GRIP 1 Zeer grote brand (kerk) Herengracht - Weesp 08-11-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (kerk) Herengracht - Weesp 08-11-2016  (gelezen 18969 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #70 Gepost op: 9 november 2016, 19:06:06
Citaat van: Thor link=msg=1456729 date=1478714479
Hoe zat het met het aanvalsplan voor het kerkgebouw inclusief de toren en de torenspits ?

Dat is natuurlijk buitengewoon lastig. Theoretisch zou je zeggen dat je prima een binnenaanval kunt doen in het stenen gedeelte van de toren. Dat is immers stabiel genoeg en zal niet zo snel omvallen. Echter is het binnenwerk van de toren vaak van hout, en is het niet onmogelijk dat de vloeren in de toren instorten wanneer de toren (of delen daarvan) naar binnen zou vallen.

Hoe jammer het ook is. Als ik in de schoenen van de bevelvoerder zou staan zou ik mijn aanvalsploeg er niet aan wagen. Lekker de omgeving ontruimen, 2de redvoertuig aanvragen en de verzorgingsgroepen laten komen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #71 Gepost op: 9 november 2016, 19:17:53
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1456730 date=1478714766
Dat is natuurlijk buitengewoon lastig. Theoretisch zou je zeggen dat je prima een binnenaanval kunt doen in het stenen gedeelte van de toren. Dat is immers stabiel genoeg en zal niet zo snel omvallen. Echter is het binnenwerk van de toren vaak van hout, en is het niet onmogelijk dat de vloeren in de toren instorten wanneer de toren (of delen daarvan) naar binnen zou vallen.

Hoe jammer het ook is. Als ik in de schoenen van de bevelvoerder zou staan zou ik mijn aanvalsploeg er niet aan wagen. Lekker de omgeving ontruimen, 2de redvoertuig aanvragen en de verzorgingsgroepen laten komen.

Als je een goed doordacht aanvalsplan hebt opgesteld bijv. blikseminslag in de torenspits, gevolgd door brand,  dan ken je de mogelijkheden en onmogelijkheden.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #72 Gepost op: 9 november 2016, 19:35:15
Elk aanvalsplan zal zeggen "vuur in toren=toren afgeschreven".


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #73 Gepost op: 9 november 2016, 20:42:22
Ik zou zeker overwegen om minimaal 2 kranen in te zetten om meer slachtkracht, van meerdere zijden in te zetten enz.

Citaat van: Shire link=msg=1456556 date=1478633474
Eén is genoeg .........

Ik denk niet dat Haaglanden een rekening stuurt, of ben ik nu naïef?!

Citaat van: Thor link=msg=1456642 date=1478685620
Saan komt met een kraan en een man, tien minuten rijden. De brandweer Den Haag met de grote kraan, kleine kraan etc. en de nodige brandweerlieden, een klein uurtje rijden.
Aan die inzet door Den Haag zal ook wel een prijskaartje hangen.

Men spreekt er over dat de toren 25 meter hoog was. Daar moet je dus makkelijk bij kunnen met een RV zou je zeggen. Op de foto's lukt dat echter niet. Komt dat omdat de RV's op veilige afstand zijn gezet of was de toren hoger dan 25 meter (of beide)?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #74 Gepost op: 9 november 2016, 21:06:32
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1456749 date=1478720542
Ik zou zeker overwegen om minimaal 2 kranen in te zetten om meer slachtkracht, van meerdere zijden in te zetten enz.

Ik denk niet dat Haaglanden een rekening stuurt, of ben ik nu naïef?!

Men spreekt er over dat de toren 25 meter hoog was. Daar moet je dus makkelijk bij kunnen met een RV zou je zeggen. Op de foto's lukt dat echter niet. Komt dat omdat de RV's op veilige afstand zijn gezet of was de toren hoger dan 25 meter (of beide)?

De toren inclusief spits is/was 65 meter hoog.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #75 Gepost op: 9 november 2016, 22:58:45
Citaat van: Thor link=msg=1456754 date=1478721992
De toren inclusief spits is/was 65 meter hoog.
En dan heb je een probleem, aangezien het standaard redvoertuig in Nederland maximaal 32 meter hoog komt.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #79 Gepost op: 10 november 2016, 08:49:34
Die kerk staat er al bijna twee en een halve eeuw en is al die tijd 65 meter hoog. Ruim de tijd om te bedenken hoe een brand in de spits zou kunnen worden geblust.
Een sprinkler systeem naar de top had mogelijk uitkomst kunnen bieden. Aankoppelen van een autospuit of twee autospuiten in serie voor een eventueel hogere druk zou het antwoord kunnen zijn. Van buitenaf spuiten op een zinken bescherming heeft weinig effect als de houten (kurkdroog) boel binnen brandt.