Agenten uit West en Zuidoost naar binnenstad Amsterdam: 'Grip niet verliezen'

Auteur Topic: Agenten uit West en Zuidoost naar binnenstad Amsterdam: 'Grip niet verliezen'  (gelezen 2255 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
https://www.youtube.com/watch?v=XqjLsYyAzcQ&feature=em-uploademail
Agenten uit West en Zuidoost naar binnenstad: 'Grip niet verliezen'

Gepubliceerd op 3 nov. 2016 AT5
De Amsterdamse politie gaat agenten uit West en Zuidoost inzetten in de binnenstad. 'We zien dat als we in de binnenstad als we niet uitkijken vanuit de politietaak de grip verliezen.'

Onlangs verscheen er een politierapport over de toegenomen stroom toeristen in de stad. Daarmee is ook de overlast en criminaliteit in het centrum toegenomen.

Hoofdcommissaris van de politie Pieter-Jan Aalbersberg legt in het AT5-programma Het Verhoor uit hoe de politie worstelt met de situatie. 'De politie in deze stad is gebouwd op het inwonersaantal van 800.000, maar eigenlijk hebben we er 1,5 miljoen. Voor ons is het op dit moment worstelen met de vele vraag die we krijgen. (...) Ik heb mensen voor een stad van 800.000, die bezig zijn met terrorisme, die bezig zijn met noodhulp verwarde personen, met liquidaties, met veiligheidsproblemen in de wijken...'

De binnenstad zal daarom voorlopig prioriteit nummer één zijn bij de politie, aldus Aalbersberg. 'We maken nu de keuze met elkaar, met de driehoek, dat we de binnenstad wel in de hand willen blijven houden. Houden wat het is: de stad die voor zowel bewoners, als toeristen, als ondernemers toch veilig is.'

De extra inzet gaat ten koste van andere taken en soms ook toezicht op andere gebieden. 'Een aantal mensen van toezicht gaat zich concentreren op de binnenstad. In West, in Zuidoost. dat valt weg aan motorrijderstoezicht. Want ook wij kunnen onze mensen maar één keer inzetten. Was het maar zo dat we een soort oneindige put hadden. Nee, wij zijn ingericht op 800.000.'

Moeten er dan geen agenten bij? 'Ja, maar op het ogenblik is dat geen realiteit. Natuurlijk, als hoofdcommissaris vind ik dat altijd wel. Ik wil ook veel doen aan digitalisering en al die andere onderdelen, maar het gegeven is: dit is wat ik heb en daar vind ik op dit moment vanuit de verantwoordelijkheid van de politie dat we echt even prioriteit in de binnenstad moeten zetten.'


In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Citaat van: enrico1972 link=msg=1455578 date=1478178499
Hoofdcommissaris van de politie Pieter-Jan Aalbersberg legt in het AT5-programma Het Verhoor uit hoe de politie worstelt met de situatie. 'De politie in deze stad is gebouwd op het inwonersaantal van 800.000, maar eigenlijk hebben we er 1,5 miljoen. Voor ons is het op dit moment worstelen met de vele vraag die we krijgen. (...) Ik heb mensen voor een stad van 800.000, die bezig zijn met terrorisme, die bezig zijn met noodhulp verwarde personen, met liquidaties, met veiligheidsproblemen in de wijken...'

De binnenstad zal daarom voorlopig prioriteit nummer één zijn bij de politie, aldus Aalbersberg. 'We maken nu de keuze met elkaar, met de driehoek, dat we de binnenstad wel in de hand willen blijven houden. Houden wat het is: de stad die voor zowel bewoners, als toeristen, als ondernemers toch veilig is.'

De extra inzet gaat ten koste van andere taken en soms ook toezicht op andere gebieden. 'Een aantal mensen van toezicht gaat zich concentreren op de binnenstad. In West, in Zuidoost. dat valt weg aan motorrijderstoezicht. Want ook wij kunnen onze mensen maar één keer inzetten. Was het maar zo dat we een soort oneindige put hadden. Nee, wij zijn ingericht op 800.000.'

Moeten er dan geen agenten bij? 'Ja, maar op het ogenblik is dat geen realiteit.

De Nederlandse politie kan landelijk worden versterkt, door aanvullend permanent mini-ME-teams te laten patrouilleren, van elk vier personen. Elk team kan daarbij bestaan uit drie militairen, onder leiding van een ervaren ME-er, of hondengeleider met politiehond.

