GRIP 1 Zeer grote brand inzet compagnie (scheepswerf) Veerdam - Aalst 07-12-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand inzet compagnie (scheepswerf) Veerdam - Aalst 07-12-2016  (gelezen 28278 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Maar, ik vind dit nu niet echt antwoorden op mijn (simpel) vraag. Waarom word er niet meer water op zo'n kampvuur gespoten? De bedoeling is toch dat het vuur uit gaat? Houd tegenwoordig wel op bij twee hoogwerkerstralen en wat van die slingerspuiten op de weg. Terwijl er volgens mij heel wat meer capaciteit is als er een GWT opgebouwd is.


guest12562

  • Gast
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1465508 date=1481227650
Bij grote brandcompartimenten/Beheersbaarheid van Brand doen wij (Hollands Midden) dit met behulp van de DBK. We geven het brandveiligheidsconcept van het pand aan. Op basis van slachtoffers of geen slachtoffers, het kwadrantenmodel, lezen van rook enz enz is het dan aan de bevelvoerder en officieren hier op te acteren.

Bij dit pandje en brandje zou ik zeggen aan elke zijde van het pand een waterkanon en de catering ter plaatse laten komen.

Snap ik, maar ik doel meer op beginsituaties of situaties voordat we die kanonnen gaan plaatsen. Het gaat niet om het nu, maar eigenlijk al voordat er überhaupt iets gebeurt. Kunnen we allemaal in computers proppen, maar elke situatie is anders, gelukkig mag ik dat dan bepalen als eerst aankomende.

De discussie is echter als men ervoor kiest bij het bouwen dat men genoegen neemt met het afbrandscenario. Zetten we dan in het DBK dit pand heeft een afbrandscenario, dus we doen alleen een defensieve buitenaanval?
Ik moet er niet aan denken dat er voor mij bepaalt wordt op tekening al dat ik defensief buiten moet in gaan zetten, we zijn toch opgeleid om dit aanrijdend dan wel ter plaatsen te bepalen.

Ik kan me ook niet voorstellen dat de verzekering hierin mee gaat, want dat betekent nogal wat.

Misschien niet het goede topic, maar ik vind dit wel een leuke discussie, omdat dit in heel Nederland wel een dingetje is.
Je kunt je hele gebouw dicht timmeren met veiligheid voorzieningen, maar je kunt het ook niet doen, wat kunnen we aanrijdend hiermee en hoe krijgen we die info tot ons aanrijdend in de korte tijd die we hebben. Ik weet van de programma's die er zijn en die zijn heel mooi en compleet, maar het moet wel functioneel zijn, niet te veel en ook niet je inzet in de weg zitten als je begrijpt wat ik bedoel?


guest12562

  • Gast
Citaat van: warhamstr link=msg=1465509 date=1481228468
Maar, ik vind dit nu niet echt antwoorden op mijn (simpel) vraag. Waarom word er niet meer water op zo'n kampvuur gespoten? De bedoeling is toch dat het vuur uit gaat? Houd tegenwoordig wel op bij twee hoogwerkerstralen en wat van die slingerspuiten op de weg. Terwijl er volgens mij heel wat meer capaciteit is als er een GWT opgebouwd is.

In mijn beleving ook niet altijd de oplossing, soms kun je ook iets gewoon laten afbranden en ervoor kiezen om de volgende loods te beschermen. Soms is uitmaken lastiger en duurt het langer en kun je ook gewoon wachten tot de brandstof op is.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Breathe link=msg=1465510 date=1481229018
Snap ik, maar ik doel meer op beginsituaties of situaties voordat we die kanonnen gaan plaatsen. Het gaat niet om het nu, maar eigenlijk al voordat er überhaupt iets gebeurt. 1.Kunnen we allemaal in computers proppen, maar elke situatie is anders, gelukkig mag ik dat dan bepalen als eerst aankomende.

De discussie is echter als men ervoor kiest bij het bouwen dat men genoegen neemt met het afbrandscenario. Zetten we dan in het DBK dit pand heeft een afbrandscenario, dus we doen alleen een defensieve buitenaanval?
2.Ik moet er niet aan denken dat er voor mij bepaalt wordt op tekening al dat ik defensief buiten moet in gaan zetten, we zijn toch opgeleid om dit aanrijdend dan wel ter plaatsen te bepalen.

3.Ik kan me ook niet voorstellen dat de verzekering hierin mee gaat, want dat betekent nogal wat.

Misschien niet het goede topic, maar ik vind dit wel een leuke discussie, omdat dit in heel Nederland wel een dingetje is.
Je kunt je hele gebouw dicht timmeren met veiligheid voorzieningen, maar je kunt het ook niet doen, wat kunnen we aanrijdend hiermee en hoe krijgen we die info tot ons aanrijdend in de korte tijd die we hebben. Ik weet van de programma's die er zijn en die zijn heel mooi en compleet, maar 4. het moet wel functioneel zijn, niet te veel en ook niet je inzet in de weg zitten als je begrijpt wat ik bedoel?

