Opleiding assistent ALS

Auteur Topic: Opleiding assistent ALS  (gelezen 30483 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #20 Gepost op: 7 december 2018, 11:53:58
Dus een verpleegkundige kan juridisch gezien iedereen laten dubbelchecken en daar op terugvallen?

Moet je om te dubbelchecken niet ook iets over de werking en dosissen van de medicatie weten? Als een verpleegkundige mij vraagt om te dubbelchecken of er 20 mg adrenaline in een spuit zitten. Moet ik dan alleen kijken of er inderdaad 20 in zit, of moet ik bij dubbelchecken ook aangeven dat 20 wellicht veel te veel is?

Dubbel controleren moet altijd aan de hand van het medicatievoorschrift. Jij zult dus het medicatievoorschrift moeten lezen en constateren dat daar 1 mg adrenaline op staat in plaats van 20 mg. In situaties waarin geen medicatievoorschrift aanwezig maar medicatie volgens protocol gegeven wordt zal de 2e controleur dus op de hoogte moeten zijn van de indicaties en doseringen. Als op een evenement vijf verschillende soorten medicatie aanwezig is zou de assistent-ALS'er dus op de hoogte moeten zijn van alle vijf de medicijnen, indicaties en gangbare doseringen (= gekwalificeerd zijn). Op een evenement kan ik me niet voorstellen dat daar hele interessante high risk medicatie aanwezig is.


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #21 Gepost op: 7 december 2018, 13:37:40
Dubbel controleren moet altijd aan de hand van het medicatievoorschrift. Jij zult dus het medicatievoorschrift moeten lezen en constateren dat daar 1 mg adrenaline op staat in plaats van 20 mg. In situaties waarin geen medicatievoorschrift aanwezig maar medicatie volgens protocol gegeven wordt zal de 2e controleur dus op de hoogte moeten zijn van de indicaties en doseringen. Als op een evenement vijf verschillende soorten medicatie aanwezig is zou de assistent-ALS'er dus op de hoogte moeten zijn van alle vijf de medicijnen, indicaties en gangbare doseringen (= gekwalificeerd zijn). Op een evenement kan ik me niet voorstellen dat daar hele interessante high risk medicatie aanwezig is.

Opzich klopt dit niet helemaal. Het gaat hier niet om paracetamol, maar om het toedienen van bijvoorbeeld atropine, fentanyl etc. In ieder geval om medicatie die I.V. wordt toegediend. Daarnaast mag een big-geregistreerde geen taken of andere verantwoordelijkheden overdragen aan iemand die hiervoor niet bevoegd of bekwaam is. In mijn ogen houdt dit in dat een ehbo'er niet gevraagd kan worden voor dit soort activiteiten en de vpk daardoor in overtreding is. Een lastige/mooie discussie die misschien pas duidelijkheid krijgt als het mis gaat  :-\.
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #22 Gepost op: 7 december 2018, 16:07:29
Opzich klopt dit niet helemaal. Het gaat hier niet om paracetamol, maar om het toedienen van bijvoorbeeld atropine, fentanyl etc. In ieder geval om medicatie die I.V. wordt toegediend. Daarnaast mag een big-geregistreerde geen taken of andere verantwoordelijkheden overdragen aan iemand die hiervoor niet bevoegd of bekwaam is. In mijn ogen houdt dit in dat een ehbo'er niet gevraagd kan worden voor dit soort activiteiten en de vpk daardoor in overtreding is. Een lastige/mooie discussie die misschien pas duidelijkheid krijgt als het mis gaat  :-\.

IV medicatie is inderdaad een ander verhaal, dat valt namelijk ook onder de High Risk medicatie. Daarbij geldt dat de 2e controleur net zo bekwaam moet zijn als de eerste. Heel officieel houdt dat in dat de 2e controleur het medicijn op de 9 gebruikelijke punten moet controleren (zie het VMS thema High Risk Medicatie). Daar zie ik geen ruimte voor een 'assistent ALS'. Maar wat betreft niet-High Risk medicatie zou het juridisch mogelijk zijn.

Overigens zijn er beroepsmatig zat situaties waar ook High Risk medicatie niet door bekwaam personeel wordt gecontroleerd. Ambulancechauffeurs hebben bijvoorbeeld wel basale kennis van medicatie, maar weten niet van ieder medicijn de indicatie en juiste dosering. Op de OK laat de anesthesiemedewerker regelmatig zijn spuit met ampul aan de operatieassistent zien. Op deze manier wordt er wel gecontroleerd dat het daadwerkelijk het juiste medicijn is, maar in beide gevallen verwittigen de controleurs zich er niet van of de indicatie en dosering wel volgens voorschrift of protocol is. Maar dat is een andere discussie.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #23 Gepost op: 7 december 2018, 20:03:20
... Op een evenement kan ik me niet voorstellen dat daar hele interessante high risk medicatie aanwezig is.

