Bachelor Medische Hulpverlening; functieprofiel en inschaling

Auteur Topic: Bachelor Medische Hulpverlening; functieprofiel en inschaling  (gelezen 23288 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #160 Gepost op: 7 november 2016, 09:19:52
Citaat van: Expert link=msg=1456262 date=1478506223
Zelden! De BMH'er werd keurig door de anesthesiemedewerker gecorrigeerd. Ik hoefde niks te zeggen. Vóórdat een anesthesioloog de OK verlaat worden er altijd afspraken gemaakt met elkaar over de ruime die er is voor sturing. Als de anesthesioloog op OK is, worden veranderingen altijd in overleg met elkaar doorgevoerd.

Zelden is iets anders dan nooit.

U bent toch de dokter die soms post dat de medisch specalist op de SEH niet hoeft te polderen met de SEH-arts KNMG?

Als de patient onder anesthesie op de operatietafel ligt is er ruimte om afspraken te maken met een anesthesiemedewerker in plaats van de anesthesioloog die opdrachten geeft. Als de anesthesioloog op de OK is voert hij veranderingen door in overleg met de anesthesiemedewerker ondanks dat de anesthesie de verantwoordelijkheid is van de anesthesioloog?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #161 Gepost op: 7 november 2016, 09:37:19
Citaat van: oma link=msg=1456264 date=1478506792

Zelden is iets anders dan nooit.

U bent toch de dokter die soms post dat de medisch specalist op de SEH niet hoeft te polderen met de SEH-arts KNMG?

Als de patient onder anesthesie op de operatietafel ligt is er ruimte om afspraken te maken met een anesthesiemedewerker in plaats van de anesthesioloog die opdrachten geeft. Als de anesthesioloog op de OK is voert hij veranderingen door in overleg met de anesthesiemedewerker ondanks dat de anesthesie de verantwoordelijkheid is van de anesthesioloog?


Helemaal juist! Ze blijven elkaar op een gezonde manier op de vingers kijken en aanvullen, en zo hoort het ook!

De relatie tussen de anesthesiemedewerker en de anesthesioloog is volstrekt anders dan de relatie tussen de anesthesioloog en de SEH-arts. Van polderen is geen sprake. Alsof we bij de beademingsinstellingen op het midden uitkomen.

Ik wil alleen aangeven wanneer ik een verandering doorvoer dat ik dat duidelijk communiceer met de anesthesiemedewerker. Daarnaast geef ik duidelijk aan welke variatieruimte er is, wanneer ik niet fysiek aanwezig ben in de OK. Dat zal met de komst van de BMH'er niet veranderen.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #162 Gepost op: 7 november 2016, 09:47:19
Citaat
Afgelopen week stond ik op OK met zo'n snuiter, die bij ons in de kliniek stage mogen lopen. Na de inleiding van de anesthesie gebeurde er iets heel bijzonders, toen deze snuiter ineens, zonder overleg, de instellingen van de beademing begon te veranderen. Heel interessant.

Citaat
Het fenomeen BMH heeft er voor gezorgd dat U voor de eerste keer in Uw loopbaan geconfronteerd bent met een anesthesiemedewerker die zonder overleg de instellingen van het anesthesietoesel heeft aangepast?

maar groot verschil vindt ik persoonlijk ook nog dat we het hier hebben over een stagiaire in plaats van een gediplomeerde anesthesiemedewerker (als ik het goed begrepen heb)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #163 Gepost op: 7 november 2016, 09:58:33
Citaat van: senseihomer link=msg=1456273 date=1478508439
maar groot verschil vindt ik persoonlijk ook nog dat we het hier hebben over een stagiaire in plaats van een gediplomeerde anesthesiemedewerker (als ik het goed begrepen heb)

Natuurlijk vind jij dat een groot verschil.

Ik kan helemaal niets met de uitspraak van Expert aangezien ik eerst moet weten wat er zich er precies afspeelde op de operatiekamer. Ik ben niet te beroerd om harde oordelen te vellen over het handelen van medisch professionals. Ik doe het pas als ik exact weet wat de anesthesioloog heeft gedaan/gezegd, wat de anesthesiemedewerker heeft gedaan en gezegd en wat de BMH-er heeft gedaan.

Het zegt dus dat ik minimaal drie betrokkenen onafhankelijk van elkaar wil horen/bevragen.

Het komt op mij namelijk vreemd over als iemand ergens stage komt lopen direct even de gasknoppen in de "goede stand" gaat zetten zonder overleg met de anesthesioloog en/of zijn stagebegeleider.

Ik heb in mijn loopbaan ontzettend veel stagelopers gezien, een stageloper bij de huishoudelijke dienst durft de instellingen van de vloerpoetsmachine niet eens te wijzigen zonder het eerst te vragen.

Ik neem aan dat forumlid Expert de patient heeft geinformeerd over dit voorval en een melding incident patientenzorg heeft gedaan.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #164 Gepost op: 7 november 2016, 10:01:44
Citaat van: oma link=msg=1456277 date=1478509113

Het komt op mij namelijk vreemd over als iemand ergens stage komt lopen direct even de gasknoppen in de "goede stand" gaat zetten zonder overleg met de anesthesioloog en/of zijn stagebegeleider.