1.Een zinvolle,praktische ondersteuning middels o.a. de computer is nooit weg maar het moet allemaal wel up-to-date, praktisch, kort en bondig en leesbaar zijn voor de beoogde gebruiker.
2.Dat is afgeleid van de QA/QC etc. handboeken uit de proces en offshore industrie waar als jij er even niet bent een ander het handboek pakt en volgens het handboek precies het zelfde gaat doen.
3.Door wie of wat wordt ge-audit. Je moet het wel goed doen als je eenmaal iets op papier/in de computer etc. zet anders is er geen goedkeuring.
4.Daar kan het nogal eens aan ontbreken.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: warhamstr link=msg=1465509 date=1481228468
Maar, ik vind dit nu niet echt antwoorden op mijn (simpel) vraag. Waarom word er niet meer water op zo'n kampvuur gespoten? De bedoeling is toch dat het vuur uit gaat? Houd tegenwoordig wel op bij twee hoogwerkerstralen en wat van die slingerspuiten op de weg. Terwijl er volgens mij heel wat meer capaciteit is als er een GWT opgebouwd is.

Citaat van: Breathe link=msg=1465511 date=1481229182
In mijn beleving ook niet altijd de oplossing, soms kun je ook iets gewoon laten afbranden en ervoor kiezen om de volgende loods te beschermen. Soms is uitmaken lastiger en duurt het langer en kun je ook gewoon wachten tot de brandstof op is.

Precies, niet blussen zorgt voor
* een betere verbranding, waardoor minder onverbrande rookgassen
* betere pluimstijging van de rook, dus minder overlast in de omgeving,
* snellere verbranding, waardoor de brandweer minder lang ingezet hoeft te worden
* minder wegstromend bluswater, dat milieuschade kan veroorzaken

Door wel te blussen ga je het verbrandingsproces belemmeren en blijf je met meer schade en kosten zitten. Uiteindelijk komt er toch een shovel die de boel glad maakt.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
100+ man oppiepen om niet te blussen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: warhamstr link=msg=1465585 date=1481279657
100+ man oppiepen om niet te blussen.

Ja en nee. In de eerste fase schaal je op en probeer je nog iets te redden. Als dan het moment komt, dat besloten wordt e.e.a. gecontroleerd uit te laten branden, zie je vaak dat er toch nog extra eenheden bijgeroepen worden en dat de aanwezige eenheden gewoon doorgaan met hun taken en niet inrukken. (Als we er eenmaal zijn, willen we ook wat doen en blijven we tot het einde... ")

Neemt niet weg dat er ook eenheden gealarmeerd kunnen worden voor aflossing, afschermen van naastgelegen panden, meetplanorganisatie etc.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Bij brand zet de eerst arriverende autopuit in voor blussing. Afhankelijk van het object en de omvang/ontwikkeling van de brand op inzicht/inschatting van de bevelvoerder wordt vervolgens het verdere circus gemobiliseerd.

Als er duidelijk geen gevaar is voor branduitbreiding het kan het weinig zinvol zijn om verder te gaan met een onbegonnen grote inzet. Aan het onnodig in gevaar brengen van brandweerlieden en het voorkomen van neveneffecten (zoals o.a boven door Fireball omschreven) moet dan de prioriteit worden gegeven.
Het inschatten van het gevaar voor branduitbreiding moet worden gedaan door de bevelvoerder etc. ter plekke.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Fireball link=msg=1465597 date=1481281309
Ja en nee. In de eerste fase schaal je op en probeer je nog iets te redden. Als dan het moment komt, dat besloten wordt e.e.a. gecontroleerd uit te laten branden, zie je vaak dat er toch nog extra eenheden bijgeroepen worden en dat de aanwezige eenheden gewoon doorgaan met hun taken en niet inrukken. (Als we er eenmaal zijn, willen we ook wat doen en blijven we tot het einde... ")

Neemt niet weg dat er ook eenheden gealarmeerd kunnen worden voor aflossing, afschermen van naastgelegen panden, meetplanorganisatie etc.

Het is uiteraard wel iets om eens heel kritisch naar te kijken. Het heeft een hoog amateurgehalte als je mensen die feitelijk overbodig zijn of geacht worden in te rukken ter plaatse blijven hangen omdat ze er toch eenmaal zijn of graag tot het einde willen blijven.

Ik zou het logisch vinden als de (hoofd)officier van de brandweer eist dat iedereen die niet noodzakelijk is vertrekt van de inzetlokatie omdat je als brandweerorganisatie rekenschap moet afleggen aan de belastingbetalende burger. Het is onjuist om je betaalde brandweervrijwilligers betaald brandje tot het einde te laten kijken. Het is juist handelen als je overbodig personeel naar huis stuurt, de vrijwilligers die brandje tot einde willen kijken kunnen vervolgens terug keren naar de inzetlokatie om net als de rest van de burgers achter het afzetlintje te gaan kijken.

Een professionel organisatie doet namelijk niet aan gesubsidieerd ramptoerisme.

Nut en noodzaak van de beroemde meetploegen die op afstand door de wijk lopen met meetbuisjes mag je ook eens kritisch bekijken. Wat meten ze precies op straatniveau op afstand, hoeveel kost de inzet van deze meetploegen op jaarbasis de Nederlandse belastingbetalers, hoe vaak hebben deze meetploegen daadwerkelijke een schadelijk stof in een dodelijke of schadelijke concentratie gemeten waardoor er mensenlevens zijn gered of ernstige gezondheidsschade is voorkomen?