BOA schrijft boete uit voor verkeerd geparkeerd politievoertuig

Auteur Topic: BOA schrijft boete uit voor verkeerd geparkeerd politievoertuig  (gelezen 21009 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #20 Gepost op: 30 november 2016, 19:54:06
want ook buiten een noodsituatie heeft de politie een volledige vrijstelling van RVV1990
Ik zou het nog even nalezen want dit klopt niet helemaal. Je kan je beroepen op, maar het wil niet zeggen dat je een volledige vrijstelling hebt.


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #21 Gepost op: 30 november 2016, 23:01:01
Jammer genoeg weer een hoop negatief commentaar op de Boa's zonder dat de commentaargevers wisten wat er aan de hand is. Verzamel eerst alle gegevens en ga niet zomaar negatief commentaar geven.
Er zijn ook genoeg Boa's die vroeger politieagent geweest zijn.
Beetje jammer om weer zoveel negatief commentaar te lezen over Boa's in het algemeen.
In Den Haag bijvoorbeeld werken de Boa's vanuit de politiebureaus, en werken vaak samen met de Politie, o.a. in gemixte koppels. Alle Boa's zijn hier op dezelfde wijze gescreend als de agenten op deze bureaus, enz.
Ik word van een hoop commentaar dat ik hier gelezen heb "ambtelijk bedroefd".  :(


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #22 Gepost op: 30 november 2016, 23:27:44
Citaat van: silque link=msg=1463886 date=1480502154
Er bestaat een grote misvatting over de vrijstellingen van de politie. Ja we hebben een vrijstelling van het RVV, maar dat betekent niet dat de gemeentelijke BOA's niet kunnen schrijven. Zij schrijven in veel gevallen namelijk niet op het RVV maar ze innen gemeentelijke parkeerbelasting, daar heeft de politie geen vrijstelling voor.
Overigens vind ik dat ook erg triest als ze opvallende auto's daarin meenemen, maar goed.

Hoe het in bovenstaande situatie is weet ik overigens niet.
Zou lekker zijn, moet je voordat je gaat reanimeren er eerst even een muntje ingooien...  ^-^
Artikel 4. Vrijstelling

De belasting bedoeld in artikel 2, onderdeel a, wordt niet geheven ter zake van:
(...)
d. ambulances, voertuigen van politie en brandweer voorzover deze voertuigen voor het uitoefenen van de dienst worden gebruikt, mits deze voertuigen als zodanig herkenbaar zijn;
(...)


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #23 Gepost op: 1 december 2016, 00:26:46
Citaat van: Dion link=msg=1464003 date=1480544864
voorzover deze voertuigen voor het uitoefenen van de dienst worden gebruikt
Een ruim begrip maar ik zie hier toch ruimte...  98uiye
Citaat van: Oscar link=msg=1464001 date=1480543261
Jammer genoeg weer een hoop negatief commentaar op de Boa's zonder dat de commentaargevers wisten wat er aan de hand is. Verzamel eerst alle gegevens en ga niet zomaar negatief commentaar geven.
Er zijn ook genoeg Boa's die vroeger politieagent geweest zijn.
Beetje jammer om weer zoveel negatief commentaar te lezen over Boa's in het algemeen.
In Den Haag bijvoorbeeld werken de Boa's vanuit de politiebureaus, en werken vaak samen met de Politie, o.a. in gemixte koppels. Alle Boa's zijn hier op dezelfde wijze gescreend als de agenten op deze bureaus, enz.
Ik word van een hoop commentaar dat ik hier gelezen heb "ambtelijk bedroefd".  :(
Ik kan mij voorstellen dat je je ambtelijk bedroefd voelt maar er zijn erg veel burgers die zich burgerlijk in de maling genomen voelen. De goeden daar gelaten maar er zijn een groot aantal BOA's die communicatief niet sterk zijn, denken dat ze gelijk hebben en eerder iets laten escaleren dan weten te sussen. Ik weet dat de vroegere werknemers van Parkeerbeheer in Amsterdam daar zelfs speciaal in werden getraind. Zolang er, de goede weer daar gelaten, BOA's rondlopen die maar wat graag het bonnenboekje willen trekken maar niet over de juiste kennis beschikken en daardoor (vaak) onterecht de burger een Muldertje aansmeren, zullen de BOA's in het algemeen niet veel respect krijgen.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #24 Gepost op: 1 december 2016, 07:36:45
@oscar,