Mij ook!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #165 Gepost op: 7 november 2016, 10:06:15
Citaat van: Expert link=msg=1456278 date=1478509304
Mij ook!

Heb je de BMH-er ook onder vier ogen (dus niet in bijzijn van de anesthesiemedewerker) gevraagd waarom hij het deed?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #166 Gepost op: 7 november 2016, 11:47:33
Citaat van: Expert link=msg=1456254 date=1478504853
Er is natuurlijk niks mis met een scherpe geest. Organisaties hebben daar vaak last van en willen natuurlijk rust in de tent. Begrijp ik ook wel. Vlak daarnaast ook niet de houding uit van een aantal anesthesiemedewerkers en ambulanceverpleegkundigen. Ook ten aanzien van de BHM'er is deze zelfstandigheid (eigenwijsheid) veelgehoorde kritiek. Ook dat is herkenbaar.

Afgelopen week stond ik op OK met zo'n snuiter, die bij ons in de kliniek stage mogen lopen. Na de inleiding van de anesthesie gebeurde er iets heel bijzonders, toen deze snuiter ineens, zonder overleg, de instellingen van de beademing begon te veranderen. Heel interessant.
Mag hopen dat jij hem minimaal op de vingers hebt getikt en de instellingen weer naar jouw eigen voorkeur hebt gezet.   :o :o :o :o
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #167 Gepost op: 7 november 2016, 12:13:09
Citaat van: Expert link=msg=1456262 date=1478506223

Zelden! De BMH'er werd keurig door de anesthesiemedewerker gecorrigeerd. Ik hoefde niks te zeggen. Vóórdat een anesthesioloog de OK verlaat worden er altijd afspraken gemaakt met elkaar over de ruime die er is voor sturing. Als de anesthesioloog op OK is, worden veranderingen altijd in overleg met elkaar doorgevoerd.


Citaat van: oma link=msg=1456279 date=1478509575

Heb je de BMH-er ook onder vier ogen (dus niet in bijzijn van de anesthesiemedewerker) gevraagd waarom hij het deed?


Uiteraard heb ik heb fijnbesnaard het volgende gezegd..

Citaat van: Expert link=msg=1456267 date=1478507839

Wij blijven elkaar op een gezonde manier op de vingers kijken en aanvullen, en zo hoort het ook!

Ik wil alleen aangeven wanneer ik een verandering doorvoer dat ik dat duidelijk communiceer met de anesthesiemedewerker. Daarnaast geef ik duidelijk aan welke variatieruimte er is, wanneer ik niet fysiek aanwezig ben in de OK. Dat zal met de komst van de BMH'er niet veranderen.


Hij heeft de boodschap goed begrepen en het is hem nu volstrekt helder hoe de gang van zaken is op OK.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #168 Gepost op: 8 november 2016, 20:49:14
Ik vind de motivatie van de stagiair ook interessant. Is de afkeer tegen zijn handelen op basis van kennis en wetenschap of zijn positie binnen het team?  Ik lees namelijk nog nergens dat zijn handelen fout is geweest.

Wellicht een prikkelende mening maar wel relevant voor het verhaal, de kennis en kunde van de gemiddelde mhv student. BMH is namelijk de oude naam voor de opleiding.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #169 Gepost op: 16 november 2016, 19:10:56
Citaat
Een aantal docenten van de BMH-opleiding aan de hogeschool Rotterdam heeft afgelopen maand een discussie gevoerd met V&VN Ambulancezorg over het inzetten van BMH-professionals in de ambulancezorg. Daarnaast heb ik zelf intensief contact met een aantal ROC’s binnen de RAV’en in Nederland vanuit mijn rol als pr-commissielid van de NVBMH. Vooral de theoretische inhoud en het niveau van de opleiding worden als zeer positief ervaren. De studenten zijn zeer gemotiveerd, leren goed klinisch te redeneren en kunnen in een zeer hoog tempo leren. Zij zijn gemotiveerd om bij te dragen aan goede patiëntenzorg.

Naast het volgen van de lessen uit het curriculum van de BMH-opleiding, zijn veel BMH-studenten en alumni bezig met vrijwillige verbreding van hun kennis. Dit bereiken zij door het volgen van extra en vrijwillige leeractiviteiten die bijdragen aan verbreding van de kennis en kunde van BMH-studenten tijdens en na hun opleiding. De studievereniging Aventum (website Aventum) in Nijmegen organiseert bijvoorbeeld masterclasses met sprekers uit het werkveld. Deze masterclasses worden bijna door alle studenten gevolgd, omdat zij de onderwerpen zeer interessant vinden en zij graag hun kennis graag willen verdiepen. Om een beeld te schetsen van deze masterclasses, staat hieronder een korte samenvatting van de drie laatst georganiseerde masterclasses:

bron: https://t.co/S7ktk8AZLj