Die teams kunnen o.a. ook alcohol- en voertuigcontroles uitvoeren op de toegangswegen rond grote steden, meedraaien in horecadiensten, beveiligen tegen terrorisme en rellen, enz. En sommige van dergelijke teams kunnen met terreinvoertuigen surveilleren in natuurgebieden. Deze militairen kunnen ME-kleding dragen met een militair insigne, of militaire kleding.

Een alternatief plan is, om een deel van de politieauto's te laten surveilleren met een bemanning van twee politieagenten, plus één militair in politieuniform.

Voor al deze plannen kunnen bijvoorbeeld tienduizend landmachtmilitairen een aanvulllende politietraining krijgen. Die militairen blijven daarnaast in deeltijd gewone militaire trainingen doen, zodat ze ook inzetbaar blijven voor militaire missies. Ze blijven voltijds in dienst van Defensie, zodat dit plan weinig extra geld kost. Die militairen kunnen voor deze politietaken worden geselecteerd, op basis van hun capaciteiten en motivatie.

Voor dit plan kunnen onder andere de Belgische en Franse overheid worden geraadpleegd, over hun recente ervaringen met het inzetten van militairen in steden, zoals Brussel en Parijs. Die projecten kunnen ook wetenschappelijk worden geëvalueerd, zodat daar lering uit kan worden getrokken voor toekomstig beleid.
Ik stem links.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
De inzet van militairen voor het beveiligen van een van de grootste luchthavens ter wereld, leverde al allerlei problemen op. Nu tover je dit weer uit je hoge hoed.

Deel posting geschrapt ivm hatelijke opmerking.

Mod Arie


-Ronald-

  • Aspirant Hoofdagent Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1455613 date=1478186629
De Nederlandse politie kan landelijk worden versterkt, door aanvullend permanent mini-ME-teams te laten patrouilleren, van elk vier personen. Elk team kan daarbij bestaan uit drie militairen, onder leiding van een ervaren ME-er, of hondengeleider met politiehond.

Die teams kunnen o.a. ook alcohol- en voertuigcontroles uitvoeren op de toegangswegen rond grote steden, meedraaien in horecadiensten, beveiligen tegen terrorisme en rellen, enz. En sommige van dergelijke teams kunnen met terreinvoertuigen surveilleren in natuurgebieden. Deze militairen kunnen ME-kleding dragen met een militair insigne, of militaire kleding.

Een alternatief plan is, om een deel van de politieauto's te laten surveilleren met een bemanning van twee politieagenten, plus één militair in politieuniform.

Voor al deze plannen kunnen bijvoorbeeld tienduizend landmachtmilitairen een aanvulllende politietraining krijgen. Die militairen blijven daarnaast in deeltijd gewone militaire trainingen doen, zodat ze ook inzetbaar blijven voor militaire missies. Ze blijven voltijds in dienst van Defensie, zodat dit plan weinig extra geld kost. Die militairen kunnen voor deze politietaken worden geselecteerd, op basis van hun capaciteiten en motivatie.

Voor dit plan kunnen onder andere de Belgische en Franse overheid worden geraadpleegd, over hun recente ervaringen met het inzetten van militairen in steden, zoals Brussel en Parijs. Die projecten kunnen ook wetenschappelijk worden geëvalueerd, zodat daar lering uit kan worden getrokken voor toekomstig beleid.
Had je ook al extra budget geregeld die gemoeid gaat met de inzet van de militairen? Je hebt al eerder een dergelijk idee geopperd, maar daar heb je nooit inhoudelijk gereageerd op dit punt. Het militaire apparaat in Nederland is de laatste jaren enorm uitgekleed en wegbezuinigd. Het kost Nederland de grootste moeite op alle taken van defensie uitgevoerd te  krijgen, en de planningen rond. Defensie kampt met grote onderbezetting, en veel te weinig budget, er worden oefeningen geschrapt omdat er geen geld voor is, en jij oppert dat ze dit er wel eventjes bij kunnen gaan doen. Niet erg realistisch Frank.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Citaat van: -Ronald- link=msg=1455678 date=1478200658
Had je ook al extra budget geregeld die gemoeid gaat met de inzet van de militairen? Je hebt al eerder een dergelijk idee geopperd, maar daar heb je nooit inhoudelijk gereageerd op dit punt. Het militaire apparaat in Nederland is de laatste jaren enorm uitgekleed en wegbezuinigd. Het kost Nederland de grootste moeite op alle taken van defensie uitgevoerd te  krijgen, en de planningen rond. Defensie kampt met grote onderbezetting, en veel te weinig budget, er worden oefeningen geschrapt omdat er geen geld voor is, en jij oppert dat ze dit er wel eventjes bij kunnen gaan doen. Niet erg realistisch Frank.

