Koppels, en wat moet er aan?

Auteur Topic: Koppels, en wat moet er aan?  (gelezen 8441 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10 Gepost op: 11 december 2016, 13:52:39
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1465994 date=1481457847
Dus een koppel dragen komt niet professioneel over? Sorry, maar ik mag toch zelf bepalen hoe ik het fijnste mijn spullen mee draag? Ik vind mij mijzelf minder professioneel over komen als mijn zakken uit puilen met die dingen dan dat ik ze netjes geordend aan mijn koppel heb hangen (en ook sneller te pakken heb).

Ik heb net even een kijkje genomen bij een groot publieksevenement in Qatar. Vrijwilligers van Rode Kruis lopen er samen met paramedics van de ambulancedienst te surveilleren in resp. Rode Kruis en ambulancedienstuniform. Ik heb geen paramedics of rode kruisvrijwilligers gezien met een koppel met zaklampen, rescuetools, holsters met scharen, etc.

De Rode Kruis vrijwilligers dragen een EHBO-tas, de paramedics een ALS-tas (o.a. intubatiemateriaal, infuusmateriaal, medicatie). In Qatar mag ik ontzettend veel vinden zodra het gaat om de uitrukdiens van onze ambulancedienst en uiteraard de vrijwiligers van Rode Kruis die ons ondersteunen. Ik vind het prima als mensen er bij lopen zoals ambulanceverpleegkundige CM en Rode Kruis vrijwilliger Golly aangegeven. Ik spreek Rode Kruis vrijwilligers die toch met een stethoscoop zichtbaar op zak lopen er ook op aan door ze eerst te vragen of ze in Qatar bevoegd arts of paramedic zijn, als ze het niet zijn eis ik dat ze de stethoscoop onzichtbaar dragen en in toekomst nooit meer meenemen tijdens evenementenhulpverlening.


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #11 Gepost op: 11 december 2016, 17:30:38
Citaat van: oma link=msg=1466007 date=1481460759
Ik heb net even een kijkje genomen bij een groot publieksevenement in Qatar. Vrijwilligers van Rode Kruis lopen er samen met paramedics van de ambulancedienst te surveilleren in resp. Rode Kruis en ambulancedienstuniform. Ik heb geen paramedics of rode kruisvrijwilligers gezien met een koppel met zaklampen, rescuetools, holsters met scharen, etc.

De Rode Kruis vrijwilligers dragen een EHBO-tas, de paramedics een ALS-tas (o.a. intubatiemateriaal, infuusmateriaal, medicatie). In Qatar mag ik ontzettend veel vinden zodra het gaat om de uitrukdiens van onze ambulancedienst en uiteraard de vrijwiligers van Rode Kruis die ons ondersteunen. Ik vind het prima als mensen er bij lopen zoals ambulanceverpleegkundige CM en Rode Kruis vrijwilliger Golly aangegeven. Ik spreek Rode Kruis vrijwilligers die toch met een stethoscoop zichtbaar op zak lopen er ook op aan door ze eerst te vragen of ze in Qatar bevoegd arts of paramedic zijn, als ze het niet zijn eis ik dat ze de stethoscoop onzichtbaar dragen en in toekomst nooit meer meenemen tijdens evenementenhulpverlening.
Oke , nou dat is toch ook wat zeg, wordt je zomaar aangesproken door ..........
Heb je nog nooit een weer woord van iemand gehad, met de ondertoon van: wie bent u, wat bent u , en in wat voor functie bent u om iemand daar op aan te spreken?
Want dat is volgens mij iet waar je op kan wachten tot dat het gaat gebeuren, lijkt mij.
Wat nu als ik eerste hulpverlener ben die wel met de stethoscoop overweg kan, beroepshalve? Ik zou mij niet tegenover gaan verantwoorden die mij daar zomaar op aanspreekt, die het nodig vind hier iets van te vinden.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #12 Gepost op: 11 december 2016, 18:09:32
Oke , nou dat is toch ook wat zeg, wordt je zomaar aangesproken door ..........
Heb je nog nooit een weer woord van iemand gehad, met de ondertoon van: wie bent u, wat bent u , en in wat voor functie bent u om iemand daar op aan te spreken?
Want dat is volgens mij iet waar je op kan wachten tot dat het gaat gebeuren, lijkt mij.
Wat nu als ik eerste hulpverlener ben die wel met de stethoscoop overweg kan, beroepshalve? Ik zou mij niet tegenover gaan verantwoorden die mij daar zomaar op aanspreekt, die het nodig vind hier iets van te vinden.

