GRIP 1 Zeer grote brand inzet compagnie (scheepswerf) Veerdam - Aalst 07-12-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand inzet compagnie (scheepswerf) Veerdam - Aalst 07-12-2016  (gelezen 28729 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ja en toch heb ik het gevoel dat je te weinig kennis van zaken hebt van preventie en DBK. Ga bij je werkgever hierover te rade adviseer ik je.

Raar dat jullie in je computer (volgens mij bedoel je tablet / DBK) dat soort gegevens niet hebt staan. Hoe kan jij dan een goede afweging maken!?

Als het gaat om het brandveiligheidsconcept van een pand heb je een bouwvergunning nodig om die te wijzigen. Die aanvraag zal dus bij de afdeling preventie langs komen en kan dus ook de DBK aan worden gepast. (bijna) geen enkele gebouweigenaar gaat een brandmuur of sprinkler plaatsen zonder hier in overleg met gemeente en brandweer te gaan. Ik ben het dus NIET met je eens dat er "genoeg voorbeelden" zijn waardoor er een kink in de kabel ontstaat.

Citaat van: Breathe link=msg=1465652 date=1481303447
Maak je geen zorgen, maar ik merk in de discussies gewoon een spanningsveld, omdat wij als aanrijdende eenheden erover gaan.
Nogmaals ik zie niemand die graag een bordje op zijn pand heeft met daarop afbrandscenario. Sterker nog in die informatie heb ik nog niet in de computers in de voertuigen voorbij zien komen (zal natuurlijk per regio verschillen), kan nog gebeuren natuurlijk, maar in de discussie daar voorafgaand ben ik wel betrokken en dan merk ik toch een hoge mate van terughoudendheid.

En dan heb ik het nog niet eens over optimaliseren en bijhouden van deze kaarten, hoe up to date zijn ze en gaat de eigenaar elke wijziging doorgeven en wat nu als er een andere eigenaar in komt, afijn voorbeelden genoeg waardoor een kink in de kabel ontstaat.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
@ Brandpreventje.

Hmmm klinkt een beetje afkeurend of heb ik het mis. Dit is namelijk wat elke brandweerregio goed moet organiseren. Als je hier geen vertrouwen in hebt kan je wel stoppen met DBK.

In deze moderne tijd moet je juist optimaal gebruik maken en kunnen maken van alle nuttige informatie die middels computers, beeldschermen ter ondersteuning beschikbaar is of snel beschikbaar kan worden gemaakt. Een brand en met name de mogelijke ontwikkeling van de brand is in de regel niet voorspelbaar.
Blijft dat het inzicht, de kennis, de kunde, de ervaring samen met het improvisatievermogen van de bevelvoerder van doorslaggevende rol kunnen zijn.
De informatie vanuit computers en vanaf beeldschermen is "statisch" tijdens een zich ontwikkelende brand wordt een "dynamische" aanpak van de bevelvoerder etc. verwacht waarbij de bevelvoerder ook nog eens moet waken over o.a. de veiligheid van het personeel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: pompbediende link=msg=1465661 date=1481305668
volgens mij laat de ovdb de hulptroepen aanrukken, misschien dat daar wat te 'verdienen' valt door opleidingen nog een kritisch te bekijken en bij de scholen dat samenscholingen en theekransje tussen de balken en sterren parade op kantoor dient te geschieden   ;)

Ik houd er nooit zo van om dit soort problematiek af te wentelen op een officier van dienst of bevelvoerders. In Nederland hebben deze mensen ook chefs, vermoedelijk een hoofdofficier eindverantwoordelijk voor de uitrukdienst.

