GRIP 1 Zeer grote brand (kerk) Herengracht - Weesp 08-11-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (kerk) Herengracht - Weesp 08-11-2016  (gelezen 18979 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #120 Gepost op: 19 november 2016, 11:51:55
Citaat van: RemRoof link=msg=1462169 date=1479549573
Het grote verschil is, denk ik, dat er in Winsum veel meer voorbereidingstijd was dan in Weesp. ProRail kon al gaan organiseren bij de eerste melding. Dat kon bij de kerktoren in Weesp waarschijnlijk niet.

Voorbereidingstijd : Porail heeft te maken met duizenden kilometers rail waarop ongevallen kunnen voorkomen en is kennelijk,zoals ook uit Winsum blijkt, wel terdege voorbereid op het landelijk adequaat inzetten van materieel en personeel van professionele bedrijven in samenwerking met Prorail. De brandweer Weesp heeft hier te maken met een hoog gebouw dat er al jaren staat en waarvan de toren al jaren 65 meter hoog is.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #121 Gepost op: 19 november 2016, 13:24:22
Voorbereidingstijd : Porail heeft te maken met duizenden kilometers rail waarop ongevallen kunnen voorkomen en is kennelijk,zoals ook uit Winsum blijkt, wel terdege voorbereid op het landelijk adequaat inzetten van materieel en personeel van professionele bedrijven in samenwerking met Prorail. De brandweer Weesp heeft hier te maken met een hoog gebouw dat er al jaren staat en waarvan de toren al jaren 65 meter hoog is.
En wat is de boodschap? In die 65 jaar zijn er meer treinen ontspoord dan dat de toren in Weesp in de brand heeft gestaan.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #122 Gepost op: 19 november 2016, 14:05:25
Ik wou dat er een "vind ik leuk"  knop was, dan had ik die bij Bert aangevinkt... Ik had m zo nog niet bekeken maar dat zegt inderdaad al genoeg... Appels met peren..


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #123 Gepost op: 19 november 2016, 15:33:49
Om het nog gekker te maken:
In Weesp zijn twee ernstige treinongevallen geweest (in 1918 en in 1953). In Winsum-Sauwerd zelfs nog vaker, in 1886, 1940 en 1980.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Chronologisch_overzicht_van_ernstige_spoorwegongevallen_in_Nederland.
Dat is veel hoger dan gemiddeld.
Ik kan me voorstellen dat Winsum en Weesp zich meer op spoorwegongevallen voorbereiden... 998765

Overigens branden torenspitsen ook best vaak af. Maar ik heb daar geen overzicht van.
Misschien is dit iets voor een veiligheidskundige op het forum? Om uit te zoeken wat gevaarlijker is voor de omgeving? Een torenspits of een spoorlijn?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #124 Gepost op: 1 december 2016, 08:06:52
Citaat
WEESP – Woensdagavond 30 november hielden  de brandweerposten van Nederhorst den Berg en Weesp een duikoefening in De Kom in Weesp.

Normaal gesproken duikt de duikploeg van de brandweer tijdens oefeningen naar poppen of autowrakken, maar vanavond mochten ze zoeken naar de vermiste haan van de Laurentiuskerk.  De haan was sinds de grote brand in de Laurentiuskerk op 8 november spontaan verdwenen, de haan stond op het kruis van de kerktoren.

http://www.gooinieuws.nl/2016/12/01/brandweer-duikt-naar-vermiste-haan-in-weesp/