Bachelor Medische Hulpverlening; functieprofiel en inschaling

Auteur Topic: Bachelor Medische Hulpverlening; functieprofiel en inschaling  (gelezen 23430 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #20 Gepost op: 3 november 2016, 18:56:45
Hier moet wel bij vermeld worden dat de BIG registratie van BMH in een experimenteel kader zitten en dat kritisch gekeken zal worden naar oa de zelfstandige bevoegdheid

Maar ik vind het persoonlijk te belachelijk voor woorden en vraag me ook af wat de reden en meerwaarde is voor het toekennen van de zelfstandige bevoegdheid aan BMH-ers


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #21 Gepost op: 3 november 2016, 19:02:30
Citaat van: senseihomer link=msg=1455651 date=1478195805
Hier moet wel bij vermeld worden dat de BIG registratie van BMH in een experimenteel kader zitten en dat kritisch gekeken zal worden naar oa de zelfstandige bevoegdheid

Maar ik vind het persoonlijk te belachelijk voor woorden en vraag me ook af wat de reden en meerwaarde is voor het toekennen van de zelfstandige bevoegdheid aan BMH-ers
 JE haalt me de woorden uit de mond, ik ben stupefait door dit soort ''ontwikkelingen'' in de zorg.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #22 Gepost op: 3 november 2016, 19:03:38
niet te geloven eigenlijk..

Aanbestedende Dienst
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Naam opdracht
Evaluatie experiment art. 36a Wet BIG BMH
Omschrijving
De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft besloten tot het starten van een experiment met de Bachelor Medische Hulpverlener (BMH) in het kader van artikel 36a van de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG). Gedurende dit experiment krijgt de BMH de bevoegdheid om zelfstandig een aantal voorbehouden handelingen uit te voeren. Het experiment zal plaatsvinden op basis van een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB). In deze AMvB staat o.a. vermeld om welke voorbehouden handelingen het gaat en in welke setting de BMH werkzaam zal zijn. De looptijd van dit experiment bedraagt maximaal vijf jaar.

De kern van het beroep is dat de BMH als zorgverlener de anamnese en het lichamelijk onderzoek uitvoert, diagnostisch onderzoek verricht, de gezondheidstoestand van de patiënt bewaakt en zo nodig life support biedt aan patiënten in situaties van diagnostiek, interventie en acute zorg.

Het gaat daarbij vaak om situaties waarin direct toezicht en tussenkomst van een arts niet mogelijk is en de BMH-er dus zelfstandig bevoegd dient te zijn (indiceren en behandelen), met name in de ambulancezorg en spoedeisende hulp (SEH). Zowel uit oogpunt van kwaliteit van zorg als doelmatigheid is het daarin wenselijk dat de BMH zelfstandig voorbehouden handelingen moet kunnen uitvoeren. Dit rechtvaardigt regeling van de BMH in artikel 36a van de Wet BIG.

Het evaluatieonderzoek dient er toe het experiment met de BMH te evalueren. Het onderzoek dient antwoord te geven op de volgende vragen:
a. In hoeverre is het doelmatig en effectief om zelfstandige bevoegdheid toe te kennen aan de BMH-er met betrekking tot het uitvoeren van voorbehouden handelingen?
b. Voor welke voorbehouden handelingen is dit doelmatig en effectief?

Het onderzoek start op dezelfde datum als het experiment (beoogde startdatum is 1 juli 2016). De beoogde looptijd van het onderzoek bedraagt 3,5 jaar. Aan het eind van deze periode dient er een onderzoeksrapport te liggen dat concreet antwoord geeft op genoemde onderzoeksvragen.

bron:  https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting.xhtml?aankondigingId=75832


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #23 Gepost op: 3 november 2016, 19:06:34
Verslag van een schriftelijk overleg over het ontwerpbesluit zelfstandige bevoegdheid bachelor medisch hulpverlener - Arbeidsmarktbeleid en opleidingen zorgsector

