GRIP 1 Zeer grote brand inzet compagnie (scheepswerf) Veerdam - Aalst 07-12-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand inzet compagnie (scheepswerf) Veerdam - Aalst 07-12-2016  (gelezen 28278 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: oma link=msg=1465604 date=1481282426
Het is uiteraard wel iets om eens heel kritisch naar te kijken. Het heeft een hoog amateurgehalte als je mensen die feitelijk overbodig zijn of geacht worden in te rukken ter plaatse blijven hangen omdat ze er toch eenmaal zijn of graag tot het einde willen blijven.

Ik zou het logisch vinden als de (hoofd)officier van de brandweer eist dat iedereen die niet noodzakelijk is vertrekt van de inzetlokatie omdat je als brandweerorganisatie rekenschap moet afleggen aan de belastingbetalende burger. Het is onjuist om je betaalde brandweervrijwilligers betaald brandje tot het einde te laten kijken. Het is juist handelen als je overbodig personeel naar huis stuurt, de vrijwilligers die brandje tot einde willen kijken kunnen vervolgens terug keren naar de inzetlokatie om net als de rest van de burgers achter het afzetlintje te gaan kijken.

Mee eens, maar elk verhaal heeft twee kanten. Enerzijds zijn motivatie en betrokkenheid ook belangrijk. Als een vrijwilliger dan eindelijk een grote brand meemaakt, dan wil hij ook een bijdrage leveren. Zeker in zijn eigen dorp of directe omgeving, waar iedereen elkaar kent. Naar huis gestuurd worden motiveert niet echt. Zie het dan ook maar als realistisch oefenmoment met lage druk en alle andere facetten. Hier doen ze het voor. Altijd paraat staan en elke week oefenen. Dan wil je er ook bij zijn.

Ander punt is beeldvorming en imagoschade. De bekende publieksstraaltjes. Het komt niet goed over als eenheden opruimen en inrukken terwijl aan alle kanten de vlammen er uit slaan en wellicht er ook nog (geaccepteerde) uitbreiding plaatsvindt. Uitleg geven aan de ondernemer wat we als brandweer wel en niet kunnen en het slechte nieuws brengen dat onze mogelijkheden stoppen is nog wel een onderbelicht dingetje. Dan maar liever alles uit de kast halen en laten zien we echt ons best gedaan hebben.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Fireball link=msg=1465609 date=1481285160
Mee eens, maar elk verhaal heeft twee kanten. Enerzijds zijn motivatie en betrokkenheid ook belangrijk. Als een vrijwilliger dan eindelijk een grote brand meemaakt, dan wil hij ook een bijdrage leveren. Zeker in zijn eigen dorp of directe omgeving, waar iedereen elkaar kent. Naar huis gestuurd worden motiveert niet echt. Zie het dan ook maar als realistisch oefenmoment met lage druk en alle andere facetten. Hier doen ze het voor. Altijd paraat staan en elke week oefenen. Dan wil je er ook bij zijn.

Ander punt is beeldvorming en imagoschade. De bekende publieksstraaltjes. Het komt niet goed over als eenheden opruimen en inrukken terwijl aan alle kanten de vlammen er uit slaan en wellicht er ook nog (geaccepteerde) uitbreiding plaatsvindt. Uitleg geven aan de ondernemer wat we als brandweer wel en niet kunnen en het slechte nieuws brengen dat onze mogelijkheden stoppen is nog wel een onderbelicht dingetje. Dan maar liever alles uit de kast halen en laten zien we echt ons best gedaan hebben.

Ik vind het een charmante benadering voor de F-pupillen van de voetbalclub. Deze kinderen moet je gemotiveerd houden door ze op zaterdag even mee te laten spelen tijdens de wedstrijd omdat ze het daar voor doen en daarom elke week hooguit 2 uurtjes trainen.

