GRIP 1 Zeer grote brand inzet compagnie (scheepswerf) Veerdam - Aalst 07-12-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand inzet compagnie (scheepswerf) Veerdam - Aalst 07-12-2016  (gelezen 28278 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1466077 date=1481481921
Je kunt hier bijna niets zeggen of mensen vallen je weer aan. Ook met dit topic ben ik klaar.

Iemand stelde een vraag, ik gaf antwoord, klaar.

Als jij je collega's op een nogal hautain overkomende toon voor de voeten gooit dat ze een gebrek aan kennis hebben en onzekerheid ten toon spreiden mag je wel enigszins pissige reacties verwachten, al heeft Breathe zich keurig ingehouden IMHO. Dat je dan bij de eerste weerstand meteen roept 'ik ben er klaar mee' zegt meer over jou dan over je gespreksgenoten, vrees ik. En die DBK kan landelijk zijn, maar zelfs een absoluut foutloze versie mag nooit meer zijn dan wat Peter71 al schreef: een hulpmiddel als aanvulling op je eigen waarneming, kennis, training en ervaring.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Klopt, een DBK is niet meer dan een hulpmiddel, net zoals een warmtebeeldcamera dit is. Daar mag je ook niet blind op vertrouwen. Je eigen verkenning is nog steeds leidend hierin. Als je met je tablet MDT of whatever dan ook bij die brand staat en dat ding weigert dienst heb je nog niks. Om inderdaad nog maar te zwijgen over of je wel de actuele informatie bij je hebt.  En dus zul je gewoon zelf je actuele informatie bij elkaar moeten halen. En bij deze brand is dat nog heel erg simpel. Teken met een krijtje een vierkant op de grond, geef aan waar de brand zit en geef aan waar je wilt gaan proberen de boel tegen te houden.

Citaat van: Brandpreventje link=msg=1465767 date=1481370837
en ik hoop dat repressieve collega's meer met preventieve ogen gaan kijken naar een incident.

Leg uit, waarom moeten repressieve collega's meer met preventieve ogen gaan kijken bij een incident. Op het moment dat er brand is, en die rode auto voor de deur staat heb je even niets meer aan preventieve regeltjes. Men kan met de de eigen ogen wel waarnemen of er ergens een brandscheiding zit, en of het nog de moeite loont om in te zetten op behoud van die brandscheiding.

Citaat van: Brandpreventje link=msg=1466077 date=1481481921

Je hebt gelijkt wat mijn reactie betreft. Iemand vroeg in dit topic hoe je nu kan weten dat op een pand uitbrandscenario van toepassing is. Ik antwoord daarop dat via de DBK kan. Volgens mij is de DBK daar ook voor bedoeld. Betreft een landelijk project dus weinig op af te dingen.

Ik krijg daar weer kritische vragen op, wat de trend is de laatste tijd op dit forum. Je kunt hier bijna niets zeggen of mensen vallen je weer aan en twijfelen weer aan (landelijke) handelswijzen bij de brandweer. Ik ben daar helaas weer boos over geworden en verval ik in het gedrag van andere.

Volgens mij geef ik zo veel mogelijk antwoord op inhoudelijke vragen maar wordt vervolgens zo moe van de reacties hierop. Ook met dit topic ben ik klaar.

Iemand stelde een vraag, ik gaf antwoord, klaar.


Dus als er in een DBK staat dat er een afbrandscenario van toepassing is op een pand hanteer je dus klakkeloos dat advies? Je gaat niet inzetten zodat je een afbrandscenario kunt voorkomen? Al zou er een afbrandscenario gelden dan moet er wel aan een aantal voorwaardes voldaan zijn. Zoals het meteen al bekend zijn van het reddeloos verloren van het pand zijn, of dat personeel zoveel gevaar kan lopen dat dat niet verantwoordt is om een blussing in te zetten. Ik noem maar wat zijstraten.
Zoals jij het schrijft ga jij blind op je DBK af, en dan ga je inderdaad een keer van een koude kermis thuiskomen zoals Breathe al aan gaf. Want inderdaad krijgt de brandweer echt niet alles te horen wat er gebeurt in een pand. JIJ als preventist zou een dagtaak erbij krijgen als men dat zou doen. je zou omkomen in je werk.
En ja, je wordt al moe van de antwoorden hier op het forum, dus maar goed dat het wel mee valt met die wijzigingen.  Maar voor wat betreft de inhoudelijke bijdrages proberen brandweermensen hier nog het beste er van te maken, en ben jij zelf de gene die steken laat vallen zeker als het erg vakinhoudelijk wordt.


guest12562

  • Gast
Sluit me aan bij de heren hierboven.

Je moet ook niet denken dat ik boos ben, ik probeer alleen inhoudelijk te reageren op een aantal stellingen en die vooral te koppelen aan de dagelijkse praktijk, met voorbeelden notabene.

Daarnaast probeer ik je ook door te laten dringen dat Brandweer Nederland niet bestaat in de zin die jij aangeeft, natuurlijk zijn er gelijkenissen, maar de lijn is echt niet overal gelijk. Dat probeer ik ook aan te geven.
Kijk recent maar weer er zijn in 17 regio's nieuwe porto's aangeschaft, maar landelijk kom ik dan toch nog 8 regio's te kort. Zal met de DBK's niet anders zijn!
En wat betreft inhoudelijke discussies, die hadden we elders ook over het STH, dus genoeg voorbeelden dat het in Nederland nog niet op orde is en dat de neuzen 1 kant op staan.

We kunnen een hoop van elkaar leren, deel die info ook, worden we allemaal beter van.
Je mag ook kritisch zijn graag zelfs, want dat zet mij ook aan het denken, sterker nog ik zet daardoor zelfs vragen uit.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Ik deel voor 100% de mening van Breathe en de anderen. Ik ben wel opgeleid in Preventie, zelfs de gehele module doorlopen en met goed gevolg afgerond uiteraard en werkzaam geweest in die tak binnen de brandweer. Daarnaast ook de voorbereidende tak gedaan, preparatie, aanvalsplannen, object kaarten etc. Ook de opleiding en oefenkant binnen de brandweer is mijn werk gebied geweest. Nu de laatste tien jaar als BVD in de operationele dienst.
En als Brandpreventje gelooft dat DBK ons gaat helpen om te bepalen of een pand wel of niet een afbrand scenario heeft en waar o.a. de brandwerende scheidingen zitten raad ik hem sterk aan naar Kaatsheuvel af te reizen. Hebben ze een heel bos vol sprookjes......
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1465767 date=1481370837
Ja. Ook al is het een interne verbouwing, als je wat wilt wijzigen aan een brandwerende scheiding moet je hiervoor over een vergunning beschikken. Deze moet je aanvragen bij het bevoegd gezag, in de meeste gevallen de gemeente. Deze vraagt advies aan de brandweer of, als de gemeente zelf de bouwplantoetsing doet op brandveiligheid, geeft zij dit door aan de brandweer die in beide gevallen de DBK er op kan aanpassen.


Je zou in eerste instantie het volgende moeten weten ;
- waarom wil men de brandwerende scheiding verwijderen, andere bestemming van het bouwsel, andere inhoud etc.
-loopt de brandwerende scheiding voldoende door boven het dak, bij de meeste moderne bouwsels loopt de brand vaak vrolijk door op en via het dak

Betreft het :
-puur een brandwerende scheiding
-een dragende en brandwerende scheiding

Is het een gebouw met alleen gelijkvloerse compartimenten of zijn er meerdere verdiepingen etc. etc.

Pas dan zou je kunnen komen met een gedegen en praktisch advies, kom je aan met een theoretisch verhaal, al dan niet via de boekjes dan kun je de vraag verwachten :
Heb u wel eens water zien branden.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!