Lees goed wat Oma schrijft:
"Ik spreek Rode Kruis vrijwilligers die toch met een stethoscoop zichtbaar op zak lopen er ook op aan door ze eerst te vragen of ze in Qatar bevoegd arts of paramedic zijn, ......"

Als in de Nederlandse situatie een OvD-G/MMT lid/ambu team of een andere medewerker jou hierover deze vraag stelt, kan je hier toch gewoon netjes op antwoorden.
Zou hier in Nederland vaker moeten gebeuren; EHBO-ers vragen naar hun beweegredenen/motivatie over dit soort zaken. Over ondoordacht en incompetent wannabee gedrag staat hier reeds voldoende beschreven. Als jij denkt dat je dit kan beargumenteren, dan is er toch niets aan de hand.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #13 Gepost op: 11 december 2016, 18:54:25
Citaat van: ambukampen link=msg=1466058 date=1481473838
Oke , nou dat is toch ook wat zeg, wordt je zomaar aangesproken door ..........
Heb je nog nooit een weer woord van iemand gehad, met de ondertoon van: wie bent u, wat bent u , en in wat voor functie bent u om iemand daar op aan te spreken?
Want dat is volgens mij iet waar je op kan wachten tot dat het gaat gebeuren, lijkt mij.
Wat nu als ik eerste hulpverlener ben die wel met de stethoscoop overweg kan, beroepshalve? Ik zou mij niet tegenover gaan verantwoorden die mij daar zomaar op aanspreekt, die het nodig vind hier iets van te vinden.

Ik draag een uniform van de ambulancedienst en draag sterren op mijn schouders (rang: colonel). In Qatar weet iedereen bij politie, brandweer, kustwacht en ambulancedienst dat je geen hogere operationele officier in het veld kan aantreffen. Het komt in Qatar niet voor dat je colonels met die ondertoon aanspreekt omdat je geacht wordt de rangen te kennen. Rode Kruis vrijwilligers ondersteunen de ambulancedienst op evenementen, de ambulancedienst is en blijft eindverantwoordelijk.

Alle Rode Kruisvrijwilligers die op evenementen worden ingezet hebben les gehad over de werkwijze van de ambulancedienst. Ze weten ook dat ze ondergeschikt zijn aan de paramedic/EMT waar ze samen mee surveilleren. Als er politieagenten of brandweermannen aanwezig zijn zal je merken dat deze mannen mij begroeten door te salueren omdat ze allemaal lager in rang zijn.

Forumlid Embalage geeft terecht aan dat ik ondanks mijn rang mensen gewoon vraag of ze in Qatar een bevoegd arts of paramedic zijn. Ik vind dat als ik fatsoenlijk iets vraag ook zonder enige ondertoon een fatsoenlijk antwoord mag verwachten van iemand die een uniform van het Rode Kruis draagt.

Als iemand geen bevoegd arts of paramedic is is het mijn plicht om de Rode Kruis vrijwilliger ingezet op een evenement om de ambulancedienst te ondersteunen te verzoeken het ding niet meer zichtbaar te dragen en nooit meer mee te nemen.

