BurgerAED-plan

Auteur Topic: BurgerAED-plan  (gelezen 2203 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AEDthuis

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Gepost op: 4 november 2016, 15:19:40
Hallo forumleden,

Ik lees hier een aantal reacties over het burgerhulpverleners met een eigen AED. (dat dit efficiënter zou zijn)
Graag ontvang ik reacties van jullie op onderstaande video (animatie) die wij gemaakt hebben:

https://vimeo.com/187843434

Alle kritiek is welkom. Wij willen er alles aan doen om het plan te verbeteren.

Groet,
Bas

NB: Heb ik absoluut niet mijn bedoeling om hier reclame te maken. Vandaar ik onze bedrijfsnaam niet noem en direct naar de animatie link ipv onze website.




oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1 Gepost op: 4 november 2016, 15:38:10
Citaat van: AEDthuis link=msg=1455897 date=1478269180
Hallo forumleden,

Ik lees hier een aantal reacties over het burgerhulpverleners met een eigen AED. (dat dit efficiënter zou zijn)
Graag ontvang ik reacties van jullie op onderstaande video (animatie) die wij gemaakt hebben:

https://vimeo.com/187843434

Alle kritiek is welkom. Wij willen er alles aan doen om het plan te verbeteren.

Groet,
Bas

NB: Heb ik absoluut niet mijn bedoeling om hier reclame te maken. Vandaar ik onze bedrijfsnaam niet noem en direct naar de animatie link ipv onze website.

Ik heb moeite met de tekst in het filmpje, eerst "De meeste hartstilstanden gebeuren thuis" en vervolgens "Hoe eerder een AED hoe beter onze overlevingskans".

Ik ben de laatste die zal betwisten dat de meeste hartstilstanden niet thuis gebeuren. De meeste hartstilstanden met een initieel schokbare ritme vinden plaats in de openbare ruimte.

Bij de niet schokbare initiele ritmes in de thuissituatie zorgt de AED dus niet voor een hogere overlevingskans, het zo snel mogelijk beginnen met hartmassage zou wel kunnen bijdragen aan een hogere overlevingskans.

Ik heb op zich geen probleem met een AED voor 15 euro per maand in huis halen. Ik denk dat het de discussie waard is of de burgerhulpverlener (een vrijwilliger die al bereid is om andere mensen te willen helpen) deze kosten moet maken of dat de burger die bang is voor een hartstilstand zelf een AED voor 15 euro per maand moet gaan huren.

Immers als deze potentiele patienten de AED huren kunnen ze het ophangen in de gang van de eigen woning, de eerste burghulpverlener kan de AED bij de patient van de muur pakken. Het scheelt de burgerhulpverlener ook nog eens het constant meezeulen van een AED. Als de burgerhulpverlener naar Albert Heijn gaat moet hij de AED ook meenemen omdat hij anders eerst naar zijn eigen woning moet de AED ophalen na een alarmoproep.

De burgers (op middelbare leeftijd) met de grootste kans op een hartstilstand in de eigen woning zijn mensen die 15 euro per maand wel kunnen betalen. Als ze het zich niet kunnen veroorloven moeten ze per maand een kratje bier minder zuipen en minder bitterballen vreten. Het zorgt dat ze iets meer geld te besteden hebben en ze ook nog eens iets gezonder leven.


baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #2 Gepost op: 4 november 2016, 16:43:21
Op zich wel een te verdedigen "idee" .
Dat het € 180/jr mag kosten om evt. 1 keer in de 4 jaar een oproep te ontvangen ( persoonlijke ervaring,.... niet representatief  0098) nuanceert de boel wel een beetje.
problemen los je op door er wat aan te doen


AEDthuis

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #3 Gepost op: 4 november 2016, 17:06:38
Citaat van: oma link=msg=1455900 date=1478270290
Ik heb moeite met de tekst in het filmpje, eerst "De meeste hartstilstanden gebeuren thuis" en vervolgens "Hoe eerder een AED hoe beter onze overlevingskans".

Ik ben de laatste die zal betwisten dat de meeste hartstilstanden niet thuis gebeuren. De meeste hartstilstanden met een initieel schokbare ritme vinden plaats in de openbare ruimte.

Bij de niet schokbare initiele ritmes in de thuissituatie zorgt de AED dus niet voor een hogere overlevingskans, het zo snel mogelijk beginnen met hartmassage zou wel kunnen bijdragen aan een hogere overlevingskans.

Ik heb op zich geen probleem met een AED voor 15 euro per maand in huis halen. Ik denk dat het de discussie waard is of de burgerhulpverlener (een vrijwilliger die al bereid is om andere mensen te willen helpen) deze kosten moet maken of dat de burger die bang is voor een hartstilstand zelf een AED voor 15 euro per maand moet gaan huren.

