Drones voor spoedeisende hulpverlening

Auteur Topic: Drones voor spoedeisende hulpverlening  (gelezen 20538 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #30 Gepost op: 29 oktober 2014, 16:57:38
Citaat van: Peter71 link=msg=1305154 date=1414597648
Hoeveel drones gaan in een stad als Amsterdam eigenlijk vliegen?

Zo concreet is het nog lang niet.
Het gaat over een afstudeerproject van een master student. Dat wil zeggen dat het niet verder komt dan haalbaarheidsonderzoek, een business case, wellicht wat demo vluchten met een gps bestuurbare drone en that's it. Je moet zo een onderzoek alleen wel mooi kunnen verkopen en de TU Delft heeft een heel mooie PR afdeling die graag mooie persberichten en artikels voor hun eigen websites schrijft. Dat wil nog helemaal niet zeggen dat het daadwerkelijk uitgevoerd wordt, alleen dat het technisch gezien kan. Het is dan aan andere om er mee verder te gaan.

Er was vorige week ook een nieuwsbericht dat de TU Eindhoven een nieuw snelheidsrecord voor glasvezel data verbroken heeft. Ik hoop niet dat je nu ook al naar ziggo belt om te vragen wanneer jij die snelheid kunt krijgen.

Tussen het bedenken en testen van iets op een universiteit en het daadwerkelijk in gebruik nemen zitten wat jaartjes, als het überhaupt zo ver komt. In mijn eerste jaar hebben we een automatische besturing gebouwd voor treinen op het rangeerstation in de kijfhoek dat automatisch wagons rangeert. Dat was 10 jaar geleden. Naar mijn weten rangeren ze de wagons daar vandaag nog steeds met een machinist.

Geniet in de tussentijd van de mooie dingen die ingenieurs in opleiding bedenken, waar ze prototypes van maken en de PR afdeling leuke stukjes over schrijft.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #31 Gepost op: 29 oktober 2014, 17:29:09
Een politie heli zal er waarschijnlijk nu al in de praktijk veel eerder bij kunnen zijn om een situatieschets te kunnen geven aan de meldkamer dan die schaarse ambu-drone die vele kilometers moet overbruggen op lage snelheid en zeer vele obstakels moet kunnen ontwijken.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #32 Gepost op: 29 oktober 2014, 18:00:56
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1305151 date=1414595864
Hoe is het wettelijk eigenlijk geregeld? Drones mogen namelijk helemaal niet buiten de VLOS (visual line of sight) vliegen. Wat wil zeggen dat de bestuurder de drone met het blote oog moet zien.
Je kunt daar ontheffingen voor krijgen maar dan moet de bestuurder diverse opleiding en certificaten hebben.
Automatisch vliegen gaat binnen de huidige wetgeving zeker niet lukken.
Afgezien daarvan, volgens mij mag een UAV (Unmanned Aerial Vehicle :D , als we toch met Engelse termen gaan strooien) helemaal niet (dan wel: niet zomaar) vliegen boven bebouwd gebied. Maar daar weet Caprice ons waarschijnlijk wel e.e.a. over te vertellen  :)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #33 Gepost op: 29 oktober 2014, 18:23:22
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1305151 date=1414595864
Hoe is het wettelijk eigenlijk geregeld? Drones mogen namelijk helemaal niet buiten de VLOS (visual line of sight) vliegen. Wat wil zeggen dat de bestuurder de drone met het blote oog moet zien.

Je kunt daar ontheffingen voor krijgen maar dan moet de bestuurder diverse opleiding en certificaten hebben.
Automatisch vliegen gaat binnen de huidige wetgeving zeker niet lukken.

Citaat van: erdebee link=msg=1305163 date=1414602056
Afgezien daarvan, volgens mij mag een UAV (Unmanned Aerial Vehicle :D , als we toch met Engelse termen gaan strooien) helemaal niet (dan wel: niet zomaar) vliegen boven bebouwd gebied. Maar daar weet Caprice ons waarschijnlijk wel e.e.a. over te vertellen  :)

Citaat van: zwelgje link=msg=1304186 date=1414234535
Het originele bericht van de TU zelf:

http://www.tudelft.nl/nl/actueel/laatste-nieuws/artikel/detail/ambulance-drone-tu-delft-vergroot-overlevingskans-bij-hartstilstand-drastisch/

Als jullie de tekst van de link die hierboven genoemd is op pagina 1 van dit onderwerp hadden gelezen hadden jullie het zelf al kunnen lezen.  ;)


‘Er zijn nog wel enige obstakels voor de verdere ontwikkeling van de ambulance-drone, zegt Momont.
De drone kan autonoom vliegen, maar dit is vooralsnog wettelijk niet toegestaan.
Een wetswijziging op dit gebied wordt in Nederland verwacht in 2015.