De eindverantwoordelijke hoofdofficier voor de uitrukdienst moet dit soort zaken signaleren en zijn officieren vertellen dat hij wil dat niet noodzakelijk personeel retour kazerne gaat en zo snel mogelijk weer uitrukgereed moet zijn in eigen verzorgingsgebied. Het moet voor een HOvD ook appeltje-eitje in 2016 zijn om dankzij de moderne technologie op je laptop of telefoon te zien dat je 100 man personeel en tientallen voertuigen bij een botenschuurbrandje hebt staan. Als er zoveel personeel en materieel is ga je er als HOvD heen en trap je mensen die overbodig zijn naar huis omdat overtollig personeel en materieel niet effectief en niet efficient is.

In Nederland hebben ze net als in Qatar ook officieren en hoofdofficieren van de ambulancedienst. Ik ben een hoofdofficier van de ambulancedienst. Ik erger mij regelmatig aan de brandweer omdat ze met hun troep en grote vrachtwagens zorgen dat niemand nog een poot kan trekken op een inzetlokatie. Ik laat de OvD-brandweer dan merken dat ik geen belang heb bij dat brandweermuseum ter plaatse.

De Nederlandse brandweerbazen moeten er nog feller op zijn omdat de brandweer in Nederland een fors probleem heeft met de opkomst van vrijwilligers. Op dit forum is elders te lezen dat de brandweer soms posten moet sluiten omdat er onvoldoende brandweerpersoneel beschikbaar is, er zijn al doden gevallen omdat de brandweer niet in staat is om voldoende personeel te krijgen, enz. Je kan het je dan niet veroorloven om bij een grote brand vrijwilligers uit een groot gebied nutteloos rond laten hangen tot einde van de brand omdat je het ze gunt.

Je moet het als brandweerorganistatie niet eens willen dat er ergens in je regio mensen sterven in een woning omdat de brandweer te laat komt vanwege een opkomstprobleempje. Het wordt nog akeliger als er vijftig brandweervrijwilligers nutteloos rondhangen bij een brandende loods en ze van de korpsleiding de brand af mogen kijken.

Aangezien de brandweer in Nederland niet zelf kan bedenken tonen ze wederom aan dat ze er in de eerste plaats zijn om eigen belangen te dienen; de pleziertjes van brandweervrijwilligers gaan voor de veiligheid van de burgers in het eigen verzorgingsgebied. Het hoort zo te zijn dat de brandweer er voor de burgers is, niet andersom!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: warhamstr link=msg=1465296 date=1481182412
Waarom zie je bij zulke grote branden maar relatief weinig waterstralen eigenlijk?

Vanuit de Andelse Maas, het water langs deze werf, wordt drinkwater gewonnen.
Mogelijk hebben medewerkers van het waterleidingbedrijf/beheerders oppervlaktewater in de loop van de brand op de deur van het mobiele conferentieoord geklopt en naar voren gebracht dat vervuild bluswater de Andelse Maas in liep of kon lopen en dat is nu eenmaal wettelijk verboden.
N.B. Dat regenwater misschien al sinds jaar en dag daar ook zo vanaf het terrein die Andelse Maas in loopt is ook wettelijk niet toegestaan.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1465680 date=1481310686
(bijna) geen enkele gebouweigenaar gaat een brandmuur of sprinkler plaatsen zonder hier in overleg met gemeente en brandweer te gaan. Ik ben het dus NIET met je eens dat er "genoeg voorbeelden" zijn waardoor er een kink in de kabel ontstaat.

Hoe werkt het dan met de gebouweigenaar die een brandmuur uit zijn pand gesloopt wil hebben? Doen ze dat in Hollands Midden ook in overleg met de gemeente en brandweer?


guest12562

  • Gast
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1465680 date=1481310686
Ja en toch heb ik het gevoel dat je te weinig kennis van zaken hebt van preventie en DBK. Ga bij je werkgever hierover te rade adviseer ik je.

Raar dat jullie in je computer (volgens mij bedoel je tablet / DBK) dat soort gegevens niet hebt staan. Hoe kan jij dan een goede afweging maken!?

Als het gaat om het brandveiligheidsconcept van een pand heb je een bouwvergunning nodig om die te wijzigen. Die aanvraag zal dus bij de afdeling preventie langs komen en kan dus ook de DBK aan worden gepast. (bijna) geen enkele gebouweigenaar gaat een brandmuur of sprinkler plaatsen zonder hier in overleg met gemeente en brandweer te gaan. Ik ben het dus NIET met je eens dat er "genoeg voorbeelden" zijn waardoor er een kink in de kabel ontstaat.

Klopt gedeeltelijk, de preventie informatie die ik heb gekregen stamt uit de tijd dat ik ben opgeleid tot bevelvoerder, onderbrandmeester om precies te zijn (sterker nog in mijn brandmeester opleiding zat daarover niets!). Tussentijds is er weinig info bijgekomen (ondanks de bijscholingen en de ontwikkelingen waar ik wel op bij ben geschoold), dus ben ik afhankelijk van waar ik tegenaan loop. Gelukkig maar, want in de praktijk blijkt het met grote regelmaat anders dan wat op papier staat. Dat geeft niet, dat is inmiddels gezond wantrouwen. Vertrouwen is goed, controle is beter.
Dat ik geen kennis heb van DBK is niet gek, want ik werk niet in HM en in de diversen regio's gebruiken ze andere programma's op de tablets, of computers, want er zijn ook nog steeds TS' en met gewoon een computer een een touch screen. De veelzijdigheid zegt ook weer wat natuurlijk.
Je geeft aan dat ik bij mijn werkgever te rade moet gaan, volgens mij heb ik al aangegeven dat ik daar gewoon bij aan tafel zit en midden in dit soort discussies zit en geloof me daar laat ik me horen.

Wat betreft die wijzigingen ben ik het gewoon niet met je eens, hoe vaak is het tussentijds niet verandert, ik kan echt heel veel voorbeelden noemen waar dat uit de praktijk blijkt. De papieren (of bestanden) zijn gewoon vaak niet op orde en dat heeft verschillende oorzaken.

Citaat van: oma link=msg=1465690 date=1481312731
Hoe werkt het dan met de gebouweigenaar die een brandmuur uit zijn pand gesloopt wil hebben? Doen ze dat in Hollands Midden ook in overleg met de gemeente en brandweer?

De vraag die Oma stelt is maar 1 voorbeeld, zo zijn er zovelen. Dat is namelijk de praktijk.
Denk bijvoorbeeld aan kantoorgebouwen die even worden omgebouwd tot studentenhuis, hoe groot kan je verrassing zijn en de brandweer weet het maar kan er niets mee. Zo kan ik echt nog wel meer voorbeelden noemen. Dus dan zijn we het daar inderdaad niet over eens.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ja. Ook al is het een interne verbouwing, als je wat wilt wijzigen aan een brandwerende scheiding moet je hiervoor over een vergunning beschikken. Deze moet je aanvragen bij het bevoegd gezag, in de meeste gevallen de gemeente. Deze vraagt advies aan de brandweer of, als de gemeente zelf de bouwplantoetsing doet op brandveiligheid, geeft zij dit door aan de brandweer die in beide gevallen de DBK er op kan aanpassen.

Citaat van: oma link=msg=1465690 date=1481312731
Hoe werkt het dan met de gebouweigenaar die een brandmuur uit zijn pand gesloopt wil hebben? Doen ze dat in Hollands Midden ook in overleg met de gemeente en brandweer?

Jammer om te lezend dat er bij jou weinig info is bij gekomen. Volgens mij is het kwadrantenmodel landelijk uitgerold, heb je daar wat van mee gekregen? En zoals je schrijft wordt je bijgeschoold over de ontwikkelingen op preventie in relatie met repressie. Dan moet je toch op de hoogte zijn van de actualiteit!? Maar goed ik ervaar bij jou wat onzekerheid en te kort aan kennis. Goed en eerlijk dat je dat aan geeft! En goed dat je je in jouw regio laat horen!