Dat hangt er maar net vanaf welke inzet er geleverd wordt. Als er acute zorg op ambulanceniveau geleverd wordt is er wel degelijk high-risk medicatie aanwezig.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #24 Gepost op: 7 december 2018, 20:06:06
Opzich klopt dit niet helemaal. Het gaat hier niet om paracetamol, maar om het toedienen van bijvoorbeeld atropine, fentanyl etc. In ieder geval om medicatie die I.V. wordt toegediend. Daarnaast mag een big-geregistreerde geen taken of andere verantwoordelijkheden overdragen aan iemand die hiervoor niet bevoegd of bekwaam is. In mijn ogen houdt dit in dat een ehbo'er niet gevraagd kan worden voor dit soort activiteiten en de vpk daardoor in overtreding is. Een lastige/mooie discussie die misschien pas duidelijkheid krijgt als het mis gaat  :-\.

Zeker interessant aangezien een ambulancechauffeur het dan ook niet zou mogen... volgens mij kan een ambuchauffeur of een ander competent persoon prima medicatie optrekken. De controle ligt altijd bij de (functioneel) zelfstandig bevoegde. Deze spuit de medicatie ook in de patiënt. Het vier ogen principe prehospitaal met 2 (functioneel) zelfstandig bevoegden heb ik zelden gezien. Overigens ook niet bij de huisarts of in het ziekenhuis. Gek genoeg wel altijd in de apotheek, maar ook dat zijn geen BIG-geregistreerden.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #25 Gepost op: 7 december 2018, 20:54:16
Zeker interessant aangezien een ambulancechauffeur het dan ook niet zou mogen... volgens mij kan een ambuchauffeur of een ander competent persoon prima medicatie optrekken. De controle ligt altijd bij de (functioneel) zelfstandig bevoegde. Deze spuit de medicatie ook in de patiënt. Het vier ogen principe prehospitaal met 2 (functioneel) zelfstandig bevoegden heb ik zelden gezien. Overigens ook niet bij de huisarts of in het ziekenhuis. Gek genoeg wel altijd in de apotheek, maar ook dat zijn geen BIG-geregistreerden.

Ik besprak toevallig deze casus met mijn vrouw (anesthesiemedewerker), zij noemde de zelfde situatie als apoo, op de OK is het vaak een operatieassistent die de dubbelcheck doet voor de anesthesiemedewerker wanneer er geen anesthesioloog op de OK is. Die kan inderdaad alleen bevestigen of de anesthesiemedewerker het medicijn toedient dat hij/zij zegt toe te dienen.

Overigens zijn anesthesiemedewerkers ook niet altijd BIG-geregistreerd, dus dat maakt het nog interessanter. Aan de andere kant zijn fysiotherapeuten dat weer wel. Die weten echter minder van medicatie af. Dus die BIG-registratie hoeft opzich niet veel te zeggen.

Maar als we terug naar de assistent ALS cursus gaan. Het is een cursus van enkele dagdelen, gegeven door een zeer gemotiveerde docent, met hulp van een verpleegkundige (SEH als ik me niet vergis), niet onder toezicht van bijvoorbeeld een academisch ziekenhuis (wat bij anesthesiemedewerkers wel is), niet op basis van wetenschappelijk onderzoek, dat kan natuurlijk nooit vergeleken worden met de opleiding die een ambulance chauffeur krijgt, het feit dat ze beide niet BIG geregistreerd zijn is waarschijnlijk de enige overeenkomst tussen de twee opleidingen.



Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #26 Gepost op: 8 december 2018, 09:00:03
Ik besprak toevallig deze casus met mijn vrouw (anesthesiemedewerker), zij noemde de zelfde situatie als apoo, op de OK is het vaak een operatieassistent die de dubbelcheck doet voor de anesthesiemedewerker wanneer er geen anesthesioloog op de OK is. Die kan inderdaad alleen bevestigen of de anesthesiemedewerker het medicijn toedient dat hij/zij zegt toe te dienen.

Overigens zijn anesthesiemedewerkers ook niet altijd BIG-geregistreerd, dus dat maakt het nog interessanter. Aan de andere kant zijn fysiotherapeuten dat weer wel. Die weten echter minder van medicatie af. Dus die BIG-registratie hoeft opzich niet veel te zeggen.

Maar als we terug naar de assistent ALS cursus gaan. Het is een cursus van enkele dagdelen, gegeven door een zeer gemotiveerde docent, met hulp van een verpleegkundige (SEH als ik me niet vergis), niet onder toezicht van bijvoorbeeld een academisch ziekenhuis (wat bij anesthesiemedewerkers wel is), niet op basis van wetenschappelijk onderzoek, dat kan natuurlijk nooit vergeleken worden met de opleiding die een ambulance chauffeur krijgt, het feit dat ze beide niet BIG geregistreerd zijn is waarschijnlijk de enige overeenkomst tussen de twee opleidingen.

amen, dat bedoelde ik met mijn post