BOA schrijft boete uit voor verkeerd geparkeerd politievoertuig

Auteur Topic: BOA schrijft boete uit voor verkeerd geparkeerd politievoertuig  (gelezen 21018 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #40 Gepost op: 2 december 2016, 10:28:02
Citaat van: Bert65 link=msg=1464218 date=1480666393
Ik denk dat het gaat om hoe je de tekst uit je link leest:
Als je op weg bent naar een melding oid en je rijdt door het rode licht, ben je met je taak bezig en maak je gebruik van je vrijstelling. Als je op weg bent naar de Chinees of Turk om een maaltijd te scoren, is de insteek anders oftewel je bent niet actief bezig met je politietaak. Rijd je dan ook door rood? Je maakt dan geen gebruik maar misbruik van de vrijstelling. Ik zie dat ook zo voor wat betreft parkeren. Een excuus aandragen wil niet zeggen dat het juridisch klopt.

Je mag niet door rood rijden onderweg naar de Chinees omdat dit niet nodig is voor de goede uitvoering van de politietaak. Dichtbij parkeren valt wel onder de noodzaak voor de goede uitvoering van de opgedragen politietaak. Als er in mijn werkgebied maar 1 auto vrij is dan is het toch verrekte onhandig dat ik vier minuten langer onderweg ben naar een reanimatie of heterdaad inbraak omdat de auto zo ver weg stond. Ga dat maar uitleggen aan de nabestaanden of slachtoffers.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #41 Gepost op: 2 december 2016, 11:05:10
Kijk, dat bedoel ik nou; het is net wanneer je de vrijstelling gebruikt.


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #42 Gepost op: 3 december 2016, 00:13:32
Toevallig een paar weken geleden een soortgelijk iets meegemaakt. Ik stond samen met mijn collega bij een lijkvinding in een portiekwoning, bovenste etage. Vanaf de straat kon men ons niet direct zien staan. Ik had echter wel zicht op ons opvallende voertuig, die ik netjes in een vak in de betreffende straat had geparkeerd. Uiteraard geen parkeer-ticket gehaald.

Op een gegeven moment kwamen er een aantal parkeerwachters op hun scooters de straat inrijden. Vervolgens zag ik hun stoppen bij onze touran, en een soort PDA oid erbij pakken. Ik dacht eerst nog dat ze ons gezien moesten hebben en een soort van geintje wilde uithalen. Ze konden ons echter niet zien. Eentje begon ons kenteken te scannen, waarop ik naar beneden ben gelopen en op een lichtelijk geirriteerde manier vroeg waar ze mee bezig waren. Ineens wisten ze niet waar ze moesten kijken en reden ze zonder iets te zeggen weg. Op dat moment ben ik weer direct naar boven gelopen, maar later heb ik me nog afgevraagd waarom ik er niet achteraan gegaan ben voor dienstnr's oid.

Zoals hierboven iemand al opmerkte hebben wij in Den Haag een prima relatie met de boa's openbare ruimte die vanuit de bureau's opereren. Deze kennen we ook persoonlijk, dus nooit gezeur. De boa's van parkeerbeheer is echter een ander verhaal, maar laat ik het maar netjes houden.


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #43 Gepost op: 3 december 2016, 11:15:17
Waren degenen bij jullie dienstvoertuig Boa's of Fiscalisten ?
Op de jas van de Boa's staat Handhaving en zitten Boatekens.
Op de jas van de Fiscalisten zitten geen Boatekens en staat Toezicht.
Degenen op de scooters volgen de melding van de eerder voorbij gereden Scanauto op.
Mocht blijken dat het om een politievoertuig gaat,  dan moeten zij ter plaatse komen om de "HIT" van de scanauto te annuleren, zodat er geen Naheffingsaanslag aangemaakt wordt. Dit doen zij door op de Applicatie van hun smartphone in te toetsen dat er geen NHA aangemaakt moet worden. Ik vindt het alleen vreemd dat zij jullie niet te woord gestaan hebben.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #44 Gepost op: 3 december 2016, 11:33:10
Citaat van: Oscar link=msg=1464427 date=1480760117
Waren degenen bij jullie dienstvoertuig Boa's of Fiscalisten ?
Op de jas van de Boa's staat Handhaving en zitten Boatekens.
Op de jas van de Fiscalisten zitten geen Boatekens en staat Toezicht.
Degenen op de scooters volgen de melding van de eerder voorbij gereden Scanauto op.
Mocht blijken dat het om een politievoertuig gaat,  dan moeten zij ter plaatse komen om de "HIT" van de scanauto te annuleren, zodat er geen Naheffingsaanslag aangemaakt wordt. Dit doen zij door op de Applicatie van hun smartphone in te toetsen dat er geen NHA aangemaakt moet worden. Ik vindt het alleen vreemd dat zij jullie niet te woord gestaan hebben.

Gaat dat ook zo bij opvallende voertuigen ?
@Ik had echter wel zicht op ons opvallende voertuig, die ik netjes in een vak in de betreffende straat had geparkeerd. Uiteraard geen parkeer-ticket gehaald.


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #45 Gepost op: 3 december 2016, 13:26:43
Ik weet niet meer of zij Handhaving of Toezicht op hun jas hadden staan. Het waren in ieder geval niet de BOA's van ons bureau, deze ken ik allemaal wel van gezicht. Dit was echt de gemeentelijke parkeerafdeling zeg maar.

Wat ik dan wel vreemd vind, is dat wanneer ik ze aanspreek en vraag wat er aan de hand is, ze dan wegrijden zonder iets te zeggen. Mochten ze inderdaad de handeling uitvoeren die Oscar hier beschrijft, dan kunnen ze dat gewoon uitleggen lijkt me.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #46 Gepost op: 3 december 2016, 13:27:44
Ja. Het scanvoertuig leest alleen het kenteken en niet waar de kentekenplaat op vast zit. Sterker nog: het maakt ook geen onderscheid tussen parkeren en stoppen/stilstaan. Gelukkig komt er bij jullie nog iemand met een scooter langs. In Amsterdam niet en daar krijg je gewoon een naheffing.


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #47 Gepost op: 3 december 2016, 13:35:48
Mocht het inderdaad zo zijn dat alleen de kentekens worden gescand zou het misschien een idee zijn om alle voertuigen in (operationele) dienst bij politie, ambu en brandweer gewoon op te nemen in een database, waarbij deze voertuigen er automatisch worden uitgefilterd. Zelfde idee toepassen bii flitspalen.


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #48 Gepost op: 3 december 2016, 14:54:26
Niet herkenbare auto's van Politie Haaglanden staan in principe al in de database van parkeerbeheer, en zouden geen Hit op moeten leveren bij de scanauto. Soms gaat het wel eens mis bij het scannen en moet er alsnog een scooter ter plaatse gaan kijken. De herkenbare auto's staan niet in die database en moeten handmatig uit het systeem verwijderd worden. Dit is ontstaan in de periode dat er nog uitsluitend op zicht gecontroleerd werd en alle herkenbare auto's van alle diensten door de controleurs werden overgeslagen. Misschien tijd voor de gemeente Den Haag om dit aan te passen.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #49 Gepost op: 3 december 2016, 18:37:02
Citaat van: Oscar link=msg=1464427 date=1480760117
Op de jas van de Boa's staat Handhaving en zitten Boatekens.
Op de jas van de Fiscalisten zitten geen Boatekens en staat Toezicht.

En dit moet de burger ook allemaal weten/snappen?