Hulpverlening steeds vaker overtrokken?

Auteur Topic: Hulpverlening steeds vaker overtrokken?  (gelezen 2754 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Eenburger

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Gepost op: 29 november 2016, 16:11:45
Zonder individuele hulpverleners nu persoonlijk te willen krenken/aanvallen zou ik toch graag eens e.e.a. willen opmerken over het doelmatig functioneren van de hulpverlening in Nederland.
Het komt op mij namelijk sterk over alsof er de laatste jaren een complete hulpverleningsindustrie is ontstaan die zichzelf qua omvang geen grenzen meer kan stellen.
Het simpelste ongevalletje/voorval leidt momenteel al tot een kettingreactie van acties, die naar mijn idee vaak zwaar overtrokken/onnodig zijn, de kosten extreem opdrijven, onpraktisch zijn en ook heel veel ergernis veroorzaken.

Als voorbeeld hiervan wil ik aanhalen een ongeval dat op 24-11-16 gebeurde op de A73 t.h.v. Roermond.
Een busje van (een groenteboer?) kantelde door een "x" oorzaak op de autoweg.
Het is spitsuur en de weg zat al reeds overvol vanwege te weinig asfalt.
Het verkeer loopt meteen vast en binnen de kortste keren staat er een enorme file.
In plaats van de weg p.z.s.m. vrij te maken, schakelt de meldkamer v/d politie externe bedrijven in die de autoweg volledig komen afzetten.
Met rijdende afzettingen komen vanuit alle hoeken en gaten externe bedrijven ter plaatse.
Er gaat ook brandweer, politie en ambulance ter plaatse om alles vast te leggen.
Meer dan drie uur is dus de autoweg dus volledig afgesloten geweest voor alle verkeer omdat men bezig was met vastleggingen etc.
Naar de economische schade, de frustratie en ergernis die dit langdurige afsluiten veroorzaakt bij duizenden mensen vraagt niemand.
Drie uur staan automobilisten dus volledig stil vanwege een simpel gekanteld busje...
Geen gewonden, geen chaos, niets!

Het betrof hier dus niet meer dan blikschade, waarbij het naar mijn mening geheel verantwoord zou zijn de weg per direct weer vrij te maken.
Dit vrij maken zou goed kunnen gebeuren met behulp van een ergens centraal op een oplegger opgestelde bulldozer.
Wrak van de weg af duwen naar de berm in en dat 's nachts of op een rustiger tijdstip verder opruimen.
De show die er nu van wordt gemaakt, gedurende het drukste moment van de dag, is echt niet gerechtvaardigd.
Het lijkt wel alsof iedereen een graantje mee wil pikken van het feit dat er een ongeluk gebeurde.
Al die externe bedrijven sturen nl. achteraf hun facturen naar de overheid en krijgen deze betaald.

Naar mijn stellige overtuiging moet de hulpverlening veel pragmatischer te werk gaan in ons overvolle land.




Eenburger

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #2 Gepost op: 29 november 2016, 17:07:36
Ik stel mijzelf de vraag ook al een paar jaar. Volgens mij kan die weg veel sneller vrij dan nu in Nederland.


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #3 Gepost op: 29 november 2016, 17:15:02
Voor een groot deel ben ik het met je eens.
In Nederland is de hulpverlening vastgetimmerd door procedures en commandostructuren.
Procedures en commandostructuren zijn doorgeslagen. Bij kleine incidenten meteen opschalen en allerlei OvD's en H-OvD's erbij halen. Dan raken we verstrikt in "iedere discipline vindt wel iets over de situatie". Tijdrovende overleggen en scenario's volgen.
Aan de onderkant (bij de werklui van de straat) heeft men vooral wegbezuinigd.
Pragmatisch werken of je boeren verstand gebruiken is nu niet meer mogelijk.

