Terreurdreiging Rotterdam The Hague Airport - Rotterdam 17-11-2016 #nt

Auteur Topic: Terreurdreiging Rotterdam The Hague Airport - Rotterdam 17-11-2016 #nt  (gelezen 8542 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #40 Gepost op: 18 november 2016, 14:02:42
Ik zal na het weekend wel contact opnemen met de mensen die jou stimuleren om mijn subjectieve en incorrecte denkbeelden in mijn bovenstaande reacties te weerspreken. Ik verneem dan wel van deze mensen om welke verzinsels van mij het precies gaat. Als zij de verzinsels niet kunnen ontdekken zal ik informeren hoe ze er over denken als een van hun eigen medewerkers namens de kMar mij voor leugenaar uitmaakt.

Het gaat mij uiteraard niet om jou maar wel om de hogere mensen van de Nederlandse terreurbestrijders die er zeer content mee zijn dat jij mensen op dit forum aanspreekt die volgens jou (namens de kMAR) onjuiste denkbeelden over jullie werken en organisatie verspreiden.

Internationaal gezien ligt er niemand wakker of Nederland/Europa kritiek wel of niet kan waarderen van hoge medewerkers uit bevriende landen. Na de aanslag op de luchthaven Brussel hebben o.a. hooggeplaatste officials van de Amerikaanse veiligheidsdienst de EU veiligheidsdiensten een stel kleuters en amateurs genoemd.

De Israelische veiligheidsdienst zegt al jaren dat de veiligheidsdiensten in EU de zaken slecht op orde hebben. Hooggeplaatse Arabische officials zijn blij met EU omdat Europa zich aantrekkelijk maakt voor terroristen (die Irak of Syrie moeten ontvluchten). Hoe aantrekkelijker Europa voor ze is hoe geringer de kans dat ze naar de Golfstaten komen.
Ik heb een voorbeeld uit jouw reactie gegeven dat wat mij betreft niet in lijn is met de werkelijkheid. Daarnaast heb ik je geen leugenaar genoemd. Je moet me geen woorden in de mond leggen.

We zijn het wel eens over het feit dat de soep niet zo heet wordt gegeten. Het zal niemand interesseren wat wij hier bespreken. Wel jammer dat je zo geïrriteerd reageert op het koekje dat ik heb gebakken van je eigen deeg.

Fijn weekend.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #41 Gepost op: 18 november 2016, 14:05:51
Citaat van: enrico1972 link=msg=1462036 date=1479473339
OM Rotterdam @OM_Rotterdam
45-jr aangehouden ivm dreiging Rotterdam-TheHagueAirport blijft vr onderzoek vastzitten.
Team heeft tijd: er staat 13 dagen eerdere straf
13:31 uur · 18 Nov 2016 · Twitter Web Client

Valse meldingen zwaarder bestraffen lijkt me een goed idee. Het moet ontmoedigd worden dit soort meldingen te doen.


guest12562

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 18 november 2016, 15:04:38
Citaat van: Sven82 link=msg=1462041 date=1479474162
Ik heb een voorbeeld uit jouw reactie gegeven dat wat mij betreft niet in lijn is met de werkelijkheid. Daarnaast heb ik je geen leugenaar genoemd. Je moet me geen woorden in de mond leggen.

We zijn het wel eens over het feit dat de soep niet zo heet wordt gegeten. Het zal niemand interesseren wat wij hier bespreken. Wel jammer dat je zo geïrriteerd reageert op het koekje dat ik heb gebakken van je eigen deeg.

Fijn weekend.

Juist wel interessant om de discussie te lezen, ik denk ook dat het goed is om kritisch te zijn naar ons land en de organisaties die hun toko willen presenteren en hoe de politiek zich daarin roert. Sterker nog het is ook helemaal niet verkeerd om kritisch naar je eigen organisatie te kijken, dat wordt ook van mijn verwacht, want als het goed is word je organisatie daar alleen maar beter van.