Als ze gedemotiveerd of depressief worden omdat ze niet worden ingezet bij een grote brand omdat ze niet nodig zijn moet je ze gewoon de tent uit trappen. Het is ook niet de gewoonte een hartchirurg op de OK in te zetten omdat hij spectaculaire ingrepen mooi vindt terwijl hij niet noodzakelijk is om de ingreep te kunnen voltooien.

De brandweer en veiligheidsregio beschikken over een leger PR-mensen, woordvoerders en persvoorlichters. De persvoorlichter krijgt zelfs een speciale auto om met zwaailicht en sirene zijn dringende taak uit te voeren. Ik zou me dus niet veel zorgen maken over de beeldvorming en imagoschade omdat deze communicatiedeskundigen c.q. spin doctors zich nuttig kunnen maken door uit te leggen waarom er brandweereenheden retour gaan terwijl de vlammen nog uit een object slaan.

Ik ben geen PR-juf maar zou de kritische journalisten kunnen uitleggen dat ze niet noodzakelijk zijn ter plaatse en het terugsturen naar de kazerne zorgt dat de brandweerdekking in de regio weer gegarandeerd kan worden. Het is namelijk een slechte zaak als je als brandweerorganisatie de dekking in je eigen regio niet meer kan garanderen en mogelijk afhankelijk gaat worden van aangrenzenden regio's omdat je de vrijwillige brandweermensen die geheel overbodig op kosten van belastingbetalers brandje willen kijken niet naar huis durft te sturen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: oma link=msg=1465604 date=1481282426
Het is uiteraard wel iets om eens heel kritisch naar te kijken. Het heeft een hoog amateurgehalte als je mensen die feitelijk overbodig zijn of geacht worden in te rukken ter plaatse blijven hangen omdat ze er toch eenmaal zijn of graag tot het einde willen blijven.

Ik zou het logisch vinden als de (hoofd)officier van de brandweer eist dat iedereen die niet noodzakelijk is vertrekt van de inzetlokatie omdat je als brandweerorganisatie rekenschap moet afleggen aan de belastingbetalende burger. Het is onjuist om je betaalde brandweervrijwilligers betaald brandje tot het einde te laten kijken. Het is juist handelen als je overbodig personeel naar huis stuurt, de vrijwilligers die brandje tot einde willen kijken kunnen vervolgens terug keren naar de inzetlokatie om net als de rest van de burgers achter het afzetlintje te gaan kijken.

Een professionel organisatie doet namelijk niet aan gesubsidieerd ramptoerisme.

Nut en noodzaak van de beroemde meetploegen die op afstand door de wijk lopen met meetbuisjes mag je ook eens kritisch bekijken. Wat meten ze precies op straatniveau op afstand, hoeveel kost de inzet van deze meetploegen op jaarbasis de Nederlandse belastingbetalers, hoe vaak hebben deze meetploegen daadwerkelijke een schadelijk stof in een dodelijke of schadelijke concentratie gemeten waardoor er mensenlevens zijn gered of ernstige gezondheidsschade is voorkomen?

Het is al geruime tijd doorgedrongen tot de brandweer dat bij grote en zeer grote branden soms een overmacht aan materieel en personeel aanwezig is en dat het ontbreekt aan het georganiseerd toebedelen van taken en dat men(beroeps en vrijwilligers) dan vrij doelloos ter plaatse wat aan het rondscharrelen is/blijft.
Er zou al enige tijd geleden onderzoek door o.a. A-A naar worden gedaan heb ik ergens gelezen maar resultaten van dit onderzoek heb ik nog niet ontdekt.

Het zijn niet alleen vrijwilligers die in soms grote getale worden aangerukt als je bij deze brand op het lijstje ziet hoeveel  aan DA etc wordt gealarmeerd.

Het is aan te bevelen zo min mogelijk personeel op het terrein/in de nabijheid van de brand te hebben en voor de veiligheid en voor het overzicht.
Materieel en personeel wat men achter de hand wil houden op een opstelplaats ergens in de buurt rustig laten afwachten.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Waarom niet iedereen die 'niets' doet een spuit geven dan? Brandweer blust toch?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: warhamstr link=msg=1465619 date=1481292119
Waarom niet iedereen die 'niets' doet een spuit geven dan? Brandweer blust toch?

