=1478262396
Helaas was het antwoord op mijn vraag 'waarom al dat water': dit is standaardprocedure...

Die OVD kon ook niet echt uitleggen wat het effect dan moest zijn van het water.

Iets met neerslaan en verdunnen van de gasconcentratie en eventueel sturen van de gasstroom. Maar mijn reactie was (en is) dat de uitstroming toch niet minder werd en dat dus de hoeveelheid gas in de omgeving hetzelfde blijft. We hoeven ter plekke geen discussie te hebben, er is iets anders te doen op dat moment, maar misschien moet die 'standaardprocedure' eens tegen het licht gehouden of beter uitgelegd worden.

PS: het water is wel goed voor overuren...  :), lekkages / schades hebben de neiging om pas in de middag op te treden

Waarom wil de OvD in de open lucht aardgas neerslaan en hoe ga je aardgas met water verdunnen?


CH4

  • WV netbeheerder
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #14 Gepost op: 4 november 2016, 14:25:40
Ik heb geen idee, maar ik ben aldus ook geen brandweerman.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #15 Gepost op: 4 november 2016, 14:30:45
Citaat van: CH4 link=msg=1455888 date=1478265940
Ik heb geen idee, maar ik ben aldus ook geen brandweerman.

Ik heb ook geen idee, gelukkig zijn er hier op het forum heel veel brandweermannen en brandweerofficieren. Het lijkt mij stug als er vandaag niemand tijd heeft om even kort en bondig samen te vatten;

- waarom je uitstromend aardgas in de open lucht wilt neerslaan;

en

- hoe je aardgas kan verdunnen met water.


guest12562

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 4 november 2016, 14:38:15
Ik ben ook brandweerman, sterker nog van mij word verwacht dat ik hierop acteer, maar gezien mijn reacties hierboven ben ik dus ook benieuwd naar de gestelde vragen. Collega's sla uw slag zou ik zeggen!


CH4

  • WV netbeheerder
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #17 Gepost op: 4 november 2016, 14:39:48
Theoretisch beschouwend:

1 container van 2 m3 inhoud met daarin 50 liter gas (aardgas) en de rest lucht.
geen probleem: er is 2.5 vol% aardgas in lucht.

nu doen we daar 1000 liter water in maar door de toevoer van aardgas blijft het aantal liters gas in de container constant op 50 liter:
(immers bij lekkage wordt de toevoer van gas niet anders als je er water op gooit)
probleem: ineens is er 5 vol% aardgas in lucht

Echter zullen we in de open lucht natuurlijk nooit de helft (of zelfs 10%) van de lucht verdringen met water maar het lijkt me duidelijk dat, zodra je lucht weg haalt, dan het vol% aardgas in lucht omhoog gaat. Volgens mij precies het tegenovergestelde van wat men wil bereiken...


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #18 Gepost op: 4 november 2016, 14:57:20
Citaat van: oma link=msg=1455889 date=1478266245
Ik heb ook geen idee, gelukkig zijn er hier op het forum heel veel brandweermannen en brandweerofficieren. Het lijkt mij stug als er vandaag niemand tijd heeft om even kort en bondig samen te vatten;

- waarom je uitstromend aardgas in de open lucht wilt neerslaan;

en

- hoe je aardgas kan verdunnen met water.

Laat ik voorop stellen dat ik zelf ook tegenstander ben van het gebruik van water bij gaslekkages om eerder genoemde redenen. Het gasbedrijf wordt niet vrolijk van water in de leidingen.en het effect is minimaal. Ik heb ons repressief handboek er nog even op nageslagen en daar staat ook nadrukkelijk in vermeld dat aardgaswolken niet neergeslagen mogen worden met water. Er staat zelfs dat het neerslaan de stijging van het gas verminderd en de kans op explosies groter worden.

Toch zal ik proberen de vragen te beantwoorden, zoals het "vroeger" geleerd werd.

(Aard)gas is niet oplosbaar in water en kan dus niet verdund worden. Bij windstil weer zou een aardgaswolk kunnen ontstaan die niet bij de lekkage (zware concentratie  / rijk mengsel) maar wel ergens verderop in combinatie met de buitenlucht een ideaal explosief mengsel zou kunnen vormen. Om dat te voorkomen zou je een straal in kunnen zetten met het doel een venturi-effect te creëren en de aardgaswolk in beweging te krijgen.  Het inzetten van een straal had dus niets te maken met het verdunnen van het aardgas. Het was ook belangrijk dat de straal niet in de buurt van de lekkage ingezet werd, maar dat is ook niet nodig als daar de concentratie verzadigd is. Aldus de theorie....

Het lastige is nu echter de juiste gevaarsinschatting te maken en de juiste positie van het explosief mengsel te vinden. Een explosiegevaarmeter zal direct in alarm gaan, maar dan weet je nog veel. Kortom, het middel is veelal erger dan de kwaal, zeker in relatie tot de benodigde tijd om de gasleiding af te sluiten. Het beste is m.i. ramen en deuren van omliggende panden te sluiten, ontstekingsbronnen weg te nemen en even geduld te hebben.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #19 Gepost op: 4 november 2016, 15:20:20
Daggegevens Den Haag 1 november 2016

Wind

Gemiddelde snelheid 2.8 m/s = 2 Bft
Maximaal uurgemiddelde snelheid 6.0 m/s = 4 Bft

Maximale stoot 10 m/s

Overheersende richting 346° = N

Bron: KNMI

Het gaat dus om zwakke tot matige wind. 2.8 m/s is al een voelbare wind sterk genoeg om bijv. vlaggen te laten bewegen.