Ik doe het niet om mij te laten gelden maar ik doe het omdat ik wil dat we professionele, hoogwaardige evenementenzorg bieden. Er is niets professioneel of hoogwaardig aan als mensen die nooit geleerd hebben te werken met een stethoscoop het ding toch voorhanden hebben, als een hulpverlener de stethoscoop zichtbaar draagt omdat hij hoopt dat het publiek op evenement denkt dat de dokter of een verpleegkundige voorbij loopt heb ik liever dat ze ons nooit meer komen helpen. Ik heb een rothekel aan hulpverleners die zichzelf belangrijker vinden dat de burger/patient.

Ik ben ook een hoofdofficier die op ontzettend veel evenement onverwachts even opduikt om de boel te bekijken. Ik denk zelf dat Rode Kruis vrijwilligers het juist op prijs stellen omdat zij het beschouwen als waardering als iemand in mijn rang ze persoonlijk bedankt of een compliment geeft voor de inzet. Ik weet van mijn eigen personeel en van brandweerpersoneel dat ze mijn bliksem(inspectie)bezoeken wel op prijs stellen.


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #14 Gepost op: 11 december 2016, 21:09:51
Citaat van: oma link=msg=1466067 date=1481478865
Ik draag een uniform van de ambulancedienst en draag sterren op mijn schouders (rang: colonel). In Qatar weet iedereen bij politie, brandweer, kustwacht en ambulancedienst dat je geen hogere operationele officier in het veld kan aantreffen. Het komt in Qatar niet voor dat je colonels met die ondertoon aanspreekt omdat je geacht wordt de rangen te kennen. Rode Kruis vrijwilligers ondersteunen de ambulancedienst op evenementen, de ambulancedienst is en blijft eindverantwoordelijk.

Alle Rode Kruisvrijwilligers die op evenementen worden ingezet hebben les gehad over de werkwijze van de ambulancedienst. Ze weten ook dat ze ondergeschikt zijn aan de paramedic/EMT waar ze samen mee surveilleren. Als er politieagenten of brandweermannen aanwezig zijn zal je merken dat deze mannen mij begroeten door te salueren omdat ze allemaal lager in rang zijn.

Forumlid Embalage geeft terecht aan dat ik ondanks mijn rang mensen gewoon vraag of ze in Qatar een bevoegd arts of paramedic zijn. Ik vind dat als ik fatsoenlijk iets vraag ook zonder enige ondertoon een fatsoenlijk antwoord mag verwachten van iemand die een uniform van het Rode Kruis draagt.

Als iemand geen bevoegd arts of paramedic is is het mijn plicht om de Rode Kruis vrijwilliger ingezet op een evenement om de ambulancedienst te ondersteunen te verzoeken het ding niet meer zichtbaar te dragen en nooit meer mee te nemen.

Ik doe het niet om mij te laten gelden maar ik doe het omdat ik wil dat we professionele, hoogwaardige evenementenzorg bieden. Er is niets professioneel of hoogwaardig aan als mensen die nooit geleerd hebben te werken met een stethoscoop het ding toch voorhanden hebben, als een hulpverlener de stethoscoop zichtbaar draagt omdat hij hoopt dat het publiek op evenement denkt dat de dokter of een verpleegkundige voorbij loopt heb ik liever dat ze ons nooit meer komen helpen. Ik heb een rothekel aan hulpverleners die zichzelf belangrijker vinden dat de burger/patient.

Ik ben ook een hoofdofficier die op ontzettend veel evenement onverwachts even opduikt om de boel te bekijken. Ik denk zelf dat Rode Kruis vrijwilligers het juist op prijs stellen omdat zij het beschouwen als waardering als iemand in mijn rang ze persoonlijk bedankt of een compliment geeft voor de inzet. Ik weet van mijn eigen personeel en van brandweerpersoneel dat ze mijn bliksem(inspectie)bezoeken wel op prijs stellen.