Daarnaast denk ik inderdaad dat men in het midden oosten meer met terroristen aan de hand heeft dan de Europese landen die denken het zo goed voor elkaar te hebben. Ik ben bang dat Europa van een koude kermis thuis gaat komen, gezien de problemen waar ze tijdens de afgelopen aanslagen tegenaan gelopen zijn is er nog een hoop te leren. Laten we vooral niet naief zijn en denken dat het hier allemaal niet gebeurt, maar laten we ook alles in de juist context zien.

Neem als voorbeeld de opmerking dat een echte terrorist echt geen berichtje achter gaat laten als hij wat gaat flikken, hij zal zo veel als mogelijk schade aan willen brengen, denk je dan echt dat hij eerst gaat bellen zodat, in dit geval, The Hague/Rotterdam Airport eerst ff zijn beveiliging op kan plussen, ik denk het niet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #43 Gepost op: 18 november 2016, 15:33:19
Citaat van: Breathe link=msg=1462056 date=1479477878
Daarnaast denk ik inderdaad dat men in het midden oosten meer met terroristen aan de hand heeft dan de Europese landen die denken het zo goed voor elkaar te hebben. Ik ben bang dat Europa van een koude kermis thuis gaat komen, gezien de problemen waar ze tijdens de afgelopen aanslagen tegenaan gelopen zijn is er nog een hoop te leren. Laten we vooral niet naief zijn en denken dat het hier allemaal niet gebeurt, maar laten we ook alles in de juist context zien.

Neem als voorbeeld de opmerking dat een echte terrorist echt geen berichtje achter gaat laten als hij wat gaat flikken, hij zal zo veel als mogelijk schade aan willen brengen, denk je dan echt dat hij eerst gaat bellen zodat, in dit geval, The Hague/Rotterdam Airport eerst ff zijn beveiliging op kan plussen, ik denk het niet.

Ook hogere officials van Nederandse overheidsdiensten die onlangs op Milipol congres/beurs in Qatar waren vol lof over hoe de diensten in Midden Oosten het voor elkaar hebben op dit terrein.

Op de beurs stond ook veel materieel van veiligheidspolitie, politie, brandweer, kustwacht en ambulancedienst Qatar omdat we allemaal nauw betrokken zijn bij dit onderwerp.

De Nederlanders die ik gesproken hebben hekelen zelfs de koude kant (bureaucraten) omdat zij wel nerveus worden zodra ze op een grote internationaal congres over terreur de modernste technologie zien en een kijkje in de keuken van de diensten in het Midden Oosten mogen nemen.

De hogere Nederlandse officieren vonden het zelfs wel een beetje ongemakkelijk omdat er op de beurs vijf Nederlandse leveranciers van moderne technologie/wapens op terrein van terreurbestrijding stonden. De Nederlandse diensten zijn geen klant omdat ze geen budget hebben en het animo laag is om iets nieuws uit te proberen.

De Nederlandse bedrijven waren in Doha omdat ze weten dat ze veel gaan verkopen aan Arabische landen.

Voorts is terreurdreiging niet vergelijkbaar met orkaan. Als je weet dat een orkaan op je afkomt moet je voorzorgsmaatregelen treffen omdat je er niet altijd klaar voor bent, immers geen mens zit altijd met planken voor de ramen.

Een luchthaven moet altijd klaar zijn voor de komst van een groepje terroristen. Als het zichtbaar/merkbaar is dat er na een anonieme melding extra beveiligers en extra wapens worden aangerukt en er extra controles plaatsvinden zegt het dat je terreur gelijk stelt aan een natuurgeweld.

Als de bewaking/beveiliging op orde is zou er namelijk niets veranderen zodra men weet dat er een concrete tip is binnengekomen over een mogelijke aanslag op de luchthaven. Het zegt ook dat buitenstaanders niet kunnen weten dat er een concrete tip binnen is gekomen, tenzij je als veiligheidsregio (de beste overheidsorganisatie van 2016) op P2000 een melding eruit knalt dat een "stil terreuralarm"-bericht klaar staat in de communicator.

We hebben iets soortgelijks ook wekenlang meegemaakt rondom Schiphol. De terreurdreiging was opeens voorbij toen ze er achter kwamen dat de tweede kamer terug kwam van vakantie en de mensen van de kMar weer in Den Haag moesten gaan beveiligen.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #44 Gepost op: 18 november 2016, 15:46:42


Juist wel interessant om de discussie te lezen, ik denk ook dat het goed is om kritisch te zijn naar ons land en de organisaties die hun toko willen presenteren en hoe de politiek zich daarin roert. Sterker nog het is ook helemaal niet verkeerd om kritisch naar je eigen organisatie te kijken, dat wordt ook van mijn verwacht, want als het goed is word je organisatie daar alleen maar beter van.

Daarnaast denk ik inderdaad dat men in het midden oosten meer met terroristen aan de hand heeft dan de Europese landen die denken het zo goed voor elkaar te hebben. Ik ben bang dat Europa van een koude kermis thuis gaat komen, gezien de problemen waar ze tijdens de afgelopen aanslagen tegenaan gelopen zijn is er nog een hoop te leren. Laten we vooral niet naief zijn en denken dat het hier allemaal niet gebeurt, maar laten we ook alles in de juist context zien.

Neem als voorbeeld de opmerking dat een echte terrorist echt geen berichtje achter gaat laten als hij wat gaat flikken, hij zal zo veel als mogelijk schade aan willen brengen, denk je dan echt dat hij eerst gaat bellen zodat, in dit geval, The Hague/Rotterdam Airport eerst ff zijn beveiliging op kan plussen, ik denk het niet.

Het is zeker een prima discussie. Ik heb er alleen geen zin in om een discussie te voeren die maar 1 uitkomst kent: Europa is bagger en in het MO is het geweldig. Ik heb al helemaal geen zin in een discussie die maar éénzijdig scherp gevoerd kan worden. Als ik in andere richting kritiek lever ga ik opeens buiten mijn boekje en moet ik opletten wat ik zeg. Je gaat ook niet voetballen tegen een team dat zelf heeft bepaald dat ze de bal met de hand mogen vasthouden. Je weet de uitkomst dan al van tevoren. Zonde van de energie.

Inhoudelijk: natuurlijk valt er in Europa en Nederland voldoende te verbeteren. Kunnen we daarbij van anderen leren? Ja, natuurlijk. Kunnen anderen iets van ons leren? Absoluut.
Een beetje vinger wijzen naar elkaar en roepen dat de ander het zo slecht doet is dom en soms zelfs lachwekkend. De Amerikanen wisten ons in NL ook zo goed te vertellen hoe we het allemaal aan moesten pakken op vliegvelden. Een week ervoor waren er bij hen nog 2 vliegtuigen het WTC NY ingevlogen en een ander hun ministerie van defensie. Tja...

Natuurlijk valt het niet onder de modus operandi van islamitisch terrorisme om voor een aanslag de autoriteiten te waarschuwen. Maar nogmaals, kan de waarschuwing ook uit de omgeving van de terrorist komen.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #45 Gepost op: 18 november 2016, 15:48:32
Citaat van: Breathe link=msg=1462056 date=1479477878
Neem als voorbeeld de opmerking dat een echte terrorist echt geen berichtje achter gaat laten als hij wat gaat flikken, hij zal zo veel als mogelijk schade aan willen brengen, denk je dan echt dat hij eerst gaat bellen zodat, in dit geval, The Hague/Rotterdam Airport eerst ff zijn beveiliging op kan plussen, ik denk het niet.

Als je kijkt naar de meldingen uit het verleden die wel de pers halen: niet elke anonieme of valse melding betreft iemand die zegt 'ik ga een aanslag plegen'. Er zijn net zo vaak valse melding waarbij gemeld wordt dat men informatie heeft dat er een aanslag gepleegd gaat worden.  Denk bijvoorbeeld aan de 'tunnel' dreiging uit 2001 (?).

'Echte terroristen' hebben ook niet het alleenrecht op dreiging. Wat dacht je van verwarde personen en criminelen?

Citaat van: Breathe link=msg=1462056 date=1479477878
Ik ben bang dat Europa van een koude kermis thuis gaat komen, gezien de problemen waar ze tijdens de afgelopen aanslagen tegenaan gelopen zijn is er nog een hoop te leren. Laten we vooral niet naief zijn en denken dat het hier allemaal niet gebeurt, maar laten we ook alles in de juist context zien.

