Foto in melding meldkamer

Auteur Topic: Foto in melding meldkamer  (gelezen 2785 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Daniel!

  • Politiekundige i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 931
Reactie #10 Gepost op: 4 februari 2018, 20:10:53
Klinkt ideaal! Is er online iets van een uitleg of demonstratie van dit systeem te vinden?

Ik ben het niet met je eens. In Qatar komt het regelmatig voor dat de meldkamer meldingen uitgeeft aan politie-, ambulance- en/of brandweereenheden en vervolgens de melder vraagt om aan de lijn te blijven om foto of live beelden te verzenden.

De centralist kan deze beelden direct doorzetten naar de terminals in de aanrijdende voertuigen. Centralisten kunnen ook alle foto's en video's van sociale media direct doorzetten naar de hulpverleningsvoertuigen.

De beelden zijn zoals Fletwed zegt waardevol voor zowel brandweer, politie en ambulancedienst. Het zien van 1 foto kan veel meer zeggen dan 100 woorden. Het zien van een foto kan ook zorgen dat de situatie urgenter is dan de melding doet vermoeden waardoor er direct opgeschaald kan worden.

Live beelden kunnen zelfs levens redden omdat een centralist iemand die niet kan reanimeren telefonisch zal uitleggen wat ze moeten doen tot de eerste eenheden van ambulance ter plaatse zijn. Als er meerdere mensen aanwezig zijn kan de centralist gewoon meekijken en direct corrigeren als hij ziet dat de reanimatie niet goed gaat.

Brandweerbevelvoerders ervaren het ook als waardevol als ze het brandende object zien, o.a. waar de ingang zit, waar de rook vandaan komt, of ramen gebroken zijn of vol roetaanslag zitten, enz.

Paramedics vinden het ook voordeel als de melder bij zware ongevallen op verzoek van de meldkamer even de slachtoffers filmt waardoor ze onderweg al kunnen zien wat er moet gebeuren en welk slachtoffer als eerste hulp nodig heeft.

Het filmen van (beknelde) slachtoffers door de melder kan levens redden omdat de vakcentralist of een paramedic de melder kan zeggen te stoppen met filmen en direct een slachtoffer zijn ademweg open te houden of een bloeding te stoppen.

In Qatar zegt de centralist wel tegen de melder dat hij ook op andere omstanders moet letten en direct moet roepen dat hij "police" aan de telefoon heeft en in opdracht de beelden maakt. Het is belangrijk om te voorkomen dat andere omstanders de melder klappen geven of zijn telefoon afpakken omdat hij slachtoffers aan filmen is.

De drijvende kracht achter deze technieken en gebruik maken van sociale media (foto en video) is de politie. Je weet dat na een terreuraanslag honderden mobiele meldingen binnen zullen komen van mensen die op of nabij de lokatie van de aanslag zijn. Het is voor de politie/recherche een prachtig pretpark als de meldkamer al deze mobiele bellers vraagt om rondom te gaan filmen en te blijven filmen.

Door de lokatiegegevens van de mobiele telefoon weten rechercheurs precies waar de beelden zijn gemaakt door de melder en het exacte tijdstip van de beelden is ook geregistreerd. De meldkamer verzamelt dus een enorme collectie videobeelden waardoor rechercheurs precies kunnen achterhalen wie er direct na de aanslag in de omgeving aanwezig waren.

Het levert de politie ook meer beelden en een vollediger totaalbeeld van een groter gebied op dan achteraf via de media te vragen of er burgers zijn die iets gefilmd hebben en het willen uploaden op een website van de politie.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,712
Reactie #11 Gepost op: 5 februari 2018, 07:34:32
Klinkt ideaal! Is er online iets van een uitleg of demonstratie van dit systeem te vinden?

Nee, de hulpdiensten van Qatar delen weinig tot niets online. Het delen van kennis vindt plaats op professioneel niveau met hulpdiensten uit andere landen.

De mogelijkheden op de meldkamer zullen in de komende jaren nog verder verbeteren. De meldkamer is in in 2022 het zenuwcentrum van de hulpdiensten (veiligheidspolitie, politie, brandweer, kustwacht en ambulancedienst) tijdens de WK voetbal.

Het delen van dit soort informatie vindt o.a. plaats via Interpol. Nederland is ook een deelnemer van Project Stadia. https://www.interpol.int/INTERPOL-expertise/Stadia/Project-Stadia


silque

  • Politiekundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,601
Reactie #12 Gepost op: 5 februari 2018, 11:54:34
Ik ben het niet met je eens. In Qatar komt het regelmatig voor dat de meldkamer meldingen uitgeeft aan politie-, ambulance- en/of brandweereenheden en vervolgens de melder vraagt om aan de lijn te blijven om foto of live beelden te verzenden.

Weet je toevallig welke techniek hierachter zit? Bellen met de meldkamer en tegelijkertijd met dezelfde telefoon live beelden verzenden (terwijl je netwerk dus in gebruik is) naar een nummer wat ook nog eens niet in je contacten zit lijkt me vrij lastig met onze huidige meldkamers.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,712
Reactie #13 Gepost op: 5 februari 2018, 12:36:45
Weet je toevallig welke techniek hierachter zit? Bellen met de meldkamer en tegelijkertijd met dezelfde telefoon live beelden verzenden (terwijl je netwerk dus in gebruik is) naar een nummer wat ook nog eens niet in je contacten zit lijkt me vrij lastig met onze huidige meldkamers.

Ik beschik niet over voldoende kennis om de vraag te beantwoorden. Ik heb navraag gedaan bij de leiding van de meldkamer. Zij gevan aan dat het niet waarschijnlijk is dat het met de huidige meldkamers zal lukken in Nederland. De oude meldkamer van Qatar stamt uit deze eeuw echter is het onlangs vervangen door een nieuwe meldkamer. Het beschikt over twee parallelle netwerken. Het standaard netwerk zoals wereldwijd gebruikelijk is op meldkamers en een IP-based-network.

Het komt er op neer dat het laatste netwerk uiteindelijk de klassieke communicatie-infrastructuur op termijn geheel zal vervangen.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 972
Reactie #14 Gepost op: 10 februari 2018, 12:44:11
In Nederland zijn ze ook wel bezig om de meldkamers te moderniseren, zie dit filmpje:

Bij 4.42, zal ook worden uitgerold: met smartphone informatie doorzetten naar meldkamer