GRIP 1 Zeer grote brand inzet compagnie (scheepswerf) Veerdam - Aalst 07-12-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand inzet compagnie (scheepswerf) Veerdam - Aalst 07-12-2016  (gelezen 28307 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Thor link=msg=1465413 date=1481204825


Precies.Gewoon veel water en kanonnen en niet al te veel mensen.Hier dus water zat in de buurt en ook GWT ter plaatsen maar waterkanonnen .....?

Meestal wordt een groot gedeelte van het materieel en personeel bij dit soort branden niet ingezet,hier zou trouwens nog nadere studie naar verricht worden aan de hand van eerdere zeer grote branden.
Dit soort bouwsels,als het eenmaal brandt dan is het het afbrandscenario en hier helemaal met jachten erin en dus ook geen deugdelijke brandscheidingen vanwege de afmetingen van de jachten. Alleen overslag naar andere bouwsels proberen te voorkomen met de nodige stralen uit kanonnen of HOE 2000 oid.

Ondertussen de halve streek daar wakker toeteren hele colonnes in de bocht, ook hier des te meer zielen des te meer vreugd.
Ik zou zeggen, ga een brief schrijven naar brandweer nederland en ga even vertellen hoe ze het wel moeten doen. Je bewijst wederom weer het allemaal beter te weten. Ik heb geprobeerd uit te leggen waarom bepaalde acties zo worden gedaan. Ook met de achterliggende gedachtes daarbij. Jammer dat je van dit soort reacties plaatst, komt de inhoud niet ten goede.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Brandstoffen zat in dat soort botenopslagloodsen. Allerlei soorten verven, thinners, plastic boten, aluminium boten, stalen boten met houten interieurs, benzinetanks, gasolietanks, flessengas, zeilen en kleden van kunststof, divers houtwerk, aluminium masten etc. alles vaak vrij dicht op elkaar gezet. Brandscheiding, de theorie, in de praktijk vrijwel onmogelijk vanwege de afmetingen van de boten en daarmee meestal de afmetingen van de kantel/rol/schuifdeuren en als deze al er mochten zijn meestal open blijven of ondeugdelijk blijken te zijn bij een behoorlijke brand.

Als je als brandweer niet direct met een blussing kan beginnen dan is het in de regel een verloren zaak, wat er ook in de loop der tijd ook allemaal naartoe wordt gestuurd.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Thor, bewijst niets. Hij _meent_ het beter te weten.

Wel jammer dat de nadruk en aandacht hier erg ligt op negatieve reacties. En serieuze geïnteresseerden worden 'genegeerd'.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Citaat van: warhamstr link=msg=1465421 date=1481207954
Thor, bewijst niets. Hij _meent_ het beter te weten.

Wel jammer dat de nadruk en aandacht hier erg ligt op negatieve reacties. En serieuze geïnteresseerden worden 'genegeerd'.

Wie geeft hier negatieve reacties aandacht dan? En wie negeert serieuze reactie en hoe gebeurt dat? Een ieder krijgt ruimschoots de gelegenheid zijn deskundige mening te geven.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


guest12562

  • Gast
Citaat van: Thor link=msg=1465413 date=1481204825


Precies.Gewoon veel water en kanonnen en niet al te veel mensen.Hier dus water zat in de buurt en ook GWT ter plaatsen maar waterkanonnen .....?

Meestal wordt een groot gedeelte van het materieel en personeel bij dit soort branden niet ingezet,hier zou trouwens nog nadere studie naar verricht worden aan de hand van eerdere zeer grote branden.
Dit soort bouwsels,als het eenmaal brandt dan is het het afbrandscenario en hier helemaal met jachten erin en dus ook geen deugdelijke brandscheidingen vanwege de afmetingen van de jachten. Alleen overslag naar andere bouwsels proberen te voorkomen met de nodige stralen uit kanonnen of HOE 2000 oid.

Ondertussen de halve streek daar wakker toeteren hele colonnes in de bocht, ook hier des te meer zielen des te meer vreugd.

Ik wil hier wel inhoudelijk op in gaan, want hoe gaan we dit kenbaar maken aan de aanrijdende eenheden en wanneer is het een afbrandscenario of niet?
Hangen we een bordje op de muur van het gebouw? En vanaf welk moment gaat dat in? En als er nou nog iemand binnen is?
Zelf ken ik deze discussies, ze zijn erg lastig.