En ja: soms moet je verder denken en heb je multidisciplinaire aansturing nodig, maar in de meeste gevallen heb je gewoon handjes en hard werkende mensen nodig die niet lullen maar poetsen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #4 Gepost op: 30 november 2016, 09:48:26
Citaat van: Embalage link=msg=1463721 date=1480436102
Voor een groot deel ben ik het met je eens.
In Nederland is de hulpverlening vastgetimmerd door procedures en commandostructuren.
Procedures en commandostructuren zijn doorgeslagen. Bij kleine incidenten meteen opschalen en allerlei OvD's en H-OvD's erbij halen. Dan raken we verstrikt in "iedere discipline vindt wel iets over de situatie". Tijdrovende overleggen en scenario's volgen.
Aan de onderkant (bij de werklui van de straat) heeft men vooral wegbezuinigd.
Pragmatisch werken of je boeren verstand gebruiken is nu niet meer mogelijk.

En ja: soms moet je verder denken en heb je multidisciplinaire aansturing nodig, maar in de meeste gevallen heb je gewoon handjes en hard werkende mensen nodig die niet lullen maar poetsen.

Niet alle ongevallen, de omstandigheden waaronder en de daarbij benodigde inzet zijn niet allemaal over een kam te scheren maar................
De effectieve aanpak en snelle inzet kunnen opvallend sterk varieren met de verschillende locaties/regios.
Pragmatisch werken en het boerenverstand gebruiken en ook mogen gebruiken moeten weer heel snel mogelijk worden en ook mogelijk worden gemaakt voor de in de regel goedwillende hulpverleners ter plekke. Lullen, handjes schudden, "ervaringen uitwisselen" voortaan graag ergens anders dan op de plek des onheils.


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #5 Gepost op: 30 november 2016, 09:50:29
Niet alle ongevallen, de omstandigheden waaronder en de daarbij benodigde inzet zijn niet allemaal over een kam te scheren maar................
De effectieve aanpak en snelle inzet kunnen opvallend sterk varieren met de verschillende locaties/regios.
Pragmatisch werken en het boerenverstand gebruiken en ook mogen gebruiken moeten weer heel snel mogelijk worden en ook mogelijk worden gemaakt voor de in de regel goedwillende hulpverleners ter plekke. Lullen, handjes schudden, "ervaringen uitwisselen" voortaan graag ergens anders dan op de plek des onheils.

Exact!


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #6 Gepost op: 30 november 2016, 10:01:12
Tja ik ben het grotendeels wel met je eens hoor, ik weet dat ook hulpverleners zich soms dood irriteren aan het lange wachten op de plaats des onheils. Bijvoorbeeld op een takel, schoonmaakbedrijf etc. Ook wij willen graag zsm verder!!

In sommige gevallen ontkomen we er niet aan, veiligheid staat altijd voorop. Maar in andere gevallen kan het vaak wel wat praktischer idd.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #7 Gepost op: 30 november 2016, 11:39:46
Citaat van: silque link=msg=1463863 date=1480496472
Tja ik ben het grotendeels wel met je eens hoor, ik weet dat ook hulpverleners zich soms dood irriteren aan het lange wachten op de plaats des onheils. Bijvoorbeeld op een takel, schoonmaakbedrijf etc. Ook wij willen graag zsm verder!!

In sommige gevallen ontkomen we er niet aan, veiligheid staat altijd voorop. Maar in andere gevallen kan het vaak wel wat praktischer idd.

Versnippering en inefficiency vieren hoogtij zolang er niet een instantie is die het onder dergelijke omstandigheden dwingend voor het zeggen heeft.
Sommige takel en bergingsbedrijven functioneren niet altijd even effectief en snel behalve als het gaat om het maken van omzet en winsten, kan in de praktijk nogal verschillen.(monopolie positie ?)


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #8 Gepost op: 9 december 2016, 21:21:54
Als bij een ongeluk de takel en/of de veegmachine pas besteld wordt als alle papieren zijn ingevuld, sta je idd lang te wachten.....doe dat nou eens gelijk als je aankomt.