Bedankt voor je reactie. Het zou allerlei voordelen hebben, als we zowel ons leger als onze politie zouden kunnen verdubbelen, maar daarvoor is nu eenmaal geen politieke steun, want dat kost veel extra belastinggeld.

Wel kunnen er creatieve plannen worden ontwikkeld, om het beschikbare schaarse belastinggeld efficiënter uit te geven, bijvoorbeeld door multidisciplinaire mensen op te leiden. Maar er zijn nog veel meer creatieve oplossingen te bedenken. Bijvoorbeeld de kans op oorlogen verminderen, door wereldwijd vredesonderwijs aan te bieden via internet.

Er is inderdaad flink bezuinigd op Defensie, maar we leven gelukkig niet meer in de Koude Oorlog. Ik realiseer me wel dat de gevoelige tegenstellingen tussen Rusland en de NAVO, de vrede heel kwetsbaar kunnen maken.  

Mijn voorstel is een kwestie van politieke prioriteiten stellen, en inschatting van risico's. Als tienduizend Nederlandse infanteristen in deeltijd worden vrijgemaakt, om de politie te ondersteunen, zal hun ervaringsprofiel daarmee veranderen. En dat heeft invloed op hun inzetbaarheid voor militaire missies.

Daardoor worden ze namelijk minder intensief getraind in het hoogste geweldsspectrum. En ze worden meer geschikt om politietaken te vervullen onder oorlogsomstandigheden, of tijdens rampenhulp in binnen- en buitenland.

Ook tijdens militaire missies in het buitenland kunnen relbestrijding en bestrijding van georganiseerde misdaad bijdragen aan de politieke stabilisering van een samenleving, vooral in gebieden, waar geen gevechten zijn met zware wapensystemen.

Massale gewelddadige rellen kunnen bijvoorbeeld uitlopen in een burgeroorlog, die gefinancierd wordt met wapen- en drugshandel, afpersing en ontvoeringen. Grootschalige conflicten kunnen voorkomen in allerlei schakeringen.

Bovendien kunnen Nederlandse militairen tijdens het uitvoeren van civiele taken in Nederland ook helpen bij het bestrijden van terrorisme. Bijvoorbeeld door voertuigen te controleren op gezochte personen, wapens en explosieven, en door het publiek bij evenementen te fouilleren, door bij grote treinstations en evenementen te surveilleren met een pistoolmitrailleur, door het bewaken van kerncentrales en ander vitale doelen, enz. En ook dat kan onze nationale veiligheid helpen versterken.

En de dreiging door terrorisme met massavernietigingswapens lijkt me in de komende decennia groter, dan de dreiging van een militaire invasie in Nederland, door bijvoorbeeld Rusland. Ook België en Frankrijk zijn niet onder de voet gelopen door een vijandige natie, sinds hun infanterie helpt bij de beveiliging tegen terroristen in grote steden.  

Mijn voorstel is budgetneutraal. De extra kosten aan dit plan kunnen worden betaald door minder nieuwe politieagenten en militairen in dienst te nemen. Daar staat tegenover, dat er vermoedelijk wat minder criminaliteit zal zijn, en dat bespaart de samenleving geld en leed. En de politie wordt dan wat minder overbelast.

Bovendien kunnen aanvullende opleidingen voor de betreffende militairen deels worden georganiseerd via kostenbesparende e-learning, zoals instructievideo's en digitale simulatiegames.

En als militairen rijden in ME-voertuigen, of meerijden in politiesurveillance-voertuigen, zijn er geen extra voertuigen nodig voor dit plan. Ook is het goedkoper, als ze hun eigen militaire kleding dragen. Zo kan er op allerlei creatieve manieren gezocht worden naar kostenbesparende maatregelen, bij de ontwikkeling van dergelijke plannen.

Ja, dit voorstel heeft allerlei haken en ogen. Het zijn uitdagingen die kunnen worden overwonnen door vernieuwend te denken, en door de moed om te experimenteren, en daarmee fouten te maken. Vallen en weer opstaan. De strijd tegen criminaliteit is dat waard.
Ik stem links.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Die brave hoofdcommissaris heeft zelf op verzoek een behoorlijke tijd rondgelopen in de Oekraine ipv in Amsterdam de boel goed te organiseren.

Als je er zelf al publiekelijk van uitgaat dat je niet meer personeel kunt krijgen dan ben je verkeert bezig en krijg je er natuurlijk ook geen personeel bij.
Die overvloed aan toeristen zal de nodige extra inkomsten genereren voor Amsterdam e.o. met de lusten komen de lasten en die lasten kun je niet afwentelen op de buitenwijken door de wijkagenten, voor zover die er nog actief kunnen zijn, en de noodopvang te vervangen door wat motoragenten. Gelooft die beste man het zelf.
N.B. Die, in de buitenwijken vrijwel onbruikbare motoragenten, scheuren als er in de binnenstad iets interessants te beleven valt daar wel heel snel naartoe, dus gauw weg uit de buitenwijken.


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Citaat van: enrico1972 link=msg=1455578 date=1478178499
http://www.youtube.com/watch?v=XqjLsYyAzcQ&feature=em-uploademail
Agenten uit West en Zuidoost naar binnenstad: 'Grip niet verliezen'

Gepubliceerd op 3 nov. 2016 AT5

Paniekzaaierij.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
De basisteams in de binnenstad zitten qua formatieplekken allemaal dik over de formatiebezetting heen.
Qua vaste bezetting moeten de teams afslanken en komt er geen personeel bij.
Men gaat nu kennelijk al "gaten" opvullen door ze elders te creëren oftewel het waterbedeffect 2.0
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=cdXYyWNYrzE
Agenten uit West naar Centrum verplaatsen is 'slecht plan'
AT5
Gepubliceerd op 3 nov. 2016
Citaat
Het plan om agenten uit West en Zuidoost naar het centrum te halen, valt verkeerd bij de VVD in West. Hoofdcommissaris Aalbersberg vertelde eerder bij AT5 dat hij de overlast in centrum op die manier aan wil pakken. Maar volgens de VVD kunnen ze in West op dit moment geen enkele agent missen.

'Het kan wat mij betreft niet zo zijn dat de inzet van de politie op het gebied van het bestrijden van overlast in het centrum ten koste gaat van de veiligheid in stadsdeel West. We hebben wat dat betreft heel veel politiehanden nodig', aldus Alexander IJkelenstam van de VVD West.

Een voorbeeld waar politie nodig is is de Jan Evertsenstraat, daar is de laatste jaren heel wat gebeurd zoals overvallen, schietpartijen en berovingen. Volgens de ondernemers is elke agent die ze daar moeten missen er één teveel. 'Er loopt al niets tot weinig en nu wordt het nog minder, dan kunnen ze beter meteen helemaal stoppen', aldus een van de winkeliers cynisch. ' Je hebt zoveel nodig in Amsterdam, dit is ook een druk punt, er gebeurt heel veel hier. Net zoveel als in het centrum.

Na een paar heftige geweldsincidenten in de Jan Evertsenstraat was de roep om camaretoezicht groot. 'In die straat hebben we hard gevochten voor cameratoezicht in de openbare ruimte. Toen zei het dagelijks bestuur dat ze nog andere dingen konden doen in die straat, zoals extra politiesurveillance. Dat rijmt niet met het besluit dat nu wordt genomen om agenten van West naar het Centrum te verplaatsen.

Volgens hoofdcommissaris Aalbersberg kan het niet anders: 'Was het maar zo dat we zo'n oneindige put met agenten hadden. Het is geen realiteit dat er nu agenten bij kunnen, dus voorlopig moeten de agenten gedeeld worden.'
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Amsterdam wil toerisme samen met Europese hoofdsteden aanpakken

Binnen de Europese samenwerking wordt bijvoorbeeld informatie gedeeld en kan gezamenlijk duidelijkheid gevraagd worden aan de Europese Unie over regels. Zo kunnen steden "nog beter een vuist maken tegen huisjesmelkers die illegale hotels exploiteren", adus Ivens.

http://www.nu.nl/reizen/4346207/amsterdam-wil-toerisme-samen-met-europese-hoofdsteden-aanpakken.html

o.a. Huisjesmelkers die illegale hotels exploiteren kun je echt niet aanpakken door het verplaatsen van politieagenten, daar heb je echt wel iets anders voor nodig.