Advocaten hekelen tweet van jeugdagent met foto van jeugdige fietsendieven

Auteur Topic: Advocaten hekelen tweet van jeugdagent met foto van jeugdige fietsendieven  (gelezen 4750 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Advocaten hekelen foto van jeugdige fietsendieven

Laatste update: 01-11-2016 | 09:47

Rotterdam - Een jeugdagent in Barendrecht plaatste maandagmiddag een tweet van drie jeugdige fietsendieven. Het AD Rotterdam vroeg advocaten en andere partijen of dat wel kon. De meningen blijken divers. Wij als organisatie zien er met enige nuancering geen kwaad in, "We zoeken naar manieren om het publiek te informeren over ontwikkelingen in hun wijk of buurt."

Een jeugdagent in Barendrecht plaatste maandagmiddag een tweet van drie jeugdige fietsendieven. Het AD vroeg advocaten en andere partijen of dat wel kon. De meningen blijken divers. Wij als organisatie zien er met enige nuancering geen kwaad in. ,,We zoeken naar manieren om het publiek te informeren over ontwikkelingen in hun wijk of buurt."

KInderen moet je in het strafproces beschermen
De politieman  zette de foto van drie jonge verdachten op twitter. De jongeren staan (onherkenbaar gemaakt) met hun gezicht naar een muur. ,,Gisteren zijn een 10, 12 en 16 jarige uit rdam aangehouden tz fietsendiefstal", schreef de wijkagent bij de foto. Het Openbaar Ministerie is niet bijzonder enthousiast: ,,Dit is niet zoals het hoort", stelt Jeichien de Graaf van het Openbaar Ministerie. ,,We zijn altijd bijzonder voorzichtig met foto's van verdachten, en zeker met minderjarigen." Kinderen onder de 12 worden doorgaans extra beschermd in het strafrecht. Ze mogen wel worden opgepakt, maar ze kunnen niet vervolgd worden, juist om dat het kinderen zijn.

Advocaten zijn vanzelfsprekend in het Algemeen Dagblad wat telliger in hun typeringen. ,,Een walgelijke foto", zegt advocaat Rick Janse. ,,Schokkend", vindt ook jeugdrecht-advocaat Reinier Feiner. ,,Het lijkt alsof hier niet over is nagedacht", zegt advocate Ingeborg Saey.

Nagedacht
De collega’s hebben er wel degelijk over nagedacht, zegt Wim Hoonhout, hoofd communicatie van de politie Rotterdam. “Er is door meerdere mensen van het betreffende basisteam naar de foto gekeken, voordat deze werd geplaatst  Ik vind dat er in zekere zin weinig mis is met die foto. Het gaat ons om de boodschap, dan is de leeftijd van de verdachte niet zo relevant. Die jongens zijn niet herkenbaar, dus hun belang wordt niet geschaad. Wij willen dat het publiek zich bewust wordt van de fietsendiefstallen. Mensen denken altijd dat fietsen gestolen worden door verslaafden of veelplegers, dat is dus niet zo. Het aantal diefstallen loopt elk jaar weer de spuigaten uit. Dan zoek je ook naar andere middelen om het publiek te informeren.” Ook betreffende jeugdagent reageert op de discussie; “Bij het beeld van de verdachten, moest ik gelijk aan de Daltons denken. Ook zij waren nog erg jong. Het gaat mij niet om naming and shaming, maar ik wilde juist het publiek attenderen dat ook jongeren fietsendiefstallen plegen.”

Afweging
Zijn er andere foto-opties? Hoonhout:  “Ik ben het met het OM eens dat je kinderen in het strafrechtproces moet beschermen. Je had ook een foto kunnen maken, waarbij de boodschap toch overeind was gebleven. Bijvoorbeeld een paar kinderschoenen voor een celdeur. Daarmee maak je ook je punt.”

Agenten moeten vooral blijven tweeten. Dat zullen kranten onderschrijven. Die vullen er dagelijks pagina’s mee. Maar wanneer een tweet in een breder kader gezet kan worden zal een journalist dat niet nalaten.  “We zijn als organisatie de laatste jaren zoveel opener geworden ", zegt Hoonhout. “Soms loop je dan voor bepaalde groepen en personen tegen grenzen aan, dat is hier duidelijk het geval.” Het is goed om dan dit soort voorbeelden bespreekbaar te maken, met elkaar de discussie voeren wat wel en wat niet kan is altijd goed. Ook hier zijn de meningen verdeeld, dat zegt genoeg. We leven in een beeldmaatschappij dus snap ik ook dat collega’s beelden gebruiken om hun werkzaamheden te laten zien, maar er zijn weldegelijk grenzen.”

Remy Hartog ‏@POL_Hartog
Gisteren zijn een 10, 12 en 16 jarige uit rdam aangehouden  tz fietsendiefstal #middeldijkerplein #Barendrecht.