Ik begrijp wat je bedoelt en als ik zo kijk is een stoplijn creëren de beste optie, dan is het alleen nog even de vraag waar?
Maar het is verdomd lastig om aanrijdend hier al wat mee te doen, anders dan elkaar erop te attenderen, het is continue afwegen wat je verantwoord kan doen en met welke risico's, geeft niet daar ben ik voor opgeleid, maar om dit nu van te voren af te kaderen is lastig, want dan komen er heel wat partijen om de hoek kijken. Eigenaar, investeerders, verzekeraars, gemeente, denk aan de neven effecten, afijn een hele club die er allemaal wat van gaan vinden voordat er überhaupt een pand staat.

Neemt niet weg dat ik het met je eens bent, dat als er dan door eigenaar/gebruiker gekozen is voor het minimale aan veiligheidseisen we heel gauw een stapje terug doen, maar dan kom ik weer met mijn vraag wanneer is dat nu precies, als er een prullenbak binnen in de brand staat?

Zeg het maar!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Breathe link=msg=1465423 date=1481208261
1.Ik wil hier wel inhoudelijk op in gaan, want hoe gaan we dit kenbaar maken aan de aanrijdende eenheden en wanneer is het een afbrandscenario of niet?
Hangen we een bordje op de muur van het gebouw?2. En vanaf welk moment gaat dat in?3.En als er nou nog iemand binnen is?
Zelf ken ik deze discussies, ze zijn erg lastig.

4.Ik begrijp wat je bedoelt en als ik zo kijk is een stoplijn creëren de beste optie, dan is het alleen nog even de vraag waar?
Maar het is verdomd lastig om aanrijdend hier al wat mee te doen, anders dan elkaar erop te attenderen, het is continue afwegen wat je verantwoord kan doen en met welke risico's, geeft niet daar ben ik voor opgeleid, maar om dit nu van te voren af te kaderen is lastig,5. want dan komen er heel wat partijen om de hoek kijken. Eigenaar, investeerders, verzekeraars, gemeente, denk aan de neven effecten, afijn een hele club die er allemaal wat van gaan vinden voordat er überhaupt een pand staat.

6.Neemt niet weg dat ik het met je eens ben, dat als er dan door eigenaar/gebruiker gekozen is voor het minimale aan veiligheidseisen we heel gauw een stapje terug doen, maar dan kom ik weer met mijn vraag wanneer is dat nu precies, als er een prullenbak binnen in de brand staat?

Zeg het maar!

1. Ik heb het hier niet over de eerste aanrijdende voertuigen, neem aan dat die op de hoogte waren van de situatie en op het terrein en in de loods met alle mogelijkheden en onmogelijkheden van dien, maar over het vervolg. Als je in dat soort loodsen er als brandweer in eerste instantie niet snel bij bent dan wordt het heel moeilijk.
2.Afbrandscenario gaat bij dit soort bouwsels in op het moment dat het niet verantwoord wordt geacht om naar binnen te gaan. Ik heb al eerder geschetst wat er allemaal en hoe binnen staat en kan worden verwacht aan brandbaar materiaal.
3.Inderdaad een dilemma.
4.Stoplijn mooi maar inderdaad waar als de vlammen al uit het dak komen en je niet meer naar binnen kan.
5.Jij en ik heb je ondertussen weliswaar op afstand leren kennen als een bekwaam bevelvoerder bent in eerste instantie verantwoordelijk voor jouw personeel en de verdere aanpak van de brand, in dit geval het tegengaan van een verdere branduitbreiding naar aanliggende bouwsels etc. De rest kan geleerdheden verkondigen en schrijven en vooral lekker leuteren, niet op reageren Lena.
6.Minimale veiligheidseisen en wat er allemaal aan brandbaar spul (zoals al eerder geschetst) in de loods aanwezig is zal je zeker kunnen dwingen om een stapje/stap terug te doen. Hier was de toegang naar het terrein, de weg naar het pontje voor max. twee voertuigen, goed en het terrein was redelijk overzichtelijk en toegankelijk.
Ik heb het meegemaakt (o.a. diverse botenstallingen aan de Diemerzeedijk) waar de toegangsweg tot het terrein net breed genoeg was (HND), over de wortels van de bomen, voor de brandweervoertuigen en dat het terrein tussen de houten loodsen in de loop der tijd was vol gezet met boten of een grote houten loods die alleen middels een trap bereikbaar was (De Watergeuzen) en waar je van bovenaf de zeedijk bluswater moest winnen en ook blussen. In o.a. Aalsmeer is het overigens vwb de toegankelijkheid botenloodsen etc. niet veel anders.