Deskundigheidsgebied en voorbehouden handelingen

De bachelor medisch hulpverleners mogen zelfstandig een aantal voorbehouden handelingen uitvoeren, mits zij naast bevoegd ook bekwaam zijn, zo lezen de leden van de fractie van de PvdA. De beroepsvereniging van verpleegkundigen spreekt zorgen uit over de mogelijkheid van veiligheidsrisico’s voor patiënten. Kan de Minister nader toelichten of en zo ja, waarom zij vier jaar opleiding voldoende vindt om zelfstandig voorbehouden handelingen uit te voeren zonder opdracht van een arts? Deelt de Minister de zorgen van de beroepsvereniging? Hoe wordt de veiligheid van patiënten voldoende geborgd? SEH-verpleegkundigen en ambulanceverpleegkundigen hebben een langere opleiding genoten, maar hebben geen zelfstandige bevoegdheden. Hoe strookt dit met het wel toekennen van zelfstandige bevoegdheden aan de bachelor medisch hulpverlener?

Studenten van de opleiding bachelor medisch hulpverlener hadden in het verleden moeite met het vinden van een stageplaats. Is dit nog steeds het geval? Wat zijn de oorzaken hiervan? Wat betekent het niet kunnen vinden van een stageplaats voor de voortgang van de opleiding van studenten? Is het juridisch mogelijk om de bachelor medisch hulpverlener stage te laten lopen in de ambulancezorg, aangezien de ambulanceverpleegkundige niet bevoegd is tot het uitvoeren van voorbehouden handelingen? Kan de Minister een nadere toelichting geven?

II. REACTIE VAN DE MINISTER
De leden van de verschillende fracties hebben naar aanleiding van de brief van 14 oktober 2015 inzake het ontwerpbesluit zelfstandige bevoegdheid bachelor medisch hulpverlener mij een aantal schriftelijke vragen en opmerkingen voorgelegd. Ik wil de leden van de verschillende fracties bedanken voor hun inbreng voor het verslag van een schriftelijk overleg. Hieronder zal ik ingaan op de per fractie gestelde specifieke vragen

De ontwikkeling van het beroep bachelor medisch hulpverlener (BMH-er) is een initiatief vanuit het veld (onder andere Ambulancezorg Nederland en ziekenhuizen (spoedeisende hulp)) vanwege arbeidsmarkttekorten in het medisch ondersteunend domein. Bij de aanvraag zat daarnaast een lijst van circa dertig regionale ziekenhuizen die hun adhesie met deze ontwikkeling betuigen. Daaruit blijkt dat er behoefte bestaat in de praktijk aan dit nieuwe beroep. De BMH-er is een basisberoep dat een hiaat op hbo-bachelor niveau in de huidige medisch (ondersteunende) beroepskolom kan opvullen. Door zijn positionering in het medisch (ondersteunend) domein onderscheidt het beroep zich van de verpleegkundige beroepen.

BMH-ers zijn in tegenstelling tot bijvoorbeeld verpleegkundigen uitsluitend actief binnen het geneeskundige proces van anamnese, lichamelijk onderzoek, diagnostiek, behandeling en effectmeting. De verpleegkundige is in zijn/haar werk gericht op de zelfzorg en dagelijks functioneren van de patiënt. De BMH-er is gericht vanuit het medisch proces op het traject van klacht-diagnose-interventie-nazorg.

Gezien de grote beroepsinhoudelijke verwantschap kan de BMH-er beschouwd worden als de Physician Assistant (PA) op bachelor-niveau1 werkzaam in het medisch (ondersteunend) beroepsdomein. Naast het verschil in positionering verschilt de BMH-er ook op opleidingsniveau. De PA en verpleegkundig specialist zijn hbo-master opgeleid en de verpleegkundige SEH en BMH-er zijn hbo-bachelor opgeleid.

De 4-jarige opleiding bachelor medische hulpverlening leidt een BMH-er op die voldoet aan de eindtermen waaraan de beginnend beroepsbeoefenaar moet voldoen om werkzaam te zijn in het medisch ondersteunend terrein. De BMH-er wordt zo opgeleid dat hij in staat is het beroep op een zelfstandige, bekwame manier uit te oefenen. In de opleiding BMH-er staat het medisch proces centraal. Hierdoor zijn deze beroepsbeoefenaren, naar verwachting iets sneller inzetbaar. Echter ook deze afgestudeerden moeten voldoende ervaring opdoen om als zelfstandig beroepsbeoefenaar te kunnen werken. Daarom heeft VWS het ontwikkelen van traineetraject in de ambulancezorg gestimuleerd om samen met het werkveld en de opleidingen te komen tot een verantwoorde inzet. Ook in verschillende ziekenhuizen, op de spoedeisende hulp afdelingen, worden net afgestudeerde BMH-ers ingezet en ook daar is veel aandacht voor het bekwamen als professional door middel van traineetrajecten. De eerste ervaringen leren dat met een gedegen traineetraject deze afgestudeerden binnen het jaar goed inzetbaar zijn.


