GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (aanrijding en ontsporing trein) Sauwerd - Winsum 18-11-2016

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (aanrijding en ontsporing trein) Sauwerd - Winsum 18-11-2016  (gelezen 20454 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Hier onder de openbrief zoals hij is geplaatst door de boer die met de gemeente en prorail in onderhandeling is/was.

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/170531/Open-brief-boer-Winsum-Wij-zorgden-niet-voor-vertraging-overgang

Citaat
'Vrijdag, even voor twaalf uur 's middags, zie ik de RMO van Friesland Campina op de Voslaan richting de provinciale weg rijden. Voor mij een bekend plaatje en niets vreemds. Ik loop de stal in en ik ben nog niet binnen of...'



Zo begint Willem Stavenga zijn open brief over het treinongeluk dat vrijdagmiddag plaatsvindt in Winsum, waarbij een trein en truck botsten en 18 gewonden vallen. Stavenga is de boer die het land bij de spoorwegovergang in Winsum heeft.

Hij is al lange tijd in gesprek met ProRail en de gemeente Winsum over een deal met de grond, die aanpassingen aan de spoorwegovergang mogelijk moeten maken. Vrijdagmiddag op de persconferentie is ProRail-directeur Pier Eringa stellig: de grondeigenaar zou naast een aanbod tot koop van de grond, ook een aanbod om de grond te huren van de hand hebben gewezen.

Nu schrijft Willem Stavenga zijn kant van het verhaal in een open brief. We plaatsen hem in zijn geheel:

'... Ik hoor een niet te beschrijven geluid, een straaljager door de geluidsbarrière maar toch anders. Ik loop naar buiten en zie onmiddellijk dat de trein is ontspoord. Dat hij in botsing is geraakt met de RMO staat voor mij op dat moment al vast. Ik bel onmiddellijk 112 en geef door dat alle hulpdiensten nodig zijn.'

'De man aan de lijn vraagt meer informatie, maar ik ben zo'n 500 meter verwijderd. Zo snel mogelijk ga ik met mijn vrouw Sieta richting overweg. Buren van de Omslaan zijn ook onderweg. Ik probeer ondertussen de man aan de andere kant van de lijn bij te praten over wat ik zie. Van 50 meter afstand zie ik een verwrongen tankauto en vertel hem dat er onmogelijk iemand levend uit kan komen. Bij de overweg aangekomen staat de chauffeur voor mijn neus en ziet er lichamelijk vrij ongeschonden uit. Wat een opluchting!'


Twee benen in de coupé
'Er wordt gevraagd of er ook slachtoffers in de trein zitten. Ik loop langs de trein en hoor dat voor in de trein iemand ligt. Ik kijk naar binnen en zie niemand in de machinistenkamer, maar wel twee benen in de treincoupé. Teruggelopen klim ik halverwege het treinstel naar binnen waar mijn buren proberen een aantal mensen naar buiten te helpen. Ik help een vrouw mee naar buiten te komen, maar omdat het treinstel nogal scheef hangt, is dit nog een hele klus en geef ik de vrouw over aan mijn vrouw. Een jongeman ligt onder een bank met een grote hoofdwond maar is wel aanspreekbaar. De twee benen die ik in de voorste coupé heb gezien zijn van een oudere dame en zij is ook goed aanspreekbaar. De hulpdiensten zijn gearriveerd . Ik kan niets meer doen. Het contact met de alarmlijn wordt verbroken.'

'Buiten het treinstel praat ik na met bekende omstanders en buren. Opluchting dat er geen dodelijke slachtoffers zijn. Verbijstering dat het wéér hier moest gebeuren. Een trein later en onze dochter had er in gezeten.'

'Onbewust weet je al dat je weer betrokken wordt bij een situatie waar je zelf niet om gevraagd hebt, omdat je eigenaar bent van een stuk grond waar ProRail of de gemeente Winsum een ontsluitingsweg voor de Voslaan wil aanleggen zodat de gevaarlijke overweg gesaneerd kan worden.'


