Drones voor spoedeisende hulpverlening

Auteur Topic: Drones voor spoedeisende hulpverlening  (gelezen 20670 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #40 Gepost op: 30 oktober 2014, 22:27:07
Ambulance-drone - 29-10-201

woensdag 29 oktober 2014

Student Alec Momont (23) van de TU Delft studeerde gisteren af met zijn zelfsturende defibrillatordragende ambulancedrone. Een minivliegtuigje dat de levens kan redden van slachtoffers met een hartstilstand. De drone geeft bovendien via een livestream video- en geluidverbinding directe feedback en instructies aan de mensen ter plekke.

Dit afstudeerproject van Alec werd beloond met een dikke tien. Samen met de hoogleraar die hem dit waanzinnige cijfer gaf en de ambulance-drone zit hij vanavond aan tafel.

BRON + Video: http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/323373
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #41 Gepost op: 10 november 2014, 22:44:04
Ik vind dat we als sector niet alles negatief en als concurrentie of broodroof moeten zien 98uiye. Het gaat om de patiënt en persoonlijk denk ik dat dit soort initiatieven juist de patiëntenzorg kunnen verbeteren. Juist de snelheid is in deze de grote winst en ja lang niet in alle gevallen zal het sneller zijn. Maar die momenten waarin het wel sneller is is toch mooi? Als ik het filmpje zie denk ik waarom alleen aed? Waarom niet een combi met echte monitor. Als je toch via het systeem kan praten en kan meekijken kun je ook vragen electrodes plakken en kan iemand op afstand een ritme beoordelen en betere instructie geven. Misschien zelfs wel een tensieband laten omdoen. Ik zeg omarmen en snel verder ontwikkelen👍


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #42 Gepost op: 11 november 2014, 08:12:01
Volgens het rapport sterven er dagelijks nogal wat mensen in Nederland….

"This means this system is a very viable investment considering that 15.000 people that die each day in the Netherlands alone." (pag. 32)

Dit houdt in dat er jaarlijk 5.475.000 mensen overlijden oftewel 1/3 van de bevolking!
Iets zegt mij dat deze berekening niet helemaal klopt…. ^-^

Grtz,
Marcel


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #43 Gepost op: 11 november 2014, 09:24:34
Citaat van: hoefhaan link=msg=1305193 date=1414615496
Echter zoals al eerder aangehaald: het halen van een AED door deze mensen kost vaak meer tijd dan dat bv politie of first responders nodig hebben om met zo'n ding ter plaatse te komen.
Dat is erg sterk afhankelijk van waar je woont, de organisatie en waar je de AED ophangt (sporthal, bemand tankstation, buiten de supermarkt in het centrum en de lokale EHBO. Bij ons lukt het tot nu toe om binnen 1,5 minuut de AED ter plaatse te hebben. Twee keer werd de AED al opgehaald terwijl 112 nog gebeld werd. Ambulance heeft in de meest gunstige situatie een aanrijtijd van 6 minuten, maar dan moet deze niet bezet zijn. First responders hebben we niet.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #44 Gepost op: 11 november 2014, 09:26:21
Citaat van: M@rcel link=msg=1307684 date=1415689921
"This means this system is a very viable investment considering that 15.000 people that die each day in the Netherlands alone." (pag. 32)

De zin klopt grammaticaal überhaupt niet, maar dat ter zijde.
Volgens het CBS overlijden er gemiddeld 390 mensen per dag in Nederland. Bovendien is het een vreemd getal, want ik dat niet elk van de overlijdens met een AED voorkomen had kunnen worden ...


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #45 Gepost op: 11 november 2014, 16:41:21
Zou niet weten waarom dat een vreemd getal is Voske83.
Sterker nog in het EO programma "Zij houden NL in leven" wordt gesproken over 385 doden per dag zie 1e filmpje in onderwerp
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=86211
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #46 Gepost op: 11 november 2014, 16:46:29
Maar als zij met het getal 385 alle mensen bedoelen die op een dag dood gaan klopt het zeer zeker niet. Want niet alle overlijdens zijn AED waardig. Men gaat ook nogal eens dood simpelweg omdat het klaar is voor iemand. Bijvoorbeeld iemand die een gewone natuurlijk dood gaat, door ouderdom bijvoorbeeld. ::)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #47 Gepost op: 11 november 2014, 17:11:26
Als men een dergelijk programma maakt heb ik in 1e aanleg geen directe reden om aan te nemen dat er niet 385 mensen per dag overlijden.
Ik ga er voorlopig vanuit dat zij deze cijfers vooraf gecontroleerd hebben. Denk dat het CBS als instelling daar best wat over zal bijhouden.

Mocht jij bewijs hebben dat er meer of minder mensen per dag overlijden dan zie ik dat graag Peter71 of Voske83.

Dat "al' deze overlijdensgevallen niet met een AED inzet te maken hebben dat zal iedereen met gezondboerenverstand zelf hopelijk ook wel begrijpen maar het ging mij meer om de hieronder dik gemaakte uitspraak van Voske83 dat ik mijn bericht plaatste.

Waarom zou ik als wat hij zegt CBS cijfer 390 doden (zonder bron/link vermelding) klopt daar niet op kunnen vertrouwen ?
Het CBS zal die cijfers wel krijgen middels navragen bij gemeenten aan het begin van elk nieuw kalenderjaar.

Citaat van: voske83 link=msg=1307694 date=1415694381
Volgens het CBS overlijden er gemiddeld 390 mensen per dag in Nederland. Bovendien is het een vreemd getal, want ik dat niet elk van de overlijdens met een AED voorkomen had kunnen worden ...
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #48 Gepost op: 11 november 2014, 17:18:10
Citaat van: enrico1972 link=msg=1307779 date=1415722286
Als men een dergelijk programma maakt heb ik in 1e aanleg geen directe reden om aan te nemen dat er niet 385 mensen per dag overlijden.
Ik ga er voorlopig vanuit dat zij deze cijfers vooraf gecontroleerd hebben. Denk dat het CBS als instelling daar best wat over zal bijhouden.

Mocht jij bewijs hebben dat er meer of minder mensen per dag overlijden dan zie ik dat graag Peter71 of Voske83.

Dat "al' deze overlijdensgevallen niet met een AED inzet te maken hebben dat zal iedereen met gezondboerenverstand zelf hopelijk ook wel begrijpen maar het ging mij meer om de hieronder dik gemaakte uitspraak van Voske83 dat ik mijn bericht plaatste.

Waarom zou ik als wat hij zegt CBS cijfer 390 doden (zonder bron/link vermelding) klopt daar niet op kunnen vertrouwen ?
Het CBS zal die cijfers wel krijgen middels navragen bij gemeenten aan het begin van elk nieuw kalenderjaar.
Lees nog eens wat ik geschreven heb. Volgens het CBS gaan er per dag 390 mensen dood. Tja kan gebeuren, zal best gebeuren. Maar zijn dat alle overlijdingsgevallen per dag in nederland? Of zijn dit allemaal AED gevallen.
In het eerste geval wordt een sterftecijfer voor iets gebruikt wat niet klopt. Simpel omdat bij niet elk overlijdingsgeval een AED aanwezig is geweest, simpel omdat mensen gewoon dood gaan ivm ouderdom. Ik twijfel niet aan het CBS, ik twijfel wel aan de onderbouwingen verder van dat progamma.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #49 Gepost op: 11 november 2014, 17:27:07
Ik zal mijn post even ontleden, want die is wat onduidelijk geworden:
1. Volgens het CBS overlijden er gemiddeld 390 mensen per dag.
2. Het getal van het aantal sterfgevallen per dag is een bijzonder getal om te gebruiken als onderbouwing, omdat daarmee de indruk wordt gewekt dat elk overlijden te voorkomen was geweest met een AED.