Drones voor spoedeisende hulpverlening

Auteur Topic: Drones voor spoedeisende hulpverlening  (gelezen 20599 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #10 Gepost op: 26 oktober 2014, 10:14:13
samengevoegd met eerder topic over dit onderwerp


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #11 Gepost op: 26 oktober 2014, 10:33:20
Ik sluit mij aan bij Red:

Wat is de onderbouwing van de 80% overleving na invoering van drones?

O.b.v. o.a. de argumenten van Red hierboven, is dit een volslagen irreëel getal. Ik vraag me sterk af of je enig benul hebt van de oorzaken en behandelingen van mensen die aan het doodgaan zijn. Tussen het neervallen van de patiënt tot het toedienen van de schok, moet de omstander kijken wat er aan de hand is, bellen, verhaal doen, instructies proberen op te volgen, drone uitpakken, materiaal aansluiten, etc. Dat lukt je nooit in 1 minuut. De 80% waaraan je refereert, gaat volgens jouw tekst uit van een schok binnen 1 minuut na optreden van de circulatiestilstand. Dat is dus ook met een drone niet haalbaar.
Ik heb je bron erbij gehaald, referentie 46: European Resuscitation Council Guidelines for resuscitation 2010, The ethics of resuscitation and end-of-life decisions. Section 10. (bijna onderaan het document)
Resuscitation document
Dit hoofdstuk onderschrijft mijn stelling dat veel mensen niet te redden zijn en het stuk noemt nergens jouw 80%.


Wat is de onderbouwing van de stellingen over "Healthcare in 2025"?
(Of heb je dat zelf verzonnen?)


Is er gekeken naar een betrouwbaarder, veiliger en goedkoper alternatief voor het systeem met de drones?
Als je de AED uitbreidt qua functies en materiaal en bij wijze van spreken op elke straathoek zo'n ding neerlegt, hoe zijn de kosten dan t.o.v. het in de lucht hebben van een volledig dekkend en op "het slachtoffer" gespecificeerd drone-systeem?


Kortom, volgens mij kloppen je cijfers niet en zijn je doelen niet haalbaar en niet onderbouwd. Hoe mooi de rest er ook uitziet en hoeveel je wel over andere zaken hebt nagedacht, je ondermijnt je hele verhaal hierdoor.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #12 Gepost op: 28 oktober 2014, 17:09:45
Ambulancedienst experimenteert metbehulpzame drone

Dinsdag 28 oktober 2014 08:29 - Foto: taxi1108 2 reacties

Mogelijk worden Amsterdammers in nood in de toekomst geholpen door ambulancedrones. Ambulance Amsterdam is nauw betrokken bij de ontwikkeling van de onbemande vliegtuigjes.

Zodra iemand onwel wordt, kan een omstander de hulpdiensten bellen. De hulpverlener hoort aan wat er aan de hand is en stuurt de drone op pad. Het onbemande vliegtuigje navigeert zelfstandig met behulp van gps.

De 23-jarige ingenieur Alec Momont presenteert zijn uitvinding dinsdag in de Technische Universiteit in Delft, schrijft het AD.  Het prototype is uitgerust met een defibrillator.

Ambulance Amsterdam is positief over de uitvinding. 'Ze zijn een prima aanvulling op het ambulancevervoer. Wij willen burgers betrekken bij de hulpverlening en dat is precies wat deze drone doet. Dit kan levens redden', zegt woordvoerder Peter Duif.

Toch is de inzet van de drones voorlopig toekomstmuziek. 'Er zullen op korte termijn heus niet overal in de stad ambulancedrones rondvliegen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #13 Gepost op: 28 oktober 2014, 23:32:50
En hoe komt de drone een flatgebouw van 12 hoog binnen? Vliegt hij automatisch naar de juiste verdieping en het juiste balkon? Of land het ding netjes beneden voor de centrale toegangsdeur in de hoop dat men beneden even de boel komt ophalen.

In Amsterdam is namelijk nogal wat hoogbouw, en vind je huizen en kamers op alle onmogelijke locaties.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #14 Gepost op: 28 oktober 2014, 23:57:25
Volgens mij land hij voor de deur en kan je hem daar oppikken. Heb vandaag een filmpje ervan gezien:

Artikel met filmpje:
http://www.ambulanceblog.nl/ambulance-drone-tu-delft/
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #15 Gepost op: 29 oktober 2014, 00:01:31
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1305071 date=1414537045
Volgens mij land hij voor de deur en kan je hem daar oppikken.
Juist, dan moet je dus van 12 hoog met de lift naar beneden, dat ding pakken en weer omhoog. In die paar minuten staat de ambulance/brandweer of politie ook al beneden.

En dan heb je ook nog eens te maken met mensen die helemaal in paniek bellen dat iemand dood ligt te gaan. Ik zou het knap vinden als je die zo weet aan te sturen dat ze naar buiten gaan om een drone op te halen.