Wat vooraf ging
'De betreffende grond is circa 20 jaar in gebruik en werd voorheen ontsloten via een onbewaakte spoorwegovergang, gelegen tussen de nu nog bestaande overwegen op de Meeden en de Voslaan. Omdat de afrastering waarvan de onderhoudsplicht bij ProRail lag van zeer slechte kwaliteit was (regelmatig vee op de spoorbaan) en de afwatering te wensen over liet, is er op eigen grond zo'n 15 jaar geleden een nieuwe sloot gegraven en de overweg aan de oostzijde op eigen kosten opgeruimd.'

'Sinds mei 2015 wordt er door de gemeente en/of ProRail contact (mede onder druk van de Gerjon Kazemier Stichting) gezocht om een noodweg over ons perceel te realiseren. Wij hebben hier van begin af aan volledige medewerking aan verleend en zijn deze gesprekken constructief aangegaan, ook wij waren en zijn ons ervan bewust dat een mensenleven zwaarder telt dan een stuk grond. In eerste instantie was er sprake van aanleg van een noodweg, een tijdelijke voorziening, dus die na een aantal jaar weer in de oorspronkelijke staat terug gebracht zou worden. Dit was te overzien. Huurcontract en tekeningen voor de weg werden gerealiseerd.'

Toezeggingen niet waargemaakt
'Tussentijds werd er druk nagedacht over de definitieve oplossing. Hierin werd mede door de omwonenden gepleit voor een beveiligde overgang. Aan het eind van het jaar 2015 was er ineens sprake van een definitieve weg en wilde men overgaan tot aankoop. Voor beveiliging werd niet gekozen, omdat dit te duur zou zijn. Omdat er nu ineens sprake was van blijvend verlies van grond wilden wij, mede gelet op alles wat op onze melkveesector af kwam qua mestwet regelingen, graag grond voor grond zodat de bedrijfsvoering gewoon door kon gaan. D at werd in maart 2016 ook toegezegd.'

Deze toezeggingen zijn tot op de dag van vandaag niet waargemaakt door de gemeente. Ze zouden in juli terugkomen op de afspraken, maar bij het laatste contact in september 2016, wilde ProRail weer overgaan tot een huurovereenkomst met dezelfde voorwaarden die wij hen in eerste instantie in 2015 al aangeboden hadden. De conceptovereenkomst hiervan laat al twee maanden op zich wachten.

Geen vertragende factor
'U kunt ervan uitgaan dat wij van onze kant geen vertragende factor in het onder- handelingsproces zijn geweest. Al vanaf het eerste overleg op het gemeentehuis 18 mei 2015 hebben zowel buren als wij aangegeven dat het niet zo zou moeten zijn dat incompetentie van gemeente of ProRail ons in de schoenen geschoven zou worden.'

Zijn wij verantwoordelijk?
'Vrijdag 18 november 16.00 u: er vindt een persconferentie plaats op het gemeentehuis in aanwezigheid van o.a. burgemeester Rinus Michels en ProRail-directeur Pier Eringa.'

'Binnen vier uur tijd word je van hulpverlener gedegradeerd tot schuldige aan dit ongeval. Wat dit met je doet is met geen pen te beschrijven, een groot gevoel van onrecht maakt zich van je meester. Zijn wij verantwoordelijk voor het risico dat genomen is? Zijn wij verantwoordelijk voor de veiligheid op het spoor?'

ProRail en de gemeente namen het risico
'Het zijn ProRail en de gemeente Winsum die bewust dit risico hebben genomen, neem daar dan ook zelf de verantwoordelijkheid voor! Nu zijn wij in de landelijke media weggezet als een op geld beluste boer terwijl wij altijd volledige medewerking hebben verleend. Vooraf informatie inwinnen bij uw eigen ambtenaren had uw eigen geblunder kunnen verhullen en was ons imago schade bespaard gebleven.

Bedankt heer Michels, de ferme taal die u spreekt, getuigt van veel daadkracht. Voor een volgende keer zou ik de ambtsketting vervangen voor het boetekleed, dat staat u veel beter. Bedankt heer Eringa, de voortvarendheid waarmee de troep op de Voslaan wordt opgeruimd beloofd veel voor de toekomst.'

Langs deze weg willen wij de slachtoffers veel sterkte wensen en iedereen bedanken die ons tot steun is geweest.'


Mijn ziens is dit weer een goed voorbeeld, dat betrokken partijen als de Gemeente en Prorail eigenlijk binnen een aantal uur naar het ongeval al bezig waren met het schoonvegen van hun straatje...

Het is toch rond uit belachelijk dat op een overweg waar in 2 jaar tijd 3x een zwaar ongeval heeft plaats gevonden er geen budget is om een spoorwegovergang te beveiligen.....


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Panigale link=msg=1462501 date=1479817804
Mijn ziens is dit weer een goed voorbeeld, dat betrokken partijen als de Gemeente en Prorail eigenlijk binnen een aantal uur naar het ongeval al bezig waren met het schoonvegen van hun straatje...

Het is toch rond uit belachelijk dat op een overweg waar in 2 jaar tijd 3x een zwaar ongeval heeft plaats gevonden er geen budget is om een spoorwegovergang te beveiligen.....

Daarom vinden Veiligheidsregio's het ook ontzettend belangrijk dat ze beschikken over veel communicatie-adviseurs en deze figuren sneller ter plaatse zijn dan de echte brandweermannen.

Het is een goede PR-techniek om onwaarheden/leugens direct de wereld in te trappen. Op NOS journaal gaf men bij de reportage over dit ongeval aan dat het deze keer niet aan de gemeente of prorail lag en liet vervolgens het stukje zien en horen met de woordvoerder op de persconferentie die de grondeigenaar (boer) de schuld gaf.

Uiteraard kan deze boer zijn gelijk wel halen. Voor de veiligheidsregio maakt het niet uit, ze kunnen volstaan met een excuus + bos bloemen, als de boer het over de klippen wil jagen een civiele zaak; uiteindelijk moet de veiligheidsregio zorgen voor een rectificatie echter zal het NOS Journaal, net als andere landelijke media, dit nieuws niet meer brengen.

We mogen trots zijn op die betrouwbare overheid.


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Citaat van: oma link=msg=1462508 date=1479826310

Uiteraard kan deze boer zijn gelijk wel halen. Voor de veiligheidsregio maakt het niet uit, ze kunnen volstaan met een excuus + bos bloemen, als de boer het over de klippen wil jagen een civiele zaak; uiteindelijk moet de veiligheidsregio zorgen voor een rectificatie echter zal het NOS Journaal, net als andere landelijke media, dit nieuws niet meer brengen.

We mogen trots zijn op die betrouwbare overheid.

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/170556/Boer-Stavenga-Eerst-publiekelijke-excuses-dan-een-oplossing-zoeken

Citaat

'Ik heb burgemeester Michels en de directeur van ProRail laten weten dat ik eerst een publiek excuus wil hebben. Dan stel ik me ook weer constructief op om een oplossing te zoeken. Zoals we altijd gedaan hebben'.

Melkveehouder Willem Stavenga is nog steeds boos op de gemeente Winsum en ProRail. Hij vindt dat hij ten onrechte de schuld krijgt van het treinongeluk omdat hij zou dwarsliggen om zijn grond beschikbaar te stellen voor een veilige spoorwegovergang.

Proces vertraagd
Volgens Stavenga hebben juist ProRail en de gemeente het proces vertraagd. 'Ik ben ten onrechte neergezet als een op geld beluste boer', zegt hij


Ik denk dat de boer ook nog een punt heeft wanneer er een onteigeningsprocedure wordt gestart.
Al met al ontzettend dom gespeeld van de Gemeente en ProRail.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Waarom kunnen die treinen niet stapvoets een onbewaakte overweg passeren? Tot het opgelost is?
Dat legt de druk waar die hoort, bij de veroorzaker....


