Grote brand (woning rietendak) Burgemeester Honcooplaan - Hattem 17-12-2016

Auteur Topic: Grote brand (woning rietendak) Burgemeester Honcooplaan - Hattem 17-12-2016  (gelezen 13415 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

firefighternl

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1467516 date=1482017417
Nee hoor. De TS hoeft niet mee bij inzet WTS500. Daar heeft Wezep een compleet voertuig voor.

Helaas. De VNOG heeft geen rietkapteam. Het team uit Gelderland-Midden (Kootwijkerbroek) is niet ingezet. Dat gebeurd eigenlijk voor de VNOG alleen in het Cluster Veluwe-West.

Dan ben ik weer terug bij mijn eerste opmerking... :)
Grote brand, maar vier TS'en opgeroepen...?

Loopt er nou iemand met een HD op 1:01 op het filmpje van Stefan Verkerk naar die woning (die aan alle kant rook afblaast)?


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426


toverboer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
Dan ben ik weer terug bij mijn eerste opmerking... :)
Grote brand, maar vier TS'en opgeroepen...?

Loopt er nou iemand met een HD op 1:01 op het filmpje van Stefan Verkerk naar die woning (die aan alle kant rook afblaast)?
Bedoeld u de film van 2015 of die van 2016 ?
In de bestandsnaam van de foto's op mijn website zit bijna altijd datum + tijd verstopt. In dit geval zal de foto dus rond 19.14u gemaakt zijn. De eerste melding was om 18.50u. Ik moest zelf uit Elburg komen vanaf een frontale aanrijding dus ik was wat later dit keer (Wezep - Hattem is normaal gesproken ±6-8 minuten).

Maar om 19.06u was de rookontwikkeling ook al vrij hevig:

https://twitter.com/112Hattem/status/810184518439235584


Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk



Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Mooie, efficiënte en volgens mij goedkope toepassing van WTS500, complimenten!

Citaat van: Thor link=msg=1467478 date=1482004818
Een voorbeeld WTS 500.

09 07 2013 Oefening en testen WTS 500 Brandweer Wapenveld

Tja dan moeten we eerst vaststellen wat is voldoende water. In mijn ogen in dit geval is genoeg water als de je de omliggende bebouwing kan behouden. Het pand zelf is 1 brandcompartiment en met een rieten dak toch niet meer te redden.

En dan jouw kritiek, waar baseer jij die op? Ik weet in ieder geval dat je in het landelijke gebied altijd een uitdaging hebt met de waterwinning. De hoge kosten die voor het realiseren van open water en geboorde putten zijn niet te verantwoorden. Je kunt beter een tankwagen aanschaffen, dan heb je altijd overal water bij je.

Citaat van: Thor link=msg=1467496 date=1482009705
Brand verwoest kapitale villa in Hattem
(.....maar konden verder weinig doen dan de villa gecontroleerd te laten uitbranden.)

Probleem met water
De brandweer had een probleem met de watercapaciteit. Met het water dat er was, werd een woning vlakbij de villa nat gehouden. Ook dat huis heeft een rieten kap. Het is niet bekend hoe de brand is ontstaan.

http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2094848/Brand-verwoest-kapitale-villa-in-Hattem

Het is voorwaar niet de eerste keer dat er in die buurten problemen met de bluswaterwinning zijn.
Opmerkelijk dat er niet meer wordt gedaan aan de aanleg van vijvers in de buurt of het slaan van geboorde putten van voldoende capaciteit.



Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik ben het vaak niet eens met Brandpreventje, maar hier heeft hij weldegelijk een punt. Het is makkelijk roepen dat er genoeg waterwinpunten moeten zijn in een buitengebied. Ga dit als politieke partij roepen in verkiezingstijd zoals nu, en het levert je weer wat stemmen op. >:D
Het is inderdaad lastig om in buitengebieden voldoende bluswater te hebben, en dan komt meteen de vraag wat wil je met je bluswater bereiken. Als je meteen een effectieve blussing wilt inzetten moet je zeker zijn dat je die slag kunt maken met de eerste tankinhoud 1500 tot 2000ltr, zo nee dan moet je gaan opschalen en wel als een haas. Vandaar mijn eerdere vraag vanochtend
Citaat van: Peter71 link=msg=1467540 date=1482058118
http://www.stefanverkerk.nl/public/media/2016/12/17/grote-brand-verwoest-rietgedekte-woning-burgemeester-honcooplaan-hattem/20161217-191440_sv5969_900@2x.jpg

Was dit de situatie bij aankomst eerste eenheid? Of zit er hier al weer een poos tussen. Op de film wordt de rook met kracht uit de woning geperst, duid op behoorlijk wat hittevorming in de woning.
Als je als eerst aankomende eenheid bij aankomst al ziet dat de rook naar buiten komt kolken, weet je ook dat het binnen al goed mis is. En moet je je gaan afvragen of je het gaat redden met de middelen die je dan voorhanden hebt. Je kunt moeilijk verwachten dat iedere woning een geboorde put, blusvijver of wat dan ook heeft. Wat er ook bedacht wordt, je zult je water van verder moeten halen, dus mensen en materieel nodig. En zet de middelen die je op dat moment bij je hebt effectief in.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Ook ik verschil wel eens van inzicht met Brandpreventje, maar een tankwagen of twee is een inderdaad een betere oplossing. Afleggen op een vijver heb ik persoonlijk altijd de minst aantrekkelijke optie gevonden, wegens altijd troep in het water en hoeveel er precies in staat weet je ook nooit.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1467579 date=1482077327
1.Mooie, efficiënte en volgens mij goedkope toepassing van WTS500, complimenten!

2.Tja dan moeten we eerst vaststellen wat is voldoende water. In mijn ogen in dit geval is genoeg water als de je de omliggende bebouwing kan behouden. Het pand zelf is 1 brandcompartiment en met een rieten dak toch niet meer te redden.

3.En dan jouw kritiek, waar baseer jij die op? Ik weet in ieder geval dat je in het landelijke gebied altijd een uitdaging hebt met de waterwinning. De hoge kosten die voor het realiseren van open water en geboorde putten zijn niet te verantwoorden. Je kunt beter een tankwagen aanschaffen, dan heb je altijd overal water bij je.

1.Luke heeft al eerder aangegeven dat Hattemerbroek-Wezep voor de waterwinning op afstand de beschikking heeft over ander materieel bestaande uit een speciaal voertuig voor de
   slangen etc. waar achter een MSA wordt meegenomen.
2.Een niet onbelangrijk gedeelte van het gebouw staat nog overeind inclusief het rieten dak, weliswaar waarschijnlijk met intern de nodige brand/waterschade.
   Dus de brandweer heeft dat grote gedeelte wel degelijk weten te redden !
   De omliggende bebouwing, een villa met rietdak staat op ca 75-100 m in de bossen.
3.Nu moest het bluswater van ver worden gehaald, ik heb het over een vijver of geboorde put ergens dicht in de buurt waar het bluswater kan worden betrokken.
   Weet je hoeveel een vijver of een geboorde put kost ?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: janvangent link=msg=1467586 date=1482079440
Ook ik verschil wel eens van inzicht met Brandpreventje, maar een tankwagen of twee is een inderdaad een betere oplossing. Afleggen op een vijver heb ik persoonlijk altijd de minst aantrekkelijke optie gevonden, wegens altijd troep in het water en hoeveel er precies in staat weet je ook nooit.

Ik heb het niet over afleggen vanaf een vijver maar over  een geschikte vijver in de buurt waaruit tankwagens of het WTS water kunnen innemen.
In die buurt zijn de afstanden tot enig open water niet zo klein en de bereikbaarheid maar beperkt en brandkranen in die buurt ?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Thor link=msg=1467590 date=1482080296

2.Een niet onbelangrijk gedeelte van het gebouw staat nog overeind inclusief het rieten dak, weliswaar waarschijnlijk met intern de nodige brand/waterschade.
   Dus de brandweer heeft dat grote gedeelte wel degelijk weten te redden !
   De omliggende bebouwing, een villa met rietdak staat op ca 75-100 m in de bossen.
Dat wordt ook al gezegd. In dit soort gevallen moet je prioriteiten stellen, en als je een gedeelte kunt behouden wordt het zeker gedaan. Maar wel met de middelen die je tot dan ter beschikking hebt. Blijft nog dat je als een haas zult moeten opschalen, het is nog steeds een poging om een gedeelte te behouden. Moet je die poging opgeven is het alsnog jammer. Een goede poging slaagt ook alleen als je die poging middels een binnenaanval gaat doen, vanaf buiten heeft weinig tot geen nut. 75 tot 100mtr is in brandbegrippen helemaal niets.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Citaat van: Thor link=msg=1467597 date=1482080820
Ik heb het niet over afleggen vanaf een vijver maar over  een geschikte vijver in de buurt waaruit tankwagens of het WTS water kunnen innemen.

Daar heb je het wel over. Voor een brandweerman betekent water innemen uit een vijver = afleggen op een vijver.