Opleiding assistent ALS

Auteur Topic: Opleiding assistent ALS  (gelezen 30460 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Draco

  • Anesthesioloog i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #10 Gepost op: 30 november 2018, 12:40:39
Ik heb de WEBSITE eens doorgeplozen en verbaas me nogal over wat ze daar leren.
- "medicatie optrekken" en een "infuus klaarmaken" Volgens mij zijn dit voorbehouden handelingen die gewoon onder de wet BIG vallen en dus alleen door een arts of verpleegkundige gedaan mogen worden. Medicatiefouten in het ziekenhuis komt helaas al vaak voor, laat staan dat iets verkeerd verdund wordt door een leek met een cursus.  
- "monitor aansluiten"  hoe vaak heb ik al wel niet een raar ecg voorbij zien komen door wat later bleek dat de rode en gele lead verkeerd om zaten doordat een verpleegkundige die dit weinig doet het even door elkaar haalde. Laat staan als je dit een enkele keer per jaar doet
- "oropharyngeale tube inbrengen". Ik mag hopen dat ze daarmee een guedell bedoelen...  volgens mij kan je beter een goede chinlift of stabiele zijligging aanleren. Een te kleine of te grote guedell duwt de tong juist naar achteren
- "spullen klaarleggen voor intubatie" hoevaak intubeert de ambulance uberhaubt nog, ik zie ze meestal met een larynxmasker of igel op de SEH verschijnen (kan per regio wel verschillen denk ik). En moet een leek dan in de tassen van de ambulance gaan graaien om spullen te zoeken?

Kortom, deze cursus begeeft zich op het randje van wat uberhaubt volgens de wet is toegestaan en geeft weinig nut voor de praktijk. Volgens mij kun je je als ehbo'er veel beter richten op het gebied waar jullie echt van belang zijn: de zichtbaarheid op het evenemententerrein, het eerste contact met zieken/gewonden, adequate EHBO bij de kleine ongevallen, en als er dan iemand echt ziek/gewond is, doe dan waar je goed in bent: BLS/stabiele zijligging, zorg dan voor goede communicatie en duidelijke overdracht met de verschillende diciplines (ehbopost, beveiliging, ambulance, politie) en creeer ruimte voor de ambulance, houd toeschouwers op afstand.  Dit is waar de kracht van EHBO'ers ligt. Als je hier goed in wordt beteken je veel meer voor de slachtoffers/patiënten en help je de ambulance veel beter dan dat je via zo'n soort cursus een soort surrogaatverpleegkundige probeert te worden. En wil je echt meer, doe dan een (deeltijd) opleiding tot verpleegkundige en ga op een SEH/IC werken (daar staan ze op t moment te springen om nieuwe mensen)


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #11 Gepost op: 30 november 2018, 15:44:48
Geheel met u eens Draco. Van de zotte dat cursussen worden aangeboden die geheel buiten de grenzen liggen van een eerstehulpverlener.
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #12 Gepost op: 30 november 2018, 17:48:06
Ik begrijp de strekking van uw verhaal en ben het daar voor een groot deel mee eens. Echter staan er een aantal onjuistheden in. Zie het vetgedrukte hieronder.