De zelfstandige bevoegdheid die wordt toegekend is in omvang echter beperkt. De bevoegdheidsgrenzen van de BMH-er worden naast de opleiding bepaald door de eigen bekwaamheid, door de omschrijving van het deskundigheidsgebied en door de bij dit besluit gestelde beperkingen met betrekking tot de voorbehouden handelingen. Tot slot geldt ook ten aanzien van de BMH-er de algemene eis, dat uitsluitend bevoegdheid bestaat voor een voorbehouden handeling, als sprake is van bekwaamheid om deze uit te voeren. Aangezien bekwaamheid individueel bepaald is, zal de zelfstandige verrichting van die handeling in het concrete geval ook daarvan afhangen. Het uitgangspunt is dat de vereiste bekwaamheid voor die handelingen in elk geval tijdens de opleiding door de superviserend zelfstandig bevoegde professional wordt vastgelegd in een portfolio.
De voorbehouden handelingen die door de BMH-er worden verricht, zijn in principe beperkt tot de gangbare handelingen volgens landelijke richtlijnen in het betreffende deelgebied van de geneeskunst: acute zorg, interventiezorg en diagnostiek, zoals die zijn vastgesteld binnen de spoedeisende hulp, binnen de ambulancezorg, binnen de anesthesiologische en operatieve zorg en binnen de diagnostische zorg. In de dagelijkse praktijk is de BMH-er daarbij gebonden aan de richtlijnen en daarvan afgeleide instellingsprotocollen en vindt afstemming met de arts-specialist, physician assistant of verpleegkundig specialist plaats. Binnen deze kaders neemt de BMH-er zelfstandig beslissingen omtrent de indicatie en de verrichting van de aangewezen voorbehouden handelingen.

Verpleegkundigen hebben wel functionele zelfstandigheid. Dat wil zeggen dat zij in opdracht van een arts, verpleegkundig specialist of een PA, zelfstandig voorbehouden handelingen mogen uitvoeren zonder dat de opdrachtgever toezicht houdt en de mogelijkheid heeft om tussenbeiden te komen. Voorwaarde is dat de verpleegkundige bekwaam is. Voor de ambulanceverpleegkundigen geldt dat zij voor een aantal extra voorbehouden handelingen functioneel zelfstandig bevoegd zijn, indien zij een extra opleiding hebben gevolgd.

Bij mijn besluit om een experimenteertraject met de BMH-er te starten heb ik aangegeven dat dit traject raakvlakken heeft met het traject «functionele zelfstandigheid ambulanceverpleegkundigen». In mijn beleidsreactie op de evaluatie van de Wet BIG van 2 december 2014 (Kamerstuk 29 282, nr. 211) heb ik aangegeven dat ook de betekenis van de functionele zelfstandigheid binnen de ambulancesetting in het kader van een aanpassing van het regime over voorbehouden handelingen mijn aandacht heeft. Beide trajecten zal ik in samenhang bekijken.

bron: https://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9vvij5epmj1ey0/vk2gvaz24tpt


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #24 Gepost op: 3 november 2016, 19:21:59
Ongelofelijk  AZN de werkgeversclub , in casu dus onze eigen werkgever, iedere RAV maakt deel uit van AZN, is dus hard bezig om de AVP-en op te heffen en uit te faseren... >:( >:( >:(
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #25 Gepost op: 3 november 2016, 19:23:34
yep

Vanuit het Landelijk Platform Bachelor Medische Hulpverlening is door de deelnemende Hogescholen en Ambulancezorg Nederland (AZN) als adviserend lid er bij de Minister op aangedrongen om de Bachelor Medische Hulpverlening (BMH) op te nemen in de Wet BIG onder toepassing van de experimenteerbepaling in artikel 36a van de Wet BIG.