Adriaan1988

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 913
Voertuigenlijst Zeer grote brand (Compagnie) + Grip 1 Veerdam Aalst

Tankautospuiten

TS 08-5531 Nederhemert
TS 08-5131 Brakel
TS 08-5231 Gameren
TS 08-5631 Zaltbommel
TS 08-6631 Neerijnen-west
TS 08-6632 Neerijnen-west
TS 08-5331 Maasdriel-oost
TS 08-5332 Maasdriel-oost
TS 08-6231 Geldermalsen
TS 08-2331 Nijmegen-west (WTS) (TP geweest??)
TS 08-5431 Maasdriel-west (WTS)
TS 08-4131 Beneden-Leeuwen (WTS)
TS 08-6232 Geldermalsen (Herbezetting)
TS 08-4431 Druten (Herbezetting)
TS 08-2231 Nijmegen-Noord (Ontsmettingseenheid)  
TS 08-6131 Beesd (Aflossing)

Redvoertuigen Dienstauto`s Dienstbussen Personeels/Materialenwagen

DA-OVD 08-5091 Bommelerwaard
DA-OVD 08-6091 Geldermalsen-Lingewaal-Neerijnen
DA-OVD 08-2091 Nijmegen (Ontsmettingsleider)
DA 08-9013 Gelderland-zuid (Communicatieadviseur COPI)
DA 08-7311/7092 Culemborg (Logistiek)
DA 08-9088 Gelderland-Zuid (Team brandonderzoek)
DA 08-6002 Geldermalsen (Ademluchtgroep)
DB 08-9391 HOVD-AGS West
DB 08-6081 Geldermalsen (Portofonisten)
DB 08-7005 Culemborg (Logistiek)
PM 08-6281 Geldermalsen
PM 08-5681 Zaltbommel (Meetploeg)(9828)
PM 08-6381 Lingewaal-Noord (Meetploeg)(9823)
PM 08-5481 Maasdriel-West
PM 08-4181 Beneden-Leeuwen (HRU 08-9666)
PM 08-2281 Nijmegen-noord (Ontsmettingseenheid)
HV 08-5671 Zaltbommel
HW 08-6651 Neerijen-West
HW 08-8551 Tiel
HW 20-7151 Waalwijk
GM 08-9081 Gelderland-Zuid (Arbeidshygiëne West)
GM 08-9087 Gelderland-Zuid (Arbeidshygiëne Oost)

Haakarmvoertuigen + Bakken

HA 08-2381 + DPH 08-9661 Nijmegen-west (TP Geweest??)
HA 08-9581 + DPH 08-9662 Maasdriel-west
HA 08-9581 + HVH 08-9373 Maasdriel-west (Verlichting)
HA 08-9582 + VZH 08-9083 Beusichem
HA 08-9583 + COH 08-9392 Geldermalsen
HA 08-9585 + DPH 08-9664 Beneden-Leeuwen
HA 08-9586 + SBH 08-9461 Ochten
HA 08-9587 + ABH 08-9082 Beesd/Geldermalsen
HA 08-2381 + GSH 08-9722 Nijmegen-West (Ontsmetting)

Overige + Functienummers

0211 Compagniecommandant District Oost
0315 Plaatsvervangend Compagniecommandant District West
0651 Calamiteiten Coördinator
0113 Adviseur Gevaarlijke Stoffen
9821 Leider Meetploeg Organisatie

Ambulance 08-129
OVD-G 08-802 West

aanvulling en verbeteringen van harte welkom


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Thor link=msg=1465420 date=1481207941
Brandstoffen zat in dat soort botenopslagloodsen. Allerlei soorten verven, thinners, plastic boten, aluminium boten, stalen boten met houten interieurs, benzinetanks, gasolietanks, flessengas, zeilen en kleden van kunststof, divers houtwerk, aluminium masten etc. alles vaak vrij dicht op elkaar gezet. Brandscheiding, de theorie, in de praktijk vrijwel onmogelijk vanwege de afmetingen van de boten en daarmee meestal de afmetingen van de kantel/rol/schuifdeuren en als deze al er mochten zijn meestal open blijven of ondeugdelijk blijken te zijn bij een behoorlijke brand.