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Panigale link=msg=1462521 date=1479833014
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/170556/Boer-Stavenga-Eerst-publiekelijke-excuses-dan-een-oplossing-zoeken

Ik denk dat de boer ook nog een punt heeft wanneer er een onteigeningsprocedure wordt gestart.
Al met al ontzettend dom gespeeld van de Gemeente en ProRail.

Wat is er tegen om er een bewaakte overgang van te maken ?
De gemeente en Porail proberen gewoon zoals het meestal gaat als het te laat is de boer de zwarte piet toe te spelen.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: Panigale link=msg=1462501 date=1479817804
...

Mijn ziens is dit weer een goed voorbeeld, dat betrokken partijen als de Gemeente en Prorail eigenlijk binnen een aantal uur naar het ongeval al bezig waren met het schoonvegen van hun straatje...

Het is toch rond uit belachelijk dat op een overweg waar in 2 jaar tijd 3x een zwaar ongeval heeft plaats gevonden er geen budget is om een spoorwegovergang te beveiligen.....

Misschien moeten we ook eens kijken naar de chauffeur die de trein aan de ZIJKANT heeft geraakt en voetbalveld aan ruimte heeft om een trein te zien aankomen. We leggen nou wel de schuld bij ProRail, maar de werkelijke oorzaak  het niet kijken van de bestuurder, om welke reden dan ook is(hoor ik daar telefoon 998765) is de hoofdoorzaak en niet de onbeveiligde overgang, de chauffeur had er toch tegen aangereden als er van alles stond, anders raak je een trein niet aan de zijkant....
Als ik ProRail en/of Arriva was zou ik alles verhalen op de verzekering van het transportbedrijf/chauffeur... En was ik het OM dan ging de bestuurder op voor zware mishandeling en poging tot doodslag en artikel 5.  

Opgeblazen media weer....


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Citaat van: Bollie link=msg=1462694 date=1479917951
Misschien moeten we ook eens kijken naar de chauffeur die de trein aan de ZIJKANT heeft geraakt en voetbalveld aan ruimte heeft om een trein te zien aankomen. We leggen nou wel de schuld bij ProRail, maar de werkelijke oorzaak  het niet kijken van de bestuurder, om welke reden dan ook is(hoor ik daar telefoon 998765) is de hoofdoorzaak en niet de onbeveiligde overgang, de chauffeur had er toch tegen aangereden als er van alles stond, anders raak je een trein niet aan de zijkant....
Als ik ProRail en/of Arriva was zou ik alles verhalen op de verzekering van het transportbedrijf/chauffeur... En was ik het OM dan ging de bestuurder op voor zware mishandeling en poging tot doodslag en artikel 5.  

Opgeblazen media weer....

De vrachtwagen bestuurde veroorzaakt een ongeluk, bedoel... dat is zo klip en klaar als een klontje...
De vraag is alleen als deze spoorweg overgang niet al eerder had moeten worden aangepast, het verleden heeft laten zien dat er gemakkelijk ongelukken gebeuren.
Het is dus de vraag als de wegbeheerder hier helemaal vrij uit in gaat, immers moet een wegbeheerder zorg dragen voor een verantwoorde verkeersituatie.
Hoe je het ook wil bekijken, 3 zware ongelukken in 2 jaar tijd laat gewoon zien dat deze overgang een risico geval is.

Ik ken de situatie ter plekke heel goed; door laagstaande zon en of een hele grote kans op mist rij je als bestuurder soms blind de overgang op. De vraag is dus, waarom geen signalering? Een rode lamp en een bel (zoals heel veel spoorovergangen zonder bomen hebben) hadden vermoedelijk alle ongelukken kunnen voorkomen.

Let wel, dit ontslaat de bestuurders niet van hun verantwoordelijkheid, maar ook ProRail heeft hier een verantwoordelijkheid. De vrachtwagen is overigens vol in de vlak geraakt (op een stoot kussen en daarna omgeslagen tegen de zijkant aan. Wanneer je het dus letterlijk ziet was de vrachtwagen dus eerder bij de overgang dan de trein.