Dat je kritisch bent ten opzichte van de situatie die je aan treft is zeer zeker goed. De DBK is ook een advies aan de bevelvoerders en OVD. Nav verkenning moet je je complete beeld vormen.

De DBK (Digitale Bereikbaarheids Kaart) is ook een landelijke fenomeen. DBK is geen programma/softwarepakket maar de landelijke standaard. Als je regio nog niet over de DBK of analoge objectkaarten beschikt scoort je regio volgens mij een onvoldoende op het voorbereiden op incidenten en sturen ze jou en je collega's  dus zonder voorinformatie zomaar ergens naar toe?! Een kwalijke zaak in mijn ogen. Als je papieren of bestanden niet kloppen, geef dat aan bij de korpsleiding! Dat mag namelijk niet gebeuren en zit er een afdeling bij jou te slapen!

Ga ook na wat er wel en wat er niet in je DBK staat. Kantoorgebouwen en studentenhuizen staan bij ons niet in de DBK en kan je dus niet als verrassing tegen aan lopen. Nogmaals als iemand wat een het brandveiligheidsconcept van een pand veranderd hebben ze daar vergunning voor nodig en zullen de wijzigingen verwerkt worden in de DBK. Doet men wat illegaal dan is het aan jou om dit te controleren tijdens jouw verkennen en hierop in te spelen. Mis je brandveiligheidsvoorzieningen in het pand die wel op de BDK staan dan is het aan jou om je inzet hier op aan te passen. Geen brandmuren of sprinkler meer? Dan ga je naar buiten, stel je het leven van je manschappen niet in de waagschaal en laat je het pand gecontroleerd uitbranden. De eigenaar heeft verzaakt, niet jij!

Ik zit er even strak in, dat besef ik mij. Maar als je direct al er van uit gaat dat niets klopt dan komen we nergens! Het is namelijk allemaal opbouwend bedoeld en ik hoop dat repressieve collega's meer met preventieve ogen gaan kijken naar een incident.

Citaat van: Breathe link=msg=1465713 date=1481321437
Klopt gedeeltelijk, de preventie informatie die ik heb gekregen stamt uit de tijd dat ik ben opgeleid tot bevelvoerder, onderbrandmeester om precies te zijn (sterker nog in mijn brandmeester opleiding zat daarover niets!). Tussentijds is er weinig info bijgekomen (ondanks de bijscholingen en de ontwikkelingen waar ik wel op bij ben geschoold), dus ben ik afhankelijk van waar ik tegenaan loop. Gelukkig maar, want in de praktijk blijkt het met grote regelmaat anders dan wat op papier staat. Dat geeft niet, dat is inmiddels gezond wantrouwen. Vertrouwen is goed, controle is beter.
Dat ik geen kennis heb van DBK is niet gek, want ik werk niet in HM en in de diversen regio's gebruiken ze andere programma's op de tablets, of computers, want er zijn ook nog steeds TS' en met gewoon een computer een een touch screen. De veelzijdigheid zegt ook weer wat natuurlijk.
Je geeft aan dat ik bij mijn werkgever te rade moet gaan, volgens mij heb ik al aangegeven dat ik daar gewoon bij aan tafel zit en midden in dit soort discussies zit en geloof me daar laat ik me horen.

Wat betreft die wijzigingen ben ik het gewoon niet met je eens, hoe vaak is het tussentijds niet verandert, ik kan echt heel veel voorbeelden noemen waar dat uit de praktijk blijkt. De papieren (of bestanden) zijn gewoon vaak niet op orde en dat heeft verschillende oorzaken.

De vraag die Oma stelt is maar 1 voorbeeld, zo zijn er zovelen. Dat is namelijk de praktijk.
Denk bijvoorbeeld aan kantoorgebouwen die even worden omgebouwd tot studentenhuis, hoe groot kan je verrassing zijn en de brandweer weet het maar kan er niets mee. Zo kan ik echt nog wel meer voorbeelden noemen. Dus dan zijn we het daar inderdaad niet over eens.


guest12562

  • Gast
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1465767 date=1481370837
Jammer om te lezend dat er bij jou weinig info is bij gekomen. Volgens mij is het kwadrantenmodel landelijk uitgerold, heb je daar wat van mee gekregen? En zoals je schrijft wordt je bijgeschoold over de ontwikkelingen op preventie in relatie met repressie. Dan moet je toch op de hoogte zijn van de actualiteit!? Maar goed ik ervaar bij jou wat onzekerheid en te kort aan kennis. Goed en eerlijk dat je dat aan geeft! En goed dat je je in jouw regio laat horen!

Dat je kritisch bent ten opzichte van de situatie die je aan treft is zeer zeker goed. De DBK is ook een advies aan de bevelvoerders en OVD. Nav verkenning moet je je complete beeld vormen.

De DBK (Digitale Bereikbaarheids Kaart) is ook een landelijke fenomeen. DBK is geen programma/softwarepakket maar de landelijke standaard. Als je regio nog niet over de DBK of analoge objectkaarten beschikt scoort je regio volgens mij een onvoldoende op het voorbereiden op incidenten en sturen ze jou en je collega's  dus zonder voorinformatie zomaar ergens naar toe?! Een kwalijke zaak in mijn ogen. Als je papieren of bestanden niet kloppen, geef dat aan bij de korpsleiding! Dat mag namelijk niet gebeuren en zit er een afdeling bij jou te slapen!

Ga ook na wat er wel en wat er niet in je DBK staat. Kantoorgebouwen en studentenhuizen staan bij ons niet in de DBK en kan je dus niet als verrassing tegen aan lopen. Nogmaals als iemand wat een het brandveiligheidsconcept van een pand veranderd hebben ze daar vergunning voor nodig en zullen de wijzigingen verwerkt worden in de DBK. Doet men wat illegaal dan is het aan jou om dit te controleren tijdens jouw verkennen en hierop in te spelen. Mis je brandveiligheidsvoorzieningen in het pand die wel op de BDK staan dan is het aan jou om je inzet hier op aan te passen. Geen brandmuren of sprinkler meer? Dan ga je naar buiten, stel je het leven van je manschappen niet in de waagschaal en laat je het pand gecontroleerd uitbranden. De eigenaar heeft verzaakt, niet jij!

Ik zit er even strak in, dat besef ik mij. Maar als je direct al er van uit gaat dat niets klopt dan komen we nergens! Het is namelijk allemaal opbouwend bedoeld en ik hoop dat repressieve collega's meer met preventieve ogen gaan kijken naar een incident.

Jou reactie komt allemaal een beetje betweterig en naïef over. Dat vind ik wel bijzonder, want je geeft in een ander topic aan dat je minder boos moet worden en ook minder boos op elkaar moet zijn, jou reactie nodigt echter wel een reactie uit, ik weet niet wat je ermee wilt bereiken?
In meerdere topics zijn je inhoudelijke vragen gesteld waar je geen antwoord op wenst of durft te geven.
Nu ga je hier een beetje flink lopen doen en waarom, omdat ik aangeef hoe het in de praktijk werkt? En dat het op papier lijkt of alles goed is geregeld?
Heb al eerder aangegeven bij jou reacties dat je vaak reageert vanuit de papierenwerkelijkheid, je mist duidelijk de repressieve ervaring van de straat en dat is jammer. In al die jaren dat ik al als bevelvoerder optreedt, bij het IFV wordt uitgenodigd om te sparren en ik vragenlijsten krijg over hoe ik met het kwandranten model omga geeft dat volgens mij iets aan, dat zou je ook op kunnen maken uit de inhoudelijke reacties die ik geef in de diversen topics en nu begin jij over of ik iets gemist heb?
Hele rare benadering!

Ik zal het nogmaals proberen duidelijk te maken, in de praktijk gaat (net als wat oma aangeeft) een ondernemer echt niet elke verbouwing doorgeven, ook intern wordt er bij de brandweer echt niet elke keer de tekening aangepast, een gezonde basis wantrouwen op welke info je krijgt is dus relevant en als je dat niet doet kun je juist van een koude kermis thuis komen. Laat dit dan een wake up call voor je zijn, want je krijgt hem echt een keer om je oren en dan zul je hier nog wel eens aan terug denken. Dat je dit nu bij mij neerlegt als onzekerheid ligt denk ik in het feit dat je er zelf regelmatig omheen draait.

Mijn bijdrage in dit topic zijn juist bedoelt om een gezonde discussie over de praktijk te voeren en het voorbeeld wat ik geef gebeurt gewoon, dat jij dat niet meemaakt verbaast me, maar zegt wat over jou ervaring, dat geeft niet.
Ik geef alleen aan dat ik opgeleid ben als onderbrandmeester waar weinig aandacht was voor preventie, in de module brandmeester was helemaal geen aandacht voor preventie, die gaat tegenwoordig namelijk steeds meer over managen.
De bij en omscholingen voor bevelvoerders gaan inderdaad over het kwadrantenmodel, koelend vermogen, casussen enz enz, ook hier weinig aandacht voor preventie.
Als ik wellicht tegen problemen van preventieve of risicobeheersmatige problemen aanloop mail ik gewoon de gewenste afdelingen met een vraag, zo kom ik aan mijn info. Zo werkt het nu eenmaal in de praktijk.
Landelijk is er overigens weinig standaard, helaas werken de regio's nog te weinig samen, vandaar ook dat de diversen regio's met verschillende tablets en systemen werken, ook dat is namelijk de praktijk.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik snap Breathe wel, en dat is inderdaad de grote praktijk. Dat gaf ik al aan in eerdere berichten. Op papier, of in de vorm van digitale bereikbaarheids kaarten zul je altijd hiaten houden. Daarom is de inschatting van de eerst aankomende bevelvoerder zo cruciaal. We weten allemaal hoe totaal anders een melding in elkaar kan zitten, de melder geeft aan dat er een gebouw in brand staat. En dan mag je blij zijn als je weet of het pand geheel in brand staat, of maar 1 gedeelte. Meestal heb je wel brandweermensen in de auto zitten die weten wat voor een bedrijf in dat pand zit. Krijg je door dat het om een botenloods gaat, dan weet je meteen dat dit een grote hal zal zijn. Met een beetje mazzel krijg je wat info uit je DBK, en anders zul je ter plaatse zelf die informatie bij elkaar moeten sprokkelen. Eigen waarneming dus.

En dan kun je leuk iets roepen over een kwadrantenmodel, maar die begint al aan de buitenzijde van je pand. Pand lezen, kijken waar zit de brand enz enz enz. En aan de hand van die informatie moet je nog eens gaan beslissen waar je op in gaat zetten. Gaat het echt enkel om die prullenbak, of is er al veel meer aan de knikker. Warmtebeeldcamera onmisbaar dus. Staat al een gedeelte in brand waar kun je de brand eventueel stoppen. Mooi als er een brandscheidingsmuur in een pand zit. Jammer alleen dat de gebouweigenaar illegaal een grote deur in die muur heeft gezaagd omdat dat makkelijker werkt. Kun je braaf die brandscheiding nathouden, maar de brand smeert hem alsnog via die deur naar het volgende compartiment.
En als je inderdaad denkt dat een gebouweigenaar braaf gaat melden dat hij wijzigingen heeft aangebracht of wil aanbrengen, dan kun je beter in sprookjes geloven. De eigenaar zal wel wijzer wezen, stel je voor dat die brandweer het afkeurt. Lekker boeien, brand is altijd bij een ander en niet bij jezelf. En de brandweer komt toch nooit controleren.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Je hebt gelijkt wat mijn reactie betreft. Iemand vroeg in dit topic hoe je nu kan weten dat op een pand uitbrandscenario van toepassing is. Ik antwoord daarop dat via de DBK kan. Volgens mij is de DBK daar ook voor bedoeld. Betreft een landelijk project dus weinig op af te dingen.