Als je als brandweer niet direct met een blussing kan beginnen dan is het in de regel een verloren zaak, wat er ook in de loop der tijd ook allemaal naartoe wordt gestuurd.
Dat zijn zaken die je vooraf al kunt bedenken. Kijk naar het tijdstip van het jaar en je weet dat de kans 100% is dat de loods vol zal staan met boten van groot tot klein. Verven thinners zijn zaken die je overal tegen kunt komen, gasflessen zijn als de eigenaar van de botenloods zijn werk goed doet niet aanwezig. De schepen aan sich zijn niet spannend. Die branden gewoon weg. Je mist in je opsomming wel een ander belangrijk punt. de boten in de loods staan veelal op stalen bokken een eindje van de grond. Staat de boel echt in de gloria is de kans dus groot dat boten omdonderen van hun bok. Daarom alleen al ga je niet meer naar binnen.

En moet je dit soort branden willen blussen? Ik zeg van nee, het gevaar voor brandweermensen is te groot. En we hebben nu eenmaal besloten om niet zo snel meer naar binnen te gaan, zeker niet als er geen personen meer binnen zijn. En dan ga je inderdaad een stoplijn plaatsen, als het even kan op een brandscheiding. En als die er niet is, dan zul je die scheiding zelf op moeten zetten door middel van waterkanonnen. Dat is geheel afhankelijk van de situatie, een snelle blik naar binnen werpen doet  wonderen.

Alleen zul je al wel een plan+ moeten hebben, en van te voren al bedacht moeten hebben dat je eerste strategie niet zal gaan werken. En je dus een nieuwe stoplijn zal moeten opzetten. En je zult een plan++ moeten hebben dat het echt gierend uit de klauw gaat lopen. En daarvoor zul je moeten hebben opgeschaald en je personeel en materieel ter beschikking en ter plaatse moeten hebben. Loopt het uit de hand en moet je dan nog gaan opschalen en wachten op meer materieel en personeel loop je pas achter de feiten aan.

Het is leuk bedacht dat je de waterwinning binnen handbereik hebt, maar je zult er wel fatsoenlijk bij moeten kunnen. En die waterwinplaats zal ook de nodige uren gebruikt moeten kunnen worden. Dus het kan zomaar noodzakelijk zijn dat je je water van verder moet halen, simpelweg omdat je vlakbij niet veilig een waterpunt op kan zetten. Het klinkt lekker simpel veel water meteen in de buurt. Maar als je daar niet veilig kunt werken heb je nog niks. En zul je verderop water moeten gaan winnen.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Citaat van: Thor link=msg=1465445 date=1481212523
ik heb je ondertussen weliswaar op afstand leren kennen als een bekwaam bevelvoerder

Ben jij zelf ook (oud-)brandweerman?


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Bij grote brandcompartimenten/Beheersbaarheid van Brand doen wij (Hollands Midden) dit met behulp van de DBK. We geven het brandveiligheidsconcept van het pand aan. Op basis van slachtoffers of geen slachtoffers, het kwadrantenmodel, lezen van rook enz enz is het dan aan de bevelvoerder en officieren hier op te acteren.

Bij dit pandje en brandje zou ik zeggen aan elke zijde van het pand een waterkanon en de catering ter plaatse laten komen.

Citaat van: Breathe link=msg=1465423 date=1481208261
Ik wil hier wel inhoudelijk op in gaan, want hoe gaan we dit kenbaar maken aan de aanrijdende eenheden en wanneer is het een afbrandscenario of niet?
Hangen we een bordje op de muur van het gebouw? En vanaf welk moment gaat dat in? En als er nou nog iemand binnen is?
Zelf ken ik deze discussies, ze zijn erg lastig.
Zeg het maar!