Het niets beters te doen hebben voldoet niet aan de zorgvuldigheidseisen die we hebben afgesproken, je mag ze alleen een spuit geven zodra er sprake is van uitzichtloos en ondraaglijk lijden.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Citaat van: oma link=msg=1465634 date=1481295704
Het niets beters te doen hebben voldoet niet aan de zorgvuldigheidseisen die we hebben afgesproken, je mag ze alleen een spuit geven zodra er sprake is van uitzichtloos en ondraaglijk lijden.
::) 98uiye


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: warhamstr link=msg=1465619 date=1481292119
Waarom niet iedereen die 'niets' doet een spuit geven dan? Brandweer blust toch?

De brandweer blust inderdaad branden. Definitie van een brand:  Vuur op een plaats waar je het niet wilt hebben, dat zich ongehinderd uit kan breiden en schade en/of gevaar veroorzaakt. Indien niet voldaan wordt aan de definitie hoef je dus niet te blussen.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Omdat blussen geen zin heeft. De hoeveelheid brandbaar materiaal is zo groot dat het vuur zo intens is dat blussen bijna onmogelijk is. En als je al ietsjes blust verstoor je de verbranding waardoor geen volledige verbranding maar een onvolledige verbranding plaats vind waardoor meer gevaarlijke stoffen vrij komend dan bij een volledige verbranding. Ook zal de temperatuur hoger zijn waardoor de rook hoger op stijgt.

Citaat van: warhamstr link=msg=1465509 date=1481228468
Maar, ik vind dit nu niet echt antwoorden op mijn (simpel) vraag. Waarom word er niet meer water op zo'n kampvuur gespoten? De bedoeling is toch dat het vuur uit gaat? Houd tegenwoordig wel op bij twee hoogwerkerstralen en wat van die slingerspuiten op de weg. Terwijl er volgens mij heel wat meer capaciteit is als er een GWT opgebouwd is.

Ik vertelde ook dat je een goede verkenning moet doen, de brand en rook moet lezen en dan het kwadrantenmodel moet toepassen. Ben je de 1e TS, duurt de 2e TS nog even en je kan de brand in je eentje niet beheersbaar houden, dan is het wegwezen en inderdaad afbrandscenario. Dit is namelijk het scenario waarvoor de eigenaar van het gebouw voor heeft gekozen toen hij geen sprinkler of brandcompartimentering toegepast heeft.

Nee we zetten het brandveiliggheidsconcept in de DBK en als dit een groot brandcompartiment is zonder verdere brandveiligheidsvoorzieningen dan is het inderdaad afbranden. En ja de verzekering gaat hier gewoon in mee. Denk je dat zij gaan zeggen dat je naar binnen had moeten gegaan als brandweer!?

Inderdaad een leuke discussie en vooral over de panden waar bij een groot brandcompartiment is toegepast. Jij als bevelvoerder zou deze materie moeten beheersen.


Citaat van: Breathe link=msg=1465510 date=1481229018
Snap ik, maar ik doel meer op beginsituaties of situaties voordat we die kanonnen gaan plaatsen. Het gaat niet om het nu, maar eigenlijk al voordat er überhaupt iets gebeurt. Kunnen we allemaal in computers proppen, maar elke situatie is anders, gelukkig mag ik dat dan bepalen als eerst aankomende.

De discussie is echter als men ervoor kiest bij het bouwen dat men genoegen neemt met het afbrandscenario. Zetten we dan in het DBK dit pand heeft een afbrandscenario, dus we doen alleen een defensieve buitenaanval?
Ik moet er niet aan denken dat er voor mij bepaalt wordt op tekening al dat ik defensief buiten moet in gaan zetten, we zijn toch opgeleid om dit aanrijdend dan wel ter plaatsen te bepalen.