Verder is er nog niet getest met ‘echte’ patiënten en technisch gezien moet de ‘object avoidance’, het automatisch ontwijken van obstakels, nog verbeterd worden.

BRON: http://www.tudelft.nl/nl/actueel/laatste-nieuws/artikel/detail/ambulance-drone-tu-delft-vergroot-overlevingskans-bij-hartstilstand-drastisch/
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #34 Gepost op: 29 oktober 2014, 18:32:16
Citaat van: Kanarie link=msg=1305145 date=1414593674
Hoe snel is zo'n drone bij je voordeur vanaf het moment dat jij 112 intoetst op je telefoon?

Volgens het filmpje op onderstaande link van pagina 1 kan de drone met 16 seconden aanvliegend zijn nadat het telefoontje binnenkomt bij de meldkamer en met 56 seconden na de melding al ter plaatse zijn en met 1 min 56 seconden aangesloten om eventueel een schok toe te dienen.
Het is natuurlijk afhankelijk van waar de drone heen moet vliegen lijkt mij maar hij schijnt 100 km/u te kunnen vliegen dus leg je ook snel een aardige afstand af.

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1305071 date=1414537045
Volgens mij land hij voor de deur en kan je hem daar oppikken. Heb vandaag een filmpje ervan gezien:

Artikel met filmpje:
http://www.ambulanceblog.nl/ambulance-drone-tu-delft/
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #35 Gepost op: 29 oktober 2014, 21:44:56
Natuurlijk hebben we allemaal een hoop kritische vragen en vraagtekens. Maar toch vind ik het een tof idee wat aandacht verdient.

Laten we nog niet teveel fixeren op cijfers (en soms heb je gewoon even wat te mooie cijfers nodig om aandacht te krijgen), we willen het graag allemaal becijferd hebben maar dit is een experiment. Een experiment wat verder uitgedacht zou moeten worden om tot enig resultaat te komen.

Zijn allerlei technologische zaken niet begonnen als een experiment wat vaak als stompzinnig werd weggezet? Waren diegenen die doorzetten niet vaak de gekken van toen en de helden van nu? Neem zelfrijdende auto's. Onzin, gevaarlijk , niet haalbaar en vele obstakels. Dat was het commentaar 10 jaar geleden. En nu: we zijn er "bijna".

Het idee vind ik mooi. We doen er van alles aan om binnen die 6 minuten techniek en handen samen te krijgen op de plaats incident. Wel, als het dan misschien met een drone moet, waarom niet?

bel je 112 dan is tegenwoordig binnen enkele seconden het adres duidelijk. (Zie discussies over DIA) Dan is het nog en kwestie van de centralist op de juiste knop te laten drukken dat het om een reanimatie gaat en de "hartveilig wonen hulpverleners" zijn al onderweg. Dat kan binnen een minuut. Echter zoals al eerder aangehaald: het halen van een AED door deze mensen kost vaak meer tijd dan dat bv politie of first responders nodig hebben om met zo'n ding ter plaatse te komen.
Dan gelijktijdig met de alarmering van de mensen uit de buurt de drone in werking stellen, lekenhulpverleners er mee leren omgaan: ziedaar: resultaat.

Natuurlijk zijn er obstakels, maar die zijn er voor de ambulance ook  ^-^
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #36 Gepost op: 29 oktober 2014, 21:56:33
Ik vind het ook een interessant initiatief. Echter, als de geschetste uitgangssituatie al niet klopt, danwel slecht onderbouwd is, waarom moet ik dan wel vertrouwen hebben in de rest van het verhaal?
Toch jammer. Zoals ik al zei, door dit soort inconsistenties ondermijnt hij zijn boodschap.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #38 Gepost op: 30 oktober 2014, 19:58:26
1 drone kost nu ongeveer 15.000 euro. Voor datzelfde geld kun je zo minimaal 3 AED,s aanschaffen, en zo de AED dichtheid in een plaats verbeteren. ::)


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #39 Gepost op: 30 oktober 2014, 20:17:40
Ik was benieuwd waarom deze drone € 15000 kost, dus heb even het rapport bekeken. Zou in de bijlagen moeten staan, en wel bijlage I op pagina 66. De bijlagen missen in de pdf, dus een vraag richting Alec: Zou je de bijlagen ook willen publiceren?

Om een kritische noot te geven richting het rapport, pagina 35 figuur 31: Ik zou het prettig vinden als Limburg (het Nederlandse Limburg) ook wat oranje stipjes had. ;)
Mighty fine only gets you somewhere half the time.