Immers als deze potentiele patienten de AED huren kunnen ze het ophangen in de gang van de eigen woning, de eerste burghulpverlener kan de AED bij de patient van de muur pakken. Het scheelt de burgerhulpverlener ook nog eens het constant meezeulen van een AED. Als de burgerhulpverlener naar Albert Heijn gaat moet hij de AED ook meenemen omdat hij anders eerst naar zijn eigen woning moet de AED ophalen na een alarmoproep.

De burgers (op middelbare leeftijd) met de grootste kans op een hartstilstand in de eigen woning zijn mensen die 15 euro per maand wel kunnen betalen. Als ze het zich niet kunnen veroorloven moeten ze per maand een kratje bier minder zuipen en minder bitterballen vreten. Het zorgt dat ze iets meer geld te besteden hebben en ze ook nog eens iets gezonder leven.

Bedankt voor je feedback.
Ik deel zeker je mening dat de burgerhulpverleners uiteindelijk niet moeten opdraaien voor de kosten van een AED. Ons idee is dan ook dat de mensen in de wijk (rondom de burgerhulpverleners) hieraan mee kunnen betalen. Eventueel met een buitenkast naast de voordeur van de burgerhulpverlener.

Je idee om een AED op te hangen in de gang van je eigen woning hebben wij het afgelopen jaar wel overwogen. Het is zeker een optie, al vraag ik mij af hoeveel particulieren hier iets voor voelen. Ook ben ik bang dat die particulier zijn AED niet goed zal onderhouden t.o.v. een burgerhulpverlener (kan ik overigens niet feitelijk onderbouwen). In ieder geval leuk dat je met deze suggestie komt!

Waarop baseer je de stelling "De meeste hartstilstanden met een initieel schokbare ritme vinden plaats in de openbare ruimte" ?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #4 Gepost op: 4 november 2016, 17:21:43
Citaat van: AEDthuis link=msg=1455909 date=1478275598
Bedankt voor je feedback.
Ik deel zeker je mening dat de burgerhulpverleners uiteindelijk niet moeten opdraaien voor de kosten van een AED. Ons idee is dan ook dat de mensen in de wijk (rondom de burgerhulpverleners) hieraan mee kunnen betalen. Eventueel met een buitenkast naast de voordeur van de burgerhulpverlener.

Je idee om een AED op te hangen in de gang van je eigen woning hebben wij het afgelopen jaar wel overwogen. Het is zeker een optie, al vraag ik mij af hoeveel particulieren hier iets voor voelen. Ook ben ik bang dat die particulier zijn AED niet goed zal onderhouden t.o.v. een burgerhulpverlener (kan ik overigens niet feitelijk onderbouwen). In ieder geval leuk dat je met deze suggestie komt!

Waarop baseer je de stelling "De meeste hartstilstanden met een initieel schokbare ritme vinden plaats in de openbare ruimte" ?

Ik baseer me op cijfers van onze eigen ambulancedienst (geheel Qatar) en cijfers van ambulancediensten Londen, Adelaide en Boston die een gelijk beeld laten zien. Het Amsterdamse onderzoek stelt ook dat dispatched AED marginaal verschil maakt en de auteurs adviseren om de aandacht te richten op AED inzet in het publieke domein.

Het is een onderwerp waarbij je heel goed moet nadenken. Forumlid Baksteen zou als vrijwilliger 720 euro hebben uitgegeven aan AED huur (1 melding in 4 jaar) terwijl de kans dat hij met succes iemand terugklapt in een woning niet zo groot is als sommige mensen veronderstellen. Het iemand met succes terugklappen met een AED staat ook niet gelijk aan overleving. In praktijk zien wij bij onze ambulancedienst dat een behoorlijke groep patienten in woningen met ROSC binnen 30 dagen overleden is dit in tegenstelling tot ROSC (na VT/VF) in het publieke domein.

Ik vind zelfs als burgers besluiten een AED aan te schaffen of te huren om voor de zekerheid in de eigen woning op te hangen er sprake moet zijn van goede voorlichting, een taak van/voor huisartsen.

Als het gaat om 70-plussers moet er vooraf door een huisarts goed gesproken worden over de voor- en nadelen van reanimatie/AED. Als mensen in de veronderstelling verkeren dat de kans op overleven sterk stijgt of dat na een succesvolle reanimatie het leven door gaat zoals het voorheen was moet het beeld worden bijgesteld.

In het Nederlandse parlement is momenteel al voldoende steun om bejaarden die niet voldoen aan de criteria voor euthanasie een handje te helpen zodra ze hun leven voltooid vinden. Ouderen die na een hartstilstand niet meer naar de tennisbaan kunnen, niet meer kunnen wandelen, tuinieren of problemen met hun brein krijgen kunnen hun leven na de hartstilstand als voltooid beschouwen. Het is niet uitgesloten dat veel ouderen als ze eerlijk geinformeerd worden besluiten dat ze niet gereanimeerd willen worden. De meeste artsen op hoger leeftijd die ik ken, inclusief ondergetekende, willen namelijk niet gereanimeerd worden.

