EOD en elec op de autospuit ?

Auteur Topic: EOD en elec op de autospuit ?  (gelezen 3941 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #10 Gepost op: 10 december 2016, 15:00:44
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1465769 date=1481371078
1.Wat denk je van de pakkans verhogen en zwaarder straffen, dan wordt het vanzelf minder en 2. hoeven we de brandweer niet extra op te leiden (3.wat ik onzin vind trouwens).

1. Pakkans verhogen en zwaarder straffen gaat onder de huidige omstandigheden mogelijk de nodige tijd nemen. Zoals je elders (Dinozzo) hebt kunnen lezen gaat de politie meer werk maken van de zogenaamde Audi bendes die met snelle wagens zorgen dat ze al dan niet met het geld na een plofkraak kunnen wegvluchten en tot heden de pakkans niet bepaald groot kan worden genoemd. Zwaarder straffen zal wel wat meer tijd gaan nemen.
2.De brandweer moet ook hier met haar tijd meegaan als het gebruik van zware explosieven meer regelmaat dan uitzondering zou worden.
Overigens wil ik door dit item (kennis EOD , elec? ) te starten niet aangeven dat dit de juiste en enige oplossing zou kunnen zijn.

3.Trouwens waarom vindt je dat (extra opleiden) onzin, graag even toelichten.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #11 Gepost op: 10 december 2016, 15:07:40
Je kan volgens mij nooit een goede Eod'er krijgen van een brandweerman, omdat ervaring en training ontbreekt. Een basiscursus explosieven herkennen, en vervolgens leren er in een grote boog om heen te lopen lijkt me nuttiger en veiliger. Het lijkt me ook niet dat EOD een verhaal is van 1 iemand die stoer the last mile wandelt, om vervolgens met draadjes te gaan klooien. Daar zit een heel team en heel wat materiaal achter.

Nog meer dan boze acetyleenflessen en bommen, komt de brandweer in aanraking met zieke of gewonde mensen. Misschien moet men ervoor zorgen dat steeds 1 brandweerman in de auto een bijscholing tot spoedarts heeft gevolgd. En voor de mogelijke springer op de 13de verdieping graag een brandweerman die de cursus "psycholoog" heeft gevolgd.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 10 december 2016, 15:13:26
Citaat van: Thor link=msg=1465799 date=1481378444

2.De brandweer moet ook hier met haar tijd meegaan als het gebruik van zware explosieven meer regelmaat dan uitzondering zou worden.
Overigens wil ik door dit item (kennis EOD , elec? ) te starten niet aangeven dat dit de juiste en enige oplossing zou kunnen zijn.

Wij hebben hier in nederland een prachtige instantie die deze taak heeft. Namelijk het EOD. Deze zijn constant bezig met training en het verzamelen van gegevens over nieuwe tactieken/methodes die door de boefjes worden gehanteerd. Zij zijn daar dagelijks mee bezig. Lekker die taak daar laten liggen. Kom je explosieven tegen, is het heel simpel om de hele handel te bevriezen, en laat het EOD maar opdraven. Zij hebben de know how om daar kundig mee om te springen.