Maar goed, dat zijn slechts kleine bezwaren mogelijk kan de bedenker daar wat over schrijven of kan hij wat met deze bezwaren.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #16 Gepost op: 29 oktober 2014, 00:05:31
Ik denk dat je altijd situaties zal houden waarbij de drone (zeker in het begin) niet ingezet zal worden, inderdaad zoals jij al aangeeft: reanimatie op 12e etage en dan drone beneden halen. Daar maak je te weinig winst op. Nu zal het mij niks verbazen dat als jij in de toekomst belt en jij woont op die 12e etage, 3e huis van links (met balkon), dat de drone zich op je balkon neerzet doordat die weet welk balkon bij welk huisnummer hoort. Het is iets voor de toekomst, en ter verbetering van de drone, maar ik vind het wel een top idee al! Zeker met die camera erin gebouwd.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #17 Gepost op: 29 oktober 2014, 00:11:26
Top is een groot woord. Het is een interessant concept, mits goed uitgevoerd en goed doordacht. Zolang men blijft beweren dat de overlevingskans van 8 naar 80% gaat neem ik het niet serieus. Tenzij men goede cijfers kan tonen natuurlijk.

Van alle reanimaties die ik heb meegemaakt (en dat zijn er toch al aardig wat) heb ik nog nooit een melder, familielid of kennis gezien die begonnen was met reanimeren. In alle gevallen stond men verstijfd met de meldkamer aan de telefoon te wachten of was men helemaal in paniek.

Die drone is voor die groep waarschijnlijk veel te complex om te begrijpen, zeker in alle stress. Voor deelnemers aan een AED-alert die daar op reageren zie ik wel weer mogelijkheden om deze drone vervolgens te gebruiken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #18 Gepost op: 29 oktober 2014, 00:19:57
Ik bedoel dat het idee erachter top is om overlevingskans te vergroten (of dit nu werkelijk naar 80% is, is natuurlijk de vraag). Wel denk ik dat je de overlevingskans vergroot zowiezo, doordat je snel een AED ter plaatse hebt, maar het is natuurlijk de vraag of de melder, familie, kennis begint met reanimeren en/of zo'n drone op dat moment begrijpt. Het is voor de AED-alert mensen zeker een toevoeging, ipv alleen pompen kan je nu ook een schok toedienen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #19 Gepost op: 29 oktober 2014, 00:39:20
Hallo Alec,

Ten eerste welkom op het forum, leuk om hier de ontwerper/ontwikkelaar van de Ambulance Drone te hebben. In een ander topic heb ik een soort AED-drone al eerder benoemd, als toekomstbeeld voor de ambulancezorg. Ik zie hier dus wel iets in, het vergt alleen (zoals elk concept) verdere uitwerking op verschillende gebieden waarvan er al een aantal hierboven genoemd zijn. Onder mijn quote heb ik een aantal punten toegevoegd die voor jou van waarde kunnen zijn.

Citaat van: honderd link=msg=1271507 date=1401311723
Mijn beeld over ambulancezorg in 2030
- AED apparatuur wordt ingevlogen door drones, via GPS.
- EHBO & Reanimatiecursus op de middelbare school een (gratis, extra) keuzevak.
- Ambulances zoals wij nu kennen, gaan alleen ter plaatse als er een persoon naar het ziekenhuis vervoerd moet worden.
- Ambulances zoals wij nu kennen, worden vervangen door motorambulances en 1 of 2 persoons rapid responders. (sneller ter plaatse, sneller in het verkeer)
- Bij een inzet van ambulancezorg komt altijd politie ter plaatse, al dan niet prio 1, om het voertuig & personeel te bewaken.
- Voorrangsvoertuigen (waaronder die van ambulancezorg) zijn sneller ter plaatse door goede voorlichting tijdens de rijlessen, en door goede voorlichting op TV, radio, social media e.d.


Kunnen we ook zoiets doen voor brandweer in 2030?


Ik heb zelf m'n twijfels bij een aantal van de gegeven cijfers, en ben erg benieuwd waarop deze gebaseerd zijn. Naast de medische cijfers, ook de 95% uptime van de drone. De accu van de drone zal opgeladen moeten worden, en ook de AED zal na elke inzet gecontroleerd moeten worden. Dit zal moeten gebeuren door iemand met kennis van zaken. Denk bij de doorontwikkeling aan controle & onderhoud. Ik ben ook benieuwd naar de standplaatsen. Aan de kust heb je natuurlijk te maken met een zoute lucht, wat voor de nodige aantasting van materialen zorgt. Denk er dus aan dat je klimaat & weersomstandigheden (neerslag, harde wind) meeneemt in de doorontwikkeling. Ook de landingsplaats & aansturing is van belang. Niet alleen vanwege de obstakels die je onderweg tegenkomt, ook de obstakels bij het incident zelf. Onder bomen kun je niet landen, maar op een openbare weg bijvoorbeeld ook niet, in verband met het verkeer. De drone is voorzien van leuke striping, maar ik denk dat verlichting ook geen slecht idee zal zijn. Met name 's avonds en 's nachts moeten de mensen de drone wel kunnen vinden als deze ter plaatse is.

Misschien interessant om mee te nemen in de doorontwikkeling: Een Iraanse drone is uitgerust met een reddingsboei (nieuwsbericht), als er documentatie over deze drone beschikbaar is zijn daar wellicht leerpunten uit te halen. Ook kan het handig zijn om instructies (in vorm van tekst & afbeeldingen) aan boord van de drone te hebben, of met een stikker aan te brengen aan de body. Dit zorgt ervoor dat de drone niet ongebruikt blijft als de verbinding (bereik) wegvalt.

Deze of komende week zal ik je thesis doorlezen, ben er erg benieuwd naar. Ook houd ik uiteraard dit topic in de gaten. O0
Mighty fine only gets you somewhere half the time.