10:39 - 31 okt. 2016

Foto('s) politie.nl



Politie onder vuur om schandpaalfoto kinderen

De foto van drie jonge verdachten die de politie gisteren op internet zette, is wat justitie betreft een grote vergissing. Advocaten noemen de publicatie 'walgelijk'en 'schokkend'.

lees verder: http://www.ad.nl/rotterdam/politie-onder-vuur-om-schandpaalfoto-kinderen~a267f8fb/

Politie gaat wel/niet* te ver met foto

De foto van drie jonge verdachten die de politie eergisteren twitterde, roept heftige reacties op. De politie krijgt massaal bijval op sociale media, maar deskundigen zijn uiterst kritisch: 'Onacceptabel.'

lees verder: http://www.ad.nl/rotterdam/politie-gaat-wel-niet-te-ver-met-foto~a806ade8/


Samen sterk in de hulpverlening!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Ik vind het een goede zaak, twitter is een ideaal medium voor de politiemensen om de burgers te laten zien wat ze doen. Ik zie namelijk graag dat ze daadwerkelijk tuig van de straat halen.

Advocaten zouden een punt hebben als de politie de drie fietsendieven herkenbaar op de foto had gezet. De politie heeft het tuig met gezicht naar de muur gezet en de drie crimineeltjes een oude onderbroek over de kop getrokken.

Ik kan er ook niet van wakker liggen als de drie jongeren wel herkenbaar in beeld hadden gestaan. Het zorgt dat burgers in de wijk van agent Hartog ook eens de ouders van deze jochies kunnen zeggen dat ze hun grut beter moet opvoeden.

Ik heb advocaten ook nog nooit horen janken over burgers die politiemensen tijdens hun werk filmen en op twitter kwakken. Deze beelden zijn vaak zonder enige context en de politiemensen kunnen zich hier amper tegen verweren (privacy).


@Tom

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Natuurlijk zijn deze jongens onherkenbaar in beeld gebracht, maar toch vind ik dat dit wel iets genuanceerder gebracht had kunnen worden.

Wat mij betreft is dit op het randje. Ze hadden de boodschap inderdaad ook over kunnen brengen door een paar kinderschoenen voor dichte deur te laten zien.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Hoop dat die betreffende jongens er wat van hebben geleerd en dat potentiele jongeren die naar het verkeerde pad dreigen te neigen er ook rekening mee gaan houden dat de politie soms innovatief kan zijn.


guest15549

  • Gast
Citaat van: Thor link=msg=1455539 date=1478165125
Hoop dat die betreffende jongens er wat van hebben geleerd en dat potentiele jongeren die naar het verkeerde pad dreigen te neigen er ook rekening mee gaan houden dat de politie soms innovatief kan zijn.

Zo lang slechts 2% van de aangiften tot een veroordeling leidt zal het schrikeffect wel meevallen.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: @Tom link=msg=1455522 date=1478161827
Ze hadden de boodschap inderdaad ook over kunnen brengen door een paar kinderschoenen voor dichte deur te laten zien.
Ik denk dat als deze jongens deze foto thuis zien rond gaan zonder dat ze herkent worden nu beter gestraft worden dan wanneer er een paar kinderschoenen op een foto staan. Nu mogen ze aan de familie uitleggen waarom die foto is genomen.

Maar heel anders is of je dit uberhaupt zou moeten doen, daar mis ik enige informatie over want het antwoord kan namelijk tweeledig zijn.

Ja, als ze heterdaad zijn betrapt en er over de schuldvraag dus geen twijfel mogelijk is.

Nee, als Ja niet opgaat. Want als later blijkt dat deze jongens niet schuldig zijn heb je ze wel een rugzak gegeven.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: RS496 link=msg=1455556 date=1478173438
Zo lang slechts 2% van de aangiften tot een veroordeling leidt zal het schrikeffect wel meevallen.

Hier heb je natuurlijk cijfers en een bron van...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


guest15549

  • Gast
Citaat van: DiNozzo link=msg=1455572 date=1478175370
Hier heb je natuurlijk cijfers en een bron van...

Oeps, 25.4% tussen 2010 en 2014  98uiye
http://statline.cbs.nl/statweb/publication/?vw=t&dm=slnl&pa=83032ned&d1=0,3-4&d2=0-1,18,41,58-59,68,71-72&d3=0&d4=(l-4)-l&hd=151216-0940&hdr=t,g3&stb=g2,g1

Gaat wel alleen om misdrijven in bovenstaande bron


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Bijna 2% dus  ^-^
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


guest15549

  • Gast
Citaat van: DiNozzo link=msg=1455581 date=1478179647
Bijna 2% dus  ^-^


Nou ja... De conclusie van een zaak kan ook zijn dat de verdachte onschuldig is dus in die zin kan 2% nog kloppen  0098