Innovatie politiehelikopters

Auteur Topic: Innovatie politiehelikopters  (gelezen 6639 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Gepost op: 19 november 2016, 04:07:56
Politiehelikopters worden in Nederland ingezet bij o.a. achtervolgingen bij ernstige misdrijven, Search & Rescue en rellen. Nederland heeft totaal acht politiehelikopters. Namelijk zes stuks Eurocopter EC-135, en twee stuks AgustaWestland. De thuisbasis van deze politiehelikopters is in principe Schiphol, maar de heli's worden soms ook elders gestationeerd.

Ik stel voor, dat de politieheli's met hun bemanning permanent veel meer verspreid worden gestationeerd dan nu. Dat verkort namelijk hun aanvliegtijd bij ernstige misdrijven, en bij een eventuele terroristische aanslag. Dat zal vermoedelijk leiden tot een grotere effectiviteit.
 
Reserveonderdelen en heli-monteurs kunnen, zo nodig snel worden vervoerd tussen de verspreide basisstations met auto's of politiehelikopters. De extra kosten van die verspreiding kunnen worden betaald door bijvoorbeeld één of twee van de zes Eurocopters te verkopen. Of door heel hoge boetes op te leggen aan criminele veelplegers, of door andere maatregelen, die geld of besparingen opleveren.

Ik stel voor, dat de twee AgustaWestland heli's worden gestationeerd op Schiphol en vliegveld Eindhoven. De zes Eurocopters kunnen worden gestationeerd op Schiphol, vliegveld Eindhoven, Rotterdam Airport, vliegveld Hilversum, vliegveld Hoogeveen, en vliegveld Breda. Er kan ook worden gekozen voor militaire vliegbases.

Lijst van civiele en militaire vliegvelden in Nederland:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_vliegvelden_in_Nederland


Ik stem links.


marsmello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
  • Werkzaam in de burgerluchtvaart.
Reactie #1 Gepost op: 19 november 2016, 21:20:59
Er komt meer bij het afhandelen van een helikopter kijken dan alleen een stuk gras of asfalt.

Je moet 24/7 technici beschikbaar hebben, een tankdienst, een beveiligde hangar waar de heli's in staan en ga zo maar door.
Misschien dat Eindhoven en Groningen nog een legitieme optie zijn maar de kosten hiervan wegen niet op tegen de ''voordelen'' als die er al zouden zijn.

Lekker laten staan op Schiphol dus.

Het lijkt mij een interessantere ontwikkeling om te kijken of er niet een taak van de politieheli overgezet kan worden naar drones.
Nu word een EC135 ingezet om overzichtsfoto's te maken bij een ontspoorde trein, nu begrijp ik heel goed dat het handig is dat er goed overzicht is bij een rampgebied maar moet hier een politiehelikopter a 4000-5000 euro per uur voor worden ingezet? Kan volgens mij prima gedaan worden met een goede kwaliteits drone.

In Suffolk Engeland, werd er voor 250 uur helikopter inzet 800.000 pond afgetikt. Inmiddels zijn daar al verschillende korpsen gestart met droneprojecten.

Het kan dus wel anders!


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #2 Gepost op: 19 november 2016, 21:37:51
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1462154 date=1479524876
Politiehelikopters worden in Nederland ingezet bij o.a. achtervolgingen bij ernstige misdrijven, Search & Rescue en rellen. Nederland heeft totaal acht politiehelikopters. Namelijk zes stuks Eurocopter EC-135, en twee stuks AgustaWestland. De thuisbasis van deze politiehelikopters is in principe Schiphol, maar de heli's worden soms ook elders gestationeerd.

Ik stel voor, dat de politieheli's met hun bemanning permanent veel meer verspreid worden gestationeerd dan nu. Dat verkort namelijk hun aanvliegtijd bij ernstige misdrijven, en bij een eventuele terroristische aanslag. Dat zal vermoedelijk leiden tot een grotere effectiviteit.
 
Reserveonderdelen en heli-monteurs kunnen, zo nodig snel worden vervoerd tussen de verspreide basisstations met auto's of politiehelikopters. De extra kosten van die verspreiding kunnen worden betaald door bijvoorbeeld één of twee van de zes Eurocopters te verkopen. Of door heel hoge boetes op te leggen aan criminele veelplegers, of door andere maatregelen, die geld of besparingen opleveren.

Ik stel voor, dat de twee AgustaWestland heli's worden gestationeerd op Schiphol en vliegveld Eindhoven. De zes Eurocopters kunnen worden gestationeerd op Schiphol, vliegveld Eindhoven, Rotterdam Airport, vliegveld Hilversum, vliegveld Hoogeveen, en vliegveld Breda. Er kan ook worden gekozen voor militaire vliegbases.

Lijst van civiele en militaire vliegvelden in Nederland:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_vliegvelden_in_Nederland

Waarom zou je zowel een AgustaWestland en een EC-135 op Eindhoven en een EC-135 in Breda? Waar jij ze wilt neerzetten heb je voor Limburg nog ruim 20 minuten aanvliegtijd terwijl je in Tilburg binnen enkele minuten 3 heli's ter plaatse zou kunnen hebben.

Ja, het zou praktischer zijn qua inzetbaarheid als je de heli's zou kunnen verdelen over het land. Maar je zult zoveel meer mensen moeten aannemen (piloten, technici e.d.) dat dat hele voordeel teniet gedaan wordt door de gigantische kostenpost: Zoals Marsmello al aangeeft wegen de kosten niet op tegen de (mogelijke) voordelen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #3 Gepost op: 19 november 2016, 21:54:09
Citaat van: marsmello link=msg=1462212 date=1479586859
Er komt meer bij het afhandelen van een helikopter kijken dan alleen een stuk gras of asfalt. Je moet 24/7 technici beschikbaar hebben, een tankdienst, een beveiligde hangar waar de heli's in staan en ga zo maar door. Misschien dat Eindhoven en Groningen nog een legitieme optie zijn maar de kosten hiervan wegen niet op tegen de ''voordelen'' als die er al zouden zijn. Lekker laten staan op Schiphol dus.

Het lijkt mij een interessantere ontwikkeling om te kijken of er niet een taak van de politieheli overgezet kan worden naar drones. Nu word een EC135 ingezet om overzichtsfoto's te maken bij een ontspoorde trein, nu begrijp ik heel goed dat het handig is dat er goed overzicht is bij een rampgebied maar moet hier een politiehelikopter a 4000-5000 euro per uur voor worden ingezet? Kan volgens mij prima gedaan worden met een goede kwaliteits drone.

In Suffolk Engeland, werd er voor 250 uur helikopter inzet 800.000 pond afgetikt. Inmiddels zijn daar al verschillende korpsen gestart met droneprojecten. Het kan dus wel anders!

Ik ben sowieso voor een intensieve inzet van drones door de politie: vliegtuigjes buiten de bebouwde gebieden en multicopters binnen bebouwde gebieden. Hierbij kan ook gebruik worden gemaakt van onbetaalde en zeer ervaren vrijwilligers.

De politie kan drones gebruiken voor bijvoorbeeld video-documentatie van ernstige verkeersongelukken. En een onbemande multicopter is ook ideaal om een park, tuinengebied of bedrijfsterrein te doorzoeken op een vluchtende verdachte.

Is er weleens een berekening gepubliceerd van meer verspreide standplaatsen voor politieheli's? Als zes standplaatsen voor politieheli's in Nederland te duur zou zijn, moeten er minimaal drie verspreide standplaatsen komen, lijkt me. Als daarbij wordt gekozen voor militaire luchtmachtbases, kunnen de aanwezige militairen de bewaking op zich nemen. Ook brandstof is daar vast wel te regelen. En misschien staat daar wel een hangar leeg.

Als er bijvoorbeeld op een Waddeneiland of in een andere uithoek van ons land een terroristische aanslag wordt gepleegd, moet er snel gereageerd kunnen worden door veiligheidseenheden met helikopters. Zo nodig ook door militaire commando's met luchtmachthelikopters. Laten we leren van bijvoorbeeld de aanslag van Anders Breivik in Noorwegen, waarbij alles mis ging bij de Noorse politie. Ook een terroristische aanslag geeft hoge kosten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aanslagen_in_Noorwegen_2011
Ik stem links.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #4 Gepost op: 19 november 2016, 21:54:48
Je zal veel moeten investeren in bemanning en technici als je 24/7 door het hele land extra helikopters beschikbaar wil hebben. Je kan dat geld beter investeren om meer agenten op straat te krijgen. Niet alleen voorkom je daarmee misdrijven, maar zorg je er ook voor dat een gebied eerder dicht staat wat de ontsnappingskans verkleint. Al zou de helikopter maar 5 minuten moeten vliegen, in veel gebieden is dat meer dan genoeg om enkele kilometers verder te geraken en daarmee het potentiële zoekgebied enorm vergroten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #5 Gepost op: 19 november 2016, 22:27:38
Citaat van: DiNozzo link=msg=1462216 date=1479588888
Je zal veel moeten investeren in bemanning en technici als je 24/7 door het hele land extra helikopters beschikbaar wil hebben. Je kan dat geld beter investeren om meer agenten op straat te krijgen. Niet alleen voorkom je daarmee misdrijven, maar zorg je er ook voor dat een gebied eerder dicht staat wat de ontsnappingskans verkleint. Al zou de helikopter maar 5 minuten moeten vliegen, in veel gebieden is dat meer dan genoeg om enkele kilometers verder te geraken en daarmee het potentiële zoekgebied enorm vergroten.