Ter onderbouwing van dit verzoek heeft het platform zoals we u in juni informeerden de notitie 'Aanvraag Juridische Inbedding Wet BIG Bachelor Medische Hulpverlening' aangeboden die op 16 juni werd besproken met MEVA VWS. De minister heeft op basis van de aangeleverde onderbouwing besloten om een experiment te laten starten in het kader van artikel 36a van de Wet BIG met de inzet van de BMH (zie bijgaande brief).

Deze besluitvorming is in lijn met de wens van AZN om de BMH in de praktijk een kans van slagen te geven daar met de toepassing van de experimenteerbepaling in artikel 36a van de Wet BIG de juridische inbedding binnen de Wet BIG wordt geborgd. Door middel van dit experiment wordt het voor de BMH mogelijk om te indiceren en het zelfstandig verrichten van voorbehouden handelingen. Het tijdelijk toekennen van de zelfstandige bevoegdheid om voorbehouden handelingen te verrichten, biedt de kans om het beroep van BMH zich verder te ontwikkelen voordat een definitieve regeling in de Wet BIG aan de orde is (experimenteerartikel).

Van belang is tevens dat de minister aangeeft dat dit traject raakvlakken heeft met het traject 'Functionele zelfstandigheid ambulanceverpleegkundigen in relatie tot evaluatie Wet BIG'. Beide trajecten moeten dan ook in samenhang worden bezien.
Met deze stap van het ministerie is de belemmering (het ontbreken van een perspectief op een BIG registratie) opgeheven. De Hogescholen hopen dan ook dat dit bericht een positief effect zal hebben op het aantal stageplaatsen.

AZN zal zich laten vertegenwoordigen binnen de door VWS ingestelde werkgroep die de voorbereidende werkzaamheden ten behoeve van het starten van het experiment ter hand gaat nemen. Zodra we meer weten hoe de procedure zal lopen om artikel 36a in werking te stellen en het vervolg daarop, zullen we u verder informeren.

Meer informatie
Voor nadere informatie kunt u terecht bij Wiro Gruijters, AZN.

bron: https://www.ambulancezorg.nl/nederlands/pagina/6475/juridische-inbedding-medisch-hulpverlener.html#.WBuAfPorKM8


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #26 Gepost op: 3 november 2016, 19:29:17
Vraag me alleen af in welke mate de BMH verpleegtechnische vaardigheden krijgt aangeleerd en in hoevere hij als niet verpleegkundige hierin bekwaam/bevoegd mag worden geacht. Mag toch hoopen dat de HBO-V vaardigheden niet even in een maandje er door heen worden gejast bij de BMH.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #27 Gepost op: 3 november 2016, 19:31:19
kwam een filmpje tegen op youtube

https://www.youtube.com/watch?gl=BE&v=8Kc9ooF43d4


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #28 Gepost op: 3 november 2016, 19:38:51
En naar de beweegredenen van de AVP en die lesgeven bij een BMH ben ik wel benieuwd, gewoon leuke (bij)baan omdat er weinig carriereperspectief is in de ambulancezorg of frustratie over de eigen route tot AVP, over de intrinsieke motivatie om aan een BMH te doceren.

Zelf zou ik me meer inzetten om de huidige AVP opleidingen etc te verbeteren i.p.v. je eigen beroep uit te faseren.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #29 Gepost op: 3 november 2016, 19:42:42
En naar de beweegredenen van de AVP en die lesgeven bij een BMH ben ik wel benieuwd, gewoon leuke (bij)baan omdat er weinig carriereperspectief is in de ambulancezorg of frustratie over de eigen route tot AVP, over de intrinsieke motivatie om aan een BMH te doceren.

Zelf zou ik me meer inzetten om de huidige AVP opleidingen etc te verbeteren i.p.v. je eigen beroep uit te faseren.

Een véél beter salaris, lage tot geen werkdruk, veel vrije dagen, goede secundaire arbeidsvoorwaarden, uitgerust van je werk thuiskomen........

De arbeidsvoorwaarden binnen het HBO onderwijs zijn zeer riant te noemen. Geen vergelijking met ambulanceverpleegkundigen.