OMA, dank u voor de uitleg, nu snap ik hoe het werkt in Quatar, heel anders dan in Nederland, daar salueren wij namelijk niet voor de OVDG, en noemen we zelfs onze directeur bij de voornaam.
Ik begrijp dat in Quatar meer de aanspreek cultuur heerst dan hier in Nederland, denk dat we dit hier ook vaker moeten doen echter........... er zijn mensen bij die hemel snel op de teentjes zijn getrapt. En dan spreek ik uit eigen ervaring toen ik ook wel eens een EHBO'er had aangesproken om dat hij bij een acuut infarct geen afwijkende harttonen kon horen  O0 O0 O0 O0  Toen ik aangaf dat wij dat ook niet kunnen en de stethoscoop op dat moment niet relevant was in de hulpverlening, was deze EHBO'er not amused over mijn opmerking. Ik heb het er maar bij gelaten, want de patiënt was op dat moment belangrijker.  e050 e050 e050
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


freudsap

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • GGZ verpleegkundige, vrijwilliger dienst 112
    • VZW First Response
Reactie #15 Gepost op: 17 december 2016, 20:39:05
Over het algemeen is het zo dat hoe langer je rondloopt des te minder je troep je draagt. Mijn koppel heb ik afgeschaft. Ik heb mijn stethoscoop in mijn linker broekzak, mijn pager in mijn borstzak en de porto in mijn rechterbroekzak. Meer heb ik niet nodig.
Zo is dat 😀
Na + 20 jaar volgend resultaat: Voorraadje handschoenen, ledlenser zaklamp bij nachthulpposten en eventueel schaar.

Vrijwilliger verpleegkundige - ambulancier dienst 112  Banaba GGZ verpleegkundige | Banaba IZ en spoedgevallenzorg | Informatiesysteemver


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #16 Gepost op: 18 december 2016, 19:43:41
Het enige dat ik in/aan mijn broek heb tijdens rode kruis diensten: 2 paar handschoenen (gewoon los in mijn broekzak), een klein ziplock zakje met een stuk of 4 pleisters, voor al die mensen die je daarvoor aanspreken, hoeft die tas niet helemaal open, mogen ze zelf plakken. Als ze maatwerk willen verwijs ik ze het liefst vriendelijk naar de dichtstbijzijnde EHBO post. 's avonds heb ik ook nog een zaklampje bij (kleine maglite met 2 AA batterijtjes.). Soms heb ik nog een driekante doek bij, kun je nagenoeg alles mee.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #17 Gepost op: 18 december 2016, 23:49:46
Als ik al AVP werk dan heb ik aan mn koppel riem hangen:
sleutelbos (rond model met uittrektouwtjes waaraan;AA met oa auto tag en deurtag voor de AA panden/posten.
portofoon
gsm
P2000 pager
kleine LED zaklamp
PAX tasje met verbandschaar, kocher(tang)paar ballpoints, pupillampje, reserve tubetouwtje in plastic zakje, tongspatels, venflon G18 en NTG flesje.

in uniformbroek in linker zijzak mijn maat disposable handschoenen, notitieboekje, 2 stuwbanden en in rechter zijzak mijn stethoscoop.

Het handige van het koppel is dat ik niet voor en na iedere dienst wanneer ik mijn broek aan/uitdoe en deze na gebruik in de as gaat, mijn spullen van de riem hoef te halen, gemak dient de mens  ;)

In mijn polo of werkhemd een paar ballpoints en pupillampje, geen scharen/kocher omdat die door een snelle psych/verwarde/agressieev patient ''gebruikt'' kunnen worden..
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #18 Gepost op: 19 december 2016, 00:02:27
En dat vind ik ook het grote voordeel van de koppel inderdaad: je hoeft die paar dingen niet elke keer van je riem af te halen als de broek de was in gaat. Koppel af en klaar. Ook met reizen vind ik het fijn om de koppel af te hebben, zeker als ik rijdt in een prive auto.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #19 Gepost op: 19 december 2016, 17:33:12
Wat dacht je van een (krachtig) LED hoofdlampje, ipv een zaklampje.
Heb je beide handen vrij voor je handelingen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we