GRIP 3 Brand (trein op station) Stationsstraat - Kapelle 15-12-2016

Auteur Topic: GRIP 3 Brand (trein op station) Stationsstraat - Kapelle 15-12-2016  (gelezen 11167 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #20 Gepost op: 15 december 2016, 18:41:13
Citaat van: oma link=msg=1466923 date=1481818292
In Zeeland hebben ze maar 1 spoorlijn, het maakt het direct cruciale infrastructuur.

Correct, slechts een enkele spoorlijn (of heet dat dubbel, Zeeland in en Zeeland uit?) waarover 1x per half uur een intercity rijdt + alle goederentreinen richting Vlissingen-Oost.
De lijn is dus van vitaal belang, niet alleen voor burgers maar ook de economie.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Reactie #21 Gepost op: 15 december 2016, 18:42:57
Citaat van: enrico1972 link=msg=1466929 date=1481821297
Station Sloterdijk heeft uit mijn hoofd 12 perrons. Hoeveel spoorlijnen er zijn weet ik niet exact maar ik schat minimaal 6.

3 spoorlijnen (Amsterdam-Haarlem, Amsterdam-Zaamdam en Amsterdam-Schiphol), verdeeld over 8 sporen met bijbehorende perrons op 2 niveau's. Even los van de sneltram dan.
A train can never carry as much as the track beneath it.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #22 Gepost op: 16 december 2016, 00:27:46
Citaat van: Thor link=msg=1466937 date=1481823208
6 sporen boven en 4  sporen  (kruisend) beneden  en dan sluiten er nog twee sporen met een apart perron noordelijk van het station aan dus inderdaad drukte zat
Tja,  ik zou dan zeggen dat je bji een melding "grote brand" bij zo'n complex ook een heleboel ontregelt.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #23 Gepost op: 16 december 2016, 08:26:11
Citaat van: silque link=msg=1466941 date=1481823673
Correct, slechts een enkele spoorlijn (of heet dat dubbel, Zeeland in en Zeeland uit?) waarover 1x per half uur een intercity rijdt + alle goederentreinen richting Vlissingen-Oost.
De lijn is dus van vitaal belang, niet alleen voor burgers maar ook de economie.

Maar dit is m.i. geen reden voor een (directe) GRIP 3. Er zijn veel vitalere spoorlijnen die ook regelmatig uitvallen (storingen, aanrijdingen etc.) en waar niet direct GRIP 3 wordt gegeven. Het is dus een 'risico' om direct een GRIP-classificatie aan een TIS te hangen, want nu zijn er heel veel mensen onnodig opgeroepen. Buiten de kosten om, betekent GRIP 3 ook op gemeentelijk niveau vaak een hoop extra rompslomp....

Ik kan me een aantal scenario's voorstellen waarbij direct GRIP een meerwaarde zou hebben, zoals een forse brand in een ondergrondse tunnel, een terroristische aanslag of het vrijkomen van een (zeer) gevaarlijke stof die in een RBP staat genoemd als scenario. Voor de rest: een OvD of CaCo kan binnen enkele minuten na een melding ook opschalen.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #24 Gepost op: 16 december 2016, 09:43:40
Waarschijnlijk schaalt men automatisch op naar GRIP 3 bij een TIS2.4. Hopelijk na gisteren niet meer:-)


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #25 Gepost op: 16 december 2016, 09:45:31
We hangen nu allemaal aan GRIP 3 maar je hebt ook nog GRIP 1 en GRIP 2, ik zeg niet dat het meteen 3 had moeten worden maar een melding van een grote brand  op een station of een tunnel , als je van die melding uit gaat, je bent afhankelijk van een informatie die je door  uitvragen krijgt, lijkt me eerder reden voor "een" GRIP situatie dan geen GRIP situatie. Ja bij dat station lopen wel 10 lijnen als ik andere berichten goed begrepen heb maar wat zou de kans zijn dat 9 van de 1 van die lijnen geen last heeft van een grote brand aldaar?

Geen GRIP lijkt me veel te gemakkelijk "doen we even" gedacht,  beetje wat  die voetbalclub gisteren dacht tegen die provincieclub die  het niet kan schelen wat ze doen, als ze maar winnen van Heerenveen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #26 Gepost op: 16 december 2016, 09:53:19
Citaat van: Defender link=msg=1467054 date=1481877820
Waarschijnlijk schaalt men automatisch op naar GRIP 3 bij een TIS2.4. Hopelijk na gisteren niet meer:-)

Dat zal inderdaad de procedure zijn, maar het kan nooit kwaad om die procedures weer eens onder het licht te houden.

Citaat van: PBees link=msg=1467055 date=1481877931
We hangen nu allemaal aan GRIP 3 maar je hebt ook nog GRIP 1 en GRIP 2, ik zeg niet dat het meteen 3 had moeten worden maar een melding van een grote brand  op een station of een tunnel , als je van die melding uit gaat, je bent afhankelijk van een informatie die je door  uitvragen krijgt, lijkt me eerder reden voor "een" GRIP situatie dan geen GRIP situatie. Ja bij dat station lopen wel 10 lijnen als ik andere berichten goed begrepen heb maar wat zou de kans zijn dat 9 van de 1 van die lijnen geen last heeft van een grote brand aldaar?

Geen GRIP lijkt me veel te gemakkelijk "doen we even" gedacht,  beetje wat  die voetbalclub gisteren dacht tegen die provincieclub die  het niet kan schelen wat ze doen, als ze maar winnen van Heerenveen.

Puur aan de TIS-classificatie wel, maar dat is een beetje het probleem met die TIS: aan de hand van de classificatie kan het veel ernstiger lijken dan het werkelijk is. Zelfs de ontsporingen bij Groningen en Dalfsen waren geen GRIP 3 en daar waren de problemen zowel qua infrastructuur als complexiteit en gewonden veel groter.

Feitelijk was dit (achteraf bezien) ook een TIS 2.2. Maar dan nog; als dit wel een uitslaande brand op station Kapelle was geweest, had ik GRIP 3 nog steeds (zeer) discutabel gevonden ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #27 Gepost op: 16 december 2016, 10:25:59
Citaat van: silque link=msg=1466941 date=1481823673
Correct, slechts een enkele spoorlijn (of heet dat dubbel, Zeeland in en Zeeland uit?) waarover 1x per half uur een intercity rijdt + alle goederentreinen richting Vlissingen-Oost.
De lijn is dus van vitaal belang, niet alleen voor burgers maar ook de economie.

Dat heet een dubbelspoorslijn/ dubbel spoor lijn, een traject met twee sporen.
Een calamiteit ergens onderweg kan de nodige vertragingen op beide sporen meebrengen, ergens op een station met tussen de beide sporen een breed perron kan, al naar de ernst van de calamiteit minder ernstige gevolgen hebben voor het treinverkeer op een van de sporen.


Brandslanghaspelhouder

  • manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #28 Gepost op: 16 december 2016, 10:27:41
Misschien kan de categorie brand in tunnel of station beter zijn brand in tunnel of overdekt station. Brand op een open station is een scenario waarbij mensen juist sneller en veiliger de trein uit kunnen, waar brandweervoorzieningen aanwezig zijn zoals blussers en droge leidingen en waar de rook vrij weg kan.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #29 Gepost op: 16 december 2016, 10:37:53
Citaat van: Danny722 link=msg=1467057 date=1481878399
Zelfs de ontsporingen bij Groningen en Dalfsen waren geen GRIP 3 en daar waren de problemen zowel qua infrastructuur als complexiteit en gewonden veel groter.


Zou je de complexiteit/gewonden van het spoorwegongeval in Dalfsen eens kunnen toelichten. Ik heb gisteren het recent verschenen rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid aandachtig doorgelezen en de animaties bekeken.

De treinmachinist was overleden, de hoogwerkermachinist is op tijd van de hoogwerker gesprongen, het handjevol passagiers had geen complexe verwondingen. Er was geen sprake van brand en geen sprake van bevrijdingsacties of evacuaties.

De brandweer heeft het spoor niet hoeven vrij te maken, de brandweer heeft de hoogwerker niet uit het weiland te hoeven te bergen, de brandweer heeft de spoorweginfrastructuur niet hoeven te herstellen en de brandweer heeft de treindienst niet hoeven te hervatten.

Als bovenstaande samenvatting een onjuiste weergave is verneem ik het graag; als het een correcte weergave van feiten is verneem ik graag wat er complex was voor de brandweer of ambulancedienst.