Ik krijg daar weer kritische vragen op, wat de trend is de laatste tijd op dit forum. Je kunt hier bijna niets zeggen of mensen vallen je weer aan en twijfelen weer aan (landelijke) handelswijzen bij de brandweer. Ik ben daar helaas weer boos over geworden en verval ik in het gedrag van andere.

Volgens mij geef ik zo veel mogelijk antwoord op inhoudelijke vragen maar wordt vervolgens zo moe van de reacties hierop. Ook met dit topic ben ik klaar.

Iemand stelde een vraag, ik gaf antwoord, klaar.


Citaat van: Breathe link=msg=1465903 date=1481407602
Jou reactie komt allemaal een beetje betweterig en naïef over. Dat vind ik wel bijzonder, want je geeft in een ander topic aan dat je minder boos moet worden en ook minder boos op elkaar moet zijn, jou reactie nodigt echter wel een reactie uit, ik weet niet wat je ermee wilt bereiken?
In meerdere topics zijn je inhoudelijke vragen gesteld waar je geen antwoord op wenst of durft te geven.
Nu ga je hier een beetje flink lopen doen en waarom, omdat ik aangeef hoe het in de praktijk werkt? En dat het op papier lijkt of alles goed is geregeld?
Heb al eerder aangegeven bij jou reacties dat je vaak reageert vanuit de papierenwerkelijkheid, je mist duidelijk de repressieve ervaring van de straat en dat is jammer. In al die jaren dat ik al als bevelvoerder optreedt, bij het IFV wordt uitgenodigd om te sparren en ik vragenlijsten krijg over hoe ik met het kwandranten model omga geeft dat volgens mij iets aan, dat zou je ook op kunnen maken uit de inhoudelijke reacties die ik geef in de diversen topics en nu begin jij over of ik iets gemist heb?
Hele rare benadering!

Ik zal het nogmaals proberen duidelijk te maken, in de praktijk gaat (net als wat oma aangeeft) een ondernemer echt niet elke verbouwing doorgeven, ook intern wordt er bij de brandweer echt niet elke keer de tekening aangepast, een gezonde basis wantrouwen op welke info je krijgt is dus relevant en als je dat niet doet kun je juist van een koude kermis thuis komen. Laat dit dan een wake up call voor je zijn, want je krijgt hem echt een keer om je oren en dan zul je hier nog wel eens aan terug denken. Dat je dit nu bij mij neerlegt als onzekerheid ligt denk ik in het feit dat je er zelf regelmatig omheen draait.

Mijn bijdrage in dit topic zijn juist bedoelt om een gezonde discussie over de praktijk te voeren en het voorbeeld wat ik geef gebeurt gewoon, dat jij dat niet meemaakt verbaast me, maar zegt wat over jou ervaring, dat geeft niet.
Ik geef alleen aan dat ik opgeleid ben als onderbrandmeester waar weinig aandacht was voor preventie, in de module brandmeester was helemaal geen aandacht voor preventie, die gaat tegenwoordig namelijk steeds meer over managen.
De bij en omscholingen voor bevelvoerders gaan inderdaad over het kwadrantenmodel, koelend vermogen, casussen enz enz, ook hier weinig aandacht voor preventie.
Als ik wellicht tegen problemen van preventieve of risicobeheersmatige problemen aanloop mail ik gewoon de gewenste afdelingen met een vraag, zo kom ik aan mijn info. Zo werkt het nu eenmaal in de praktijk.
Landelijk is er overigens weinig standaard, helaas werken de regio's nog te weinig samen, vandaar ook dat de diversen regio's met verschillende tablets en systemen werken, ook dat is namelijk de praktijk.