Ik heb de WEBSITE eens doorgeplozen en verbaas me nogal over wat ze daar leren.
- "medicatie optrekken" en een "infuus klaarmaken" Volgens mij zijn dit voorbehouden handelingen die gewoon onder de wet BIG vallen en dus alleen door een arts of verpleegkundige gedaan mogen worden. Dit is onjuist, het zijn risicovolle handelingen binnen de wet BIG. Daarnaast wordt dit dagelijks gedaan door niet BIG-geregistreerden zoals ambulancechauffeurs, doktersassistenten, tandartsassistenten, VIG'er etc.Medicatiefouten in het ziekenhuis komt helaas al vaak voor, laat staan dat iets verkeerd verdund wordt door een leek met een cursus.  Nu scheer je een hoop niet-BIG geregistreerden over 1 kam
- "monitor aansluiten"  hoe vaak heb ik al wel niet een raar ecg voorbij zien komen door wat later bleek dat de rode en gele lead verkeerd om zaten doordat een verpleegkundige die dit weinig doet het even door elkaar haalde. Laat staan als je dit een enkele keer per jaar doet Gelukkig zijn er de afgelopen jaren geen medische missers geweest bij bijvoorbeeld artsen die dingen dagdagelijks doen, toch? 8)
- "oropharyngeale tube inbrengen". Ik mag hopen dat ze daarmee een guedell bedoelen...  volgens mij kan je beter een goede chinlift of stabiele zijligging aanleren. Een te kleine of te grote guedell duwt de tong juist naar achteren
- "spullen klaarleggen voor intubatie" hoevaak intubeert de ambulance uberhaubt nogpak LPA8.1 erbij en dan zie je dat intubatie met een ET-tube nog steeds voorkeur nummer 1 is, dat veel AVP'ers er onvoldoende bekwaam in zijn is een andere discussie, ik zie ze meestal met een larynxmasker of igel op de SEH verschijnen (kan per regio wel verschillen denk ik). En moet een leek dan in de tassen van de ambulance gaan graaien om spullen te zoeken?Hoe spannend is het om het intubatietasje open te leggen, De laryngoscoop te pakken, het lampje te checken en aan te geven aan de AVP of arts. Wij hebben het hier over een evenementensetting. Niet over de straat.

Kortom, deze cursus begeeft zich op het randje van wat uberhaubt volgens de wet is toegestaan en geeft weinig nut voor de praktijk. Volgens mij kun je je als ehbo'er veel beter richten op het gebied waar jullie echt van belang zijn: de zichtbaarheid op het evenemententerrein, het eerste contact met zieken/gewonden, adequate EHBO bij de kleine ongevallen, en als er dan iemand echt ziek/gewond is, doe dan waar je goed in bent: BLS/stabiele zijligging, zorg dan voor goede communicatie en duidelijke overdracht met de verschillende diciplines (ehbopost, beveiliging, ambulance, politie) en creeer ruimte voor de ambulance, houd toeschouwers op afstand.  Dit is waar de kracht van EHBO'ers ligt. Als je hier goed in wordt beteken je veel meer voor de slachtoffers/patiënten en help je de ambulance veel beter dan dat je via zo'n soort cursus een soort surrogaatverpleegkundige probeert te worden. En wil je echt meer, doe dan een (deeltijd) opleiding tot verpleegkundige en ga op een SEH/IC werken (daar staan ze op t moment te springen om nieuwe mensen)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #13 Gepost op: 30 november 2018, 19:29:02
…..Hoe spannend is het om het intubatietasje open te leggen......

De reactie op de monitor is nietszeggend. Er zijn altijd uitzonderingen/fouten te benoemen.. Feit is dat ervaring kan behoeden voor fouten.
* ff cru *

Je bedoelde het in een andere setting... maar ik zie dit soort cursussen inderdaad in het rijtje van 'spanning(zoekers)', of zelfs 'kijk eens wat ik allemaal kan en weet-types'.
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


Draco

  • Anesthesioloog i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #14 Gepost op: 1 december 2018, 21:20:22
Daarnaast wordt dit dagelijks gedaan door niet BIG-geregistreerden zoals ambulancechauffeurs, doktersassistenten, tandartsassistenten, VIG'er etc

Scherp opgemerkt RemRoof  ;) Wat ik zei is inderdaad iets te kort door de bocht. Doktersassistenten en de rest van het rijtje mogen inderdaad medicatie klaarmaken, maar de wet BIG stelt weldegelijk eisen hieraan. Zij vallen namelijk onder de niet-zelfstandig bevoegde beroepsoefenaren en deze moeten zich bekwaam tonen door middel van opleidingseisen, bijscholing, toetsing en moeten routine en ervaring behouden door deze handelingen regelmatig uit te voeren. Interessant artikeltje hierover


Wij hebben het hier over een evenementensetting. Niet over de straat.
In evenementhulpverlening is spullen klaarleggen inderdaad niet zo spannend, maar weet iemand hoe vaak wordt er in de evenemenhulpverlening geintubeerd voordat de ambulance de hulpverlening heeft overgenomen?  :)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #15 Gepost op: 2 december 2018, 13:23:56
Hangt er waarschijnlijk vanaf aan wie je het vraagt. De mensen van deze cursus zullen beweren dat het wekelijks gebeurd.....