Ik kan me ook niet voorstellen dat de verzekering hierin mee gaat, want dat betekent nogal wat.

Misschien niet het goede topic, maar ik vind dit wel een leuke discussie, omdat dit in heel Nederland wel een dingetje is.
Je kunt je hele gebouw dicht timmeren met veiligheid voorzieningen, maar je kunt het ook niet doen, wat kunnen we aanrijdend hiermee en hoe krijgen we die info tot ons aanrijdend in de korte tijd die we hebben. Ik weet van de programma's die er zijn en die zijn heel mooi en compleet, maar het moet wel functioneel zijn, niet te veel en ook niet je inzet in de weg zitten als je begrijpt wat ik bedoel?

Hmmm klinkt een beetje afkeurend of heb ik het mis. Dit is namelijk wat elke brandweerregio goed moet organiseren. Als je hier geen vertrouwen in hebt kan je wel stoppen met DBK.

Citaat van: Thor link=msg=1465562 date=1481274384
1.Een zinvolle,praktische ondersteuning middels o.a. de computer is nooit weg maar het moet allemaal wel up-to-date, praktisch, kort en bondig en leesbaar zijn voor de beoogde gebruiker.


guest12562

  • Gast
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1465644 date=1481299523
Ik vertelde ook dat je een goede verkenning moet doen, de brand en rook moet lezen en dan het kwadrantenmodel moet toepassen. Ben je de 1e TS, duurt de 2e TS nog even en je kan de brand in je eentje niet beheersbaar houden, dan is het wegwezen en inderdaad afbrandscenario. Dit is namelijk het scenario waarvoor de eigenaar van het gebouw voor heeft gekozen toen hij geen sprinkler of brandcompartimentering toegepast heeft.

Nee we zetten het brandveiliggheidsconcept in de DBK en als dit een groot brandcompartiment is zonder verdere brandveiligheidsvoorzieningen dan is het inderdaad afbranden. En ja de verzekering gaat hier gewoon in mee. Denk je dat zij gaan zeggen dat je naar binnen had moeten gegaan als brandweer!?

Inderdaad een leuke discussie en vooral over de panden waar bij een groot brandcompartiment is toegepast. Jij als bevelvoerder zou deze materie moeten beheersen.

Maak je geen zorgen, maar ik merk in de discussies gewoon een spanningsveld, omdat wij als aanrijdende eenheden erover gaan.
Nogmaals ik zie niemand die graag een bordje op zijn pand heeft met daarop afbrandscenario. Sterker nog in die informatie heb ik nog niet in de computers in de voertuigen voorbij zien komen (zal natuurlijk per regio verschillen), kan nog gebeuren natuurlijk, maar in de discussie daar voorafgaand ben ik wel betrokken en dan merk ik toch een hoge mate van terughoudendheid.

En dan heb ik het nog niet eens over optimaliseren en bijhouden van deze kaarten, hoe up to date zijn ze en gaat de eigenaar elke wijziging doorgeven en wat nu als er een andere eigenaar in komt, afijn voorbeelden genoeg waardoor een kink in de kabel ontstaat.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Citaat van: oma link=msg=1465610 date=1481286284

Ik ben geen PR-juf maar zou de kritische journalisten kunnen uitleggen dat ze niet noodzakelijk zijn ter plaatse en het terugsturen naar de kazerne zorgt dat de brandweerdekking in de regio weer gegarandeerd kan worden. Het is namelijk een slechte zaak als je als brandweerorganisatie de dekking in je eigen regio niet meer kan garanderen en mogelijk afhankelijk gaat worden van aangrenzenden regio's omdat je de vrijwillige brandweermensen die geheel overbodig op kosten van belastingbetalers brandje willen kijken niet naar huis durft te sturen.
volgens mij laat de ovdb de hulptroepen aanrukken, misschien dat daar wat te 'verdienen' valt door opleidingen nog een kritisch te bekijken en bij de scholen dat samenscholingen en theekransje tussen de balken en sterren parade op kantoor dient te geschieden   ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid