Innovatie politiehelikopters

Auteur Topic: Innovatie politiehelikopters  (gelezen 6668 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #20 Gepost op: 22 november 2016, 22:09:53
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1462578 date=1479845112
Ik denk dat vijftig heli-havens daarvoor niet nodig zijn.

Waarom niet?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #21 Gepost op: 22 november 2016, 22:21:01
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1462592 date=1479848993
Waarom niet?
Veel militaire heli's hebben een kruissnelheid van boven de 250 km per uur.
Ik stem links.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #22 Gepost op: 22 november 2016, 22:33:04
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1462589 date=1479848315
We kunnen de bestaande militaire deels anders inzetten, net als in Brussel en Parijs bijvoorbeeld gebeurt. Wat heb ik aan 42 duizend militairen met fregatten en straaljagers, als er voor mijn neus tientallen mensen worden neergeschoten bij een evenement?

Je hebt de geluiden uit Frankrijk ook meegekregen? Zowel de politie als defensie staan op knappen door de roosterdruk. De kosten zijn torenhoog en het ziekteverzuim is groot.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #23 Gepost op: 22 november 2016, 22:44:39
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1462589 date=1479848315
We kunnen de bestaande militaire deels anders inzetten, net als in Brussel en Parijs bijvoorbeeld gebeurt. Wat heb ik aan 42 duizend militairen met fregatten en straaljagers, als er voor mijn neus tientallen mensen worden neergeschoten bij een evenement?

Nogmaals aan jou de vraag Frank, eerder vanuit @Tom nu vanuit mij: Waar baseer jij op dat we onvoldoende voorbereid zijn op terrorisme? Ook jij en ik hebben maar half in de gaten wat er speelt bij bepaalde eenheden en wat zij doen tegen terrorisme. Of heb je informatie doordat je een (geheime) functie bekleed? Het is een heel erg gewaagde uitspraak.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


marsmello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
  • Werkzaam in de burgerluchtvaart.
Reactie #24 Gepost op: 22 november 2016, 23:26:49
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1462594 date=1479849661
Veel militaire heli's hebben een kruissnelheid van boven de 250 km per uur.

Je kan nog zo'n snelle heli hebben je blijft een hoge reactietijd houden.
Voor het geld dat je kwijt bent aan meerdere standplaatsen van helikopters kan je beter de gewone agent uitrusten met betere bewapening.
Zij blijven toch de ''first responders'' maar goed dit is Nederland en hier zijn vuurwapens eng.  98uiye
Het kan wel anders: https://www.youtube.com/watch?v=aJiSIwZ3_eM&feature=youtu.be&t=45s


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #25 Gepost op: 23 november 2016, 17:50:11
Citaat van: DiNozzo link=msg=1462596 date=1479850384
Je hebt de geluiden uit Frankrijk ook meegekregen? Zowel de politie als defensie staan op knappen door de roosterdruk. De kosten zijn torenhoog en het ziekteverzuim is groot.

De politie kan volgens mij juist sterk worden ontlast, door ondersteuning van militairen met een aanvullende politieopleiding. Daarbij kan bijvoorbeeld tweeduizend man van de Nederlandse infanterie worden overgeplaatst naar de Marechaussee.

Overbelasting van militairen, die worden ingezet voor bewaking van burgerdoelen tegen terrorisme, kan volgens mij worden voorkomen. Dat kan bijvoorbeeld door voldoende militairen in te zetten voor die taken, door hen te laten samenwerken in teams van veilige grootte (bijvoorbeeld vier militairen in plaats van twee), met voldoende munitie, en met hoogwaardige uitrusting en voertuigen, door de militaire ambities en het aantal militaire oefeningen en buitenlandse missies van het leger te verminderen, door de militairen genoeg rustdagen en werkpauzes te geven, en door hen voldoende aangepaste training te geven op deze specifieke civiele taken.

Ook kan het helpen als de werksfeer onderling goed is, als de interne organisatie goed is geregeld, en als de samenwerking en communicatie met de politie goed verloopt. En als de burgers goed worden geďnformeerd over de redenen van militairen in het straatbeeld.

Uiteindelijk lijkt het me zwaarder als een militair betrokken is bij hevige gevechten in een oorlogssituatie, dan dat hij surveilleert in Parijs tegen de dreiging van terrorisme, dat daar incidenteel voorkomt.

Ik vind dat er in Nederland te krampachtig wordt vermeden, om militairen te laten samenwerken met de politie, in de strijd tegen zware misdaad en terrorisme. En dat geldt ook voor de inzet van militaire helikopters, om weer terug te keren naar het thema van dit topic.
Ik stem links.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #26 Gepost op: 23 november 2016, 21:46:50
Dus je wilt van de 41.000 militairen die we al krap-aan hebben in dit land er nog meer zich laten bezighouden met politietaken? En ipv in groepjes van 2 militairen groepjes van 4 op pad te sturen betekend dus dat je het dubbele aantal militairen nodig hebt. Of maar de helft van de groepjes die zichtbaar aanwezig kunnen zijn. Maar daarnaast, voldoende munitie (wat is voldoende?), hoogwaardige uitrusting en voertuigen: waar ga je dit van betalen? Er is geen geld voor defensie in dit land! Er kan niet zo even een geldboompje geplant worden waar ze even paar miljoen af plukken...

Waar baseer jij het op dat defensie niet durft samen te werken met politie in de terrorismebestrijding?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,328
Reactie #27 Gepost op: 25 november 2016, 19:29:13
Citaat van: marsmello link=msg=1462212 date=1479586859
Er komt meer bij het afhandelen van een helikopter kijken dan alleen een stuk gras of asfalt.

Je moet 24/7 technici beschikbaar hebben, een tankdienst, een beveiligde hangar waar de heli's in staan en ga zo maar door.
Misschien dat Eindhoven en Groningen nog een legitieme optie zijn maar de kosten hiervan wegen niet op tegen de ''voordelen'' als die er al zouden zijn.

Lekker laten staan op Schiphol dus.

Het lijkt mij een interessantere ontwikkeling om te kijken of er niet een taak van de politieheli overgezet kan worden naar drones.
Nu word een EC135 ingezet om overzichtsfoto's te maken bij een ontspoorde trein, nu begrijp ik heel goed dat het handig is dat er goed overzicht is bij een rampgebied maar moet hier een politiehelikopter a 4000-5000 euro per uur voor worden ingezet? Kan volgens mij prima gedaan worden met een goede kwaliteits drone.

In Suffolk Engeland, werd er voor 250 uur helikopter inzet 800.000 pond afgetikt. Inmiddels zijn daar al verschillende korpsen gestart met droneprojecten.

Het kan dus wel anders!
Schot voor de boeg: de ontwikkeling van drones zou wel eens het einde kunnen zijn van de inzet van (zeker) de EC 135'ers; binnen elke eenheid zo'n toestel stationeren en je hebt op veel kortere termijn een overzicht vanuit de lucht tegen aanzienlijk lagere kosten....