GRIP 3 Zeer grote brand (bandenopslag recyclingbedrijf) Groeneweg - Someren-Heide 06-11-2016

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand (bandenopslag recyclingbedrijf) Groeneweg - Someren-Heide 06-11-2016  (gelezen 24480 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Brandweerman Sam link=msg=1456212 date=1478461122
Kan je toelichten waarom het alleen dan kan?

Omdat het schuim afbreekt wanneer er sprake is van hogere temperaturen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Brandweerman Sam link=msg=1456212 date=1478461122
Kan je toelichten waarom het alleen dan kan?

Zie Luke BNV en :schuim een soort zeepzop wordt voornamelijk toegepast als afdekmiddel tegen herontsteking bij vloeistofbranden, bij hoge vlammen komt het ontwikkelde schuim nauwelijks beneden.

Blussen met water wordt een langdradige aangelegenheid zeker lastig voor bewoners onder de rook. Gewoon zand/ aarde oid er overheen de nodige shovels en kippen laten aanrukken.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Grote brand Someren-Heide

Persverklaring

Op zondagochtend 02.30 uur is er een zeer grote brand uitgebroken bij een bandenopslag aan de Groeneweg 14 in Someren-Heide.

Bij deze brand is een hevige rookontwikkeling ontstaan. Diverse korpsen uit de omgeving zijn bezig met de bestrijding van de brand. De brand is inmiddels geïsoleerd, maar het kan nog enkele dagen duren voordat de brand volledig gedoofd is. Vanaf vannacht zijn en worden er continu metingen gedaan. Er zijn geen gevaarlijke concentraties van schadelijke stoffen gemeten, maar rook is op zich natuurlijk altijd schadelijk. Het advies is daarom om ramen en deuren te sluiten, ventilatiesystemen uit te zetten en niet naar het gebied te komen. De inzet zal afhankelijk van de metingen bijgesteld worden. De roet die door de brand ontstaat, kan met water worden afgespoeld.

Bij de brand zijn geen gewonden gevallen. De oorzaak van de brand is nog niet bekend.

Voor nadere informatie en de laatste ontwikkelingen kunt u kijken op deze website. Momenteel is het Klant Contact Centrum bereikbaar via tel. (0493) 494 888.

Vragen en antwoorden op de grote brand in Someren-Heide
Wat is er aan de hand?
Op zondagochtend 02.30 uur is een zeer grote brand uitgebroken bij een bandenopslag aan de Groeneweg 14 in Someren-Heide.

Zijn er gewonden gevallen?
Er zijn geen gewonden gevallen.

Wat moet ik doen?
De wind kan de rook verspreiden, zodat u rook kunt zien en ruiken. Om blootstelling en hiermee gezondheidsrisico’s te voorkomen is het verstandig om uit de rook te blijven. In iedere rookwolk zitten immers gevaarlijke stoffen. Zorg dat u ook in en rondom uw woning geen rook inademt. Ga naar binnen, sluit ramen en deuren en schakel uw ventilatiesysteem uit. Help mensen in uw omgeving om ook uit de rook te blijven.

Is er asbest vrijgekomen?
Er is geen asbest vrijgekomen.

Wat is de oorzaak van de brand?
De oorzaak is nog niet bekend. Onderzoek kan pas starten als het vuur uit is en de temperatuur gedaald is.

Wat moet ik doen als ik rook heb ingeademd?
Door het inademen van de rook kunt u wellicht last hebben van hoesten als gevolg van een licht geïrriteerde keel, prikkeling van de ogen en/of van de bovenste luchtwegen of hoofdpijnklachten. Het kan ook benauwdheidsklachten en piepen veroorzaken, maar dit laatste is afhankelijk van de gevoeligheid (bv COPD-patiënten of kinderen zullen hier eerder last van krijgen). In de meeste gevallen gaan deze klachten vanzelf over. Als dit niet het geval is of als u zich zorgen maakt, dan kunt u contact opnemen met uw huisarts. Irritatie van de ogen kan ook verdwijnen door de ogen te spoelen met lauw water.

Ik ben naar de brand gaan kijken, wat moet ik met mijn kleding doen die ik toen aanhad?
Als u in de rook heeft gestaan, adviseren wij u uw kleding te wassen, om zo brandlucht en roetdeeltjes uit de kleding te verwijderen.

Ik heb groenten/fruit in mijn tuin, kan ik die eten?
Wij raden u aan om uit voorzorg groenten en fruit te schillen of te pellen of te wassen.

Er liggen verbrandingsresten en roetdeeltjes in mijn tuin; wat moet ik doen?
Verbrande brokstukken bevatten vrijwel altijd schadelijke stoffen. De verwachting is dat de blootstelling aan deze brokstukken (via de huid, via de mond of via inademing) relatief gering is. U mag de verbrandingsresten en roetdeeltjes zelf verwijderen. Volg hierbij de volgende voorzorgsmaatregelen op om mogelijke blootstelling zo veel mogelijk te voorkomen:

Zichtbare brokstukken kunnen verwijderd worden door ze met handschoenen op te pakken en in te leveren als klein chemisch afval (KCA) bij de milieustraat;
Zichtbare roetdeeltjes op auto’s, tuinmeubilair etc. kunnen worden afgewassen met warm water en zeep;
Gras kan worden gemaaid;
Kinderen doen vaak hun (vieze) handen of (vieze) dingen in hun mond. Hierbij krijgen ze kleine hoeveelheden grond en stof binnen die aan hun handen is blijven plakken. Geadviseerd wordt om de plekken waar kinderen spelen te inspecteren op de aanwezigheid van brokstukken en roet. Als dit aanwezig is, dan dient dit te worden verwijderd.

Ik heb tijdens de brand mijn ramen open gehad, wat moet ik doen?
Wanneer er een geringe hoeveelheid roet is neergeslagen in uw woning, dan kunt u de oppervlakten schoonmaken met warm water en zeep.

Hoe krijg ik de brandgeur/stank uit mijn huis?
Als het gebied is vrijgegeven waar u woont, kunt u uw huis ventileren (ramen en deuren open zetten). Tot dat moment kunt u uw ramen en deuren beter gesloten houden. U mag nadat het gebied is vrijgegeven ook het ventilatiesysteem weer inschakelen.

Welk gebied is afgesloten?
De Groeneweg is afgesloten voor al het verkeer.

Er liggen roetdeeltjes in de straat. Worden deze opgeruimd?
Het is niet goed voor de gezondheid om rook binnen te krijgen, maar de risico’s van roetdeeltjes op straat zijn beperkt, vandaar dat ze niet opgeruimd zullen worden.

Ik kan mijn inrit niet af omdat er een brandslang ligt. Wat kan ik doen?
Plaats zand of planken om over de brandslang heen te kunnen rijden. Help als het nodig is uw buren.

Waar vind ik meer informatie?
Zodra meer bekend is, leest u dat op deze website.
Het Klant Contact Centrum is momenteel bereikbaar via (0493) 494 888.

Waarom is opgeschaald naar GRIP3?
Deze opschaling geeft de burgemeester meer handelingsbevoegdheid en is gedaan uit voorzorg.

Is basisschool St. Josef maandag open?
Zoals het er nu uitziet is de basisschool maandag 7 november gewoon open. De school krijgt wel het advies de kinderen binnen te houden.

Update 22:37 uur Kan ik thuis blijven of moet ik weggaan?
Uit metingen blijkt dat de hoeveelheid gevaarlijke stoffen in de rook ruim onder de norm valt. Maar als u zich daarbij beter voelt en u heeft de mogelijkheid, kunt u elders overnachten. Dat is uw keuze.

Samen sterk in de hulpverlening!


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: Thor link=msg=1456217 date=1478462755
Gewoon zand/ aarde oid er overheen de nodige shovels en kippen laten aanrukken.
Als ik de omvang zo zie dan zit "gewoon" zand er overheen niet zo makkelijk  gaan...


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: PBees link=msg=1456244 date=1478472947
Als ik de omvang zo zie dan zit "gewoon" zand er overheen niet zo makkelijk  gaan...

Een hele klus inderdaad maar wel effectief dan zouden de mensen wel uit de rook en stank zijn. Voldoende grond, klei, voor de deur voor het opscheppen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Thor link=msg=1456256 date=1478505611
Een hele klus inderdaad maar wel effectief dan zouden de mensen wel uit de rook en stank zijn. Voldoende grond, klei, voor de deur voor het opscheppen.

De burgers moeten ook zelf de straat gaan schoonmaken omdat de gemeente in haar persbericht stelt dat zij het niet gaan opruimen.

In Nederland is het normaal als de burger rotzooi maakt er een BOA op je stoep staat en de gemeente niet zal aarzelen alle opruim-/schoonmaakkosten op je te verhalen omdat het motto "de vervuiler betaalt" hoog in het vaandel staat.

Het is anders als een bandenboer de boel vervuilt, de gemeente met haar BOA's zijn niet zo stoer als ze de schoonmaakkosten moeten verhalen op ondernemers en/of de verzekeraars.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: oma link=msg=1456263 date=1478506249
De burgers moeten ook zelf de straat gaan schoonmaken omdat de gemeente in haar persbericht stelt dat zij het niet gaan opruimen.

In Nederland is het normaal als de burger rotzooi maakt er een BOA op je stoep staat en de gemeente niet zal aarzelen alle opruim-/schoonmaakkosten op je te verhalen omdat het motto "de vervuiler betaalt" hoog in het vaandel staat.

Het is anders als een bandenboer de boel vervuilt, de gemeente met haar BOA's zijn niet zo stoer als ze de schoonmaakkosten moeten verhalen op ondernemers en/of de verzekeraars.

De burgers moeten meer en vaker hun tanden laten zien in dat soort situaties. Even stevig dreigen optreden en dan het kan uiteindelijk allemaal wel in orde komen, maar zolang de gehoorzame burger alles pikt gaat het toch wel goed is de ervaring van de indolente ambtenaren.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Thor link=msg=1456256 date=1478505611
Een hele klus inderdaad maar wel effectief dan zouden de mensen wel uit de rook en stank zijn. Voldoende grond, klei, voor de deur voor het opscheppen.
En dan heb je 30.000 m3 zand/grond aangevoerd, dan hou je 50.000 m3 zwaar vervuilde zooi (modder met bandenresten) over die je weer met afvoeren. En hoe ga je dat er allemaal op krijgen? Een onstabiele smeulende hoop oprijden met een shovel is niet echt praktisch en veilig.

Citaat van: oma link=msg=1456263 date=1478506249
De burgers moeten ook zelf de straat gaan schoonmaken omdat de gemeente in haar persbericht stelt dat zij het niet gaan opruimen.

In Nederland is het normaal als de burger rotzooi maakt er een BOA op je stoep staat en de gemeente niet zal aarzelen alle opruim-/schoonmaakkosten op je te verhalen omdat het motto "de vervuiler betaalt" hoog in het vaandel staat.

Het is anders als een bandenboer de boel vervuilt, de gemeente met haar BOA's zijn niet zo stoer als ze de schoonmaakkosten moeten verhalen op ondernemers en/of de verzekeraars.
Er staat: "Het is niet goed voor de gezondheid om rook binnen te krijgen, maar de risico’s van roetdeeltjes op straat zijn beperkt, vandaar dat ze niet opgeruimd zullen worden."
Er is dus geen reden om iets op te ruimen, zeker niet door de burgers. Dat doet de regen wel. Als het wel schoongemaakt had moeten worden, dan had de gemeente met alle gemak een bedrijf gezocht en de uiteindelijk -hopelijk- kosten verhaald op de verzekering. Jouw verhaal slaat dus eigenlijk nergens op.