Koppels, en wat moet er aan?

Auteur Topic: Koppels, en wat moet er aan?  (gelezen 8360 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

TiGro EH

  • Opleider/instructeur, vrijwilliger, verbindingsdienst 48-02
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
  • allways
Gepost op: 10 december 2016, 17:04:29
Ik zie met enige regelmaat RK vrijwilligers rondlopen met koppels zo vol... het lijkt dan wel een eenmans arrestatie team... de meerwaarde van een bv maglite xxl overdag kan ik u niet uitleggen... graag jullie visie en mening.


Vrijwilligerswerk vraagt om kwaliteit en is daarom niet vrijblijvend!


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1 Gepost op: 10 december 2016, 18:03:27
Ikzelf draag koppel en heb er alleen functionele dingen aan hangen. Zo'n grote maglite mogen wij al niet bij ons dragen (binnen onze afdeling) ivm het gevaar wat het met zich mee kan brengen (gebruiken als wapen).

Ikzelf draag altijd een koppel tijdens inzetten. Ik heb hier aan hangen, van linksvoor naar rechtsvoor: keyholder waar mijn Kiss of life sleutelhanger aa hangt, links op de heup eventueel mijn Olight (afhankelijk van de inzet, overdag dus niet), midden op mijn rug een klein tasje met 2 paar handschoenen, ter hoogte van mijn rechter bil de portohouder (mits nodig), rechts op de heup mijn pager (prive, waarschijnlijk binnenkort NHT-pager) en dan rechtsvoor mijn Rescue tool van Victorinox in een zwarte houder en erlangs een katrolletje waar mijn Rode Kruis legitimatie aan hangt. Portotasje en zaklamp heb ik alleen mee als ik weet dat ik het die inzet nodig heb, anders blijft het fijn thuis of gaat het mijn verbandtas in.

Daarnaast heb ik in mijn zak op het bovenbeen links het notitieboekje, isodeken en handschoenen zitten, rechts de traumaschaar en handschoenen.

Het is inderdaad soms van de gekken wat sommige er wel niet aan hebben hangen, ook ik kijk mijn ogen hier nog op uit hoor. Ik vind dat een koppel prima kan, zolang deze functioneel bepakt is en niet volhangt om het volhangen. Ook bij mij klinkt het alsof mijn koppel behoorlijk vol hangt maar dat valt heel erg mee als je het ziet.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #2 Gepost op: 10 december 2016, 18:10:34
Grinnik. Hoe doet een dynamische sportschutter dat ook alweer (waar je dus volledig vrij bent in materiaal keus)....?

Regel 1: Train as you play.

Standaardiseer je kit op maat voor de casus die je kunt verwachten en waar je mee vertrouwt bent. Dan klinkt de maglite XXL misschien vreemd, maar als je er echt goed over hebt nagedacht en het past in jou optredingsconcept: doen.

Regel 2: Dude, you got way to much crap on your AR.

Grijpt terug naar regel 1. Als je in je inzet bepaalde dingen niet hoeft te verwachten, laat ze thuis. Chemiecaliën handschoenen op de man bij een voetbaltoernooi? WTF...?

Regel 3: Don't bring a single shot to a machine-gun shoot.

Ga mee met je tijd. Die Maglite XXL weegt een ton, is niet ergonomisch en er zijn voldoende andere alternatieve die -tig keer minder wegen en veel ergonomischer zijn. Sta dus open om na te denken over je optredingsconcept. Kijk om je heen wat anderen doen en wees niet bang om af en toe eens flink te experimenteren. De fannypack in een dropleg style komt weer helemaal terug om maar wat eens te noemen. Scheelt weer volle zakken en meuk aan je koppel.



Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #3 Gepost op: 10 december 2016, 19:05:02
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1465847 date=1481389407
Ikzelf draag koppel en heb er alleen functionele dingen aan hangen. Zo'n grote maglite mogen wij al niet bij ons dragen (binnen onze afdeling) ivm het gevaar wat het met zich mee kan brengen (gebruiken als wapen).

