GRIP 3 Zeer grote brand (bandenopslag recyclingbedrijf) Groeneweg - Someren-Heide 06-11-2016

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand (bandenopslag recyclingbedrijf) Groeneweg - Someren-Heide 06-11-2016  (gelezen 24636 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tante Til

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Citaat van: bart007 link=msg=1456109 date=1478429418
Als dat n.a.v. onderstaande quote is:
Meestal bedoelen of zeggen ze: "Er zijn geen gevaarlijke concentraties van schadelijke stoffen gemeten.

Ja, dat begrijp ik. Maar met die vreselijk dikke zwarte rook............ als rubber brandt, dat kan toch nooit goed zijn? Waar ligt dan de grens van de "concentraties" Als je er meteen dood bij neervalt is het gevaarlijk?  98uiye Of is brandende rubber niet zo gevaarlijk als ik denk?
Elk nadeel heeft een voordeel


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: Tante Til link=msg=1456115 date=1478430689
Ja, dat begrijp ik. Maar met die vreselijk dikke zwarte rook............ als rubber brandt, dat kan toch nooit goed zijn? Waar ligt dan de grens van de "concentraties" Als je er meteen dood bij neervalt is het gevaarlijk?  98uiye Of is brandende rubber niet zo gevaarlijk als ik denk?
Daar ben ik niet deskundige in,
Maar naast die zwarte rook, denk ik dat als je de brand ruikt, je op dat moment al zeker reststoffen van die brand in je longen laat komen.
Ik ben ook benieuwd hoe je naar zo'n situatie moet kijken, welke gevaren er (niet) zijn.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Tony van den Broek ‏@tony_vd_broek  2 uur geleden
Grote fik in de buurt.
Zit je auto over het roet en rubber deeltjes — niet blij
S.S.E ‏@SSE_voetbal  24 minuten geleden
Grote brand Someren-Heide leidt tot afgelasting van de thuiswedstrijden. Ook geen Kanalenderby tegen @svondoheusden http://www.sse-voetbal.nl/1/78/vanwege-grote-brand-alle-wedstrijden-afgelast/
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Citaat van: bart007 link=msg=1456121 date=1478431678
Tony van den Broek ‏@tony_vd_broek  2 uur geleden
Grote fik in de buurt.
Zit je auto over het roet en rubber deeltjes — niet blij

Schijnt ooit in Assen bij de Dikabo ook flinke brand (inzet meerdere compagnieen) te zijn geweest was toen ook heel wat te doen over de neerslag van de roetdeeltjes.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Tante Til link=msg=1456115 date=1478430689
Ja, dat begrijp ik. Maar met die vreselijk dikke zwarte rook............ als rubber brandt, dat kan toch nooit goed zijn? Waar ligt dan de grens van de "concentraties" Als je er meteen dood bij neervalt is het gevaarlijk?  98uiye Of is brandende rubber niet zo gevaarlijk als ik denk?
Om te beginnen. Rook is altijd gevaarlijk, rook is het directe afvalputje van een brand. Sterker rook kan ook branden en exploderen.
Zoals gezegd, rook is altijd gevaarlijk en giftig omdat rook altijd verbrande en onverbrande deeltjes bevat. Dan de concentratie. Dicht bij de brand is deze uiteraard het sterkst. Zou je onbeschermd in die dikke zwarte rook gaan staan is het vrij snel klaar met je. Je stikt gewoon omdat je geen schone lucht binnen krijgt en de CO waardes in je bloed vliegen de lucht in, ook al niet gezond. Hoe verder de rook van de brand komt, hoe meer deze zal worden verdunt door de wind en zal de pluim uit elkaar worden gedreven. Blijft interresant om te weten hoe de concentraties gevaarlijke stoffen dan zijn. Want er is een waarde vast gesteld waarin een persoon max in mag verblijven (concentraties gemeten stof x de tijd van verblijf) Zolang de concentraties giftige stoffen in de  rook onder deze waardes blijft is er voor omwonende en mensen die door de rook lopen niets aan de hand. Ze ruiken wel de rook, en zullen ramen en deuren moeten sluiten om de stank te verminderen.

Vandaar dat er continu metingen worden verricht, ook omdat als er eenmaal wordt geblust de samenstelling van de rook ook zal gaan veranderen. Ook omdat je dan meer en meer onvolledig verbrande stoffen in de rook gaat krijgen. En die metingen worden in een groot effectgebied gedaan. Zeker bij dit weertype, regenbuien, is het goed om de pluim goed te blijven volgen. Ook vanwege dit soort meldingen

Tony van den Broek ‏@tony_vd_broek  2 uur geleden
Grote fik in de buurt.
Zit je auto over het roet en rubber deeltjes — niet blij
Dit verteld namelijk iets over de samenstelling van de rookpluim. Als het goed is wordt ook daar naar gekeken door de WVDteams


rinus007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Heb bij de brand van Dikabo in de rook gezeten en geloof me daar wordt je niet vrolijk van.  Indertijd is de afweging gemaakt om niets te ontruimen. Er is toen niet voor een uitbrand scenario gekozen maar heeft men de bandenstapels ( niet brandende ) met een shovel uit elkaar getrokken en deze elders gestort.


rinus007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
En over de roetdeeltjes: bewoners van aangrenzende woonwijken mochten hun auto's gratis laten wassen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!