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #16 Gepost op: 2 december 2018, 21:06:02
Binnen de ambulance zorg wordt heel erg gewerkt volgens het CRM principe. Dat betekend o.a. dat je je materiaal kent, of sterker nog blind kan pakken. Dit betekend dat je de spullen door en door kent, vooraf op een bepaalde manier controleert en een van de punten die dat sterker maakt is er dagelijks mee werken.

Als je intubatie materiaal als voorbeeld neemt, (voorkeursdevice van de meeste RAV's is tegenwoordig de i-Gel overigens), wordt niet veel gebruikt. Het aantal intubaties is, afhankelijk van de persoon en regio etc, op jaarbasis soms op één hand te tellen. Het is dus van enorm belang dat je de materialen ként. Ambulance chauffeurs hebben de spullen i.i.g. dagelijks in hun handen en trainen een aantal maal per jaar met de spullen. Dat krijg je met deze cursus niet voor elkaar. Ik zou al niet graag op een evenement staan maar als ik er sta wil ik daar met een chauffeur staan, niets minder dan dat.

Ook het optrekken van medicatie, wat heel simpel klinkt, is een groter dingetje. Als je niet regelmatig ampullen breekt, infuussystemen vult etc. is het een hele klus. De chauffeurs hebben hier op de ambulance academie heel wat vrije uurtjes ingestoken omdat je hier handig in moet zijn. Met een aantal evenementen per jaar, waarop je misschien één of twee ampullen breekt en optrekt o.i.d. kun je nooit gelijk zo ervaren zijn als een chauffeur.

Laatste hardop vraag, is een assistent-ALS een gekwalificeerde dubbel check als het gaat om het toedienen van medicatie?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #17 Gepost op: 5 december 2018, 20:05:11


Laatste hardop vraag, is een assistent-ALS een gekwalificeerde dubbel check als het gaat om het toedienen van medicatie?

Goede vraag, ik gok van niet, en ook al zouden ze het leren, het is een cursus bedacht door een ijverig commercieel EHBO bedrijfje. Als er iets mis gaat en jij komt als verpleegkundige voor het tuchtcollege, verwacht je dan dat de medicatie door een assistent-ALS door het tuchtcollege geaccepteerd zou worden?


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #18 Gepost op: 6 december 2018, 22:04:46
Goede vraag, ik gok van niet, en ook al zouden ze het leren, het is een cursus bedacht door een ijverig commercieel EHBO bedrijfje. Als er iets mis gaat en jij komt als verpleegkundige voor het tuchtcollege, verwacht je dan dat de medicatie door een assistent-ALS door het tuchtcollege geaccepteerd zou worden?

Organisaties mogen zelf bepalen wanneer iemand gekwalificeerd is om te dubbelchecken. Daar zitten geen verplichtingen aan vast vanuit de wet-BIG.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #19 Gepost op: 6 december 2018, 22:41:11
Organisaties mogen zelf bepalen wanneer iemand gekwalificeerd is om te dubbelchecken. Daar zitten geen verplichtingen aan vast vanuit de wet-BIG.

Dus een verpleegkundige kan juridisch gezien iedereen laten dubbelchecken en daar op terugvallen?

Moet je om te dubbelchecken niet ook iets over de werking en dosissen van de medicatie weten? Als een verpleegkundige mij vraagt om te dubbelchecken of er 20 mg adrenaline in een spuit zitten. Moet ik dan alleen kijken of er inderdaad 20 in zit, of moet ik bij dubbelchecken ook aangeven dat 20 wellicht veel te veel is?