De politiehelikopters zullen niet altijd permanent inzetbaar zijn, wegens onderhoud. Op luchtmachtbases en civiele vliegvelden zijn mogelijk al regelmatig helikopter-technici aanwezig. Mogelijk kunnen zij ook worden ingezet voor het onderhoud van de politiehelikopters.

De kosten van een dubbel omheinde en stevige helikopter-hangar met een alarmsysteem zijn betrekkelijk laag, vergeleken bij de zeer hoge kosten van een politiehelikopter.

Mogelijk zijn er helikopterpiloten te vinden, die ook het veel voorkomende onderhoud van de helikopter kunnen uitvoeren. Dat kan de kosten drukken. En tijdens wachttijden kunnen ze bijvoorbeeld instructievideo's bekijken, of real live meekijken en mee zoeken via internet met de videobeelden van andere politiehelikopters.
Ik stem links.


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Reactie #6 Gepost op: 19 november 2016, 22:37:18
Wanneer men het wenselijk acht worden heli's al tijdelijk op andere vliegvelden gezet. Dit gebeurd meestal bij grote evenementen zoals een NSS waar heli's elkaar aflossen. Een aantal vliegvelden uit je lijstje vallen af door zaken als ontbrekende navigatie faciliteiten en aanwezig van brandweer.
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #7 Gepost op: 19 november 2016, 23:29:45
Ik had begrepen dat er al helikopters op de vliegvelden Volkel en Rotterdam staan. Dat staat ook op https://www.politie.nl/themas/helikopter-boven-mijn-huis.html#alinea-title-waar-zijn-de-helikopters-gestationeerd


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Reactie #8 Gepost op: 19 november 2016, 23:47:46
Citaat van: voske83 link=msg=1462224 date=1479594585
Ik had begrepen dat er al helikopters op de vliegvelden Volkel en Rotterdam staan. Dat staat ook op https://www.politie.nl/themas/helikopter-boven-mijn-huis.html#alinea-title-waar-zijn-de-helikopters-gestationeerd

Dat zijn de meest gebruikte velden om naar toe te gaan ja (hebben beiden ook een Lifeliner staan). Maar wat ik eerder zei, ze staan er niet vast maar doorgaans voor een korte periode.
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


marsmello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
  • Werkzaam in de burgerluchtvaart.
Reactie #9 Gepost op: 20 november 2016, 00:02:11
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1462218 date=1479590858
De politiehelikopters zullen niet altijd permanent inzetbaar zijn, wegens onderhoud. Op luchtmachtbases en civiele vliegvelden zijn mogelijk al regelmatig helikopter-technici aanwezig. Mogelijk kunnen zij ook worden ingezet voor het onderhoud van de politiehelikopters.

De kosten van een dubbel omheinde en stevige helikopter-hangar met een alarmsysteem zijn betrekkelijk laag, vergeleken bij de zeer hoge kosten van een politiehelikopter.


Op Groningen Airport Eelde is kort geleden een hangar omgebouwd om geschikt te zijn voor het herbergen van een traumahelikopter (De lifeliner 4) dit was een kostbaar proces in tijd en zeker ook in geld. Gaan we voor een paar ton per hangar investeren zodat een politieheli 10 minuter eerder op locatie is?
Ik zie als burger liever dat ze het geld investeren in andere delen van de politieorganisatie.

Tevens kunnen de technici van de lifeliners niet ingezet worden voor het onderhoud van de politieheli's en vice versa.
Het onderhouden van deze heli's is een dagtaak omdat ze bijna altijd vliegen.

En om even terug te komen op je Breivik-scenario, de DSI kan een prima inzet doen met de Agusta Westland op een waddeneiland mocht dat nodig zijn.
Kwestie van poppetjes oppikken en doorvliegen naar de plek van inzet.

Zo dus: https://www.youtube.com/watch?v=N4hNrVLLFfc