Verband vervangen hechting

Auteur Topic: Verband vervangen hechting  (gelezen 12495 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Leslieandrew

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Gepost op: 28 november 2016, 18:07:49
Beste forum mensen,

Ik heb gisteren 27-11-2016 een diepe snijwond in mn hand gehad die gehecht is met 5 hechtingen (19:40)
De verpleegster heeft daarna de hechting schoongemaakt en ontsmet. Dan verband eromheen. (Zie foto)
Mijn vraag is dus wanneer moet ik het verband verwisselen? Ik ben 18 en wil geen infectie oplopen. De docter zei dat ik de hechtingen na 12 dagen mag laten verwijderen.

Graag hoor ik van jullie.

Leslie




oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1 Gepost op: 28 november 2016, 18:22:42
Ik zie geen foto.

Wat mij (chirurg) betreft mag je morgen (29-11-2016) ook zonder verband om je hand. Een pleister om te voorkomen dat je met de hechtingen ergens achter blijft haken is voldoende. Je mag dan ook gewoon handen wassen of onder de douche met je wond.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #2 Gepost op: 28 november 2016, 18:39:46
Welkom Leslieandrew,
vervelend dat je een wond heb opgelopen.  Je vraagt om medisch advies. Ik kan je dat niet geven. Omdat ik een leek ben. En anderen op dit forum, die heel kundig zijn, mogen dat eigenlijk ook niet. Want het forumreglement verbied dit.
Een citaat:

Medische zaken: Het vragen van medisch advies omtrent eigen gezondheid en/of ziekte is niet toegestaan.

Gelukkig heb je al antwoord gekregen van iemand. Ik ken "oma" alleen via het forum. Maar ze zegt wel vaak verstandige dingen, juist ook op medisch vlak. Snap je het lastig is om op het forum te checken of iemand echt arts is?

Als zoiets gebeurd kun je bellen met de aanmeldlijn van de spoedpost. En dan je vraag stellen.

Als je de genezing niet vertrouwd, bel dan even met je huisartsenpost. De assistenten daar zien veel meer wonden.
Het is heel gewoon dat je dit soort dingen vergeet te vragen. Door de stress en het gedoe kun je makkelijk een instructie vergeten. Of vergeten een vraag te stellen.
Beterschap...


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #3 Gepost op: 28 november 2016, 18:55:33
Welkom Leslieandrew,
vervelend dat je een wond heb opgelopen.  Je vraagt om medisch advies. Ik kan je dat niet geven. Omdat ik een leek ben. En anderen op dit forum, die heel kundig zijn, mogen dat eigenlijk ook niet. Want het forumreglement verbied dit.
Een citaat:

Medische zaken: Het vragen van medisch advies omtrent eigen gezondheid en/of ziekte is niet toegestaan.

Gelukkig heb je al antwoord gekregen van iemand. Ik ken "oma" alleen via het forum. Maar ze zegt wel vaak verstandige dingen, juist ook op medisch vlak. Snap je het lastig is om op het forum te checken of iemand echt arts is?

Als zoiets gebeurd kun je bellen met de aanmeldlijn van de spoedpost. En dan je vraag stellen.

Als je de genezing niet vertrouwd, bel dan even met je huisartsenpost. De assistenten daar zien veel meer wonden.
Het is heel gewoon dat je dit soort dingen vergeet te vragen. Door de stress en het gedoe kun je makkelijk een instructie vergeten. Of vergeten een vraag te stellen.
Beterschap...

Het mag dan in strijd zijn met het forum reglement, maar Oma geeft correct advies, zoals je dat mag verwachten van een chirurg met indrukwekkend CV.

Als je googled op "richtlijn wondzorg. Evidence-based richtlijn voor de behandeling van wonden met een acute ethiologie in de ketenzorg" kan je in hoofdstuk 4 nalezen dat het advies van Oma correct is.


Leslieandrew

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #4 Gepost op: 28 november 2016, 19:47:49
Citaat van: oma link=msg=1463500 date=1480353762
Ik zie geen foto.

Wat mij (chirurg) betreft mag je morgen (29-11-2016) ook zonder verband om je hand. Een pleister om te voorkomen dat je met de hechtingen ergens achter blijft haken is voldoende. Je mag dan ook gewoon handen wassen of onder de douche met je wond.

bedankt voor uw advies. Zou ik een foto mogen invoegen waar de wond net gehecht was? En de foto met het verband.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 28 november 2016, 19:54:12
Graag gedaan. Uiteraard mag je foto's plaatsen op het forum. Je hoeft hier geen toestemming te vragen om foto's van je eigen hand te posten.

Je moet er wel een waarschuwing bijzetten als het schokkende afbeeldingen zijn. Ik kan niet zo goed tegen bloed.

Je vraag mag gewoon op dit forum omdat je geen medisch advies vraagt over je eigen gezondheid en/of ziekte. Op dit forum beantwoorden we wel vaker vragen over drukverbanden, tourniquets, enz.


Leslieandrew

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #6 Gepost op: 28 november 2016, 20:02:24
Citaat van: oma link=msg=1463534 date=1480359252
Graag gedaan. Uiteraard mag je foto's plaatsen op het forum. Je hoeft hier geen toestemming te vragen om foto's van je eigen hand te posten.

Je moet er wel een waarschuwing bijzetten als het schokkende afbeeldingen zijn. Ik kan niet zo goed tegen bloed.

Je vraag mag gewoon op dit forum omdat je geen medisch advies vraagt over je eigen gezondheid en/of ziekte. Op dit forum beantwoorden we wel vaker vragen over drukverbanden, tourniquets, enz.

Hmm ja 1 afbeelding zit wel bloed bij. de ander alleen het verband.


Leslieandrew

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #7 Gepost op: 28 november 2016, 20:05:19

dit is de foto zonder bloed


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #8 Gepost op: 28 november 2016, 20:07:09
Citaat van: Leslieandrew link=msg=1463543 date=1480359919

dit is de foto zonder bloed

.. en die met bloed?


Leslieandrew

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #9 Gepost op: 28 november 2016, 20:10:52
KAN SCHOKKEND ZIJN