Mijn excuses, was niet naar de groene BOA's bedoeld of andere BOA's maar type parkeergemeentelijke BOA's. Ik heb al vaker gezegd, doek de BOA's op en school ze om tot Agent eventueel met extra bestuurlijke bevoegdheden afhankelijk van de lokale gemeente. Zo vis je ook de rotte appels (zijn er veel hoor in  domein 1 ;)) eruit en klaar  998765


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #25 Gepost op: 1 december 2016, 10:09:47
Citaat van: RS496 link=msg=1463932 date=1480515416
Maar hoe werkt dat in de praktijk dan? Als jij op een dienst 4 snelheidsboetes en 1 parkeerbon van BOA die z'n quotum moet halen verzamelt moet je ze stuk voor stuk uitleggen bij je leidinggevende..?

Als het goed is maak je alleen overtredingen indien dit noodzakelijk is voor de politietaak; dat betekent dat je ook een mutatie hebt opgemaakt waar je naar kunt verwijzen. Zo simpel is het.

@Dion Thx! waar haal je dat artikel 4 vandaan, want ik zie hem niet als ik op die link klik. Bijzondere is dat ik dit niet verzin, maar dat het een praktijksituatie is waar de bekeuring ook echt is betaald. Ben dus erg benieuwd!!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #26 Gepost op: 1 december 2016, 13:22:05
Maak je van elke keer dat je even snel bijtrekt bij een autootje een mutatie?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #27 Gepost op: 1 december 2016, 13:46:41
Citaat van: silque link=msg=1464040 date=1480583387
@Dion Thx! waar haal je dat artikel 4 vandaan, want ik zie hem niet als ik op die link klik.

Het artikel 4 waarnaar verwezen wordt, komt uit de Verordening Parkeerbelasting 2012 van de Gemeente Wageningen welke als voorbeeld op de website van de VNG staat. De heffing van parkeerbelasting vindt zijn grondslag in Artikel 225 van de Gemeentewet. Het is dus aan de gemeente om te bepalen hoe ze dit vormgeven. Een gemeente stelt hiervoor een verordening op en het is dus ook aan de gemeente zelf of ze wel of geen vrijstellingen voor bijvoorbeeld hulpdiensten opnemen in deze verordening.

Kortom, bij de ene gemeente mag een politieauto wel gebruik maken van de bepaalde parkeerplaatsen en bij de andere gemeente niet.

Neemt niet weg dat het erg flauw is om een opvallend politievoertuig hiervoor te bekeuren. Dit komt de samenwerking tussen politie en gemeentelijk blauw niet ten goede.
Servo Per Amikeco


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #28 Gepost op: 1 december 2016, 20:56:51
Citaat van: silque link=msg=1464040 date=1480583387
Als het goed is maak je alleen overtredingen indien dit noodzakelijk is voor de politietaak; dat betekent dat je ook een mutatie hebt opgemaakt waar je naar kunt verwijzen. Zo simpel is het.

@Dion Thx! waar haal je dat artikel 4 vandaan, want ik zie hem niet als ik op die link klik. Bijzondere is dat ik dit niet verzin, maar dat het een praktijksituatie is waar de bekeuring ook echt is betaald. Ben dus erg benieuwd!!
Ik zie dat ik de verkeerde link heb geplakt, het ging inderdaad om de Verordening Parkeerbelasting 2012 van de Gemeente Wageningen welke als voorbeeld op die site staat.
Ik ben er vanuit gegaan dat het een modelverordening betrof. Naar ik nu zie blijkt dit artikel lang niet in de verordening parkeerbelasting van alle gemeenten te zijn opgenomen.
Mijns inziens een slechte zaak. Voortaan alleen nog buiten parkeervakken parkeren en teren op de vrijstelling RVV?


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #29 Gepost op: 1 december 2016, 21:31:46
Citaat van: Dion link=msg=1464126 date=1480622211
Voortaan alleen nog buiten parkeervakken parkeren en teren op de vrijstelling RVV?
Aan de vrijstelling zijn wel voorwaarden verbonden:
Citaat
het voor een goede uitvoering van deze taken gewenst is, dat aan de politie vrijstelling wordt verleend van de bepalingen van het RVV 1990
Een ruim begrip en ik ben bang dat er niet altijd ruimte is om te teren op de vrijstelling.