Ik zou het sterker stellen: die koude kermis is al geweest!
Als er nu nog politici, bestuurders, beleidsmakers en -uitvoerders zijn die denken dat het in Europa wel los zal lopen, dan mag er getwijfeld worden aan hun verstandelijke vermogens.
De discussie over de gewenste weg naar een oplossing is een andere.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #46 Gepost op: 18 november 2016, 16:33:08
Citaat van: Sven82 link=msg=1462061 date=1479480402



Inhoudelijk:

Natuurlijk valt het niet onder de modus operandi van islamitisch terrorisme om voor een aanslag de autoriteiten te waarschuwen. Maar nogmaals, kan de waarschuwing ook uit de omgeving van de terrorist komen.

De beste tips komen meestal uit de directe omgeving van de terroristen (familie of buren). Het neemt nog steeds niet weg waarom de terreurbestrijders in Midden Oosten geen persjuf in dienst hebben, niet direct met de hele wereld delen dat ze een concrete terreurtip anoniem hebben ontvangen en niet opeens actief en zichtbaar moeten gaan controleren/beveiligen.

Ik denk namelijk dat het burgers helemaal niets aangaat als de politie een concrete tip ontvangt. Als het een valide tip is informeer je ook de terroristen. Je informeert ook eventueel andere terroristen uit dezelfde cel die daardoor kunnen besluiten een aanslag versneld te gaan uitvoeren omdat ze vermoeden ontdekt te gaan worden, enz.

Ik denk dat echte terreurbestrijding helemaal niet samen gaat met transparantie. Het is makkelijk voor Europese terreurbestrijders om te roepen dat zij de fatsoenlijke mensen zijn en rekening houden met privacy en de informatiebehoefte van het verheven volk. Een terreurbestrijder die zijn werk goed wil doen kan het niet doen door privacy van burgers hoog in het vaandel te hebben en de informatiebehoefte van burgers te bevredigen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #47 Gepost op: 18 november 2016, 18:18:47
Was het überhaupt wel de bedoeling dat het verhaal over deze anonieme tip openbaar werd? Het begon allemaal met de communicatormelding van Rotterdam-Rijnmond. Daar stond in dat het een STIL alarm was. Ik denk dat het ook stil moest blijven, maar men niet bedacht heeft dat P2000 openbaar was.

Nadat de melding verstuurd is kwam het hele circus in de media pas op gang, en vanaf dat moment moet je wel gaan reageren als overheid. Als je na zo'n melding namelijk niets meer zegt gaat men zich juist zorgen maken.

Citaat van: Roare link=msg=1461796 date=1479382537
p2kflex
12:12:56 17-11-16-ALPHA-Het stil alarm terrorisme is geactiveerd! Het uitrukbericht staat voor u in alarmeringscomputer.
1430145Politie Rotterdam-Rijnmond (CCB persoonlijk)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #48 Gepost op: 18 november 2016, 18:32:21
Al was die P2000 melding er niet geweest dan is het zo bekend op sociale media tegenwoordig.
Er zijn altijd mensen die in eens extra veel KMAR medewerkers zien op het vliegveld en dat gaat dan als een lopend vuurtje over de sociale media rond. De pers gaat vervolgens vragen stellen waar Nederland kennende wel op zal antwoorden in al dan niet beperkte mate.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #49 Gepost op: 18 november 2016, 23:41:26
Dreiger Rotterdam blijft vast

VANDAAG, 13:40BINNENLAND

De man die gisteravond werd opgepakt vanwege de terroristische dreiging bij de luchthaven van Rotterdam blijft voorlopig vastzitten. Hij heeft nog een celstraf van dertien dagen openstaan en die tijd zal worden gebruikt om onderzoek naar hem te doen.
...
...
De man, die eerder valse meldingen heeft gedaan, is inmiddels verhoord. Over de inhoud van de verhoren wil een woordvoerder van het Openbaar Ministerie niets zeggen.
Samen sterk in de hulpverlening!