GRIP 1 Zeer grote brand (kerk) Herengracht - Weesp 08-11-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (kerk) Herengracht - Weesp 08-11-2016  (gelezen 19320 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #110 Gepost op: 17 november 2016, 20:17:34
A+A had vroeger ook een kraan en zware sleepwagens in Kazerne Nico staan. Als ze zo onmisbaar zouden zijn, had de regio deze nooit weggedaan.


En hoe andere regio's dat doen, geen idee, maar ik denk zeker meer belastend voor patient en brandweer door te trekken en zeulen aan een vacuummatras of zo.

Hier kan de kraan niets aan veranderen want die komt niet de woning in. De patiënt zal nog steeds met mankracht naar de kraan/hijsbak gebracht moeten worden. Daar komt bij dat in de rest van het land toch ook veel zware mensen wonen en niet alleen in Den Haag? In de rest van het land lukt het nog steeds om ze met een RV naar beneden te krijgen.

Ik weet niet of Saan gevraagd is. Het zou best kunnen en het is niet vreemd als Saan wat voorwaarden verbindt aan een inzet. We weten alleen niet welke dat zouden zijn. Schijnbaar was er geen spoed bij want een kraan uit Haaglanden is tenslotte ook niet in een half uur ter plekke.

Regio 15 schreef nog over inzetten bij ongevallen. Zou een HV die inzetten ook niet hebben kunnen doen?


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #111 Gepost op: 17 november 2016, 23:05:50
Citaat van: Bert65 link=msg=1461901 date=1479410254
... Zou een HV die inzetten ook niet hebben kunnen doen?
Of een berger, zijn wél binnen korte tijd tp, en zijn wél ervaren met (zwaar) berging/lijstwerk.


Clearfire28

  • Bevelvoerder
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #112 Gepost op: 18 november 2016, 22:14:01
Citaat van: Bert65 link=msg=1456611 date=1478643437
Is dat praktisch, een kraan aan laten rukken uit Haaglanden terwijl Saan "om de hoek" is gevestigd? Tuurlijk, Saan is geen brandweer maar Saan heeft vaker met het bijltje gehakt.
GMK heeft meerdere bedrijven met kraan benaderd, w.o. Saan, daar hebben ze een lijstje voor, er was helaas op dat moment geen kraan beschikbaar omdat deze al reeds op diverse bouwprojecten vast stonden. Vandaar de keuze voor de kraan van Haaglanden.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #113 Gepost op: 18 november 2016, 22:17:18
 O0  098uo
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #114 Gepost op: 18 november 2016, 22:28:37
Citaat van: Clearfire28 link=msg=1462110 date=1479503641
GMK heeft meerdere bedrijven met kraan benaderd, w.o. Saan, daar hebben ze een lijstje voor, er was helaas op dat moment geen kraan beschikbaar omdat deze al reeds op diverse bouwprojecten vast stonden. Vandaar de keuze voor de kraan van Haaglanden.
Aha, kijk; dat is dan duidelijk. Het is in ieder geval een ander verhaal dan:
Citaat van: tower-ladder link=msg=1461827 date=1479388549
Ze wilde niet eens komen, tenzij er aan veel voorwaarden was voldaan. En dat is best lastig om 's-avonds even snel regelen.
wat ook meteen een andere blik werpt op de zin:
Citaat van: tower-ladder link=msg=1461898 date=1479407871
Ieder zijn mening. Maar jij baseert die op verkeerde aannames en onvolledige informatie. Daarnaast zoek je eenzijdige berichten op om je gelijk te halen.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #115 Gepost op: 19 november 2016, 00:30:09
Nee hoor, behalve dat er dus geen kraan beschikbaar was moesten er ook nog andere formaliteiten geregeldp worden wat niet mogelijk was. En mijn informatie komt rechtstreeks van de bron, en is niet gebaseerd op aannames, veronderstellingen of speculaties van een Niet profesionele hulpverlener die op het forum veiligheidsregio's de les leest en schijnbaar precies weet hoe het zat zonder zelfs maar betrokken te zijn bij een hulpverleningsdienst.
Ik weet wat er speelde maar ga hier zeker niet mijn informatie en bronnen met iedereen delen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #116 Gepost op: 19 november 2016, 08:35:52
Toch altijd handig dat we als hulpdiensten nog wat eigen capaciteiten hebben............. Ik zou zeggen kijk eens wat in Duitsland de THW aan capaciteiten heeft. Daar hoor je in Duitsland niemand over, het is een graag geziene organisatie die een goed vangnet vormt voor dit soort gebeurtenissen.


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #117 Gepost op: 19 november 2016, 09:57:53
Citaat van: Bert65 link=msg=1462112 date=1479504517
Aha, kijk; dat is dan duidelijk. Het is in ieder geval een ander verhaal dan:wat ook meteen een andere blik werpt op de zin:
Niet helemaal. Als kraanbedrijf wil je graag weten wie de schade gaat betalen tijdens een inzet. In het geval van brand in een instabiele kerktoren is de kans daarop nogal groot. Wanneer het apparaat de rest van de week of maand niet inzetbaar is heb je als bedrijf een financieel probleem. Nou zijn overheden in dit soort gevallen niet zo moeilijk met schadeherstel, maar wel ontzettend traag. Ik kan begrijpen dat je na eerdere ervaringen (krakers Spuistraat) toch even nadenkt voordat je welwillend je hulp toezegt.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #118 Gepost op: 19 november 2016, 10:12:48
Zie ongeval Winsum. Prorail heeft de boel goed georganiseerd, tijdelijke weg snel aangelegd, zwaar en geschikt materieel van professioneel bedrijven ter plaatse, grote kranen (Mammoet in dit geval) snel ter plaatse, transport voor de afvoer (Jan Jongsma) heeft de eerste wagen ondertussen via de tijdelijke weg al afgevoerd met een dieplader etc. Als je maar weet waar je moet wezen mbt geschikt materieel en personeel van derden kan alles dus binnen de kortste keren professioneel worden geregeld en uitgevoerd.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #119 Gepost op: 19 november 2016, 10:59:33
Citaat van: Thor link=msg=1462164 date=1479546768
Zie ongeval Winsum. Prorail heeft de boel goed georganiseerd, tijdelijke weg snel aangelegd, zwaar en geschikt materieel van professioneel bedrijven ter plaatse, grote kranen (Mammoet in dit geval) snel ter plaatse, transport voor de afvoer (Jan Jongsma) heeft de eerste wagen ondertussen via de tijdelijke weg al afgevoerd met een dieplader etc. Als je maar weet waar je moet wezen mbt geschikt materieel en personeel van derden kan alles dus binnen de kortste keren professioneel worden geregeld en uitgevoerd.

Het grote verschil is, denk ik, dat er in Winsum veel meer voorbereidingstijd was dan in Weesp. ProRail kon al gaan organiseren bij de eerste melding. Dat kon bij de kerktoren in Weesp waarschijnlijk niet.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.