De aanschaf of het huren van een AED in de eigen woning voor jongere mensen dient ook hand in hand te gaan met goede voorlichting. De AED in de muur mag nooit gezien gaan worden als het wondermiddel dat het onderliggende probleem van een ongezonde levensstijl gaat oplossen. Het is niet zo dat 40-ers ongestraft kunnen roken, bankhangen, kratje bier leegtimmeren, bitterballen en chips eten en de AED in de woning het vangnet is zodra het hart er mee stopt.

De jongere mensen met hartafwijkingen die risico lopen dat het hart er mee stopt krijgen een ICD.


DR.AED

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #5 Gepost op: 7 november 2016, 14:25:42
Het BurgerAED-plan wil de overlevingskans vergroten van hartstilstanden thuis door burgerhulpverleners uit te rusten met een AED.
Een hartstilstand is in ons land een van de belangrijkste oorzaken van vroegtijdig overlijden. De overlevingskans van een hartstilstand thuis is zeer laag (2-6%).  :(
Waarom is de overleving thuis zo veel slechter dan in het openbaar?
Ten eerste is de groep thuis gemiddeld wat ouder (70 tegen 65 jaar) en heeft vaker last van hartfalen, suikerziekte of een andere aandoening.
Wat betreft de hulpverlening is er thuis minder vaak een getuige aanwezig dan in het openbaar. Als er wel een getuige is (vaak een partner op leeftijd) dan is er grote paniek waardoor alarmering en starten van reanimatie langer op zich laat wachten dan in het openbaar.
Dit kan verklaren waarom een schokbaar hartritme veel minder vaak wordt geconstateerd bij een hartstilstand thuis. Ventrikelfibrilleren (VF) dooft langzaam uit binnen 10-15 minuten en door het ontbreken van een getuige,  vertraagde alarmering en/of slechte kwaliteit van reanimatie vinden we minder VF.
Daarom denk ik dat ook thuis snelle defibrillatie de beste behandeling is om een hartstilstand te overleven. Als je er snel bij bent zul je vaker een schokbaar hartritme hebben met beter resultaat. Dat laatste geldt ook voor de kwaliteit van overleven. Ook ik hoef thuis niet gereanimeerd te worden door mijn vrouw zonder een AED!
Nu vraag ik mij al enige tijd af hoe we allemaal thuis zo snel mogelijk kunnen defibrilleren. De gemiddelde Nederlander koopt voorlopig zelf geen eigen AED. De beste oplossing lijkt dan ook om burgerhulpverleners uit te rusten met een AED. Want starten met hartmassage/beademen en dan weer vele minuten wachten op een AED gaat ook geen zoden aan de dijk zetten.
Het BurgerAED-plan wil ervoor zorgen dat AED's betaalbaar of zelfs gratis worden voor vrijwilligers. Iedere hulp is welkom!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #6 Gepost op: 7 november 2016, 15:27:21
Citaat van: DR.AED link=msg=1456318 date=1478525142
Daarom denk ik dat ook thuis snelle defibrillatie de beste behandeling is om een hartstilstand te overleven. Als je er snel bij bent zul je vaker een schokbaar hartritme hebben met beter resultaat.

Het is uiteraard niet zo dat als je sneller thuis iemand op de AED aansluit je ook vaker een schokbaar hartritme zal aantreffen. Het zou de suggestie wekken dat een PEA/asystolie altijd voorafgegaan wordt door VT/VF.

Als dr. AED zijn verhaal effecief zou moeten gaan uitpakken gaat het niet alleen om de beschikbaarheid van AED, de andere cruciale factor is de snelle AED-inzet of snelle alarmering. Oudere echtparen zouden dan moeten zorgen dat ze in ploegendienst slapen aan de monitor. Immers onbewaakt samen gaan slapen ontneemt je de kans op witnessed cardiac arrest bij je partner.

Voorts moeten ze ook zorgen dat ze de partner niet langer dan enkele minuten alleen laten/uit het zicht verliezen.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #7 Gepost op: 7 november 2016, 18:07:34
Citaat van: oma link=msg=1456327 date=1478528841
Het is uiteraard niet zo dat als je sneller thuis iemand op de AED aansluit je ook vaker een schokbaar hartritme zal aantreffen. Het zou de suggestie wekken dat een PEA/asystolie altijd voorafgegaan wordt door VT/VF.

Als dr. AED zijn verhaal effecief zou moeten gaan uitpakken gaat het niet alleen om de beschikbaarheid van AED, de andere cruciale factor is de snelle AED-inzet of snelle alarmering. Oudere echtparen zouden dan moeten zorgen dat ze in ploegendienst slapen aan de monitor. Immers onbewaakt samen gaan slapen ontneemt je de kans op witnessed cardiac arrest bij je partner.

Voorts moeten ze ook zorgen dat ze de partner niet langer dan enkele minuten alleen laten/uit het zicht verliezen.

Leven is een groot risico, van leven ga je dood staat op de verpakkking...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod