BLAUW TALENT - Werving & Selectie Politie Utrecht

Auteur Topic: BLAUW TALENT - Werving & Selectie Politie Utrecht  (gelezen 15411 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Erdikoss

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #20 Gepost op: 23 november 2016, 09:58:47
Bedankt allemaal, ik zou jullie op de hoogte houden van hoe het maandag is verlopen. Mocht ik gaan deelnemen aan het traject zal ik jullie er alles over vertellen over hoe ik het heb ervaren. Ik snap de frustratie's wel, wederzijds gun ik jullie de selectieprocedure te halen. Daarnaast kan ik jullie wel begrijpen dat misschien mensen met een ander komaf voorrang krijgen op zo'n traject wat voor mij in een positieve zin valt en voor jullie in het negatieve omdat we allemaal gelijk behandeld zouden moeten worden. Lets go!  098uo


Sheppard

  • Aspirant Hoofdagent eenheid Limburg
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 215
Reactie #21 Gepost op: 23 november 2016, 17:15:23
Citaat van: Erdikoss link=msg=1462641 date=1479891527
Bedankt allemaal, ik zou jullie op de hoogte houden van hoe het maandag is verlopen. Mocht ik gaan deelnemen aan het traject zal ik jullie er alles over vertellen over hoe ik het heb ervaren. Ik snap de frustratie's wel, wederzijds gun ik jullie de selectieprocedure te halen. Daarnaast kan ik jullie wel begrijpen dat misschien mensen met een ander komaf voorrang krijgen op zo'n traject wat voor mij in een positieve zin valt en voor jullie in het negatieve omdat we allemaal gelijk behandeld zouden moeten worden. Lets go!  098uo

Dit 'soort discriminatie' mag door middel van de wet. In de selectieprocedure mogen bepaalde eisen worden gesteld of gehanteerd welke te maken hebben met positieve of negatieve discriminatie, indien dit van belang is bij de functie. Wat de politie doet mag dus, anders had een rechter allang anders geoordeeld.
Succes en doe er je voordeel mee !


Tomk93

  • Brigadier
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 103
Reactie #22 Gepost op: 23 november 2016, 17:22:48
Citaat van: Sheppard link=msg=1462690 date=1479917723
Dit 'soort discriminatie' mag door middel van de wet. In de selectieprocedure mogen bepaalde eisen worden gesteld of gehanteerd welke te maken hebben met positieve of negatieve discriminatie, indien dit van belang is bij de functie. Wat de politie doet mag dus, anders had een rechter allang anders geoordeeld.
Succes en doe er je voordeel mee !

Als dit het geval zou zijn bij de selectie van de beste resultaten was het toch net iets anders geweest. Nu heb je in principe een kandidaat die niet voldoet aan de landelijke norm voor hoofdagent en hier wordt door middel van een trucje gezorgd voor een hogere score.


Sheppard

  • Aspirant Hoofdagent eenheid Limburg
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 215
Reactie #23 Gepost op: 23 november 2016, 17:32:36
Citaat van: Tomk93 link=msg=1462695 date=1479918168
Als dit het geval zou zijn bij de selectie van de beste resultaten was het toch net iets anders geweest. Nu heb je in principe een kandidaat die niet voldoet aan de landelijke norm voor hoofdagent en hier wordt door middel van een trucje gezorgd voor een hogere score.

Dus les krijgen is een trucje?  ;)
Ik snap wat je bedoelt. Ligt eraan hoe je het interpreteert :)


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #24 Gepost op: 23 november 2016, 17:41:07
Citaat van: Sheppard link=msg=1462690 date=1479917723
Dit 'soort discriminatie' mag door middel van de wet. In de selectieprocedure mogen bepaalde eisen worden gesteld of gehanteerd welke te maken hebben met positieve of negatieve discriminatie, indien dit van belang is bij de functie.
Kun je me vertellen waar je dit vandaan hebt? Welke wet?

Het is volgens mij algemeen bekend dat je in bijv. het bedrijfsleven een zwangere vrouw niet op basis van zwangerschap mag afwijzen. Of een vrouw überhaupt niet aannemen omdat die 'zwanger kunnen worden'. Ook mag je mensen niet afwijzen op hun culturele achtergrond of huidskleur. Dit kan ook in het bedrijfsleven in het belang van de functie zo uitkomen. Zoals eerder aangegeven staat dit in het eerste artikel van onze grondwet. De wet waar alle andere wetten aan getoetst worden.
Waarom mag de politie dat volgens jou wel?


Sheppard

  • Aspirant Hoofdagent eenheid Limburg
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 215
Reactie #25 Gepost op: 23 november 2016, 18:22:48
Citaat van: Proost link=msg=1462700 date=1479919267
Kun je me vertellen waar je dit vandaan hebt? Welke wet?

Het is volgens mij algemeen bekend dat je in bijv. het bedrijfsleven een zwangere vrouw niet op basis van zwangerschap mag afwijzen. Of een vrouw überhaupt niet aannemen omdat die 'zwanger kunnen worden'. Ook mag je mensen niet afwijzen op hun culturele achtergrond of huidskleur. Dit kan ook in het bedrijfsleven in het belang van de functie zo uitkomen. Zoals eerder aangegeven staat dit in het eerste artikel van onze grondwet. De wet waar alle andere wetten aan getoetst worden.
Waarom mag de politie dat volgens jou wel?

Artikel 7:646 lid 2 Bw.
Een zwangere vrouw is inderdaad een van de uitzonderingen( artikel 7:646 lid 3).


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #26 Gepost op: 23 november 2016, 19:47:56
Citaat van: Sheppard link=msg=1462709 date=1479921768
Artikel 7:646 lid 2 Bw.
Een zwangere vrouw is inderdaad een van de uitzonderingen( artikel 7:646 lid 3).
Gaat dit niet enkel over het geslacht van de sollicitant? Bijv. (wat voorheen zo was) geen vrouwen bij het korps mariniers ivm de zwaarte van de functie etc.


Sheppard

  • Aspirant Hoofdagent eenheid Limburg
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 215
Reactie #27 Gepost op: 23 november 2016, 19:58:11
Citaat van: Proost link=msg=1462722 date=1479926876
Gaat dit niet enkel over het geslacht van de sollicitant? Bijv. (wat voorheen zo was) geen vrouwen bij het korps mariniers ivm de zwaarte van de functie etc.

Klopt. Ik heb mij verkeken met betrekking tot het artikel. Ik weet wel dat het mag. Ik zal gaan zoeken en er op terugkomen!


Sheppard

  • Aspirant Hoofdagent eenheid Limburg
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 215
Reactie #28 Gepost op: 23 november 2016, 20:04:37
Citaat van: Proost link=msg=1462722 date=1479926876
Gaat dit niet enkel over het geslacht van de sollicitant? Bijv. (wat voorheen zo was) geen vrouwen bij het korps mariniers ivm de zwaarte van de functie etc.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gelijke-behandeling-op-het-werk/vraag-en-antwoord/mag-een-werkgever-onderscheid-maken-tussen-sollicitanten

Er staat geen artikel bij. Het komt vanuit de jurisprudentie. Op www.rechtspraak.nl kun je dat verder uitzoeken :)


Bris.

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #29 Gepost op: 23 november 2016, 20:05:59
Is er bekend dat het 100℅ om zijn culturele achtergrond gaat? Misschien is de rest van de klas wel gewoon Nederlands.. Ze hebben hem gewoon gekozen en andere niet. Ik zou er niet te veel over nadenken.

En voor mensen die moeite hebben met cognitieve testen, op internet is veel hulp materiaal te vinden. Mocht iemand zich zorgen maken 😉