Ikzelf draag altijd een koppel tijdens inzetten. Ik heb hier aan hangen, van linksvoor naar rechtsvoor: keyholder waar mijn Kiss of life sleutelhanger aa hangt, links op de heup eventueel mijn Olight (afhankelijk van de inzet, overdag dus niet), midden op mijn rug een klein tasje met 2 paar handschoenen, ter hoogte van mijn rechter bil de portohouder (mits nodig), rechts op de heup mijn pager (prive, waarschijnlijk binnenkort NHT-pager) en dan rechtsvoor mijn Rescue tool van Victorinox in een zwarte houder en erlangs een katrolletje waar mijn Rode Kruis legitimatie aan hangt. Portotasje en zaklamp heb ik alleen mee als ik weet dat ik het die inzet nodig heb, anders blijft het fijn thuis of gaat het mijn verbandtas in.

Daarnaast heb ik in mijn zak op het bovenbeen links het notitieboekje, isodeken en handschoenen zitten, rechts de traumaschaar en handschoenen.

Het is inderdaad soms van de gekken wat sommige er wel niet aan hebben hangen, ook ik kijk mijn ogen hier nog op uit hoor. Ik vind dat een koppel prima kan, zolang deze functioneel bepakt is en niet volhangt om het volhangen. Ook bij mij klinkt het alsof mijn koppel behoorlijk vol hangt maar dat valt heel erg mee als je het ziet.

Dus je mag geen maglite aan je koppel hebben hangen ivm mogelijk gebruik als wapen maar je hebt/mag wel je rescuetool aan je koppel hangen????  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #4 Gepost op: 10 december 2016, 19:26:35
Jup, zakmes/multitool mag wel. Logica heet het ;) Maar draag daarom expres mijn Rescuetool op de buik, vlakbij de sluiting van de koppel en in een zwarte houder. Zodat het in ieder geval minder opvalt dat ik hem draag.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #5 Gepost op: 10 december 2016, 22:10:02
Na 11 jaar evenementenhulp heb ik niks meer aan de riem, holster met scharen en minimaglite in een beenzak en een porto aan de broekband, lusje bovenkleding of in de steekzak van de broek, handschoenen in een van de/meerdere zakken van de broek/bovenkleding.

Klaar!!! 098uo
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


guest15549

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 11 december 2016, 00:55:05
In de zak bij m'n rechter bovenbeen: notitieboekje, evt 'normale' handschoenen tegen de kou
Broekzakken: telefoon, sleutels, portemonnee
Aan koppel: 1 tasje met pocketmask en 1 tasje met handschoenen


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #7 Gepost op: 11 december 2016, 08:34:50
Over het algemeen is het zo dat hoe langer je rondloopt des te minder je troep je draagt. Mijn koppel heb ik afgeschaft. Ik heb mijn stethoscoop in mijn linker broekzak, mijn pager in mijn borstzak en de porto in mijn rechterbroekzak. Meer heb ik niet nodig.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


TiGro EH

  • Opleider/instructeur, vrijwilliger, verbindingsdienst 48-02
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
  • allways
Reactie #8 Gepost op: 11 december 2016, 12:51:35
'Waarom zet je het nu op HVForum...' 'waarom mag niet iedereen doen wat hij wilt?' 'ben je de boel op scherp aan het zetten' dit is een bloemlezing uit andere reacties.
Ik hoop dat deze mensen ook lid worden van het forum en dan echt mee kunnen doen aan een discussie!

Ik ben niet voor standaardisering maar ik ben wel voor minimalisering.
Bij het Rode Kruis zijn 95% gewoon basis of EHV hulpverlener. en dan zoveel overbodige troep op je hangen... Meten is weten maar als je dingen gaat meten moet je ook competent (1) Bekwaam 2) Bevoegd 3) Capabel 4) Deskundig 5) Deskundig inzake 6) Geldig 7) Gerechtigd 8) Geschikt 9) Handelingsbekwaam) zijn om iets met die cijfertjes te doen,
Het ziet er in mijn optiek dan ook niet echt serieus uit. Men wekt verwachtingen die men niet kan nakomen. Niet goed voor de hulpverlener en of de organisatie.
Vrijwilligerswerk vraagt om kwaliteit en is daarom niet vrijblijvend!


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #9 Gepost op: 11 december 2016, 13:04:07
Dus een koppel dragen komt niet professioneel over? Sorry, maar ik mag toch zelf bepalen hoe ik het fijnste mijn spullen mee draag? Ik vind mij mijzelf minder professioneel over komen als mijn zakken uit puilen met die dingen dan dat ik ze netjes geordend aan mijn koppel heb hangen (en ook sneller te pakken heb).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel