Drones voor spoedeisende hulpverlening

Auteur Topic: Drones voor spoedeisende hulpverlening  (gelezen 20600 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

imotmart

  • Manschap A, Brandweer Amsterdam-Amstelland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #20 Gepost op: 29 oktober 2014, 07:53:35
https://www.facebook.com/video.php?v=10205298227645980

Het idee dat de GMK al live meekijkt en de ernst van de situatie juist kan inschatten nog voordat de eerste bemande eenheden aanwezig zijn vind ik wel aantrekkelijk.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #21 Gepost op: 29 oktober 2014, 10:17:08
Citaat van: imotmart link=msg=1305095 date=1414565615
https://www.facebook.com/video.php?v=10205298227645980

Het idee dat de GMK al live meekijkt en de ernst van de situatie juist kan inschatten nog voordat de eerste bemande eenheden aanwezig zijn vind ik wel aantrekkelijk.

Het zou mooi zijn als de (ambulance)-drone ter plaatse zou kunnen hoveren, bijvoorbeeld bij een  woningbrand/industriebrand of verkeersongeval voor een snel beeld van de situatie en eventuele snellere opschaling en informatievoorziening naar uitrukkende eenheden.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Reactie #22 Gepost op: 29 oktober 2014, 12:00:27
De krant is inmiddels al behaald


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #23 Gepost op: 29 oktober 2014, 12:45:50
Het zou toch mooi zijn als het zou werken want dan heb je toch een stuk minder aed's nodig. Met zicht vlieg je naar de voordeur en bij dichte mist via voorgeprogrammeerde routes naar vaste plaatsen. En ondanks dat het een prijzige AED zal zijn heb je er een stuk minder nodig omdat ze een veel grotere dekking hebben. Daar gaat de bloeiende handel in aed's met toebehoren want de meeste pads raken over datum en worden niet ingezet. Ondanks dat de 80 % onrealistisch wordt genoemd zal deze AED dezelfde werking hebben als de huidige alleen is de overlevingskans groter omdat hij sneller ter plekke is. Je hoeft als hartslag ook minder mensen op te roepen want je hebt geen mensen bod is die een AED gaan halen maar alleen nog maar die moeten gaan reanimeren. Er zullen altijd bedenkingen zijn maar gewoon inzetten om te testen zou ik zeggen. Deze drone hoeft natuurlijk niet op de meldkamer bestuurd te worden want spraak en beeld kunnen natuurlijk gewoon doorgeschakeld worden. Ik zie er wel toekomst in ondanks dat er wel regeltjes blijven die deze innovatie in Nederland zullen vertragen. Zoals waar wel en niet vliegen.
Desondanks hoop ik dat ik ze snel zie vliegen zodat de tijd maximaal verkleind wordt tot de schok.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #24 Gepost op: 29 oktober 2014, 13:50:32
Wat ik me afvraag: hoeveel winst haal je uit zo'n duur project? Tegenwoordig hangt bijna in elke supermarkt, sportclub, openbaargebouw e.d. wel een AED. En daarnaast heb je ook nog de AED-kasten die 24/7 beschikbaar zijn. Dan vraag ik me af hoeveel eerder is een drone terplaatse als je dat vergelijkt met iemand die de AED brengt/meeneemt?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #25 Gepost op: 29 oktober 2014, 15:09:05
Wat ik me afvraag: hoeveel winst haal je uit zo'n duur project? Tegenwoordig hangt bijna in elke supermarkt, sportclub, openbaargebouw e.d. wel een AED. En daarnaast heb je ook nog de AED-kasten die 24/7 beschikbaar zijn. Dan vraag ik me af hoeveel eerder is een drone terplaatse als je dat vergelijkt met iemand die de AED brengt/meeneemt?

In openbare gebouwen en alles hangen inderdaad vaak AED's. Maar woonwijken? Daar nog lang niet zoveel. Als mij thuis iets overkomt hangt de dichtsbijzijnde AED op een 450 meter hemelsbreed. Als je de route bekijkt is dit ruim 700 meter. Daar verlies je vooral op nog: woonwijken zijn niet standaard voorzien van AED. Ik denk je vooral in die woonwijken je winst haalt met deze AED-drone.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #26 Gepost op: 29 oktober 2014, 15:20:42
Overdag is het hier 200 meter s'avonds een km hemelsbreed. Dus vooral buiten de winkeltijden zou het hier tijdwinst opleveren


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #27 Gepost op: 29 oktober 2014, 15:41:14
Hoe snel is zo'n drone bij je voordeur vanaf het moment dat jij 112 intoetst op je telefoon?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #28 Gepost op: 29 oktober 2014, 16:17:44
Hoe is het wettelijk eigenlijk geregeld? Drones mogen namelijk helemaal niet buiten de VLOS (visual line of sight) vliegen. Wat wil zeggen dat de bestuurder de drone met het blote oog moet zien.

Je kunt daar ontheffingen voor krijgen maar dan moet de bestuurder diverse opleiding en certificaten hebben.
Automatisch vliegen gaat binnen de huidige wetgeving zeker niet lukken.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 29 oktober 2014, 16:47:28
Hoeveel drones gaan in een stad als Amsterdam eigenlijk vliegen?