Innovatie politiehelikopters

Auteur Topic: Innovatie politiehelikopters  (gelezen 6617 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #10 Gepost op: 20 november 2016, 00:47:01
Citaat van: marsmello link=msg=1462227 date=1479596531
Op Groningen Airport Eelde is kort geleden een hangar omgebouwd om geschikt te zijn voor het herbergen van een traumahelikopter (De lifeliner 4) dit was een kostbaar proces in tijd en zeker ook in geld. Gaan we voor een paar ton per hangar investeren zodat een politieheli 10 minuter eerder op locatie is? Ik zie als burger liever dat ze het geld investeren in andere delen van de politieorganisatie.

Misschien kan er een hangar worden gebouwd op luchtmachtbasis Volkel, die veel goedkoper is dan een paar ton. Of misschien is er nog plek over in een bestaande hangar van militaire heli's. Als een politiehelikopter gestationeerd is op bijvoorbeeld vliegbasis Volkel, kan hij wel regelmatig naar Schiphol voor groot onderhoud.

Citaat van: marsmello link=msg=1462227 date=1479596531
En om even terug te komen op je Breivik-scenario, de DSI kan een prima inzet doen met de Agusta Westland op een waddeneiland mocht dat nodig zijn. Kwestie van poppetjes oppikken en doorvliegen naar de plek van inzet.


Het oppikken van een bemanning door een helikopter kost extra tijd. En ik vind het wél een groot nadeel, als een politiehelikopter pas na drie kwartier arriveert bij een terroristische aanslag met machinegeweren in een verre provincie, of voor opsporing of achtervolging van zeer gevaarlijke criminelen, enz. Want dan heeft het meestal weinig zin meer.
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #11 Gepost op: 21 november 2016, 19:45:10
Citaat van: marsmello link=msg=1462227 date=1479596531
Tevens kunnen de technici van de lifeliners niet ingezet worden voor het onderhoud van de politieheli's en vice versa. Het onderhouden van deze heli's is een dagtaak omdat ze bijna altijd vliegen.

De trauma-heli en de politiehelikopters zijn allebei van type Eurocopter EC-135. Dat kan voordelen geven voor het onderhoud, als ze dezelfde standplaatsen hebben.

Een geschikte verspreiding van vier standplaatsen is mogelijk als volgt: Schiphol, Rotterdam Airport, vliegveld Teuge (bij Apeldoorn), en vliegbasis Volkel (NO-Brabant).
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #12 Gepost op: 21 november 2016, 21:15:01
Kunnen er bij een terroristische actie in Nederland ook direct luchtmachthelikopters worden ingezet? En kunnen die overal snel ter plaatse komen?

Dat kan volgens mij nodig zijn, om te voorkomen, dat uiterst gevaarlijke terroristen ontsnappen, of een groot aantal mensen doodschieten, of bijvoorbeeld een kerncentrale verwoesten, of andere vitale doelen aanvallen.

Ik denk dat Nederland nog veel te weinig voorbereid is op terrorisme, doordat veel Nederlanders ten onrechte denken, dat een grote terroristische aanslag in Nederland zeer onwaarschijnlijk is.
Ik stem links.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #13 Gepost op: 22 november 2016, 00:31:26
Het lijkt me logisch dat daar geen uitspraken over gedaan gaan worden.

Er liggen protocollen hoe en welke bijzondere eenheden ingezet gaan worden bij een aanslag. Er is de afgelopen jaren daarin veel verandert.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #14 Gepost op: 22 november 2016, 01:13:33
Citaat van: DiNozzo link=msg=1462461 date=1479771086
Het lijkt me logisch dat daar geen uitspraken over gedaan gaan worden.

Er liggen protocollen hoe en welke bijzondere eenheden ingezet gaan worden bij een aanslag. Er is de afgelopen jaren daarin veel verandert.

Ik heb er begrip voor, dat we terroristen niet wijzer willen maken op dit gebied. Maar in elk geval, gezien de ontwikkelingen van de afgelopen jaren in West Europa op het gebied van terrorisme, vind ik dat in extreme situaties militairen overal in ons land binnen tien minuten moeten kunnen ingrijpen, met helikopters.
Ik stem links.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #15 Gepost op: 22 november 2016, 02:43:43
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1462463 date=1479773613
Ik heb er begrip voor, dat we terroristen niet wijzer willen maken op dit gebied. Maar in elk geval, gezien de ontwikkelingen van de afgelopen jaren in West Europa op het gebied van terrorisme, vind ik dat in extreme situaties militairen overal in ons land binnen tien minuten moeten kunnen ingrijpen, met helikopters.

Je bent je bewust van het feit dat hiervoor (zo snel berekend) ongeveer 50 helikopterhavens met bemanning, helikopters (en support zoals brandweer) beschikbaar moeten zijn? En dan heb ik het alleen maar over de opstijg en aanvliegtijd. Instap en alarm tijd zijn niet toegevoegd. Instaptijd ook niet. Als je dat meerekend heb je waarschijnlijk het dubbele aantal helikopters nodig.

Het is leuk dat je zegt wat voor ideeën je hebt. Het is wel fijn als je eerst nadenkt over wat je zegt.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


@Tom

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #16 Gepost op: 22 november 2016, 12:08:47
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1462440 date=1479759301
Ik denk dat Nederland nog veel te weinig voorbereid is op terrorisme, doordat veel Nederlanders ten onrechte denken, dat een grote terroristische aanslag in Nederland zeer onwaarschijnlijk is.

Waar baseer jij op dat we onvoldoende voorbereid zijn op terrorisme?

De meeste Nederlanders hebben geen idee wat er allemaal speelt, en wat hier tegen gedaan wordt.

Tenzij jij een (geheime) functie bekleedt waardoor je je uitspraak hierboven kunt rechtvaardigen, vind ik het nogal een gewaagde uitspraak.

Daarnaast weet ik niet uit welk potje jij denkt het geld te halen, maar al die helikopters stand-by kun je vergeten.  :-X


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #17 Gepost op: 22 november 2016, 21:05:12
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1462464 date=1479779023
Je bent je bewust van het feit dat hiervoor (zo snel berekend) ongeveer 50 helikopterhavens met bemanning, helikopters (en support zoals brandweer) beschikbaar moeten zijn? En dan heb ik het alleen maar over de opstijg en aanvliegtijd. Instap en alarm tijd zijn niet toegevoegd. Instaptijd ook niet. Als je dat meerekent heb je waarschijnlijk het dubbele aantal helikopters nodig.

Ik denk dat vijftig heli-havens daarvoor niet nodig zijn. Extra heli-havens voor de luchtmacht kunnen worden betaald, door elders op ons leger te bezuinigen. Bijvoorbeeld bij artillerie, straaljagers en fregatten.

Laten we een deel van ons leger inzetten tegen terrorisme in Nederland. Onder ander met pantserwagens en gevechtshelikopters rond kerncentrales en andere kwetsbare vitale doelen.

Dat vind ik verstandig, omdat de kans op terrorisme in Nederland nu heel reëel is. Dat lijkt me waarschijnlijker, dan dat we ons moeten verdedigen tegen een vijand die massaal met tanks en straaljagers ons land binnen valt, en die we minstens een dag van te voren zien aankomen.
Ik stem links.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #18 Gepost op: 22 november 2016, 21:44:59
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1462578 date=1479845112
Ik denk dat vijftig heli-havens daarvoor niet nodig zijn. Extra heli-havens voor de luchtmacht kunnen worden betaald, door elders op ons leger te bezuinigen. Bijvoorbeeld bij artillerie, straaljagers en fregatten.

Laten we een deel van ons leger inzetten tegen terrorisme in Nederland. Onder ander met pantserwagens en gevechtshelikopters rond kerncentrales en andere kwetsbare vitale doelen.

Dat vind ik verstandig, omdat de kans op terrorisme in Nederland nu heel reëel is. Dat lijkt me waarschijnlijker, dan dat we ons moeten verdedigen tegen een vijand die massaal met tanks en straaljagers ons land binnen valt, en die we minstens een dag van te voren zien aankomen.

Nog meer bezuinigen op defensie? We hebben al geen noemenswaardige artillerie, straaljagers en zeevaartuigen meer door alle bezuinigingen. Laat staan manschappen. Op dit moment werken "maar" 60.000 mensen waarvan er maar 41.900 militair zijn (op ruim 17 miljoen inwoners in dit land en een landsoppervlakte van 41.543 vierkante kilometer). (bron defensie. Deze zijn verdeeld over 18.859 die bij de landmacht werken, 9.156 bij de marine, 8.077 bij de luchtmacht en 5.846 bij de Kmar. Bron oppervlakte)

Ofwel: minder als 1 militair per vierkante kilometer al. En dan wil je er nog meer op bezuinigen? Daarnaast: Hoe ga je Limburg "beveiligen"? Want Limburg heeft geen militair vliegveld of helihaven. Enige militair terrein hier waar een heli mag/kan landen is de NAVO basis in Brunssum.

Een terrorist laat zich echt niet tegenhouden door een tank of gevechtshelikoper wat 24/7 rondhangt ergens. Zo laat je ze wel direct zien wat de zwakke plekken zijn, waar ze ons moeten raken.

En ja, kans op een terroristische aanslag is reel ja, maar weet jij wat er allemaal achter de schermen is geregeld hiertegen? Ik niet. Dus kom maar hier op terug:

Citaat van: @Tom link=msg=1462495 date=1479812927
Waar baseer jij op dat we onvoldoende voorbereid zijn op terrorisme?

De meeste Nederlanders hebben geen idee wat er allemaal speelt, en wat hier tegen gedaan wordt.

Tenzij jij een (geheime) functie bekleedt waardoor je je uitspraak hierboven kunt rechtvaardigen, vind ik het nogal een gewaagde uitspraak.

Daarnaast weet ik niet uit welk potje jij denkt het geld te halen, maar al die helikopters stand-by kun je vergeten.  :-X
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #19 Gepost op: 22 november 2016, 21:58:35
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1462585 date=1479847499
Nog meer bezuinigen op defensie? We hebben al geen noemenswaardige artillerie, straaljagers en zeevaartuigen meer door alle bezuinigingen. Laat staan manschappen. Op dit moment werken "maar" 60.000 mensen waarvan er maar 41.900 militair zijn (op ruim 17 miljoen inwoners in dit land en een landsoppervlakte van 41.543 vierkante kilometer). (bron defensie. Deze zijn verdeeld over 18.859 die bij de landmacht werken, 9.156 bij de marine, 8.077 bij de luchtmacht en 5.846 bij de Kmar. Bron oppervlakte)

We kunnen de bestaande militaire deels anders inzetten, net als in Brussel en Parijs bijvoorbeeld gebeurt. Wat heb ik aan 42 duizend militairen met fregatten en straaljagers, als er voor mijn neus tientallen mensen worden neergeschoten bij een evenement?
Ik stem links.